Formatering af USB-nøgle.

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Benjamin
Indlæg: 118
Tilmeldt: 18. nov 2007, 08:05
IRC nickname: benjamin_FOX
Geografisk sted: Nykøbing F.

Formatering af USB-nøgle.

Indlægaf Benjamin » 21. jan 2008, 16:45

Jeg har prøvet at lave en USB Ubuntu 7.10-installation på en nøgle, som måske / måske alligevel ikke er på 4 Gb.

Jeg er stadig helt ny Linux-bruger, og jeg prøvede efter bedste evne at følge vejledningen på pendrivelinux.com, som Forum tidligere har givet mig et link til.

Det koksede imidlertid, og nu har jeg en nøgle, som mit system godt nok genkender som 'disk-1'.

(Jeg bruger et (andet) hukommelses-kort til backup af forskellige dokumenter (='disk')).

Disk-1 indeholder to mapper 'lost+found' og 'var'. Jeg kan ikke umiddelbart få vist indholdet af 'lost+found'. 'Var'-mappen indeholder en 'lock'-mappe og en ''run'-mappe, idet begge mapper dog synes tomme.

Ifølge 'egenskaber for disk-1' indeholder nøglen '4 elementer, ialt 28,0kb (noget indhold ulæseligt)'. Af lagkagen fremgår dog, at der er brugt 259,7 Mb, mens 3,4 Gb er fri.

Jeg kan i GParted også godt se USB-disken: '/dev/sbd (3,90 GiB)'.
- DiskLabelType: unrecognized.
- Heads: 255.
- Sectors/Track: 63.
- Cylinders: 509.
- Total Sectors: 8177085.

Partitionen er 'unallocated', og filsystemet er ligeledes 'unallocated'.

Jeg kan dog ikke få adgang til at foretage formatering.

WinXP vil godt nok kendes ved USB-nøglen. 'Egenskaber' kan dog ikke oplyse noget fil-system, både brugt og ledig plads er på '0', og der er ingen umiddelbar mulighed for formatering.

Jeg udbeder mig høfligst lidt hjælp til en formatering, og på forhånd: Tak for hjælpen, igen.
Mange hilsner
Asger [FOX] / 'Benjamin'

Pilot i Lolland Falster Svæveflyveklub - http://www.lfsv.dk
Se også: http://www.herningsvaeveflyveklub.dk

0-100 km./t. på mindre end 3 sekunder - og op til måske mere end 250 km./t. !!!
- det er de problemer, vi svæveflyvere må døje med :D

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Formatering af USB-nøgle.

Indlægaf Wrapper » 21. jan 2008, 16:51

sudo mkfs.ext3 /dev/sdb

^^ Formaterer disken til ext3 filsystemet, brug "man mkfs" for at se andre muligheder...
Billede

Billede

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster