Programbanken er "fordampet" Emnet er løst

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Programbanken er "fordampet"

Indlægaf vovsen » 6. jun 2017, 01:32

Ved opgraderingen til 17.04 "fordampede" programbanken.
Hvordan kan jeg få den igen?
Samtidig er også systemværktøjer daffet af. Li9nket til dem hænger stadig i menuen under højre hjørne, men der sker intet. :?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Programbanken er "fordampet"

Indlægaf AJenbo » 6. jun 2017, 02:39

Er det baen i venstre side der mangler og den i toppen der ikke fungere?

Hvilket grafikkort har du?

Kan du bruge skrivebordet?

Prøv at oprette en ny bruger og se om det fungere der.
alt+ctrl+f1 - login

Kode: Vælg alt

adduser test

alt+ctrl+f7 og prøv at logge ind

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Programbanken er "fordampet"

Indlægaf vovsen » 7. jun 2017, 00:12

Udført (med SUDO) Ingen systemindstillinger og ingen programmer.
Billedet er fra min egen kontos menubjælke.
Vedhæftede filer
MENUBJÆLKE.png
MENUBJÆLKE.png (32.75 KiB) Vist 645 gange

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Programbanken er "fordampet"

Indlægaf Klaus Rasmussen » 7. jun 2017, 02:11

Hvad er det du kalder: Programbanken?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Programbanken er "fordampet"

Indlægaf AJenbo » 7. jun 2017, 09:32

Hvad har du udført med sudo?

Der er da masser af programmer i den dock du viser?

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Programbanken er "fordampet"

Indlægaf vovsen » 7. jun 2017, 15:29

sudo adduser test som du beskrev som "adduser test" som ikke virkede overhovedet i Terminalen. :-D
Der var ingen fejl i den forbindelse udover at "programmerne manglede".
Programmerne i den viste Dock er resterne fra den opdaterede installation.
Fordelen ved opdateringen er at man så slipper for at geninstallere alle programmerne samt skulle finde hvad de egentlig hedder for at kunne finde dem "direkte".

@Klaus: Banken er for mig den app der levereralle de programmer man kan installere ved at klikke på "Installer" samt fjerne igen ved at klikke på "Fjern". Hvis jeg vidste hvad den hedder kunne jeg vel blot køre: sido apt-get install NAVN (tror jeg nok!) eller også må jeg installere via det savnede program (og ikon).
Hvis jeg husker korrekt har du vist nævnt navnet i en forbindelse, hvor en bruger savnede et program han ikke kunne finde i den nye programpakke der medfølger en ny installation. Der er altså TO forskellige pakkeløsninger.
Derudover findes der ifølge min lille viden løse programpakker der kan hentes via kommandokald, der må gå til en eller anden pakkecentral hvorfra de kan hentes.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Programbanken er "fordampet"

Indlægaf AJenbo » 7. jun 2017, 15:43

Ubuntu Software
Softwarecenteret
apt
apt-get
aptitude
Synaptic
Gnome Software
Systemopdatering
do-release-upgrade

Har alle det tilfældes at de henter programmer fra de software arkiver du har aktiveret på dit system. Disse kan du administeret grafisk via Software og Opdateringer.

Et lille tip en anden gang er at beskrive hvad du mener med et udtryk som "programbank" ellers bliver det svært at forstå hvad du hade tænkt da du fandt på det. Jeg troede du manglede hele den program liste du har vist et billede af.

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Programbanken er "fordampet"

Indlægaf vovsen » 7. jun 2017, 18:45

Ja men det er sådan set lige præcis dét jeg gør, da jeg hverken kan fjerne dem eller geninstallere dem. Softwareprogram-leverandør-appen der genereres ved en normal installation findes ikke længere på min maskine.
Jeg kan for eksempel gå op i kalenderviseren øverst, hvor dato-tids indstillingen kan trigges. Den virker bare ikke. Jere noget som helst - hverken printere - skærm eller noget andet. I systemindstillinger sker INTET.
Hvad du så, var resterne af de programmer der 'fulgte med' ved online opgraderingen. De er IKKE installeret under 17.04 (De stammer fra 16.04 som blev svag i koderne).
Skærmen=Linux systemet hænger stadig i kortere perioder, hvor farverne forsvinder og alt dør, for så at vågne igen 1-2 min senere. Jeg har testet maskinen med opstarttesten => Ingen fejl.

Det er lige før jeg bare starter FORFRA med en DVD-installation, hvor jeg genbruger /home, for så at håbe dét virker bedre. Virker det heller ikke formatterer jeg /home men har en backup af MAILS.
Alle andre data findes udenfor systemet, så de påvirkes ikke af noget Systembreakdown.
Alle de (mange) fejlmeddelelser maskinen sender til 'systemet' bliver åbenbart ikke læst eller taget sig af.

Nej, jeg er ikke sur eller lignende, blot svagt skuffet over ssystemudviklernes håndtering af problemer. Det vælter ind med opdateringer - bare ikke nogen jeg har fornøjelse af i relation til min brug af UBUNTU. Jeg ved da godt at systemet skal holdes fri af div. truser m.m. og at opdateringerne har fokus på alt det snot der hvirvler rundt.

Nå ikke mere brok over det. Systemet UBUNTU er rigtigt godt, også med de småproblemer man kan opdrive (som regel er det nok ens egen skyld, fordi man har lavet noget ....? fordi man ikke ved bedre).

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Programbanken er "fordampet"

Indlægaf AJenbo » 7. jun 2017, 19:25

Hvis du hverken har Ubuntu Software, Softwarecenteret, apt, apt-get, aptitude, Synaptic eller Gnome Software så bliver det lidt svært at gøre noget ved dit problem.

Det virker som om du har en 2-3 problem stillinger kørende på samme tid, prøv at holde dig til 1 per emne, ellers bliver det ofte svært at holde styr på for alle. Her er hvad jeg har forstået; alt virker, Ubuntu Software mangler, intet virker.

Mane af de opdateringer der kommer er fejlrettelser, hvis du har et specefikt problem som du ønsker der bliver taget hånd om er det bedst du kan gøre at følge op på den automatiske rapport med en detaljeret beskrivelse af fejlen som bruger. På den måde har udviklerne meget mere info om hvordan de kan genskabe problemet og der med have en chance for at løse det. Deres tid er simpelt hen givet bedre ud på problemer med en detaljeret beskrivelse en en uden.

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Programbanken er "fordampet"

Indlægaf vovsen » 7. jun 2017, 23:43

Hvis du hverken har Ubuntu Software, Softwarecenteret, apt, apt-get, aptitude, Synaptic eller Gnome Software så bliver det lidt svært
Hvordan tester jeg om følgende findes?
Ubuntu Software, Softwarecenteret, Gnome Software

Jeg har fået noget tilbage på terminalen fra følgende
apt, apt-get, aptitude, Synaptic
Jeg måtte dog installere aptitude først.
Aner ikke hvordan jeg kan bruge Synaptic og til hvad.

Opfølgning på en fejl med beskrivelser kan jeg nok ikke skrive på dansk g jeg aner ikke hvor man skriver og sender, så ...... Jeg har tilmeldt mig til fejlsøgning, men jeg er ikke programmør, er snart 73 år ung og har blot fundet ud af at UBUNTU er langt bedre at benytte end Windows 7 - 8.1 - 10 hvor det er nødvendigt at betale for beskyttelse service og andet for at have en mulighed for en fungerende computer. :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Programbanken er "fordampet"  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 8. jun 2017, 01:31

Hvis det er Ubuntu Software du savner (det er stadig slet ikke tydeligt for mig hvad du ønsker eller hvad dit problem er), så kan du installeret det med følgende kommando (via apt).

Kode: Vælg alt

sudo apt install ubuntu-software

Det samme kan også gøres med apt-get:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install ubuntu-software

eller aptitude

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install ubuntu-software


Du åbner Synaptic på samme måde som andre programmer der er installeret på din maskine, tryk på øverst venstre ikon og begynd at skrive navnet på programmet så vil den søge plandt de installerede programmer. Det skulle være nogenlunde til at søge programmer frem og installere dem. Men hvis du hellere vil bruge en af de 8 andre så kan do også gøre det.

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Programbanken er "fordampet"

Indlægaf vovsen » 9. jun 2017, 01:00

Yes Så har jeg fået programbanken tilbage. :D

Det store tilbagestående problem er så hvordan jeg får "Systemindstillinger" tilbage.
Det er den funktion man starter med pizzaskæreren i menusøjlen, der giver "Alle indstillinger" - Personlig / Hardware / System Du kender det måske som User & System Settings
Heri findes bl.a. Sikkerhedskopiering (DejaDup eller hvad det nu hedder). :)
Formålet med dette er at man så kan rette ikonstørrelsen i menusøjlen, Ændre på dato info i topmenuen ude til højre, som ikke kan tilgåd i øjeblikket.

Tilbage til "Programmer i Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster