GNOME vs. KDE

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.

Hvad foretrækker du at bruge?

GNOME
25
78%
KDE
5
16%
Andet?
2
6%
 
Afgivne stemmer: 32

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

GNOME vs. KDE

Indlægaf Wikzo » 28. jan 2007, 14:47

Kort sagt:

Hvad foretrækker du at bruge som window manager, når du sidder ved en Linux-maskine?

Og hvorfor?

Selv kender jeg ikke til andet end det indebyggede GNOME i Ubuntu, men jeg har heller ikke det store behov for at prøve andet på nuværende tidspunkt :)
Billede

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

GNOME vs. KDE

Indlægaf Wrapper » 28. jan 2007, 16:57

Gnome fordi at jeg synes at gnome er nemt at tilpasse til mit behov. KDE er flot, men det er som at være lukket inde i en alt for lille fængselscelle...

Beeboob
Indlæg: 10
Tilmeldt: 20. dec 2006, 22:45
Geografisk sted: Faxe

GNOME vs. KDE

Indlægaf Beeboob » 28. jan 2007, 19:47

For mit vedkommende fortrækker jeg gnome.

Har prøvet KDE, men syntes at jeg hurtigt får fokus på andet end det som det drejer sig om.

Lyder måske underligt, men det er for mig noget bedere, at jeg ikke har alt det der farvelade agtige desktop.

Er måske noget gl. davs i det. Men en computer for mig er noget jeg udføre en given opgave ved og en bil noget jeg transpotere mig i.

Jeg syntes ikke at kde er enkelt og logisk opbygget. Og det første jeg skal bruge tid på, er at få fjernet den farvelade, de har udstyret den med, for det er ufattelig svært, at læse på den som ordblind.

Svante
Indlæg: 606
Tilmeldt: 16. dec 2006, 14:25
Geografisk sted: Bornholm

GNOME vs. KDE

Indlægaf Svante » 28. jan 2007, 22:06

Lige pt. kører jeg KDE. Har prøvet GNOME, men fik lyst til at prøve KDE.
Jeg vil ikke udelukke, at jeg vender tilbage til GNOME, men nu får KDE en chance :lol:

Umiddelbart virker KDE mere udbygget, men der er nogen ting, som jeg synes er svære at finde.

Well. Jeg bruger KDE et stykke tid endnu, før jeg træffer mit endelige valg af desktop.

fr3ak
Indlæg: 91
Tilmeldt: 1. jan 2007, 19:32
Geografisk sted: Århus Nord

GNOME vs. KDE

Indlægaf fr3ak » 28. jan 2007, 22:23

Wrapper skrev:KDE er flot, men det er som at være lukket inde i en alt for lille fængselscelle...
LOL....

Bruger Gnome, lugtede til KDE og fik ondt i næsen :twisted:
Mvh fr3ak

Ubuntuguide.org - God guide til det meste i Ubuntu
Gnome-look.org - Eyecandy til din desktop

frolle
Indlæg: 133
Tilmeldt: 13. nov 2006, 20:53

GNOME vs. KDE

Indlægaf frolle » 29. jan 2007, 10:28

fr3ak skrev:
Wrapper skrev:KDE er flot, men det er som at være lukket inde i en alt for lille fængselscelle...
LOL....

Bruger Gnome, lugtede til KDE og fik ondt i næsen :twisted:


Hehe :) Jeg gjorde det samme.

Jeg bruger også Gnome. Kan ikke lide den grafiske brugeroverflade i KDE.
<3

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

GNOME vs. KDE

Indlægaf Pihl » 29. jan 2007, 10:35

Ja, også Gnome her.

På den stationære har jeg godt nok også Kubuntu-desktop installeret, og jeg brugte den også meget i en periode. KDE er lidt lettere til visse ting, og føles mere intuitiv som Windows-bruger.
Ikke desto mindre gik jeg tilbage til Gnome, da jeg savnede dens overskuelighed og simplicitet. Desuden er Gnome nemmere, efter min mening, at customize helt efter eget hoved end KDE.

Jeg synes begge DE har nogle fordele og ulemper i forhold til hinanden. Både hvad angår design og funktionalitet. Det kunne være helt fantastisk, hvis nogle satte sig for at tage det bedste fra de to miljøer og sætte dem sammen til ét... :)

fr3ak
Indlæg: 91
Tilmeldt: 1. jan 2007, 19:32
Geografisk sted: Århus Nord

GNOME vs. KDE

Indlægaf fr3ak » 29. jan 2007, 11:50

Pihl skrev:Det kunne være helt fantastisk, hvis nogle satte sig for at tage det bedste fra de to miljøer og sætte dem sammen til ét... :)


HINT??? :D
Mvh fr3ak



Ubuntuguide.org - God guide til det meste i Ubuntu

Gnome-look.org - Eyecandy til din desktop

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

GNOME vs. KDE

Indlægaf thj01 » 30. jan 2007, 08:16

Jeg synes at Suse's kde desktop er lækker og velorganiseret så på Susa brugte jeg ALTID KDE

Jeg troede også jeg ville elske Ubuntu's KDE, men men men men.

Den er noget rod og bygget fuldstændigt tosset op (man kan ikke finde de programmer man skal bruge)

Så jeg er en UBUNTU GNOM(e)!

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

GNOME vs. KDE

Indlægaf spook » 30. jan 2007, 21:13

Gnome FTW.

Jeg elsker Eyecandy, og brugte KDE da jeg kørte suse, fordi det er flot out-of-the-box. Men skal man først til at customize, og lave det rigtig fedt, så skal det være Gnome. Og så har jeg naturligvis Beryl 0.2.0 på også :D
Billede

hardcorewizard
Indlæg: 40
Tilmeldt: 20. nov 2006, 19:58
Geografisk sted: Taastrup, Danmark

GNOME vs. KDE

Indlægaf hardcorewizard » 1. feb 2007, 14:51

Først skal jeg lige gøre Wikzo opmærksom på, at GNOME og KDE ikke er window managere, men skrivebordsmiljøer. En window manager er et stykke software der holder styr på placeringen og adfæren af vinduerne. Hvert skrivebordsmiljø bruger dog hhv. Metacity (Gnome) og KWin (KDE) som window managers. Mange herinde har dog formodentlig skiftet til Beryl, da den giver mulighed for mere lir ;).

Jeg er gået over til KDE efter et lille års tid med Gnome. De fleste af de programmer jeg benyttede mig af, var alligevel KDE-programmer (Krusader til filhåndtering, Kate til tekstbehandling/programmering, Kopete til IM, Kmail til mail). Generelt synes jeg at KDE's applikationer integrerer langt bedre, og i modsætning til hvad de fleste her har skrevet, så synes jeg at det er lettere at customize dem.

Ikke nødvendigvis deres look (det har jeg ikke rodet så meget med, men der er jo altid Beryl), men mere deres usability og funktionalitet. Hvor Gnome-programmer ofte lider af, at have de avancerede funktioner gemt lidt væk, så har KDE-programmerne et væld af muligheder. En af de rigtig lækre features er bl.a. muligheden for selv at lave alle genvejstasterne om, i nærmest alle programmerne.

Gnome er muligvis lidt lettere at gå til, men for de fleste power users tror jeg KDE vil være en fordel. Tror også Linus Torvalds i sin tid anbefalede det, frem for Gnome ;)

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

GNOME vs. KDE

Indlægaf spook » 1. feb 2007, 15:02

hardcorewizard skrev:Tror også Linus Torvalds i sin tid anbefalede det, frem for Gnome ;)


Det er faktisk korrekt:

http://mail.gnome.org/archives/usabilit ... 00021.html

...en større svada fra Linus til Gnome-folkene. Jeg er nu bedst tilpas i Gnome, men har som sagt været KDE fanboy :)
Billede

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

GNOME vs. KDE

Indlægaf Wikzo » 1. feb 2007, 16:39

hardcorewizard skrev:Først skal jeg lige gøre Wikzo opmærksom på, at GNOME og KDE ikke er window managere, men skrivebordsmiljøer. En window manager er et stykke software der holder styr på placeringen og adfæren af vinduerne. Hvert skrivebordsmiljø bruger dog hhv. Metacity (Gnome) og KWin (KDE) som window managers. Mange herinde har dog formodentlig skiftet til Beryl, da den giver mulighed for mere lir ;).

Ok. Så lærte jeg noget nyt i dag :)
Billede

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

GNOME vs. KDE

Indlægaf thj01 » 2. feb 2007, 11:48

Linus er den store guru på mange måder.

MEN

Derfor behøver hans smag i forhold window manager ikke at være en expert vurdering.

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

GNOME vs. KDE

Indlægaf eyvind » 2. feb 2007, 14:44

Tja - jeg har nu prøvet begge skrivebordsudgaver et par dage, og er vendt tilbage til start = ubuntu,
som på mig gamle windows halvnørd virker logisk og hurtig at finde rundt i.
Så det bliver nok denne lysebrune sag fremover. :)

Eyvind.
Rigtige mænd tager ikke backup.

Tilbage til "Programmer i Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster