tilslut 12v til raspberry pi 2 og den går i stykker?

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
gtr

tilslut 12v til raspberry pi 2 og den går i stykker?

Indlægaf gtr » 12. okt 2015, 16:11

En molex strømforsyning har 5v og 12v. Jeg tilsluttede raspberry pi 2'en til 12v. Herefter vil den ikke boote mere. Jeg har prøvet med forskellige micro sd cards og både et image og noobs lite. Når jeg tilslutter med 5v enten blinker den grønne lampe eller den grønne lampe blinker få gange. Ikke noget skærmbillede. Den virkede indtil jeg tilsluttede 12v.

Går den i stykker, hvis den tilsluttes 12v? Går strømforsyningen i stykker? Går sd card'et i stykker? Tak.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: tilslut 12v til raspberry pi 2 og den går i stykker?

Indlægaf AJenbo » 12. okt 2015, 16:39

You now have a freshly baked Raspberry Pi, sadly it is not as delirious as it sounds.

Ja, det meste elektronik dør hvis man indføre en spænding der er 240% af hvad det er beregnet til at håndtere.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: tilslut 12v til raspberry pi 2 og den går i stykker?

Indlægaf Christian.Arvai » 12. okt 2015, 16:46

Min vurdering er en "totalt død" Pi. Men jeg skal først kode embedded software i næste uge, så jeg ved af gode grunde ikke om Pi har en sikring indbygget, som evt kan have taget skraldet ved den voldsomme overbelastning.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: tilslut 12v til raspberry pi 2 og den går i stykker?

Indlægaf AJenbo » 12. okt 2015, 16:52

Det har den hvis man bruger USB porten, men hvis man går uden om den går man også uden om sikringen:

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=15&t=19840&p=138935&hilit=+raspberry#p138935

gtr

Re: tilslut 12v til raspberry pi 2 og den går i stykker?

Indlægaf gtr » 12. okt 2015, 17:19

Tak for svarene.
Usb strømstikket blev brugt. Denne side skriver om sikringen http://www.petervis.com/Raspberry_PI/Raspberry_Pi_Dead/Raspberry_Pi_Fuse.html.
Sikringen yder mere modstand, når den får for meget strøm. Den er i stand til efter et stykke tid evt at gå tilbage til almindelig modstand. Min Raspberry pi 2 fik for meget strøm i få minutter. Men selv om den har været slukket i lang tid virker den ikke. Jeg kan prøve at foretage de målinger på board'et, som beskrives.
Senest rettet af gtr 12. okt 2015, 17:32, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: tilslut 12v til raspberry pi 2 og den går i stykker?

Indlægaf Christian.Arvai » 12. okt 2015, 17:28

Jeg har ikke haft undervisning i Pi (endnu), så jeg aner intet om kredsløbet i den, og dermed ikke placering af en evt sikring i systemet.

Vi har ferie i denne uge, så jeg kan ikke spørge en underviser før uge 43.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: tilslut 12v til raspberry pi 2 og den går i stykker?

Indlægaf AJenbo » 12. okt 2015, 17:29

Det må stå i manualen til dit udstyr.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: tilslut 12v til raspberry pi 2 og den går i stykker?

Indlægaf Christian.Arvai » 12. okt 2015, 17:33

Jeg ved i hvert fald at Pi er lavet i flere udgaver, samt med en del forskellige tilvalg. Hvis at du kan smide et præcist link til din Pi, kan vi nok komme nærmere.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

gtr

Re: tilslut 12v til raspberry pi 2 og den går i stykker?

Indlægaf gtr » 12. okt 2015, 17:40

https://www.raspberrypi.org/products/raspberry-pi-2-model-b/

Jeg kan lade den være slukket i længere tid, inden jeg tester den igen.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: tilslut 12v til raspberry pi 2 og den går i stykker?

