Kopiere billeder ind fra USB - efter installation af gPhoto2

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
nsl
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17. apr 2014, 16:33
IRC nickname: nsl

Kopiere billeder ind fra USB - efter installation af gPhoto2

Indlægaf nsl » 10. jun 2019, 12:18

Sandsynligvis ikke noget med gPhoto2 at gøre, men nærmere min manglende kunnen indenfor bash.

Jeg installerede libgphoto-xxx og gphoto2-xx i går .. fordi jeg tænkte, at det kunne være "sjovt".
Det var vist nok i version "2.5.23", noget i den stil. Hentet fra sider på internettet, og installeret via sourcekode.

Det fik jeg ikke det store ud af, men håbede, at jeg kunne styre vores Nikon DSLR kameraer den vej.
Jeg opgav på et tidspunkt, da der var gået nogle timer med det, og jeg havde andre opgaver ved computeren.

I dag ville jeg så lægge nogle billeder ind fra kameraerne via USB-kabel, men nu havde jeg nogle problemer. Computeren ville ikke mount'e de to kameraer, jeg forsøgte med.
(Jeg plejer at finde billederne via Filer og kopiere dem ind i det rigtige bibliotek på computeren.)
Filer (Nautilus) kunne godt se kameraerne, men jeg kunne ikke komme videre. Forsøg på mount gav en fejlkode 0.

Jeg genstartede computeren, og det hjalp ikke. Nu kunne Filer slet ikke se kameraerne mere. Det hjalp ikke at skifte USB stik.

Shell-kommandoen "lsusb" viste godt nok kameraet, men det var også det, de kom ikke "længere i systemet".
Jeg "slettede" libgphoto og gphoto2, men det hjalp ikke.

Efter 3 timer var jeg lidt desperat. Jeg havde søgt på Nettet efter tilsvarende og fundet en, der havde et lignende problem i 2016, men ingen løsninger derpå.

Så det blev til, at jeg installerede gPhoto2 som snap (via Software i version 2.5.15/2.5.16). Det hjalp ikke på, at jeg kunne se kameraet / drevene i Filer. Men den nye version (altså tidligere version 2.5.15) af gPhoto2 kunne godt se mine kameraer, og også importere til de billedbiblioteker, som jeg bad programmet om.

Så problemet er ikke helt rigtigt løst, men et workaround hjalp til at jeg kan få billeder ind fra kameraerne igen, hvilket jeg lige ser som det primære. :-)

Egentligt har jeg ingen spørgsmål, da jeg ikke ved, hvad jeg skal spørge om ..
Men måske kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan man fjerner programmer installereret via sourcekode (fx make og configure) .. er det at slette alt, både source og genererede binaries (som man måske ikke ved, hvor ligger)?
Og så har jeg tænkt lidt over det med snap-programmer .. Er det godt at installere sådanne? Og hvorfor går man langsomt mere og mere over til disse?

./Nick
./nick :-)

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Kopiere billeder ind fra USB - efter installation af gPhoto2

Indlægaf Claus Henriksen » 10. jun 2019, 17:26

Hvis du bruger configure og make til at installere overskriver man måske eksisterende programmer og libs. Med mindre man anvender --prefix=pathtilhvorditprogram sksl ligge. Med prefix anvendelse kan du lave en ny mappe per program og dermed kan du blot slette mappen når du vil rydde op.
Prefix anvendelse betyder du sandsynligvis også skal sætte PATH og LD_LIBRARY_PATH inden du kører programmerne ellers kører de ikke.
Mht snap programmer er det stort set det samme som ovenfor. De er selfcontained. Snap klarer blot compile og prefix for dig.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

nsl
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17. apr 2014, 16:33
IRC nickname: nsl

Re: Kopiere billeder ind fra USB - efter installation af gPhoto2

Indlægaf nsl » 10. jun 2019, 22:24

Hej Claus

Pænt af dig, at hjælpe mig. :-)
Det giver mening at benytte --prefix=path, den tager jeg med mig.

Angående snap, så tænkte jeg, at det var bedre at benytte "ubuntu-bionic-universe", men det er måske mindre vigtigt?

Tak for svaret! :-)

./Nick
./nick :-)

Tilbage til "Programmer i Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster