grafikkort

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
friishansi
Indlæg: 21
Tilmeldt: 11. okt 2007, 14:08

grafikkort

Indlægaf friishansi » 19. dec 2007, 13:35

Hej!
Jeg har lige fået opgraderet til 7,1. Men der fremkommer en boks med håndtering af begrænsede drivere

Den skriver at propietære drivere har ingen offentlig kildekode som ubuntu udviklere frit kan modificere. Disse udgør en risiko fordi de kun er tilgængelige på de computertyper som producenten har udvalgt, og fordi sikkerhedsopdateringer alene afhænger af producentens reaktionstid. Ubuntu kan ikke rette fejli eller forbedre disse drivere.

Såvidt jeg kan se har jeg et grafikkort der hedder NV11 [GeForce2 MX/MX 400]
Jeg har været for at aktivere grafikkortet.

Men hvordan får jeg det hele til at køre. Jeg har dśet noget med at man kan skifte mellem programmerne sådan ret smart!

Kan i forklare mig det?!

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

grafikkort

Indlægaf Wrapper » 19. dec 2007, 14:02

Det Ubuntu siger er bare at den driver der er tilgængelig ikke kan rettes af Ubuntu-teamet. Du kan sagtens installere driveren (via restricted drivers i "system > administration") og få grafikkortet til at virke...
Hvis ikke de fancy effekter er aktiveret efter du har installeret driveren så gå ind i "system > appearance (hedder nok udseende på dansk)" og så aktiver "normal" under visual effects...
Billede

Billede

friishansi
Indlæg: 21
Tilmeldt: 11. okt 2007, 14:08

grafikkort

Indlægaf friishansi » 19. dec 2007, 16:32

hej!
jeg har prøvet at gøre som du har foreslået. Computeren vil ikke acceptere dette når jeg er inde for at ændre i udseende. den skriver at desktop effects could not be enabled. hvad er der galt?

der er en nvidia accellereret grafikdriver

hvad er der galt?

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

grafikkort

Indlægaf sådanUBUNTU » 19. dec 2007, 17:07

Ok, nu sidder jeg ikke med min gamle computer, som har det samme grafikkort. Men... Jeg mener, at jeg søgte på 'nvidia' i Tilføj/fjern. En af følgende pakker er installeret: 'nvidia' eller 'nvidia legacy'.

Vælg at afinstallere den installerede pakke, og installér den anden pakke i stedet.

Når du har afsluttet tilføj/fjern, taster du ctrl+alt+backspace for at dræbe og genstarte X-serveren (det grafiske miljø).

Jeg er temmelig sikker på, at det gav mig mulighed for at køre 3D-effekter.

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

grafikkort

Indlægaf Artificial Intelligence » 19. dec 2007, 18:30

GF2? Det skal være Nvidia legacy driver.

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

grafikkort

Indlægaf sådanUBUNTU » 19. dec 2007, 18:41

Jeg kan også godt læse, hvad der står i pakkebeskrivelsen. Jeg kan bare ikke huske, hvilken driver Ubuntu installerer pr. default. Det eneste jeg (vist nok) kan huske er, at jeg valgte den alternative driver og så virkede 3D.

Men det er omkring 3 uger siden, jeg satte computeren op, og jeg har foræret den væk...

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster