Tabeller i Evolution

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Tabeller i Evolution

Indlægaf marie@idiomatic » 13. jan 2018, 22:44

Jeg har Evolution 3.18.5.2.

Jeg har lavet fine tabeller i en tidligere version af Evolution uden problemer, men nu går det helt galt.

Blandt dens underlige opførsel er at tabelbredden, som både kan indstilles i % og i px, ikke kan sættes højere end til 100 - heller ikke når man vælger px.

En anden ting er at jeg heller ikke kan oprette en ny tabel inde i en tabelcelle, hvilket jeg også kunne før. Når jeg prøver, ændrer den bare den oprindelige tabel til at passe med de indstillinger jeg laver for den nye (antal rækker og kolonner osv).

Men det værste er næsten at når jeg indtaster tekst i en celle og så trykker retur for at skifte linje, så laver den ganske vist et linjeskift, men samtidig hopper musemarkøren op foran den netop indtastede tekst, og jeg kan så kun få lov at skrive dér - altså lige foran dét jeg allerede har skrevet. I hvert fald noget af tiden. Det kommer og går, fuldstændig uforudsigeligt. Selv om jeg med piletasterne flytter markøren ned på plads igen, kommer teksten alligevel frem øverst i cellen når jeg begynder at skrive.

Det virker som om der er en eller anden kæmpe bug på spil. Eller hvad tænker I?

Det har ikke høj prioritet, for jeg har ikke tid til at lægge flere timer i det lige nu, så jeg laver en alternativ løsning i denne omgang. Men på sigt vil jeg gerne have det løst, hvis det altså er muligt. Jeg kommer nok ikke til at være så flittig til at kigge på svar herinde i de kommende uger, men jeg er altså ikke helt forsvundet selv om der kan gå lang tid.

På forhånd tak for enhver hjælp!

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Tabeller i Evolution

Indlægaf marie@idiomatic » 13. jan 2018, 23:15

Hov, jeg glemte at nævne:

Via funktionen "Brev" > "Redigér som nyt brev" har jeg et antal gange forsøgt at bruge en tidligere afsendt mail med tabel i som skabelon. Men her crasher Evolution efter kort tid når jeg forsøger at redigere teksten i tabellen. Konsekvent. Altså crasher i den forstand at musemarkøren "fryser", hvorefter programvinduerne bliver mørke, og programmet til sidst må stoppes via "Systemovervågning" > "Terminér (Ctrl+K)".

Den mail jeg har forsøgt at bruge som skabelon, blev til på min gamle computer i april sidste år - dvs. den er lavet med en anden installation (og version) af Evolution. Den har alle de egenskaber jeg vil have. Men det hjælper jo ikke når jeg ikke kan få lov at redigere teksten.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Tabeller i Evolution

Indlægaf lath » 14. jan 2018, 02:20

Hej Marie

Jeg bruger ikke Evolution, så jeg kan ikke rigtig hjælpe dig, men du kan prøve om en opdatering skulle hjælpe:

Kør den her kommando i en terminal:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get update;sudo apt-get --assume-yes upgrade

  • Kopier og indsæt for at undgå skrivefejl.
  • Jeg går ud fra at du ved hvad du skal gøre når sudo kommandoen vil have dit kodeord.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Tabeller i Evolution

Indlægaf AJenbo » 14. jan 2018, 02:40

Det samme kan også gøres grafisk ved blot at åbne Softwareopdatering, her vil det oftest heller ikke være nødvendigt med adgangskoden.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Tabeller i Evolution

Indlægaf marie@idiomatic » 14. jan 2018, 20:21

Tak, begge to. Jeg havde næsten lige hentet opdateringer via Softwareopdatering, men prøvede alligevel lige kommandolinjeversionen, bare for at se om der skete noget andet. Men der kommer ingenting:

Kode: Vælg alt

0 opgraderes, 0 nyinstalleres, 0 afinstalleres og 0 opgraderes ikke.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Tabeller i Evolution

Indlægaf lath » 14. jan 2018, 22:18

marie@idiomatic skrev:Tak, begge to. Jeg havde næsten lige hentet opdateringer via Softwareopdatering, men prøvede alligevel lige kommandolinjeversionen, bare for at se om der skete noget andet. Men der kommer ingenting:

Kode: Vælg alt

0 opgraderes, 0 nyinstalleres, 0 afinstalleres og 0 opgraderes ikke.


Softwareopdatering og kommandolinien jeg skrev gør det samme.

I Linux styresystemer betyder ingen uddata fra et terminal program at det gik godt.

I det her tilfælde var der ikke noget at lave fordi Softwareopdatering lavede det hele ført. Når der ikke er noget at lave så skriver apt programmet ikke noget.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Tabeller i Evolution

Indlægaf AJenbo » 14. jan 2018, 22:25

@lath apt programmet giver jo en status uanset, og du citere den faktisk i dit indlæg. Så vidt jeg forstod var der heller ikke nogen opdateringer da den grafiske opdateringshåndtering blev kørt så der er vis intet ændret.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Tabeller i Evolution

Indlægaf lath » 16. jan 2018, 17:03

AJenbo skrev:@lath apt programmet giver jo en status uanset, og du citere den faktisk i dit indlæg. Så vidt jeg forstod var der heller ikke nogen opdateringer da den grafiske opdateringshåndtering blev kørt så der er vis intet ændret.


Detaljer, detaljer. ;)

"Rigtige" UNIX terminal kommandoer returnerer nada (bortset fra en exit code), når det gik godt - og det var dem jeg kom til at tænke på, fordi jeg havde leget i en zsh (Z shell) i NetBSD lige før jeg skrev indlægget.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Programmer i Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Google [Bot] og 0 gæster