Indlægaf Christian.Arvai » 12. okt 2015, 17:45

Personligt tror jeg at den er helt død. Jeg vil så gerne spørge min lærer om det i næste uge, hvis at vi ikke har fundet en løsning imens.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

gtr

Re: tilslut 12v til raspberry pi 2 og den går i stykker?

Indlægaf gtr » 14. okt 2015, 20:10

Jeg har spurgt på raspberry pi forummet. Dem, der svarer, er ikke helt enige om sikringen betyder, at rp 2'en stadig virker. Hvis sikringen har virket, dvs rp 2'en ikke er ødelagt, kan der vel ikke blinke grønt, når jeg tænder for rp 2'en?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: tilslut 12v til raspberry pi 2 og den går i stykker?

Indlægaf AJenbo » 14. okt 2015, 20:36

Det betyder jo kun at pæren er overlevet

gtr

Re: tilslut 12v til raspberry pi 2 og den går i stykker?

Indlægaf gtr » 14. okt 2015, 20:54

Hvis sikringen er gået, betyder det ikke, at der ikke noget, der kan blinke?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: tilslut 12v til raspberry pi 2 og den går i stykker?

Indlægaf lath » 15. okt 2015, 02:08

gtr skrev:Hvis sikringen er gået, betyder det ikke, at der ikke noget, der kan blinke?

En Raspberry Pi har noget der hedder en polyfuse, en slags automat sikring, der sikrer mod for høj strøm. Sådan en polyfuse nulstiller sig efter noget tid (nogle gange mange timer) , når den specielle blanding at metal og plastic har kommet sig over overbelastningen.

Noget af elektronikken kan muligvis godt have overlevet, feks. kan den omtale lysdiode have en billig strømgenerator kredsløb der tilfældigvis har en standard bipolar transistor, der kan tåle en del mere spænding end 5 volt over colletor og emitter (Vce) ved de ca 15 milliAmpere(mA) man normalt trækker igennem sådan en lysdiode.

Lysdioden kan godt være placeret før polyfusen - for at fortælle at der er tilført strøm via micro-USB stikket.

Støm måles i Ampere og spænding måles i volt og er ikke det samme som strøm. At sætte +12 VDC ind et sted, hvor der skulle have været +5V DC er en særdeles kraftig overbelastning, og som ajenbo rigtigt skriver er det +140% over det normale, men værre er at når spændingen (U eller V) fordobles(x2), så fordobles(x2) strømmen(I) også.
Da en omskrivning af Ohms lov siger at P = U x I , så bliver der afsat en effekt(som måles i Watt=Joule per sekund, J/s) der 4x så høj som normalt. Det er den meget større effekt der ødelægger hardwaren.

Du skal regne med at du har ristet alle CMOS transistorer i mikroprocessor, GPU, RAM, ethernetchip (faktisk alt som bor i en VLSI IC=har millioner af transistorer i sig).
Dit micro SD kort er næsten helt sikkert også ristet.

Køb noget nyt, og køb dig så et voltmeter, og test både spændingen og polariteten før du tilsutter.
Test polariteten(=hvordan + og - er tilsluttet) før du tilslutter spændingen, da CMOS elektronik brænder af, hvis man polvender forsyningsspændingen, selv om spændingen er rigtig.

Det var bedre om du have test-tilsluttet spændingen til en 6 volt glødepære først og så lader den stå tændt noget tid. Den koster ikke helt så meget som en ny Raspberry Pi + et nyt micro SD kort- og du ville hurtigt have opdage at glødetråden ville brænde over, hvilket fortæller dig at der er noget er galt.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: tilslut 12v til raspberry pi 2 og den går i stykker?

Indlægaf AJenbo » 15. okt 2015, 08:47

Blueeyez skrev:Køb hellere en raspberry pi godkendt strøm adapter :-)
Den bruger ikke meget strøm så der skal næppe meget til før den bliver ristet..


https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=15&t=19754
Hvad fik dig egentlig til at skifte fra 5v til 12v?

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster