Er Firewire gået af brug anno 2014?

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Er Firewire gået af brug anno 2014?

Indlægaf Finn Bjerke » 29. aug 2014, 16:01

Jeg har et fantastisk godt og dyrt lydkort baseret på Firewire og vil købe ny PC så jeg kan indspille guitar, bas, sang osv. Er lidt uafklaret om det skal være Windows 7 baseret Eller Ubuntu/Rosegarden eller en kombi. Men er Firewire som integreret del af en moderne 2014 PC gået af brug ?

Skal jeg købe et PCI kort og have drivere osv ??
Kardemommeloven er en god ting.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Er Firewire gået af brug anno 2014?

Indlægaf AJenbo » 29. aug 2014, 16:42

Firewire har altid være lidt niche, mest brugt i Mac verdnen og markedet er gået hend og blevet lidt blegt så der for spare flere og flere pc producenter det også væk (tidligere sparede de det også væk pga. afgift til Apple). Når det så er sagt så kan det sagtens lade dig gøre at få både bærbar og stationære maskiner med indbygget firewire.

Bærbar:
https://www.fcomputer.dk/computer/b%C3%A6rbar/?search=firewire

Køber du en af vores konfigurerbar maskiner og skriver i kommentar til ordren at det skal være med Firewire vil du også være sikke på at få det:
https://www.fcomputer.dk/computer/konfigurerbar-pc/

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Er Firewire gået af brug anno 2014?

Indlægaf lath » 29. aug 2014, 17:23

Finn Bjerke skrev:Jeg har et fantastisk godt og dyrt lydkort baseret på Firewire og vil købe ny PC så jeg kan indspille guitar, bas, sang osv. Er lidt uafklaret om det skal være Windows 7 baseret Eller Ubuntu/Rosegarden eller en kombi. Men er Firewire som integreret del af en moderne 2014 PC gået af brug ?

Skal jeg købe et PCI kort og have drivere osv ??


Bruger du en staionær desktop kan du være heldig at der på bundkortet findes support for FireWire - alt hvad du så skal købe er bundkort-producentens bracket med en FireWire port + tilhørende kabel og stik, som bare skal sættes korrekt ned i Firewire porten i bundkortet, efter at du har monteret bracketen i kabinettet med en skrue.

En sådan bracket med kabel og stik burde ikke være så dyr, da der ikke er noget aktivt elektronik involveret i det.
Mit bundkort har f.eks. et FireWire stik, men ingen FireWire port der er ført ud til bagpanelet.

/Lars

Edit, eksempel på en FireWire bracket:
Billede
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster