Åbne MS Access databaser i Ubuntu?

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Åbne MS Access databaser i Ubuntu?

Indlægaf Dan Hansen » 16. okt 2017, 14:00

Er det muligt? Hvis ja, hvordan?

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Åbne MS Access databaser i Ubuntu?

Indlægaf AJenbo » 16. okt 2017, 14:23

Access 2013 skulle virke I wine.

Fra Access kan du eksportere til enten CSV eller SQL som du så kan indlæse i en MySQL database. Der findes også et utal af værktøjer til at gøre dette, jeg hade selv held med det tilbage i 2004 (dataen lever nu stadig 13 år senere på arms-gallery.dk via MySQL og PHP, før var det Access og ASP), men tingende har jo nok ændret sig lidt siden. Flere af de værktøjer vil nok også fungere i Wine.

Før vi sådan rigtig kan gå i dybden med at hjælpe dig skal du nok prøver at beskrive lidt mere præcis hvad det er du ønsker dig at gøre da Access kan mange ting og alternativerne kan være bedre eller dårligere egnet alt efter hvad det er du ønsker at gøre med data.

Database delen af Access minder mest om SQLite, men vil man noget lidt mere seriøst ville jeg forslå MySQL (uden det bliver alt for avanceret). Brugerfladen er så mere lige som LibreOffice Base.

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Åbne MS Access databaser i Ubuntu?

Indlægaf Dan Hansen » 16. okt 2017, 16:34

Det var mere generelt. Jeg har tidligere udviklet nogle løsninger i Access (men det er læææænge siden), og tænke måske man kunne åbne en database i Access, ligesom man kan åbne et Word dokument (.doc) i Libre etc.

Men jeg ser jo godt at en Access base er noget mere kompliceret end et standard Word dokument :)

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Åbne MS Access databaser i Ubuntu?

Indlægaf AJenbo » 16. okt 2017, 16:39

Hmm på det niveau bliver svaret nok bare at der findes alternativer og man kan konvertere til dem hvis man har noget liggende i Access :P

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Åbne MS Access databaser i Ubuntu?

Indlægaf thj01 » 19. okt 2017, 12:20

Du burde kunne eksportere databaserne som rene csv filer.

dog skal du være opmærksom på at Microsoft i al sin visdom har besluttet at COMMA separated files skal separeres af SEMIKOLON. Men det kan ordnes med et flueben i MySQL.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Programmer i Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster