Rip dvd med kopibeskyttelse

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
wappa
Indlæg: 137
Tilmeldt: 30. okt 2007, 11:24

Rip dvd med kopibeskyttelse

Indlægaf wappa » 13. feb 2009, 00:03

Hej
Mangler en program som kan fjerne kopibeskyttelse(css) og evt macrovision. jeg spørg fordi da jeg har en kammerat som har nogle film til sine børn med Walt disney og vil gerne har en kopi liggende hvor børnene selv kan sætte dem i dvd`en og da børnene er ikke særlig påpasselig med dvd .....altså angående dybe ridser så det ikke længere duer også ville det være dejlig at kunne lave en kopi af en original ...hvis nu børnene ødelægger dem.
Dette er IKKE ulovligt læs specielt de sidste 6 linier talt forneden ved (du må gerne) da børnene ser filmene på 22 "computer skærm med ubuntu
http://www.kum.dk/sw5386.asp

Findes det til ubuntu?
Ubuntu sparker røv ....

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Rip dvd med kopibeskyttelse

Indlægaf Christian.Arvai » 13. feb 2009, 06:57

Jeg er i tvivl om formuleringen som kulturministeriet har skrevet:
• Omgå eller bryde en kode eller kryptering på fx en dvd-film, en musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det er fx ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd’en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem

Det er jo ikke nødvendigt for dig at bryde kopibeskyttelsen for at afspille filmene i ubuntu (dette kan klares med pakken libdvdcss2)- men fordi du vil lave en kopi af dvd´en, så jeg tvivler på at du må bryde kopibeskyttelsen og kopiere dvd´en, men jeg er ikke sikker - så jeg tager den op i redaktør-team senere i dag.

Jeg kan tilføje at jeg i guiden om Acidrip, med vilje ikke har skrevet om hvordan man bryder kopibeskyttelsen, netop fordi jeg ved at det vil blive misbrugt til ulovlige formål.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Rip dvd med kopibeskyttelse

Indlægaf Christian.Arvai » 13. feb 2009, 08:36

Vi (redaktør-team) har undersøgt det nu og jeg havde ret i mit første indlæg, hvis du læser http://www.kum.dk/sw5386.asp igennem er der ingen tvivl
Du må ikke: • Bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af musik-cd’en eller dvd-filmen.


Vi mener desuden heller ikke at du kan bruge
Du må gerne: • Omgå eller bryde en kode eller kryptering på fx en dvd-film, en musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det er fx ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd’en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem

fordi det ikke er nødvendigt at lave en kopi for at kunne afspille filmen i ubuntu, det er muligt at man skal bryde krypteringen på en dvd i enkelte tilfælde, som der også gives tilladelse til i lovgivningen, men man må stadigt ikke lave en kopi - hvilket tydeligt fremgår i kulturministeriet´s materiale !!




Jeg håber på at alle her i forum respektere den gældende lovgivning og lader være med at svare i denne tråd.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

wappa
Indlæg: 137
Tilmeldt: 30. okt 2007, 11:24

Re: Rip dvd med kopibeskyttelse

Indlægaf wappa » 14. feb 2009, 00:20

Ja men kopien bliver i huset og ikke andet dette er for at skåne orginalen. Så hans børn ikke ødelægger den orginale.
Ubuntu sparker røv ....

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Rip dvd med kopibeskyttelse

Indlægaf Christian.Arvai » 14. feb 2009, 07:16

wappa skrev:Ja men kopien bliver i huset og ikke andet dette er for at skåne orginalen. Så hans børn ikke ødelægger den orginale.

det er stadigt ikke lovligt :
Du må ikke: • Bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af musik-cd’en eller dvd-filmen.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

wappa
Indlæg: 137
Tilmeldt: 30. okt 2007, 11:24

Re: Rip dvd med kopibeskyttelse

Indlægaf wappa » 14. feb 2009, 10:33

ok nu er det sagt videre, så er det op til ham hvad han vil
Ubuntu sparker røv ....

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Rip dvd med kopibeskyttelse

Indlægaf Jimmyfj » 14. feb 2009, 10:51

Fakta er, at "sikkerhedskopiering" af kodet materiale ikke er lovligt i Danmark. Det kræver ikke mere end en google-søgning at konstaterer dette, eller man kan, som Christian har gjort undersøge loven. Den finder du på:

http://www.folketinget.dk

Det er også nævnt tidligere, at det ikke accepteres her på forum at vi medvirker til ulovligheder. Så vær rar at respektere denne enighed.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Rip dvd med kopibeskyttelse

Indlægaf Christian.Arvai » 14. feb 2009, 11:08

Loven er lidt mærkeligt skruet sammen, for hvis det drejer sig om dvd´er der ikke har kopibeskyttelse, er det faktisk lovligt at lave en kopi til eget brug
Ifølge ophavsretsloven må du udelukkende tage digitale kopier af fx cd’er og dvd-film, hvis det er til ”personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand”. Digital kopiering vil eksempelvis sige kopiering ved hjælp af cd- og dvd-brændere samt downloading fra internettet. Det er forbudt at kopiere lånte og lejede eksemplarer og at omgå kopispærringer for at fremstille kopier.


Man må gerne bryde kopibeskyttelsen hvis det er for at afspille dvd´en i linux
Du må gerne: Omgå eller bryde en kode eller kryptering på fx en dvd-film, en musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det er fx ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd’en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem


Men man må uanset hvad ikke tage kopier af kopibeskyttet matriale
Du må ikke: • Bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af musik-cd’en eller dvd-filmen.




citaterne er fra http://www.kum.dk/sw5386.asp
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

wappa
Indlæg: 137
Tilmeldt: 30. okt 2007, 11:24

Re: Rip dvd med kopibeskyttelse

Indlægaf wappa » 14. feb 2009, 14:42

Det regler er da blevet lavet under en juleforkost, men langt senere på aftenen for det er da total modsigende regler, men det korte og det lange ham jeg kender skider reglerne en lang march og laver de kopier til ungerne og så kan de behandle de dvd som om de var skyderskiver.

Men findes der programmer til ubuntu det kan fjerne kopibeskyttelsen...... ja eller nej ??
Ubuntu sparker røv ....

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Rip dvd med kopibeskyttelse

Indlægaf Christian.Arvai » 14. feb 2009, 14:47

ok :)


Jeg syntes tydeligt jeg har skrevet at vi ikke vil have den slags indlæg/løsninger, så nu siger jeg det en gang til :

DET ER IKKE LOVLIGT OG DERFOR MÅ DET IKKE SKRIVES I FORUM
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Rip dvd med kopibeskyttelse

Indlægaf eitreach » 14. feb 2009, 14:54

wappa skrev:Det regler er da blevet lavet under en juleforkost, men langt senere på aftenen for det er da total modsigende regler, men det korte og det lange ham jeg kender skider reglerne en lang march og laver de kopier til ungerne og så kan de behandle de dvd som om de var skyderskiver.

Men findes der programmer til ubuntu det kan fjerne kopibeskyttelsen...... ja eller nej ??


Eftersom du bliver ved med at være ligeglad med reglerne, bliver jeg nødt til at lukke tråden. Hvis du fortsætter i en anden, tror jeg godt du kan regne ud hvad jeg har tænkt mig at gøre næste gang.

Det er ikke noget jeg kan lide at gøre - men regler skal overholdes. Den er ikke længere.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Tilbage til "Programmer i Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster