Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf Jakob77 » 16. nov 2010, 13:38

.




Dell OptiPlex GX200 er ikke en helt ny maskine, men den kørte fantastisk godt sammen med Ubuntu 9.04, og installationen gik som smør.

Men 10.04 melder grafikfejl under installationen.


De blå vinduer er screenshots taget med kamera under boot op:


Billede

større format:
http://imageshack.dk/imagesfree/WUl06270.jpg



Shottet øverst til venstre møder jeg, hvergang jeg booter op.

På shottet øverst i midten vælger jeg normalt "Kør Ubuntu i lav grafisk tilstand for kun en session", og så virker maskinen. Grafikken er ikke engang dårligere end under 9.04
Så jeg undrer mig lidt over denne showstopper.


Jeg oplever også 10.04 som betydeligt langsommere end 9.04, og det ene med det andet gør, at jeg er begyndt at tænke på, om det var dumt, at jeg ikke købte en XP til min maskine, mens tid var.



Mit egentlige spørgsmål er så, om jeg skal forvente, at min Dell i løbet af få år vil være smidt helt ud af Ubuntus installationsprogam, så maskinen ikke mere kan bruges..?




.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf AJenbo » 17. nov 2010, 02:20

Tja hvis du var blevet på XP ville det vel bare være det samme som at blive på Ubuntu 9.04.

Jeg tror desvære din computers grafik kort er udvilket af et firma der ikke har frigivet eller opdateret deres driver siden 2009 hvilket giver disse problemer.
Præv at køre følgende kommando og giv os resultatet.

Kode: Vælg alt

lspci | VGA

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf Jakob77 » 17. nov 2010, 09:29

.




AJenbo skrev:Tja hvis du var blevet på XP ville det vel bare være det samme som at blive på Ubuntu 9.04.

Jeg tror desvære din computers grafik kort er udvilket af et firma der ikke har frigivet eller opdateret deres driver siden 2009 hvilket giver disse problemer.
Præv at køre følgende kommando og giv os resultatet.

Kode: Vælg alt

lspci | VGA



Jeg ville selvfølgelig hellere end gerne være blevet på 9.04, men for nogle uger siden fik jeg besked om, at der ikke ville komme flere opdateringer til den.
Jeg ved ikke, hvornår de holder op med at opdatere XP, men der går formentlig nogle år endnu.

Min computer er en Dell med grafikkortet indbygget i bundkortet, og der er intet ændret siden 9.04


Resultat af lspci | VGA :

VGA: command not found



.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf AJenbo » 17. nov 2010, 12:44

Xp slutter Hvis 12-07-2011.
Jeg glemte Hvis lidt af den kommando til at finde dit grafikkort.

Kode: Vælg alt

lspci | grep VGA

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf Jakob77 » 17. nov 2010, 18:44

.



AJenbo skrev:Jeg glemte Hvis lidt af den kommando til at finde dit grafikkort.

Kode: Vælg alt

lspci | grep VGA


Det er jo altså ikke et indstikningskort, men en del af selve bundkortet.


Kommandoen:

lspci | grep VGA

Giver dette svar fra min terminal:

01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV5M64 [RIVA TNT2 Model 64/Model 64 Pro] (rev 15)



.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf AJenbo » 17. nov 2010, 21:43

Selv om kortet ikke eksistere physisk seperat er det der stadig elektronisk.
Det gamle tnt2 du har har ikke været understøttet af nvidia siden ubuntu 8.10, måske 8.04. Det du oplever kan skyldes at den åbne driver der kommer med ubuntu har problemer med kortet. Vi skal nok deaktivere driveren og så køre med en fram buffer driver istedet. Det vil nok ikke have en mærkbar betyding for dig da du aldrig har anvent en fuld driver til kortet.

Kan du ikke give mig indholdet af /etc/X11/xorg.conf så skal jeg se på hvad du kan gøre for at deaktivere driveren.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf Jakob77 » 17. nov 2010, 22:49

.



AJenbo skrev:Selv om kortet ikke eksistere physisk seperat er det der stadig elektronisk.
Det gamle tnt2 du har har ikke været understøttet af nvidia siden ubuntu 8.10, måske 8.04. Det du oplever kan skyldes at den åbne driver der kommer med ubuntu har problemer med kortet. Vi skal nok deaktivere driveren og så køre med en fram buffer driver istedet. Det vil nok ikke have en mærkbar betyding for dig da du aldrig har anvent en fuld driver til kortet.

Kan du ikke give mig indholdet af /etc/X11/xorg.conf så skal jeg se på hvad du kan gøre for at deaktivere driveren.


Så du mener, at jeg bare har været heldig, at min Dell i det hele taget har fungeret siden 8.04. .... Det gør jo ikke ligefrem sagen bedre. :?

Jeg kan ikke få min terminal til at kendes ved den fil, som du efterspørger:

find /etc/X11/xorg.conf
find: '/etc/X11/xorg.conf': No such file or directory


Men jeg ved heller ikke helt, om jeg er oppe for den metode.
Er det den samme løsning, som de foreslår på http://wiki.x.org ?



.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf AJenbo » 17. nov 2010, 23:13

Dit link henviser til en kæmpe wiki side så jeg er ikke lige sikker på hvilken løsning du henviser til.

Det at filen ikke eksisterede er helt ok, det betyder bare at der ikke er nogen særlig opsætning af driveren.

Lad os prøve at starte med en alternativ driver (det var også den der blev brugt i de ældre versioner).

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove xserver-xorg-video-nouveau
sudo apt-get install xserver-xorg-video-nv
sudo reboot


Update: Jeg vil ikke sige at det er tilfældigt at det har virket for dig, men support er på lavt blus da det afhængere af folk der kan finde ud af at skrive grafik kort driver og bruger TNT2. Jeg vil gerne hjælpe dig med at rapportere problemet så det kan blive løst.
Kan du ikke give mig output fra denne kommando så vi ved nøjagtigt hvilken kort der er tale om.

Kode: Vælg alt

lspci -nn | grep VGA

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf Jakob77 » 18. nov 2010, 09:33

.




AJenbo skrev:Dit link henviser til en kæmpe wiki side så jeg er ikke lige sikker på hvilken løsning du henviser til.

Det at filen ikke eksisterede er helt ok, det betyder bare at der ikke er nogen særlig opsætning af driveren.

Lad os prøve at starte med en alternativ driver (det var også den der blev brugt i de ældre versioner).

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove xserver-xorg-video-nouveau
sudo apt-get install xserver-xorg-video-nv
sudo reboot


Update: Jeg vil ikke sige at det er tilfældigt at det har virket for dig, men support er på lavt blus da det afhængere af folk der kan finde ud af at skrive grafik kort driver og bruger TNT2. Jeg vil gerne hjælpe dig med at rapportere problemet så det kan blive løst.
Kan du ikke give mig output fra denne kommando så vi ved nøjagtigt hvilken kort der er tale om.

Kode: Vælg alt

lspci -nn | grep VGA



Denne kommando: lspci -nn | grep VGA
Giver svaret:
01:00.0 VGA compatible controller [0300]: nVidia Corporation NV5M64 [RIVA TNT2 Model 64/Model 64 Pro] [10de:002d] (rev 15)



Du har vel godt set, at skærmbillederne fra fejlsøgningen henviser til wiki for at få en løsning.
Det vil selvfølgelig løse mit problem permanent, hvis Ubuntus systemgenier putter min maskine ind i installationen igen og lader den blive der.
Men det løser det ikke for alle andre maskiner, og jeg synes, at det giver anledning til bekymring, at ældre brugbare maskiner ryger ud.
Hvorfor er det nødvendigt at skrive nye drivere til gamle bundkort, når elektronikken er den samme..?



.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf AJenbo » 18. nov 2010, 11:47

Der blev ikke henvist til noget bestemt på wiki.xorg.org, det var bare et generelt sted du kunne søge viden om hvordan tingende hænger sammen. Meget af den viden jeg har om dit problem kommer faktisk der fra.

Det er nødvendigt at vedligeholde gamle drivere så de fungere med nye funktionaliteter.
Det bliver som oftest også gjort, men det er ikke altid at udviklerne har den fysiske hardware at teste på og så er det jo svært for dem at vide om det de har gjort faktisk virker. Der er de afhængig af at folk med den hardware tester og reportere eventuelle problemer under udviklings fasen.

Fik du prøvet at skifte fra nouveau til nv driveren?

Du kan heller ikke tage din windows 95 driver og bruge den i windows 7. Jeg har da også oplevet drivere til xp sp2 der ikke virkede i xp sp3, og der blev der ikke lavet nye driver til det grafikkort (Radeon 7000). Og verken TNT2 eller Radeon 7000 har drivere der virker med Windows 7, da Nvidia (det mindste de understøtter er GeForce 6000, til linux er det GeForce 4 mx / 5) og ATI (her er det mindste radeon 9500, og til linux radeon HD 2000, de hjælper do selv til med open source driverne) har stoppet med at vedligeholder driveren der til. Til Linux er der dog stadig folk uden for Nvidia og ATI som har lavet deres egen driver og fortsat vedligeholder den så godt de kan. Hardware og software producenter stopper med at understøtte gamle produkter i nye miljøer det er et faktum overalt, med åben software har man dog en chance for selv at holde det i live.

ps. nouveau driveren har, i modsætning til nv, hardware acceleration, så det er årsagen til at den blev prioteret frem for nv driveren i de nye ubuntu udgaver.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf Jakob77 » 18. nov 2010, 21:11

.




