lade med oplader med mindre ydelse? Emnet er løst

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
gtr

lade med oplader med mindre ydelse?  Emnet er løst

Indlægaf gtr » 23. jun 2015, 21:53

Hvis man har et usb apparat, der har en oplader med en ydelse på 1amp og i stedet bruger en oplader med 0,1amp ydelse, kan man bruge sidstnævnte og opladning tager 10 gange længere?

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: lade med oplader med mindre ydelse?

Indlægaf Blueeyez » 24. jun 2015, 00:47

Jeg tror du vil smadre opladeren og gøre skade på enheden..
Hvis nu opladeren kunne afgive 1 amp og enheden kun skulle have 0,1 amp så ville det gå an, da enheden så kun ville tage 0,1 amp, men når enheden vil have 1 amp så vil opladeren virkeligt blive presset..
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: lade med oplader med mindre ydelse?

Indlægaf zob » 24. jun 2015, 01:41

Blueeyez skrev:men når enheden vil have 1 amp så vil opladeren virkeligt blive presset..

Men det ved vi vel ikke om den vil, bare fordi den har en oplader der max kan levere 1A...

Mon ikke lath kikker forbi med en teknisk forklaring. Jeg tror i hvert fald ikke du kan ødelægge enheden. Opladeren; måske - måske ikke.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: lade med oplader med mindre ydelse?

Indlægaf Christian.Arvai » 24. jun 2015, 03:27

Jeg laver faktisk det trick lige nu. Der er en kær sjæl på studiet, som har "lånt" min oplader. Tilsyneladende på ubestemt tid, så jeg måtte kikke lidt i gemmerne efter en anden.

Nu er denne så 19V, men forskellen i Amp er der. Jeg ved af gode grunde ikke hvad at den originale er i Amp.

Den lader sådan set batteriet op på ca samme tid som originalopladeren. Hvilket er ca 2 timer på min Asus Rog. Den virker sådan set også perfekt under normal drift, og kan fint trække alm brug uden at skulle trække effekt fra batteriet.

Det går så knap så godt, hvis at jeg fyrer op under MySQL og NetBeans, eller gamer 0AD for den sags skyld. Opladeren smider simpelthen for få Watt, så denne type forbrug æder batteriet på 1-1½ time.

Overall er jeg sikker på at dette ikke er godt for batteriet, da jeg nu belaster det langt ud over normalt brug. Det går så nok lige for tiden, da jeg alligevel er gået på ferie, men jeg skal da have en ny.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: lade med oplader med mindre ydelse?

Indlægaf AJenbo » 24. jun 2015, 09:04

Du kan godt lade batteriet med en svagere lader, jeg er dog ikke sikker på om det har nogen betydning for batteriets leve tid på langsigt. Desuden skal USB udstyr være i stand til at håndtere disse forskelle i leverings strømmen så både oplader og enhed burde selv håndtere eventuelle problemer.
Husk også at hvis enheden har et standby forbrug kan det betyde at ladningen tager betydelig længere tid. Forstil dig eks at den bruger 0.4w, så vil det tage 49,5 gange så langtid som normalt.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: lade med oplader med mindre ydelse?

Indlægaf lath » 24. jun 2015, 11:48

gtr skrev:Hvis man har et usb apparat, der har en oplader med en ydelse på 1amp og i stedet bruger en oplader med 0,1amp ydelse, kan man bruge sidstnævnte og opladning tager 10 gange længere?

Du kan godt lade med 0,1 Ampere i stedet for 1 ampere.

Blueeyez skrev:Jeg tror du vil smadre opladeren og gøre skade på enheden..
Hvis nu opladeren kunne afgive 1 amp og enheden kun skulle have 0,1 amp så ville det gå an, da enheden så kun ville tage 0,1 amp, men når enheden vil have 1 amp så vil opladeren virkeligt blive presset..

Det er ikke helt rigtigt (for 2 opladere til den samme batteriteknologi).
Et batteri ladekredsløb har noget der kaldes for en strøm-generator - som producerer - en bestemt strøm. Ohms lov siger så at så må spændingen variere.

Christian.Arvai skrev:Jeg laver faktisk det trick lige nu. Der er en kær sjæl på studiet, som har "lånt" min oplader. Tilsyneladende på ubestemt tid, så jeg måtte kikke lidt i gemmerne efter en anden.

Nu er denne så 19V, men forskellen i Amp er der. Jeg ved af gode grunde ikke hvad at den originale er i Amp.

Den lader sådan set batteriet op på ca samme tid som originalopladeren. Hvilket er ca 2 timer på min Asus Rog. Den virker sådan set også perfekt under normal drift, og kan fint trække alm brug uden at skulle trække effekt fra batteriet.

Det går så knap så godt, hvis at jeg fyrer op under MySQL og NetBeans, eller gamer 0AD for den sags skyld. Opladeren smider simpelthen for få Watt, så denne type forbrug æder batteriet på 1-1½ time.

Overall er jeg sikker på at dette ikke er godt for batteriet, da jeg nu belaster det langt ud over normalt brug. Det går så nok lige for tiden, da jeg alligevel er gået på ferie, men jeg skal da have en ny.


Din lader er i virkeligheden ikke en lader, men en ekstern strømforsyning, og hvis den under-dimensionerede strømforsyning kommer op over dens ampere begrænsning kan der ske 3 ting:
  1. Den er ikke overstrøm-sikret, så udgangstransistoren brænder af, hvilket muligvis kortslutter den, så der kommer betydeligt meget mere end 19 volt ud af laderen.
    Noget lignende skete for en af mine desktop-computere en gang, hvor alt elektronik blev ristet - det kunne ses som små lyn overalt i computeren lige efter at jeg tændte for strømforsyningen. De små lyn er høj-spænding - de 900 volt der typisk er i en switch-mode strømforsyning.
  2. Den er overstrøms og kortslutningssikret, så den lukker for strømmen uden at skade sig selv eller det den leverer strøm til.
    Det har min nuværende desktop computer, og det har reddet elektronikken mere end 1 gang. Strømforsyningen er lavet til high-end servere og er sikret i hoved og mås mod alle mulige former for fatale elektriske fejl.
  3. Den eksterne strømforsyning strøm-begrænser ved sin max grænse. Ohms lov fortæller os at så falder spændingen idet at U = Ri x I, hvilket den interne strømforsyning i en laptop kan detektere, og så nøjes med at sætte belastningen sådan at strømmen er lige under maksimum for den eksterne strømforsyning.
    Det vil altså sige at den interne strømforsyning sørger for at spændingen stadig er på 19 volt ved at bruge knap så meget strøm (ampere) ved at gøre den indre modstand Ri større efter formlen Ri = U / I (Ohms lov).

Jeg ville gætte på at der sker det i #3, mest fordi at det har jeg set ske før.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: lade med oplader med mindre ydelse?

Indlægaf Blueeyez » 24. jun 2015, 12:14

Er der nogen måde at se på en oplader om den har denne egenskab: Den eksterne strømforsyning strøm-begrænser?
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: lade med oplader med mindre ydelse?

Indlægaf lath » 24. jun 2015, 12:46

Blueeyez skrev:Er der nogen måde at se på en oplader om den har denne egenskab: Den eksterne strømforsyning strøm-begrænser?

For strømforsyninger
Kig i dens data-blad.
Evt. send en email til producenten, som må formodes at vide det.
3. mulighed er at teste det, men det kan som nævnt smadre strømforsyningen, hvis den ikke har nogen beskyttelseskredsløb.

For ladere
En lader er er ikke en strømforsyning, da de virker anderledes - særligt LiION ladere er anderledes - da der kan ske "spændende" ting hvis man koncentrerer ioner ved at over-oplade et LiION batteri (Hint: "Spændende"=detonere som en håndgranat med en lille ladning).

Du skal sørge for at laderen er til samme type af batteri du vil lade på. fe.s en LiION lader til LiION batterier, og en bly-akku lader til en Bly-akku. etc.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: lade med oplader med mindre ydelse?

Indlægaf Blueeyez » 24. jun 2015, 19:21

Det var da en god viden at få til sig :)
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

gtr

Re: lade med oplader med mindre ydelse?

Indlægaf gtr » 24. jun 2015, 20:01

Tak for svarene.
Mit spørgsmål er fx aktuelt, hvis man har en telefon, der har en oplader på 1amp. Hvis man ikke har opladeren i nærheden, kan man da oplade telefonen ved at tilslutte den til et computer usb stik. Eller bruge en oplader, der er på 0,1amp eller 0,7amp.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: lade med oplader med mindre ydelse?

Indlægaf AJenbo » 24. jun 2015, 23:51

Ja, men det kan gå utrolig langsomt.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: lade med oplader med mindre ydelse?

Indlægaf thj01 » 25. jun 2015, 19:56

Så vidt jeg ved betyder det ikke noget om der er for mange Ampere (så længe vi snakker om så små mængder)... men det er et problem hvis der for mange volt.

F.eks. har jeg mobil ladere der spænder (fanger du joken gg) fra 0,7 -> 2 Ampere - og de virker alle sammen på alle telefoner. Så hvis jeg skal have ladet mine telfon/tablet enheder op så smider jeg dem i 2A laderen.... Batterierne bliver lidt varmere, men det bør være inden for den tolerence telefonen har... og så igen... er det ikke Apple ladere der er eksploderet gang på gang? gg

Ampere er et udtryk for hvor meget strøm (hvor mange elektroner) der skubbes igennem ledningen og det er enheden der "suger" dem til sig. Så det kommer vel egentlig an på hvilken enhed det er du ønsker at lade og om den kan finde ud af at begrænse sig, eller om den er så grådig at den tager mere ind end den kan tåle.

Om der så er begrænsende teknologi i computer og telefonladere ved jeg ikke, men hvis din telefon/computer siger den er ladet op, så vil den selv slå fra... Jeg vil dog ikke gøre det samme ved mobiltelefoner da deres hardware er mere skrøbelig

(Er jeg ret sikker på men vil gerne lære andet hvis det ikke er rigtigt).

PS - jeg har reddet en del trådløse routere med helt forkerte strømforsyninger. en 6V router kan sagtens overleve 7,5 Volt ... og om ikke andet så er det billigere at anvende en strømforsyning man har liggende end at investere i en ny, der som regel koster det samme som en helt ny router inkl strømforsyning.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster