Lave en molex til micro usb adapter? Emnet er løst

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
gtr

Lave en molex til micro usb adapter?  Emnet er løst

Indlægaf gtr » 2. feb 2015, 19:45

Molex power connector med 12v og 5v og 2amp
micro usb connector

Kan man lave en adapter mellem molex connectoren og usb connectoren, så man kan bruge en computer strømforsyning til fx pi'en?

Hvis man kan, skal man vælge en bestemt type micro usb connector?

Hvis man kan, hvordan skal ledningerne forbindes?

Jeg har ikke set en molex til micro usb adapter til salg.

Tak for svar.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lave en molex til micro usb adapter?

Indlægaf AJenbo » 2. feb 2015, 22:36

Energitabet tabet ville være enormt sammenlignet med alternativet:
http://www.av-cables.dk/220v-lader-diverse/mikro-b-usb-oplader-1a-220v-universal-1-5-m.html

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Lave en molex til micro usb adapter?

Indlægaf lath » 3. feb 2015, 05:56

gtr skrev:Molex power connector med 12v og 5v og 2amp
micro usb connector

Kan man lave en adapter mellem molex connectoren og usb connectoren, så man kan bruge en computer strømforsyning til fx pi'en?

Hvis man kan, skal man vælge en bestemt type micro usb connector?

Hvis man kan, hvordan skal ledningerne forbindes?

Jeg har ikke set en molex til micro usb adapter til salg.

Tak for svar.

En adapter indikerer at der kun er tale om stik og ledninger, og det kan man ikke.
Årsagen til at det kan man ikke er at PC strømforsyninger skal have et signal der indikerer at den skal være tændt, hvilket så betyder at du skal lave et kredsløb der skal være imellem PC strømforsyning og så en Raspberry Pi.
Signalet kommer normalt fra en PCs bundkort/motherboard.

Bortset fra at man skal have overnævnte (simple: *) kredsløb til at have PC strømforsyningen tændt, så kan man godt lave en adapter der sidder på et MOLEX stik.



RPi modulet

Faktisk har jeg færdig designet og er nu igang med print(PCB) design af et modul jeg kalder "Rpi modulet".
RPi modulet er til http://rmsg.dk og har 2 switch mode strømforsyninger der lige netop giver strøm til en Raspberry Pi igennem dens GPIO header, + også til 4 MOLEX stik. Strømforsyningerne kan sagtens trække en USB harddisk som ekstra tilbehør.

Jeg ved ikke om Henning Wangerin der er formand for RMSG vil sælge dem, da vi ikke er i stand til at give garanti på forbruger vilkår.
Du kan muligvis købe noget brugt udstyr via mig, hvis Wangerin er med på først at ville sælge det til mig. Køb af brugt udstyr er som beset, hvilket er det samme som ingen garanti.

Jeg har planer om at offentliggøre (Open Source software og Open Source hardware) det hele og tillade at kommercielle sælger det som både færdigt hardware såvel som samlesæt. Dem der sælger det på kommercielle vilkår er naturligvis forpligtiget til yde garanti uden at det involverer min økonomi (en af mine licenskrav).

Først skal det dog lige battle testes derude hvor det skal bruges: Ude i Østersøen, ca 35 km nord-øst fra Bornholm.
Formål: HD video streaming af indtil flere HD videoer, hvilket kræver en 100 Mbit/s (upload og download) derude fra og ind til land (Bornholm).

Lidt mere om RPi modulet

Strømforsyningerne kræver fra 12 VDC/VAC til 36 VDC/VAC. Du kan fint sætte et RPi modul på fly-strøm, der kører på 400 Hz vekselstrøm, da ensretterne er lavet med shottky dioder.
Bemærk at vekselstrøm fra 25 VAC og derover er underlagt reglerne for stærkstrømsreglementet. 36 VDC er ikke stærkstrøm, men der har været dødsfald som følge af at nogle mennesker har testet et 9 volt batteri på tungen!

Skal du bruge 230 VAC skal du altså have en transformator foran RPi modulet.
Transformatoren skal have en sikring på primær siden (=230VAC siden).
Det vil altså sige at du absolut skal lave tilføjelsen efter stærkstrømsreglementet, så du ikke kommer til at dø af at røre ved den kasse som det hele skal være inde i.
Hint: det er en god ide at bruge 3-benet stik (dvs. med jord) for stærkstrømskabelet så HPFI relæet i bygningen lukker ned for strømmen, hvis der er en fejlstrøm.

Alternativt kan du i stedet kan købe en Laptop strømforsyning, der kan levere nok strøm. 60 watt er passende.
Polaritet(=hvordan + og -/GND tilsluttes) er underordnet, da RPi modulet strømforsyninger selv ensretter spændingen uanset dens polaritet.

/Lars

ad *, simpel:
Forbinde signalet fra strømforsyningen i et kort øjeblik til GND (ref +5V), fordi:
Power on is pulled up to +5 V by the PSU, and must be driven low to turn on the PSU.

Citat fra: http://en.wikipedia.org/wiki/ATX#Power_supply
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lave en molex til micro usb adapter?

Indlægaf AJenbo » 3. feb 2015, 08:40

Man kan tænde en atx strømforsyning med en papirklip :P

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Lave en molex til micro usb adapter?

Indlægaf lath » 3. feb 2015, 09:01

AJenbo skrev:Man kan tænde en atx strømforsyning med en papirklip :P

Jah - der står at man kortvarigt skal grounde signalet.

Elektroner er absolut helt ligeglade om det sker igennem en flot knap på en desktop computer, eller igennem en papirklips - metal er metal, og alt elektrisk ledende materiale med passende lav modstand kan bruges.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lave en molex til micro usb adapter?

Indlægaf AJenbo » 3. feb 2015, 12:50

Knappen signalere til bundkortet at den skal slutte forbindelsen som den så skal holde konstant så længe maskinen er tændt. Der er en konstant 5V forsyning til at drive den elektronik som skal håndtere dette. I teorien kunne man vel slutte en Pi til denne og så køre den uden egentlig at tænde for strømforsyningen, men jeg ved ikke lige hvor mange A man kan trække over den linje.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Lave en molex til micro usb adapter?

Indlægaf lath » 3. feb 2015, 18:37

AJenbo skrev:Knappen signalere til bundkortet at den skal slutte forbindelsen som den så skal holde konstant så længe maskinen er tændt. Der er en konstant 5V forsyning til at drive den elektronik som skal håndtere dette.

Den spændingsforsyning havde jeg bemærket, men jeg har læst noget andet om hvordan den virker sammen med PSUen.
Man kan så bare konkludere det jeg allerede godt vidste - og det er at man ikke skal tro på at alt hvad man læser ude på det store vilde på internettet er helt rigtigt uden at krydstjekke det flere steder, hvilket jeg ikke lige gad denne gang. :)

Jeg har ellers en kopi af ATX ver 2.2 standarden - der kunne jeg nok læse om hvordan det virker - hvis jeg ellers bare havde noget mere tid.

AJenbo skrev:I teorien kunne man vel slutte en Pi til denne og så køre den uden egentlig at tænde for strømforsyningen
jeg ved ikke lige hvor mange A man kan trække over den linje.


Den strøm er AFAIK kun på 1 ampere, hvilket er i underkanten for den nye RPi ver 2, og RPi ver 1 ældre end B+ & A+.
1 ampere går kun hvis man ikke tilsutter strømslugere til sin Raspberry Pi - visse tastaturer er et veritabelt lysshow der æder rigtigt meget strøm - så meget at de kun kan strømfødes via en ekstren "dum" USB hub med separat strømforsyning.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

gtr

Re: Lave en molex til micro usb adapter?

Indlægaf gtr » 3. feb 2015, 20:20

Tak for svarene.
Jeg brugte en fejlagtig betegnelse. Jeg skulle have skrevet hdd strømforsyning. Magen til denne http://www.amazon.com/Vktech-Adapter-Hard-Disk-Power-Supply/dp/B00D2LS2AO/ref=sr_1_5?ie=UTF8&qid=1422988958&sr=8-5&keywords=12v+5v+power+supply
Den giver strøm, når den tilsluttes elstikket.
Min overvejelse var, at med 2amp burde den kunne forsyne pi 2 og en hdd. Korrekt, hvis pi 2'en skal bruges som server? I givet fald kunne man påsætte et molex fordelerstik med et stik microusb og et sata power stik.
Derfor vil jeg gerne vide, om et hvilket som helst micro usb kan bruges og hvordan ledningerne skal forbindes?

Hvis pi 2'eren skal bruges som computer med hdd, pcmus, tastatur er 5v 2amp ikke nok? Hvad med 5v 3amp?

>Alternativt kan du i stedet kan købe en Laptop strømforsyning
Jeg har flere: output 19v 3,4amp og 12v 2amp og 19v 4,7amp. Når deres output ikke er 5v, kan de ikke bruges?

Hvor mange ledninger er der inde i en standard notebook strømforsyning? Er der flere end 2?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lave en molex til micro usb adapter?

Indlægaf AJenbo » 3. feb 2015, 21:09

De fleste lapyop ladere har 2 leder men der kan også være flere.

usb skal levere 5v hvis der er mere risikere du at dræbe det du tilslutter.

pi1 bruger mellem 0,3 og 0,75a. jeg har ikke set tal for pi2

mange harddiske ser ud til glædeligt at sluge 0,5A, men du må slev slå op hvad dit specefikke udstyr samlet trækker ved max belastning.

ja du kan fint flække nogle kabler sammen, men hvis du ikke har helt styr på hvad du laver forslår jeg kraftig at du køber noget udstyr der i forvejen er beregnet til det i stedet for at brænde det hele af, det er både bedre for økonomien og milijøet.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Lave en molex til micro usb adapter?

Indlægaf lath » 4. feb 2015, 06:01

gtr skrev:>Alternativt kan du i stedet kan købe en Laptop strømforsyning
Jeg har flere: output 19v 3,4amp og 12v 2amp og 19v 4,7amp. Når deres output ikke er 5v, kan de ikke bruges?

Selvfølgelig kan en spænding større end 5 volt ikke tilsluttes direkte til en Raspberry Pi, og det var heller ikke det jeg skrev.

Det jeg skrev var i kontekst af mit RPi modul, som har 2 switch mode strømforsyninger imellem en Raspberry Pi og så den eksterne strømforsyning.
Hint "kontekst": Titlen på det afsnit var "Lidt mere om Rpi modulet"

Begge strømforsyninger i RPi modulet leverer i øvrigt 2,5 Ampere - hvilket er en noget større strøm end det en Raspberry Pi ver 1 B+ lige umiddelbart har brug for, men vi bruger en del ekstra udstyr, så derfor en større strøm.

De 12 volt 2,5 ampere er mest til fjerntliggende(=i toppen af en høj mast) kompas og H-bro (=el-mortor/antennerotor) moduler.

Da overspænding altid er fatalt for elektronik, så synes jeg at du skal følge @Ajenbos anvisning om købe noget færdig-lavet strømforsyning, da det er helt tydeligt at du ikke ved hvad du gør.

Sådan gør du:
  • Det du skal finde ud af til at starte med er hvilke spændinger du skal bruge. Spænding måles i volt (V.)
    For eksempel så bruger en Raspberry Pi +5 volt, og hvis din harddisk også kun bruger +5 volt, så skal du kun bruge en +5 volt strømforsyning. Kræver harddisken også +12 volt, skal din strømforsyning kunne levere både +5 volt såvel som +12 volt.
  • Dernæst skal du lægge den maksimale strøm sammen. Strøm måles i ampere (A.)
    Det skal gøres for hver spænding, fordi at der er et strømforbrug (i ampere) ved hver spænding (i volt)
  • Effekt, som måles i Watt, W., findes ved at gange spænding med strøm. Da der er et strømforbrug for hver spænding så skal du gentage det for hver spænding du bruger.
  • I en ideel verden kan du så bare lægge alle effekter sammen og det er så dit totale effektforbrug, men virkeligheden er en lidt anden:
    • Ligesom med alt andet fysik så er det for elektronik også ikke klogt at gå lige til grænsen, da komponenter over tid bliver dårlige. For elektronik er det varme der gør det. Særligt elektrolyt kondensatorer bliver dårligere over tid.
    • Det er også et faktum at kommerciel forbrugerelektronik ofte er oversolgt for strømforsyninger, dvs at for strømforsyninger kan de levere mindre strøm end det der står at de kan.
    • Løsningen er at for hver total mængde strøm du beregner så ganger du lige med en faktor, f.eks. 1,25 - vil du være meget konservativ, så 2, altså dobbelt op i strøm.
  • Du kan nu begynde at kigge på strømforsyninger.

Jeg kan anbefale at købe ved elektronik forretninger, så som https://www.elextra.dk/main.aspx?page=articlelist&gid=2619&gidlevel=0, http://elektronik-lavpris.dk.
Strømforsyninger derfra er dyrere, men de er også af så god en kvalitet at din strømfaktor kan være meget lav, f.eks. 1,1 - altså 10% ekstra strøm overskud med maksimal belastning.

Jeg kan nævne at jeg har købt den her hos elextra: https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H28213

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

gtr

Re: Lave en molex til micro usb adapter?

Indlægaf gtr » 8. feb 2015, 12:19

Fra raspberry har jeg fået nogle tal om pi 2's strømforsyning.

Man kan tilslutte en strømforsyning, der er større end 2amp til pi 2'en. Men den vil alene bruge op til 2amp.
Ekstern hardware tilsluttet med usb vil max kunne få 1,2amp. Dvs minimum 0,8amp er sat af til pi 2'en og gpio'en.
Man kan config en usb til at give op til 1,2amp.

Jeg fik oplyst, at et server setup, med en pi 2 og en 0,5amp 2tb hdd kan fungere.

Til yderligere tilsluttet usb hardware til pi 2'en vil der være 2amp – 0,5amp – 0,8amp, dvs 0,7amp tilbage. Min pc mus er sat til 0,1amp. Hvad et standard keyboard er sat til, ved jeg ikke. Men hvis det er omkring 0,1amp, vil det også kunne være tilsluttet.

Jeg er ikke klar over, om tallet 0,8amp er en minimums værdi. Dvs om pi 2'en vil være hurtigere, hvis den har adgang til 1,2amp.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Lave en molex til micro usb adapter?

Indlægaf lath » 8. feb 2015, 17:36

gtr skrev:Jeg er ikke klar over, om tallet 0,8amp er en minimums værdi. Dvs om pi 2'en vil være hurtigere, hvis den har adgang til 1,2amp.

Det vil den ikke.
Adgang til mere strøm gør den ikke hurtigere - det gør kun strømforsyningen mere stabil, hvilket er meget vigtigt for digital elektronik.

Du skal ændre på digitalelektroniks arbejdsfrekvens for at det arbejder hurtigere.
Ved overcloking i f.eks. PCere hæver man ofte også spændingen lidt, fordi at så vil alle de meget små MOSFET transistorers ladetid blive kortere.
Frekvens måles i Hertz (Hz), som er det samme som den reciprokke værdi af periodetiden (1 / t(p) )

Når arbjedsfrekvens stiger og/eller spændingen stiger, så stiger strømforbruget også.

Xc (i ohm) = 1 / (2 x Pi x F x C), hvor F er i Hz og C i Farahd
P (i Watt)=U x I, hvor U er i Volt, og I er i Ampere

Første formel for modstanden en kondensator har ved en bestemt frekvens (F).
Fra formlen kan du se at hvis du gør F større, så bliver Xc mindre, hvilket fra strømmen til at stige.
2 x Pi x F kaldes i øvrigt også for vinkelfrekvens. Bemærk at 2 x Pi = 360 grader = 1 gang rundt i en cirkel.

Den anden formel er en omskrivning af Ohm lov, som siger at spænding (i volt) gang strøm (i ampere) er effekten (i Watt), hvor 1 watt = 1 Joule/sekund

/Lars

Edit: nogle typos rettet
Senest rettet af lath 13. feb 2015, 20:02, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

gtr

Re: Lave en molex til micro usb adapter?

Indlægaf gtr » 12. feb 2015, 20:08

Tak for svar.
http://www.petervis.com/Raspberry_PI/Raspberry_PI_Power_Supply/Raspberry_PI_Micro_USB_B_Plug.html
Er 5v og grund de 2 tapper på micro usb stikket?
Molex rød er 5v. Har det nogen betydning hvilken sort molex ledning jeg bruger?

Lath, har du købt en pi 2?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lave en molex til micro usb adapter?

Indlægaf AJenbo » 12. feb 2015, 22:25

Normalt ikke, men tjek din specifikke strømforsyning

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Lave en molex til micro usb adapter?

Indlægaf lath » 13. feb 2015, 20:10

gtr skrev:Tak for svar.
http://www.petervis.com/Raspberry_PI/Raspberry_PI_Power_Supply/Raspberry_PI_Micro_USB_B_Plug.html
Er 5v og grund de 2 tapper på micro usb stikket?
Molex rød er 5v. Har det nogen betydning hvilken sort molex ledning jeg bruger?

Jeg mener helt bestemt at de 2 GND har det samme potentiale (=den samme spænding, som er GND = 0 volt = reference-potentialet)
Er du usikker så brug kun GND tættest på +5V, eller alternativt så download ATX strømforsynings PDF dokumentet/standarden, og læs om de2 GND har det samme potentiale.

gtr skrev:Lath, har du købt en pi 2?

Jeg har ikke købt en RPi 2 endnu, men det kommer, når de 2 stk RPi ver 1, model B jeg allerede har er blevet sat på noget arbejde.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster