Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf Jakob77 » 21. nov 2010, 23:12

.




AJenbo skrev:Ok, det var så lidt. Konklusionen er at den nye nouveau driver ikke understøtter dit grafikkort korrekt, men at den gamle nv driver stadig gør

Du kan tilføje ding til fejlrapporten her:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/677957


Jamen den side forstår jeg ikke noget af, så det må jeg hellere lade være med.


AJenbo skrev:Udviklerne vil gerne have yderligere info fra dit system, gider du køre følgende kommando?

Kode: Vælg alt

apport-collect 677957

Det er muligt du skal oprette en launchpad.net konto.


Ja, det er pænt af dig, men det bliver for meget. Det var netop den loginside, der førte mig hertil.
Jeg har skrevet her og til dem via testprogrammet, og jeg har givet dem min mailadresse og tilbudt dem mere info af den vej.

Den nye driver virker i øvrigt ikke helt som den gamle på 9.04
Der kommer en del flimmer, når jeg lukker ned, og den kan finde på at tage en musebesked fra et vindue med over i et andet.
Men bliver det ikke værre, så lader jeg det nok være.


Hvis jeg engang skulle ønske at afinstallere den nye driver og stille tilbage til den originale driver igen, hvordan gør jeg så det..?




.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf AJenbo » 22. nov 2010, 00:45

Du mener vel at fjerne den gamle og gå tilbage til den nye.

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove xserver-xorg-video-nv
sudo apt-get install xserver-xorg-video-nouveau
sudo reboot


Men det ville nok være bedere at gå helt væk fra de 2 drivere (den ny fejler og bliver faktisk ikke brugt).

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove xserver-xorg-video-nv xserver-xorg-video-nouveau
sudo reboot

Burde være nok til at gøre de, men det kan godt være der er brug for en ændrig mere for at det køre optimalt.

Jeg mener nu det er temmelig let at oprette en konto, det kan gøres via dette link:
https://login.launchpad.net/+new_account

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf Jakob77 » 15. apr 2011, 10:24

Jakob77 skrev:Jeg oplever også 10.04 som betydeligt langsommere end 9.04


Den burde ikke være meget langsommere.
Hvis det især er på internettet, så prøv at se denne tråd:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=13680

Men prøv evt. denne løsning længere nede i tråden, før du ændrer opsætning i FireFox:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=87926#p87926

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04 og 12.04

Indlægaf Jakob77 » 4. maj 2012, 11:43

AJenbo skrev:Lad os prøve at starte med en alternativ driver (det var også den der blev brugt i de ældre versioner).

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove xserver-xorg-video-nouveau
sudo apt-get install xserver-xorg-video-nv
sudo reboot


Update: Jeg vil ikke sige at det er tilfældigt at det har virket for dig, men support er på lavt blus da det afhængere af folk der kan finde ud af at skrive grafik kort driver og bruger TNT2. Jeg vil gerne hjælpe dig med at rapportere problemet så det kan blive løst.
Kan du ikke give mig output fra denne kommando så vi ved nøjagtigt hvilken kort der er tale om.

Kode: Vælg alt

lspci -nn | grep VGA



Er det så samme procedure i 12.04 ?
Grafikken ser umiddelbart ikke helt forkert ud, men grafikkortet er ukendt for systemet, og der er nogle klikfunktioner, som jeg ikke kan få til at fungere.

Jeg måtte installere 12.04 med alternate 32 bit versionen, fordi standard installations CD'en meldte fejl og gik ned.
Alternate versionen oplyste mig om, at jeg manglede firmwarefilen "rt73.bin"

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04 og 12.04

Indlægaf Jakob77 » 6. maj 2012, 18:48

AJenbo skrev:Kan du ikke give mig output fra denne kommando så vi ved nøjagtigt hvilken kort der er tale om.

Kode: Vælg alt

lspci -nn | grep VGA



lspci -nn | grep VGA giver i 12.04 dette output:
01:00.0 VGA compatible controller [0300]: NVIDIA Corporation NV5M64 [RIVA TNT2 Model 64/Model 64 Pro] [10de:002d] (rev 15)


Alternate versionen oplyste mig om, at jeg manglede firmwarefilen "rt73.bin"
Jeg gætter på, at det har noget med grafikkortet at gøre, ellers ved jeg ikke hvorfor.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf Kurt Christensen » 6. maj 2012, 19:10

måske du skulle lave en ny tråd så folk får øje på dig :)
Når lejligheden byder sig.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf Jakob77 » 11. jun 2014, 23:08

Tjo måske.
Nu er det Xubuntu 14.04, men maskinen og grafikkortet er det samme, så måske er det alligevel mest rigtigt at bumpe, så maskinens grafikløsninger holdes samlet.


Jeg har lyst til at bruge nedenstående kode, men jeg tænker, at det måske kan gå så galt med displayet, hvis jeg dummer mig, at jeg hellere må spørge først. :)

AJenbo skrev:Lad os prøve at starte med en alternativ driver (det var også den der blev brugt i de ældre versioner).

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove xserver-xorg-video-nouveau
sudo apt-get install xserver-xorg-video-nv
sudo reboot


AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf AJenbo » 11. jun 2014, 23:15

rt73.bin er en del af driveren til et netkort.

xserver-xorg-video-nv er ikke længere tilgængelig så du vil skulle nøjes med VESA driveren, men det kan jo være det er godt nok, det gøres med følgende og en genstart:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove xserver-xorg-video-nouveau

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf Jakob77 » 11. jun 2014, 23:57

AJenbo skrev:rt73.bin er en del af driveren til et netkort.

xserver-xorg-video-nv er ikke længere tilgængelig så du vil skulle nøjes med VESA driveren, men det kan jo være det er godt nok, det gøres med følgende og en genstart:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove xserver-xorg-video-nouveau



Det hjalp desværre ikke, og hvad gør man så..?

Hvorfor er de gamle drivere ikke tilgængelige mere..?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf AJenbo » 12. jun 2014, 00:57

Ingen (Nvidia) har gidet tilpasse dem til de ændringer der er sket med det grafiske system.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf Jakob77 » 12. jun 2014, 19:18

AJenbo skrev:Ingen (Nvidia) har gidet tilpasse dem til de ændringer der er sket med det grafiske system.


Er det ikke nærmere dem, der står for styresystemet, som er stukket af fra nogle udmærkede drivere uden hensyn til, at det samtidigt forringer kvaliteten på nogle brugeres computere..?

Men jeg er umiddelbart mest tilbøjelig til at bebrejde Dell.
Jeg mener nok, at de er absolut førende med hensyn til at forene deres hardware med Ubuntu, og ud fra den position burde de holde meget bedre øje med Ubuntus udvikling og sikre bagudkompatibilitet, så det klodser..!
Det troede jeg faktisk, at de gjorde, og jeg må indrømme, at jeg før dette overvejede, om jeg skulle rive mig og købe deres dyre bærbare specielt til Linux, så jeg var fremtidssikret og altid bare kunne opgradere med knappen "Opgrader" i opdateringshåndteringen.


Nå, men hvad skal jeg så skrive for at få den driver tilbage, som XUbuntu havde valgt..?

Da jeg indtastede koden fra dig, kom der blandt andet følgende output:

Kode: Vælg alt

Følgende pakker vil blive AFINSTALLERET:
  xserver-xorg-video-all xserver-xorg-video-nouveau
0 opgraderes, 0 nyinstalleres, 2 afinstalleres og 0 opgraderes ikke.
Efter denne handling, vil 372 kB diskplads blive frigjort.
Vil du fortsætte? [J/n] J
(Læser database ... 148977 filer og kataloger installeret i øjeblikket.)
Removing xserver-xorg-video-all (1:7.7+1ubuntu8) ...
Removing xserver-xorg-video-nouveau (1:1.0.10-1ubuntu2) ...
Processing triggers for man-db (2.6.7.1-1) ...

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf AJenbo » 12. jun 2014, 19:30

Nej, hvis ikke de hade lavet de ændringer ville de ikke have kunne forbedre kvaliteten for hoved parten af brugerne. NV driveren har heller aldrig været af særlig god kvalitet.

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install xserver-xorg-video-all xserver-xorg-video-nouveau

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf Jakob77 » 13. jun 2014, 12:06

@AJenbo


Jo, og dit svar bekræfter min formodning.
Men, at vi er uenige om tolkningen af Ubuntus udvikling, det skal ikke forhindre mig i at rose dig for at være en dygtig hjælper.
Det overstiger bare, hvad vi kan klare, når både Dell og Ubuntus udviklere beslutter, at de vil blæse på grafikken på disse gamle maskiner, som de før følte ansvar for.
Ubuntus udviklere var nok villige, fordi de alle selv har nye supermaskiner, og det var nemmest.
Hos Dell sidder der nok en dyrt betalt økonom, som har regnet ud, hvor meget de alt andet lige kan spare og tjene, hvis de undlader service til de gamle maskiner og i stedet sælger flere nye.
Men det er jo kun "alt andet lige", og beregningen holder kun, hvis vi som forbrugere ikke sørger for at reagere skarpt imod det.

Jeg forstår nok heller ikke, at regeringen kan forlange, at borgerne skal have en digital forbindelse, når der faktisk ligger en del private monopoler eller næsten ingen konkurrence på det felt.
Der tales meget om infrastrukturen og ledningerne i jorden. Men ligeså vigtigt er det jo at have en computer med software, som fungerer. Og der har Bill Gates og meget få andre fået foræret et gidsel, og de bestemmer selv hvor og hvornår skruen skal strammes yderligere, og vi alle bliver tvunget til at købe nyt igen igen igen, selvom det gamle godt kunne have været brugt, hvis blot der havde været lidt mere seriøs vilje til bagudkompatilitet i stedet for bare at få folk til at smide væk og købe nyt.
For alle de mennesker, som ønsker et mere bæredygtigt samfund, må det nok allerede være kendt stof, men ikke desto mindre dybt foruroligende og en våd klud i ansigtet.
Jeg ved ikke, om jeg vil sige, at man er for naiv eller mangler fantasi, hvis man ikke kan se, hvordan hard- og måske især softwarefabrikanterne kan spinde guld på både planlagt og spontan forældelse, som de kontinuerligt selv er herrer over.




Jeg får stadig denne fejl, når jeg starter "firefox" fra terminalen:
(process:2779): GLib-CRITICAL **: g_slice_set_config: assertion 'sys_page_size == 0' failed



Kan det have noget at gøre med, at grafikdriveren ikke er den rigtige til kortet, eller er det nærmere noget andet, der er på spil.?

Men, at jeg næsten er nødsaget til at scrolle sidevejs her i forum for at kunne læse, det kunne en større opløsning fra en korrekt grafikdriver nok have afhjulpet.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf AJenbo » 13. jun 2014, 19:02

Tak for ros, du kan også lige få med på vejen at jeg syndes det virker til at du er i stand til at holde et godt humør på tros af de kvaler du måtte opleve.

Nu er det hverken udvikler hos hverken Dell eller Canonical(Ubuntu) der rigtig står for vedligeholdelse af hverken Xorg eller driverne der til. Den seneste driver fra Nvidia til TNT2 er fra 2009 (vedligeholdt frem til 2011):
http://www.nvidia.com/object/linux-display-amd64-71.86.15-driver.html
Koden til deres driver er lukket så der er ingen andre end dem der kan fortsætte vedligeholdningsarbejdet. Så hvis fingeren skal peges nogen steder hen må det lige som lidt være mod Nvidia. Ellers svar det til at klage til regeringen over at kravene til serviceeftersyn er for skrappe til at, biler der ikke længere findes reservedele til, ikke kan blive godkendt med de skader der jo ikke kan udbedres.

På tros af dette kan Ubuntu jo stadig køre på din maskine, det skyldes faktisk ekstra arbejde fra Canonical, som har inkluderet et software grafikkort (LLVMpipe som er udviklet af Mesa holdet) til dem der ikke har fungerende drivere til deres grafikkortet, eller dem hvor grafikkortet simpelt hen er for gammelt til at lave moderne grafik. Du har så rigtig nok stadig et problem mht. til at skifte opløsning, og din CPU belastes ekstra, men det er mere end ingen ting og alt hvad de realistisk kan gøre.

Jeg syndes heller ikke man kan sige slut på undersøttelse af dit hardware kommer som et lyn fra en klar himmel, 10.04 hade fra start af en udløbs dato som lød April 2013. Nvidia undersøttede deres grafikkort i 12 år. Dell's politik er jeg ikke bekendt med, men så vidt jeg ved er de lovmæsigt kun forpligtet til at lade produktet leve i 2 år, og maskinen udkom ifølge manualen 18 April 2000.

Den fejl du får er en kendt bug i Firefox som ikke har det store betydning, du kan bare se bort fra den.

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf Ivan » 13. jun 2014, 19:11

Jeg får denne ved start fra terminalen

Kode: Vælg alt

ivan@Laptop:~$ firefox

(process:2820): GLib-CRITICAL **: g_slice_set_config: assertion 'sys_page_size == 0' failed

(firefox:2820): GLib-GObject-WARNING **: Attempt to add property GnomeProgram::sm-connect after class was initialised

(firefox:2820): GLib-GObject-WARNING **: Attempt to add property GnomeProgram::show-crash-dialog after class was initialised

(firefox:2820): GLib-GObject-WARNING **: Attempt to add property GnomeProgram::display after class was initialised

(firefox:2820): GLib-GObject-WARNING **: Attempt to add property GnomeProgram::default-icon after class was initialised


;)
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster