10.04 + Win 7 + SSD

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
spook
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

10.04 + Win 7 + SSD

Indlæg af spook »

Dette emne er egentlig bare for at lave en "log" af min opgradering til SSD og hvad jeg finder af udfordringer, fordele og sjove ting.

Hardwaren er en HP Probook 5310M som jeg har anmeldt her: Del 1 - Del 2. Lille lækker maskine med fornuftig ydelse :)

Den har fået et 4gb ram modul og i morgen skulle der ankomme en 80gb Intel X25-M 80gb SSD, 2. generation.

Pt. kører jeg dual boot med 64bit Ubuntu 10.04 Beta 1 og Win 7 64 Bit. Der vil blive lavet en clean install af begge på SSD'en. Udover performanceboost er jeg ret spændt på at se hvad skiftet til SSD gør ved strømforbruget og dermed batterilevetiden. Med den nuværende 320gb Seagate disk (7200rpm) siger PowerTop at jeg ligger på 10,7 - 11,4 watt ved normal websurf, chat osv. Wlan kørende, bluetooth slukket, ingen strømbesparende optimeringer.

Planen er som følger:

1) Måle boot tid til hhv. Ubuntu og windows på alm. disk
2) Måle strømforbrug i Ubuntu på alm. disk
3) Skifte til SSD :mrgreen:
4) Installere Win 7 64 bit fra USB
5) Installere drivere opdateringer, alt det "sjove" der følger med windowsinstallationer...
6) Installere Ubuntu 10.04 Beta 2 fra USB (den skulle komme inden for de næste par timer!)
7) Følge punkterne i denne guide: http://cptl.org/wp/index.php/2010/03/30 ... -in-linux/
8) Gentage punkt 1+2, men på SSD

Jeg starter denne tråd for dels at føre noter et sted jeg ikke lige kommer til at slette og dels for at andre kan se hvor stor forskel det giver at skifte til SSD på en laptop. Forslag til konkrete benchmarks modtages gerne!
Billede
Pihl
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: 10.04 + Win 7 + SSD

Indlæg af Pihl »

Hey Spook - long time no see :-)

Spændende tråd, glæder mig til at læse forskellen på Ubuntu og Windows. Hvad med også at måle forskelle i strømforbrug mellem de to OS'er?

Jeg havde selv netop denne opgave på listen, men det er bare aldrig blevet til noget. Så jeg venter spændt på dine resultater ;-)
spook

Indlæg af spook »

Jeps, jeg er her stadig og har lige opdaget at Ubuntu har været mit primære OS i 4 år nu! :D

Har du et trick til et program der kan vise strømforbruget i Windows ligesom PowerTop kan?
Billede
Pihl
IRC nickname: mpih

Indlæg af Pihl »

Vi er jo begyndt at holde jævnlige Ubuntu-møder i Århus - dem må du se at komme til ;-)

https://ubuntudanmark.dk/ucd

Nej, kender desværre ikke et tilsvarende program i Windows. Jeg har en elmåler, som kan sættes til mellem stikket fra computeren og stikkontakten, og havde planlagt at bruge den for mest mulig præcision. Du kan eventuelt låne den ved lejlighed?
spook

Indlæg af spook »

PowerTop måler jo via ACPI hvor meget der suges fra batteriet - jeg kunne forestille mig at strømstyringen gør slemme ting når der er strømforsyning sluttet til, så det vil give helt andre tal.

Beta 2 er ude forresten - og for the record: Jeg bliver *aldrig* træt af fibernet:
Billede
Billede
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

@spook

For nogle dage siden var der en opdatering der vedrører SSD. Det ikke-opdaterede library (softwarebibliotek - som bor i en lib*.so fil) en tendens til at smadre en SSD alt for hurtigt i Linux baserede operativsystemer.

Det var hvad der stod - såvidt jeg lige husker.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Treepwood
IRC nickname: Treepwood
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Treepwood »

Glæder mig til at læse om resultaterne. Jeg går lidt og overvejer at skifte til en SSD.
spook

Indlæg af spook »

Powertop ved surf, mail, chat på pidgin osv. - Med harddisk monteret.

Billede

Den svinger mellem 9.2 og 12,7w, mens jeg skriver dette melder den 11,5w. Post DK har været her med en ny taske til den bærbare (Domke F-808) men ingen SSD endnu... håber den er sendt med et andet fragtfirma og dukker op om lidt :)
Billede
pollute
IRC nickname: pollute

Indlæg af pollute »

Øhh undskyld men hvad er en SSD?
Min computer er en Acer Predator G3610
spook

Indlæg af spook »

pollute skrev:Øhh undskyld men hvad er en SSD?

Det er en Solid State Disk - Lidt ligesom et hukommelseskort til dit kamera eller mobil, bare større og hurtigere. Baseret på ram-chips i stedet for snurrende plader er de en del hurtigere end traditionelle harddiske og bruger mindre strøm og udvikler mindre varme. Til gengæld koster de så noget mere...

Meget mere her: http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive
Billede
spook

Indlæg af spook »

SSD er på vej med GLS (Get Lost Shipping?) så mens vi venter er her lige et screenshot fra Win 7 på alm. harddisk:

Billede

Nederste punkt - Diskoverførselshastighed skulle gerne ændre sig.
Billede
spook

Indlæg af spook »

Så er der taget tid på reboots - både på Ubu 10.04 B2 (opdateret fra B1) og på Win 7, begge i 64 bit.

Genstart i 10.04:

Fra tryk på "Genstart" til sort skærm: 6 sekunder
Fra sort skærm til grub: 5 sekunder
Fra grub til login: 27 sekunder

I alt 38 sekunder. Den var faktisk hurtigere i 9.10: http://www.youtube.com/watch?v=Zbntyad4wYk

Genstart i Win 7:

Fra tryk på "Genstart" til sort skærm: 16 sekunder
Fra sort skærm til grub: 5 sekunder
Fra grub til login: 23 sekunder

I alt 44 sekunder. Jeg har fratrukket den tid det tager mig at bladre ned gennem grub og vælge win 7 :)
Billede
spook

Indlæg af spook »

SSD er monteret, win 7 og Ubu 10.04 Beta 2 er installeret. Efter jeg havde udfyldt informationer om navn, land, partitioner osv. kunne jeg trykke "Installér" kl. 12:54. Kl. 12:58 var installationen afsluttet og klar til at blive taget i brug...

Jeg tror det bliver godt det her.
Billede
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

wtf? 4 min?
Nyd det!
spook

Indlæg af spook »

zob skrev:wtf? 4 min?
Nyd det!

Jeps, 4 minutter. Win 7 tog ca. 10 minutter alt i alt. Applikationer starter øjeblikkeligt, alting kører meget "snappy". Nu vil jeg se at få optimeret tingene jvf. guiden jeg linkede til i første post :)
Billede