Firefox 10, java og netbank Emnet er løst

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Firefox 10, java og netbank

Indlægaf birthe » 13. feb 2012, 13:52

Jeg har flere problemer med Firefox. Jeg kører Ubuntu 10.10. Ofte sker der det, bl.a. på netbank, men også her i Forum, at der kommer en besked:
"Firefox forhindrede denne side i automatisk at stille videre til en anden side"

Hvis jeg så klikker på TILLAD, fx når jeg er på netbank, kommer denne besked:
"Log af - timeout. Du har ikke brugt systemet i 15 minutter. Af sikkerhedsmæssige hensyn er du blevet logget af systemet".

Hvis jeg lader være med at klikke på TILLAD, så kom der en applet frem, og så kunne jeg alligevel godt logge mig ind. Men det var slut i lørdags (den 12. feb). Firefox er nemlig blevet opdateret til version 10, så nu crasher Firefox når jeg klikker på RUN på DanId appletten. Og så giver Firefox denne besked:
"We're sorry. Firefox had a problem and crashed........"

Jeg prøvede så at køre den kode, der indlæser java igen, men der kom et "billede" fra Sun Java i terminalvinduet, der fortalte noget om licens - og så skete der ikke mere. Processen blev altså ikke færdig, så efter lang tid lukkede jeg terminalvinduet. Jeg har forsøgt at køre den kode igen, men nu kan den ikke gennemføre, fordi noget er låst?

Et andet problem med Firefox er, at hvis jeg forsøger at tillade pop up vinduer (under præferencer) til min netbank, så forsvinder det igen med det samme. Før i tiden blev mine indstillinger stående.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Firefox 10, java og netbank  Emnet er løst

Indlægaf Christian.Arvai » 13. feb 2012, 14:25

Der er en del problemer med netbanker/FF10, så jeg har ikke pt en gennemtestet løsning, men du kan jo prøve denne kommando, til at installere oracle-jdk7 Java:

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc openjdk-7-jre openjdk-7-jre-lib openjdk-7-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java7-jdk sun-java7-bin sun-java7-fonts sun-java7-jre sun-java7-plugin icedtea-plugin && sudo apt-get autoremove ; sudo apt-get update -y && sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java && sudo apt-get update && sudo mkdir -p /usr/lib/mozilla/plugins && sudo apt-get install oracle-jdk7-installer


Hvis det ikke hjælper, kan du skifte tilbage til openjdk-6-jre med denne:

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y oracle-jdk7-installer openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin ; sudo apt-get autoremove && sudo apt-get update -y && sudo apt-get install -y icedtea6-plugin && sudo apt-get upgrade -y
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Firefox 10, java og netbank

Indlægaf Stra » 13. feb 2012, 15:46

birthe skrev:Hvis jeg så klikker på TILLAD, fx når jeg er på netbank, kommer denne besked:
"Log af - timeout. Du har ikke brugt systemet i 15 minutter. Af sikkerhedsmæssige hensyn er du blevet logget af systemet".
Af en eller anden årsag vil den med det samme op til logon billedet, men som su selv skriver, så virker det fint hvis man undlader, så det gør man bare. :D

Hvis jeg lader være med at klikke på TILLAD, så kom der en applet frem, og så kunne jeg alligevel godt logge mig ind. Men det var slut i lørdags (den 12. feb). Firefox er nemlig blevet opdateret til version 10, så nu crasher Firefox når jeg klikker på RUN på DanId appletten. Og så giver Firefox denne besked:
"We're sorry. Firefox had a problem and crashed........"
Læs her https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=15645
Senest rettet af Stra 13. feb 2012, 21:48, rettet i alt 1 gang.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Firefox 10, java og netbank

Indlægaf birthe » 13. feb 2012, 21:19

Stra skrev:
birthe skrev:Hvis jeg så klikker på TILLAD, fx når jeg er på netbank, kommer denne besked:
"Log af - timeout. Du har ikke brugt systemet i 15 minutter. Af sikkerhedsmæssige hensyn er du blevet logget af systemet".
Af en eller anden årsag vil den med det samme op til logon billedet, men som su selv skriver, så virker det fint hvis man undlader, så det gør man bare. :D

birthe skrev:Hvis jeg lader være med at klikke på TILLAD, så kom der en applet frem, og så kunne jeg alligevel godt logge mig ind. Men det var slut i lørdags (den 12. feb). Firefox er nemlig blevet opdateret til version 10, så nu crasher Firefox når jeg klikker på RUN på DanId appletten. Og så giver Firefox denne besked:
"We're sorry. Firefox had a problem and crashed........"
Læs her https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=15645


Du skriver i vigtige beskeder:
Stra skrev:Ellers kan man downloade Firefox9.01 vælg din filarkitektur, download og udpak den.
Efterfølgende kan den startes fra Hentninger/firefox/firefox

En henvisning kan laves og placeres på skrivebordet. Og husk så ikke at opdatere....... Hvilket betyder du ikke må åbne Hjælp/om Firefox, for så begynder den at opdatere.


Det har jeg lige gjort for en sikkerheds skyld, og Firefox er udpakket, men hvilken fil skal man klikke på for at starte den?
Hvis jeg laver en henvisning på skrivebordet, hvilken fil skal jeg så henvise til?

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Firefox 10, java og netbank

Indlægaf birthe » 13. feb 2012, 21:23

christian.arvai skrev:Der er en del problemer med netbanker/FF10, så jeg har ikke pt en gennemtestet løsning, men du kan jo prøve denne kommando, til at installere oracle-jdk7 Java:


Hurra :) det virkede, men for en sikkerheds skyld har jeg dowloaded Firefox 9.01, som Stra skrev i "vigtige beskeder"
Tak for hjælpen.
mvh
birthe

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Firefox 10, java og netbank

Indlægaf Stra » 13. feb 2012, 21:49

birthe skrev:Du skriver i vigtige beskeder:
Stra skrev:Ellers kan man downloade Firefox9.01 vælg din filarkitektur, download og udpak den.
Efterfølgende kan den startes fra Hentninger/firefox/firefox

En henvisning kan laves og placeres på skrivebordet. Og husk så ikke at opdatere....... Hvilket betyder du ikke må åbne Hjælp/om Firefox, for så begynder den at opdatere.


Det har jeg lige gjort for en sikkerheds skyld, og Firefox er udpakket, men hvilken fil skal man klikke på for at starte den?
Hvis jeg laver en henvisning på skrivebordet, hvilken fil skal jeg så henvise til?
Den fil der hedder firefox.
Henvisningen laves ved at højreklikke på filen firefox og vælge opret henvisning.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Firefox 10, java og netbank

Indlægaf birthe » 14. feb 2012, 00:45

Stra skrev:
birthe skrev:Du skriver i vigtige beskeder:
Stra skrev:Ellers kan man downloade Firefox9.01 vælg din filarkitektur, download og udpak den.
Efterfølgende kan den startes fra Hentninger/firefox/firefox

En henvisning kan laves og placeres på skrivebordet. Og husk så ikke at opdatere....... Hvilket betyder du ikke må åbne Hjælp/om Firefox, for så begynder den at opdatere.


Det har jeg lige gjort for en sikkerheds skyld, og Firefox er udpakket, men hvilken fil skal man klikke på for at starte den?
Hvis jeg laver en henvisning på skrivebordet, hvilken fil skal jeg så henvise til?
Den fil der hedder firefox.
Henvisningen laves ved at højreklikke på filen firefox og vælge opret henvisning.


Jamen, der er 2 filer der hedder firefox, og de er begge "kørbare". Den ene hedder firefox og den anden hedder firefox-bin, hvilken af dem skal man henvise til?

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Firefox 10, java og netbank

Indlægaf Stra » 14. feb 2012, 08:07

firefox
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Firefox 10, java og netbank

Indlægaf Christian.Arvai » 14. feb 2012, 15:34

birthe skrev:
christian.arvai skrev:Der er en del problemer med netbanker/FF10, så jeg har ikke pt en gennemtestet løsning, men du kan jo prøve denne kommando, til at installere oracle-jdk7 Java:


Hurra :) det virkede, men for en sikkerheds skyld har jeg dowloaded Firefox 9.01, som Stra skrev i "vigtige beskeder"
Tak for hjælpen.
mvh
birthe

Super godt, så har vi da fundet en løsning som virker i FF. Om ikke andet, så kan man jo skifte tilbage til openjdk-6-jre, når den igen virker med netbank.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Firefox 10, java og netbank

Indlægaf birthe » 15. feb 2012, 12:33

christian.arvai skrev:
birthe skrev:
christian.arvai skrev:Der er en del problemer med netbanker/FF10, så jeg har ikke pt en gennemtestet løsning, men du kan jo prøve denne kommando, til at installere oracle-jdk7 Java:


Hurra :) det virkede, men for en sikkerheds skyld har jeg dowloaded Firefox 9.01, som Stra skrev i "vigtige beskeder"
Tak for hjælpen.
mvh
birthe

Super godt, så har vi da fundet en løsning som virker i FF. Om ikke andet, så kan man jo skifte tilbage til openjdk-6-jre, når den igen virker med netbank.


Jeps, men jeg tror jeg venter til Ubuntu 12.04 LTS kommer, for så skal jeg alligevel lave "det hele" om igen, dvs. starte helt forfra med ny installation af Ubuntu og programmer, fordi jeg vil "mounte" den et andet sted.

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Firefox 10, java og netbank

Indlægaf birthe » 15. feb 2012, 12:52

Stra skrev:firefox

OK og tak.

Tilbage til "Programmer i Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster