Ubuntu og Anti-Virus
-
- IRC nickname: Jørn
Ubuntu og Anti-Virus
Hej Ubuntu Forum !
Jeg er lige blevet medlem af "Ubuntu-Klubben i eftermiddags
Derfor kan det godt være jeg spørger om noget, for jer, indlysende.
Nåh, men det vil jeg gøre alligevel ...
!. Spørgsmål : Skal man bruge et Anti-Virus program til Ubuntu ? - Og hvis hvilket kan I anbefale ?
Jeg plejer at bruge avast! til Windows PCen - Men jeg har hørt nogen fortælle, at det ikke skulle være nødvendigt med et Anti-Virus Program til Ubuntu...
SKAL man eller skal man IKKE ?
Hvad med Spyware-Programmer ?
Fortæl, Fortæl ...
Med Venlig Hilsen
Jønne ... Totalt Ubuntu-nybegynder
P.S Lige nu sidder jeg altså og skriver på en Windows PC ...
Jeg er lige blevet medlem af "Ubuntu-Klubben i eftermiddags
Derfor kan det godt være jeg spørger om noget, for jer, indlysende.
Nåh, men det vil jeg gøre alligevel ...
!. Spørgsmål : Skal man bruge et Anti-Virus program til Ubuntu ? - Og hvis hvilket kan I anbefale ?
Jeg plejer at bruge avast! til Windows PCen - Men jeg har hørt nogen fortælle, at det ikke skulle være nødvendigt med et Anti-Virus Program til Ubuntu...
SKAL man eller skal man IKKE ?
Hvad med Spyware-Programmer ?
Fortæl, Fortæl ...
Med Venlig Hilsen
Jønne ... Totalt Ubuntu-nybegynder
P.S Lige nu sidder jeg altså og skriver på en Windows PC ...
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Ubuntu og Anti-Virus
hej og velkommen til forum
du kan læse om det i denne tråd viewtopic.php?f=11&t=6038
------------------------------
For at holde forum overskueligt, er emnet blevet flyttet til Programmer i (K)Ubuntu.
MVH Redaktør-Team
du kan læse om det i denne tråd viewtopic.php?f=11&t=6038
------------------------------
For at holde forum overskueligt, er emnet blevet flyttet til Programmer i (K)Ubuntu.
MVH Redaktør-Team
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Mange Tak for det lyn-hurtige svar, Christian !
Det lyder jo helt Fino, Bambino ...
Det lyder jo helt Fino, Bambino ...
-
- Admin
Jeg har prøvet at virusscanne ubuntu flere gange og jeg kan helt ærligt sige at jeg intet fandt , men jeg forstår godt dit spørgsmål når du lige er skiftet fra windows, jeg undrede mig også i starten, men der er ikke nogen god grund til at bruge antivirusprogrammer - som der er i windows.
-
christian.arvai skrev:Jeg har prøvet at virusscanne ubuntu flere gange og jeg kan helt ærligt sige at jeg intet fandt , men jeg forstår godt dit spørgsmål når du lige er skiftet fra windows, jeg undrede mig også i starten, men der er ikke nogen god grund til at bruge antivirusprogrammer - som der er i windows.
Største delen af anti virus programmer til GNU/Linux søger også kun efter Windows vira
Når en tråd er løst så marker den løst
-
- Admin
Casper Hansen skrev:christian.arvai skrev:Jeg har prøvet at virusscanne ubuntu flere gange og jeg kan helt ærligt sige at jeg intet fandt , men jeg forstår godt dit spørgsmål når du lige er skiftet fra windows, jeg undrede mig også i starten, men der er ikke nogen god grund til at bruge antivirusprogrammer - som der er i windows.
Største delen af anti virus programmer til GNU/Linux søger også kun efter Windows vira
jep , det har du helt ret i, men udover det vil jeg vædde på at hvis der kom en virus der ramte ubuntu, kom den op under "vigtige beskeder" med det samme, det er netop en af fordelene ved at følge forum - man er rimeligt med på det nyeste der sker (hvilket jeg udemærket ved at du også er).
-
- Geografisk sted: Fredericia
*HOST*
Der findes ikke noget Linux vira
Der findes ikke noget Linux vira
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
-
- IRC nickname: eitreach
- Geografisk sted: København
"A Narn heavy cruiser?!"
Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Og så har der i øvrigt lige været en interessant artikel som det kunne være spændende at høre nogle eksperters mening om: http://www.tomshardware.com/news/linux-windows-mac-virus,7044.html
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
- Geografisk sted: Køge
laoshi skrev:Og så har der i øvrigt lige været en interessant artikel som det kunne være spændende at høre nogle eksperters mening om: http://www.tomshardware.com/news/linux-windows-mac-virus,7044.html
FUD! (Fear, uncertainty and doubt)
Man kan godt se at den artikel er enten bestilt (M$ eller anti-virus producent?) eller personen ikke ved hvad han snakker om.
1) virus er et "ondskabsfuld" program der kan installere sig og sprede sig til andre computere af sig selv. For at kunne gøre det, kræver det "social-engeering" (eks. installere-mig-gratis-pr0n.deb eller ParisHiltonNekkid-OMFG!!1!1.deb), men dette kan ikke sprede af sig selv til andre computere, som man f.eks. ser med E-mail virus eller hvis går ind på visse hjemmesider. Ud over det kræver det administrator rettigheder at installere på Linux system.
2) Selve strukturen i Linux er meget anderledes én i Windows. Selv i de forskellige distroer er der forskelle, hvilket gør det svært at skrive en "virus". Hvilket gøre det u-aktraktivt at lave en linux virus, da hensigten med en virus er at "smitte" så mange computere på så kort tid.
3) De fleste distroer patcher man security holes og udgiver dem inden for de første 24 timer.
4) De fleste distroer bruger centrale "stationer" (sourcelist), hvor folk henter deres apps/games/libs/etc. hvilket gør det højst usandsynlig at man for skidt på sin Linux maskine.
5) Hvis FUD sprederen mener at popularitet har noget med sagen af gøre, kan det jo undre en, at vi ikke har set det der ligner et boom af virus til Linux, da de fleste servers er *nix baseret. Det må være ultimativt at sætte så mange servers ud af spil.....hmmmm.
Der er intet at komme efter i den artikel.
-
- Geografisk sted: Esbjerg
AI har jo sådan set skrevet det hele
Artiklen er nonsens og fjolset prøver bare at få opmærksomhed.
Med fare for at støde nogle, så mener jeg at Linux brugere generelt er mere intelligente end visse Windows brugere - forstået på den måde, at vi ved hvad vi har med at gøre. Ufattelig mange Windows brugere er groft sagt dumme som snot, og de hverken interesserer eller bekymrer sig om sikkerhed og fornuftig omtanke, og fylder selv deres maskine med malware. Værst af alt - de lærer aldrig af deres fejltagelser. Når det så er sagt, så ved jeg også at der findes rigtig mange dygtige Windows brugere, som har styr på tingene.
Sikkerheden i Linux forhindrer ganske enkelt at virus/vira vil kunne sprede sig og skabe bot-net o.lign. Som AI skriver kan den enkelte bruger altid få malware, hvis han/hun ukritisk henter skumle programmer og ellers opfører sig total tåbelig.
Det svageste punkt er som altid brugeren. Med sund fornuft og Linux's sikkerhed har malware-programmørerne det mere end svært.
Artiklen er nonsens og fjolset prøver bare at få opmærksomhed.
Med fare for at støde nogle, så mener jeg at Linux brugere generelt er mere intelligente end visse Windows brugere - forstået på den måde, at vi ved hvad vi har med at gøre. Ufattelig mange Windows brugere er groft sagt dumme som snot, og de hverken interesserer eller bekymrer sig om sikkerhed og fornuftig omtanke, og fylder selv deres maskine med malware. Værst af alt - de lærer aldrig af deres fejltagelser. Når det så er sagt, så ved jeg også at der findes rigtig mange dygtige Windows brugere, som har styr på tingene.
Sikkerheden i Linux forhindrer ganske enkelt at virus/vira vil kunne sprede sig og skabe bot-net o.lign. Som AI skriver kan den enkelte bruger altid få malware, hvis han/hun ukritisk henter skumle programmer og ellers opfører sig total tåbelig.
Det svageste punkt er som altid brugeren. Med sund fornuft og Linux's sikkerhed har malware-programmørerne det mere end svært.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
eitreach skrev:Jo, der gør så. De er bare ikke i det fri.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Li ... es#Viruses
Sikke da noget ævl
Virus er et program der kan udføres uden at brugeren eller styresystemet har indflydelse på det. De virus der er nævnt der kører på gamle kerne og huller i programmer der er rettet forlængst.
Ingen af de virus ville have en chance på en nyt opdateret linuxsystem, for de huller de udnytter er forlængst væk.
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
-
Nu gider jeg ikke gå ind i en "dum som snot" diskussion.
1. PC jeg havde var en Apple Mac.
No 2 - Flere år efter var en Windows.
Og nu har jeg en PC med ubuntu.
Har stadig alle 3 modeller, og føler mig ret "snot-fri"
Jønne
Jønne
-
Jønne skrev:Nu gider jeg ikke gå ind i en "dum som snot" diskussion.
Jønne
Det kan godt være at jeg er "snotdum", men jeg forstår simpelthen ikke hvad du forsøger på at sige!
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
-
Nåh, ja - Det var det fra Warhawk, som han jo selv modererer til sidst:
(Hvilket jeg ikke helt havde set)
"Med fare for at støde nogle, så mener jeg at Linux brugere generelt er mere intelligente end visse Windows brugere - forstået på den måde, at vi ved hvad vi har med at gøre. ***Ufattelig mange Windows brugere er groft sagt dumme som snot, og de hverken interesserer eller bekymrer sig om sikkerhed og fornuftig omtanke, og fylder selv deres maskine med malware. Værst af alt - de lærer aldrig af deres fejltagelser***. Når det så er sagt, så ved jeg også at der findes rigtig mange dygtige Windows brugere, som har styr på tingene."
Og jeg blev lidt "stød på manchetterne" for jeg er også Windows bruger, som bekymrer mig for sikkerhed.
Og det er vel (ikke altid) med vilje man får en virus på halsen?
(Ja, jeg har ind til dato ingen haft på min Windows Vista med avast! home)
Ja, måske dumt at kommenterer det med "dum som snot", men jeg blev noget provokeret.
At så Linus/ubuntu ikke er ramt af virus-angreb er jo dejligt !
Med Venlig Hilsen Jønne
(Hvilket jeg ikke helt havde set)
"Med fare for at støde nogle, så mener jeg at Linux brugere generelt er mere intelligente end visse Windows brugere - forstået på den måde, at vi ved hvad vi har med at gøre. ***Ufattelig mange Windows brugere er groft sagt dumme som snot, og de hverken interesserer eller bekymrer sig om sikkerhed og fornuftig omtanke, og fylder selv deres maskine med malware. Værst af alt - de lærer aldrig af deres fejltagelser***. Når det så er sagt, så ved jeg også at der findes rigtig mange dygtige Windows brugere, som har styr på tingene."
Og jeg blev lidt "stød på manchetterne" for jeg er også Windows bruger, som bekymrer mig for sikkerhed.
Og det er vel (ikke altid) med vilje man får en virus på halsen?
(Ja, jeg har ind til dato ingen haft på min Windows Vista med avast! home)
Ja, måske dumt at kommenterer det med "dum som snot", men jeg blev noget provokeret.
At så Linus/ubuntu ikke er ramt af virus-angreb er jo dejligt !
Med Venlig Hilsen Jønne