AJenbo skrev:Der blev ikke henvist til noget bestemt på wiki.xorg.org, det var bare et generelt sted du kunne søge viden om hvordan tingende hænger sammen. Meget af den viden jeg har om dit problem kommer faktisk der fra.

Det er nødvendigt at vedligeholde gamle drivere så de fungere med nye funktionaliteter.
Det bliver som oftest også gjort, men det er ikke altid at udviklerne har den fysiske hardware at teste på og så er det jo svært for dem at vide om det de har gjort faktisk virker. Der er de afhængig af at folk med den hardware tester og reportere eventuelle problemer under udviklings fasen.

Fik du prøvet at skifte fra nouveau til nv driveren?

Du kan heller ikke tage din windows 95 driver og bruge den i windows 7. Jeg har da også oplevet drivere til xp sp2 der ikke virkede i xp sp3, og der blev der ikke lavet nye driver til det grafikkort (Radeon 7000). Og verken TNT2 eller Radeon 7000 har drivere der virker med Windows 7, da Nvidia (det mindste de understøtter er GeForce 6000, til linux er det GeForce 4 mx / 5) og ATI (her er det mindste radeon 9500, og til linux radeon HD 2000, de hjælper do selv til med open source driverne) har stoppet med at vedligeholder driveren der til. Til Linux er der dog stadig folk uden for Nvidia og ATI som har lavet deres egen driver og fortsat vedligeholder den så godt de kan. Hardware og software producenter stopper med at understøtte gamle produkter i nye miljøer det er et faktum overalt, med åben software har man dog en chance for selv at holde det i live.

ps. nouveau driveren har, i modsætning til nv, hardware acceleration, så det er årsagen til at den blev prioteret frem for nv driveren i de nye ubuntu udgaver.



Du har selvfølgelig ret i, at der også kan findes hardwareproblemer med windows. Men jeg tror, at det er yderst sjældent at opleve en automatisk xp-opdatering fører til, at windows ikke mere kender hardwaren.
Jeg forsøgte faktisk også at opgradere Ubuntu 9.04 til 10.04 med opdateringshåndteringen, men der var for mange internetadresser, som ikke var tilgængelige. Var det lykkedes af den vej, så havde jeg måske ikke haft samme problem med, at hardwaren blev glemt..?
Jeg har en 64 bits maskine, hvor opgradering til 10.04 tilsyneladende gik helt problemfrit via opdateringshåndteringen.

Ang. koden til at ændre opsætning, så tak for den. Men jeg skal lige samle mod og have taget backup og have tid til en reinstallation, før jeg fyrer den af, og det er ikke lige nu.


Men hvis du har rapporteret fejlen til x.org , så kommer der måske snart en automatisk opdatering, som fikser problemet..? :)


Jeg har i øvrigt også skrevet via System -> Administration -> Systemtest og fortalt om problemet i den indsendte test.




.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf AJenbo » 19. nov 2010, 01:49

Opgraderinger af ubuntu er lidt svært at sammen ligne med windows, men det ligger et sted imellem windows service pakker og windows udgaver.

Kommandoen er temmelig uskyldig, det svare til at installere et hvilket som helst andet program i ubuntu.

Jeg tror desværre ikke du skal regne med en rettelse udkommer før 11.04. Ny udvikling forbeholdes generelt nye udgivelser. Og muligvis ikke før 11.10 da udviklingen af kernen til 11.04 allerede er godt hende i processen.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf Jakob77 » 20. nov 2010, 15:15

.




AJenbo skrev:Kommandoen er temmelig uskyldig, det svare til at installere et hvilket som helst andet program i ubuntu.


Den gav ikke sort skærm eller død computer, som jeg ellers mener, at man altid skal være forberedt på, når man bruger koder, som man selv er usikker på.
Det ændrer ikke på frygten for hardwareproblemer med nye versioner, men det ser umiddelbart ud til, at din kode med held har fjernet showstopperen under boot-op på min Dell.
Tak til dig for god support, og fordi du har hjulpet med at rapportere problemet. :)




.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf AJenbo » 20. nov 2010, 22:29

Ok, det var så lidt. Konklusionen er at den nye nouveau driver ikke understøtter dit grafikkort korrekt, men at den gamle nv driver stadig gør

Du kan tilføje ding til fejlrapporten her:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/677957

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf AJenbo » 21. nov 2010, 21:26

Udviklerne vil gerne have yderligere info fra dit system, gider du køre følgende kommando?

Kode: Vælg alt

apport-collect 677957

Det er muligt du skal oprette en launchpad.net konto.

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster