Computer on module hardware, holder de længere?

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
gtr

Computer on module hardware, holder de længere?

Indlægaf gtr » 21. maj 2014, 22:05

Jeg læste, at computer on module, som fx raspberry pi, skulle kunne holde meget længere end computer bundkort?
Er det rigtigt?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Computer on module hardware, holder de længere?

Indlægaf lath » 21. maj 2014, 22:31

gtr skrev:Jeg læste, at computer on module, som fx raspberry pi, skulle kunne holde meget længere end computer bundkort?
Er det rigtigt?

Elektroniks værste fjende er varme. For halvledere er varme slemt fordi at der er en positiv feedback mekanisme: komponenten bliver varm. Når komponenten bliver varm, så trækker den mere strøm, og bliver så mere varm - den trækker så endnu mere strøm og så videre. Derfor udstyrer man store VLSI kredsløb som desktop mikroprocessorer med varme-reguleringskredsløb, og kredsløb der lukker mikroprocessoren ned, hvis den bliver alt for varm.

Den centrale VLSI chip (ARM mikroprocessoren og GPUen) bliver ikke særlig varm (ved 700 MHz, normal frekvensen), og temperaturen bliver derfor lavere end for en GPU og mikroprocessor der sidder på et PC motherboard. Dermed virker elektronikken også i længere tid på en Raspberi Pi / Raspberry Pi modulet..

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Computer on module hardware, holder de længere?

Indlægaf AJenbo » 21. maj 2014, 22:39

De er fysisk mindre, udvikler mindre varme og har ikke nogen samligspunkter som kan få problemer. Behandler man en computer ordenligt kan den dog normalt holde langt længere end man har fornøjelse af at bruge den. Der til skal man også tilføje at maskiner som RasberyPi er betydelig svagere end en desktop maskine hvilket også hjælper den da den der for laver betydeligt mindre varme, uanfægtet om den er mere effektiv pr. W.

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Brandwatch [Crawler] og 0 gæster