sd card til ide ata adapter brændt af, hvad med computeren?

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
gtr

sd card til ide ata adapter brændt af, hvad med computeren?

Indlægaf gtr » 13. jul 2014, 17:44

ubuntu 14.04 64bit
sd card til ide ata adapter

Det går vældig fint med at formattere, læse og skrive på sd cards på min desk top.

Jeg har prøvet flere usb sd card readers. Så kan der ikke formatteres. Så ikke overføres data til sd card'ene.
Da jeg testede med flere forskellige sd card readers og flere sd cards, antog jeg, at kortene var i stykker.

Herefter prøvede jeg at isætte en sd card til ide ata adapter. Med adapteren kunne jeg formattere og skrive på kortene.

Jeg isatte et nyt sd card i adapteren og formatterede det. Ingen fejlmeldinger. Da jeg senere tændte computeren igen, ville jeg kontrollere kortets størrelse med h2testw. Men adapteren var ikke listet under 'Devices'. Jeg genstartede ikke computeren, men brugte den videre.

Efter et stykke tid slukkede computeren med et klik. Da jeg udtog adapteren var den varm, og lugtede brændt. Bundkortet virkede ikke varmere end normalt, og lugtede ikke brændt.

Da jeg tændte computeren, kunne jeg ikke notere nogle fejl.

Kan man køre nogle programmer eller commands for at verificere, at der ikke er gået noget i stykker ved bundkortet, eller det gør bundkortet af sig selv, når man starter computeren?

Tak.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: sd card til ide ata adapter brændt af, hvad med computer

Indlægaf AJenbo » 13. jul 2014, 18:28

Hvis h2testw er et Windows program du køre via Wine så vil det nok ikke kunne få korrekt adgang til ATA enheden.

gtr

Re: sd card til ide ata adapter brændt af, hvad med computer

Indlægaf gtr » 14. jul 2014, 18:03

Jeg har brugt wine h2testw gentagne gange før på ubuntu, hvor det har fungeret, som det skal. På den samme computer og med tidligere versioner af ubuntu var der fejlmeldinger. Men de var få, og undtagelser. Jeg kan ikke gennemskue, hvad der foregår med min computer og sd cards nu. Jeg synes, det tyder på en fejl ved ubuntu 14.04 64bit. Men da andre, efter hvad jeg ved, ikke har disse fejl, kan det ikke være tilfældet.

Der er altså ingen commands, jeg kan udføre, for at kontrollere at alt hardware fungerer korrekt?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: sd card til ide ata adapter brændt af, hvad med computer

Indlægaf AJenbo » 14. jul 2014, 23:26

Der er forskellige test til forskellige dele af systemet. Højest sandsynligt er de betydelig mere grundige end et alt-i-en test værktøj.

Har du prøvet at søge lidt i software centeret efter test værktøjer? Jeg ved der findes et der heder checkbox-gui som teste det meste af systemet og laver en samlet raport.

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster