hvor præcist skal ladeapparatet passe til en notebook? Emnet er løst

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
gtr

hvor præcist skal ladeapparatet passe til en notebook?  Emnet er løst

Indlægaf gtr » 10. sep 2014, 21:34

kan man fx bruge et 20v ladeapparat til en 19v notebook? Og omvendt et 19v ladeapparat til en 20v notebook? Hvad gælder der for strømstyrken? Tak.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hvor præcist skal ladeapparatet passe til en notebook?

Indlægaf AJenbo » 10. sep 2014, 21:57

Ofte ja, men det afhænger af de interne komponenter. Du kan f.eks. vær heldig med en maskine men uheldig med en anden selv om det er samme model. Hvis ikke du bruger en lader der overholder de specifikationer der står på undersiden af maskinen er der ingen garanti.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: hvor præcist skal ladeapparatet passe til en notebook?

Indlægaf thj01 » 11. sep 2014, 14:18

Generelt har alle den slags kredsløb et "overhead", så de godt kan tåle lidt ekstra volt. F.eks. kan en router med 5v stik sagtens anvende en 6 volts oplader.

Nogle gange kan en ustabil router blive stabil af det ;)


Men igen - det er svært at argumentere for, at man skal have repareret en bærbar fordi man har brandt den af med en forkert strømforsyning.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hvor præcist skal ladeapparatet passe til en notebook?

Indlægaf AJenbo » 11. sep 2014, 14:25

Omvendt kan man også være ude for at en 6v strømforsyning levere 6.6v

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: hvor præcist skal ladeapparatet passe til en notebook?

Indlægaf lath » 11. sep 2014, 16:05

AJenbo skrev:Omvendt kan man også være ude for at en 6v strømforsyning levere 6.6v


Til digitalelektronik vil jeg lige fortælle at det er meget vigtigt at strømforsyningen kan levere nok strøm ved den korrekte spænding.
F.eks. så er nogen 5 volt USB strømforsysninger oversolgte = at den ikke kan levere den nødvendige strøm, hvilket betyder at spændingen bliver <(mindre end) 5 volt.

Generelt er overspænding til digitalelektronik en meget dårlig ide.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hvor præcist skal ladeapparatet passe til en notebook?

Indlægaf AJenbo » 11. sep 2014, 16:23

lath skrev:Generelt er overspænding til digitalelektronik en meget dårlig ide.

Ja, underspænding gør dem ustabile men overspænding brænder dem gradvist af.

gtr

Re: hvor præcist skal ladeapparatet passe til en notebook?

Indlægaf gtr » 11. sep 2014, 18:05

Tak for svarene. Dvs man skal ikke gå langt væk fra, hvad der står på notebooken.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: hvor præcist skal ladeapparatet passe til en notebook?

Indlægaf Christian.Arvai » 12. sep 2014, 10:12

gtr skrev:Tak for svarene. Dvs man skal ikke gå langt væk fra, hvad der står på notebooken.

Jeg ville slet ikke afvige fra tallet. Man kan fx købe en multilader (jeg så en til omkring 450kr), som vil kunne indstilles præcist til den korrekte spændning. 450 kr er selvfølgeligt også en slags penge, men det er dyrere at ødelægge hele maskinen pga. overspænding!
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: hvor præcist skal ladeapparatet passe til en notebook?

Indlægaf lath » 12. sep 2014, 13:33

Christian.Arvai skrev:
gtr skrev:Tak for svarene. Dvs man skal ikke gå langt væk fra, hvad der står på notebooken.

Jeg ville slet ikke afvige fra tallet. Man kan fx købe en multilader (jeg så en til omkring 450kr), som vil kunne indstilles præcist til den korrekte spændning. 450 kr er selvfølgeligt også en slags penge, men det er dyrere at ødelægge hele maskinen pga. overspænding!


Jeg har sådan en multi-strømforsyning til laptops - virker fint, og man får et meget stort interval af spændinger at vælge imellem.
Ud fra den spænding en sådan multi-strømforsyning kan levere er der en begrænsning på hvor meget strøm (måles i Amperere, ofte forkortet til "A.").

Man skal sørge at multi-strømforsyningen kan levere mindst den mængde strøm (i Ampere) som laptop computeren max bruger ved dens forsyningsspænding (i Volt). Det gør ikke noget at strømforsyning kan levere mere strøm ved en bestemt spænding - for så meget mere strøm trækker laptop computeren ikke.

Jeg købte min multi-strømforsyning hos "Elektronik Lavpris", link (den jeg købte er ikke på listen, så måske du skulle ringe og spørge? De kan skaffe varer til dig):

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hvor præcist skal ladeapparatet passe til en notebook?

Indlægaf AJenbo » 12. sep 2014, 14:38

Christian.Arvai skrev:
gtr skrev:Tak for svarene. Dvs man skal ikke gå langt væk fra, hvad der står på notebooken.

Jeg ville slet ikke afvige fra tallet. Man kan fx købe en multilader (jeg så en til omkring 450kr), som vil kunne indstilles præcist til den korrekte spændning. 450 kr er selvfølgeligt også en slags penge, men det er dyrere at ødelægge hele maskinen pga. overspænding!

De behøves ikke koste mere end 300,- ;)
https://www.fcomputer.dk/computer/b%C3%A6rbar-tilbeh%C3%B8r/opladere/trust/90w-notebook-power-adapter-sort.html

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: hvor præcist skal ladeapparatet passe til en notebook?

Indlægaf thj01 » 12. sep 2014, 20:11

Generelt leveres mange "bambus" strømforsyninger med alt for lidt Ampere - og det gælder også ladere til telefoner. Derfor blev jeg voldsomt begejstret for min lader til min Nexus 5 der leverer 2 Ampere.... og lader telefonen op hurtigt og effektivt. Og det er måske også årsagen til at nogle bærbare computere er dyrere end andre - simpelthen fordi de har mere effekt.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hvor præcist skal ladeapparatet passe til en notebook?

Indlægaf AJenbo » 12. sep 2014, 20:20

Overstående lader skulle gerne levere mellem 3,75 og 6A (alt efter spænding) hvilket er i den høje enden af mitten for laptop opladere.

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster