Nogle gange undres man bare...

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Nogle gange undres man bare...

Indlægaf uniqorn » 10. dec 2020, 13:07

Mindst 46 biblioteker indgår i sager om NemID-svindel: Se, om dit bibliotek er iblandt.

"Det er lovpligtigt for biblioteker at stille computere til rådighed til bibliotekets brugere. Derfor skal kommunerne ifølge Jan Pries-Heje sikre, at sikkerheden er i orden."

"Det vil sige, at hvis der er borgere, der ikke har en pc derhjemme, skal de kunne få adgang til den på borgerservice eller biblioteket. Det er vigtigt for os, og derfor skal vi selvfølgelig arbejde med sikkerheden."

På den anden side, hvis man kan betjene en computer og har mange penge stående på banken, hvorfor køber man så ikke bare en computer? Nogle gange undres man bare... :roll:

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Nogle gange undres man bare...

Indlægaf Klaus Rasmussen » 10. dec 2020, 17:02

Skal man ha råd til en PC hjemme? Nogle har ikke, speciealt ikke hjemløse. Forstår ikke rigtig dit indlæg.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Nogle gange undres man bare...

Indlægaf AJenbo » 10. dec 2020, 17:44

Der er også en del fattige familier hvor børnene ikke har råd til en computer til at lave skole opgaver med.

uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Re: Nogle gange undres man bare...

Indlægaf uniqorn » 10. dec 2020, 19:58

Klaus Rasmussen skrev:Skal man ha råd til en PC hjemme? Nogle har ikke, speciealt ikke hjemløse. Forstår ikke rigtig dit indlæg.


Måske fordi du lægger noget i mit indlæg som jeg ikke har skrevet?
Når man bliver offer for NemID-svindel, så er det fordi der er noget at svindle med... penge, altså.

uniqorn skrev:På den anden side, hvis man kan betjene en computer og har mange penge stående på banken, hvorfor køber man så ikke bare en computer? Nogle gange undres man bare... :roll:


Jeg havde denne artikel i tankerne:
Terrordømt dansk-somalier svindlede Bjarne for 840.000: Det havde taget mig 50 år at spare dem op

Der findes åbenbart folk med masser af penge, som går på biblioteket og benytter NemID til sin internetbank, selvom de kunne have brugt et mindre beløb på en brugt bærbar computer og siddet hos McDonalds, i IKEA eller et andet sted med et mobilt hotspot og gjort nøjagtig det samme som på biblioteket.

AJenbo skrev:Der er også en del fattige familier hvor børnene ikke har råd til en computer til at lave skole opgaver med.


Ja, og uden mange penge på banken, så de er vel i sikkerhed for NemID-svindel?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Nogle gange undres man bare...

Indlægaf AJenbo » 11. dec 2020, 15:33

Måske hade han brug for den hjælp som man kan få til brugen af computer på biblioteket. Jeg har ikke lige brug for at dømme deres motiver.

uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Re: Nogle gange undres man bare...

Indlægaf uniqorn » 11. dec 2020, 15:49

AJenbo skrev:Måske hade han brug for den hjælp som man kan få til brugen af computer på biblioteket. Jeg har ikke lige brug for at dømme deres motiver.


Jeg har heller ikke brug for at dømme folks motiver, men jeg undrer mig dog alligevel, at det ikke har bekymret folk (inklusive de ansatte) inden det gik galt. Jeg må tilstå, at jeg aldrig i min vildeste fantasi ville kunne tro på at IT-sikkerheden for brugere er i top på et bibliotek.

Jeg glemmer aldrig dengang da internet caféer var vidt udbredte, da det var sjældent at folk havde adgang til internet derhjemme. Caféerne levede af kun at udbyde internet og alligevel var sikkerheden som oftest noget anløben.

Nuvel, det er måske bare mig og min semi-paranoide tilgang til IT-sikkerhed. ;)

Rinus
Indlæg: 156
Tilmeldt: 23. okt 2007, 20:15
Geografisk sted: Horsens

Re: Nogle gange undres man bare...

Indlægaf Rinus » 12. dec 2020, 17:30

Der findes nok mennesker, som ikke har råd til at købe en computer. Men der findes også mennesker som bare er nærige eller omkostningsbevidste.

uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Re: Nogle gange undres man bare...

Indlægaf uniqorn » 12. dec 2020, 18:46

Rinus skrev:Der findes nok mennesker, som ikke har råd til at købe en computer. Men der findes også mennesker som bare er nærige eller omkostningsbevidste.


Der findes rigtig mange mennesker som tror de ikke har råd til en computer.

Koges problemstillingen ned til et minimum, så drejer det sig om at anskaffe sig en brugt computer, dvs. man overtager en brugt computer fra en man kender (ja, det kræver at man er socialt anlagt :) ), og den eneste udgift er at udskifte harddisken, med mindre den tidligere ejer er med på at man overskriver harddisken. For at finde ud af hvordan man overskriver harddisken samt andre tekniske ting, kan man gå ned på biblioteket og benytte internet (undgå dog at benytte Nem-ID af sikkerhedårsager ;) ); alle oplysninger til hvordan man gør kan findes på nettet.

Ønsker man at kunne gå gratis på internet med sin nye brugte computer, så skal man ha' sig en laptop. Der findes wi-fi hotspots rundtomkring, hvor man helt gratis kan gå på nettet med sin egen computer, og hvis man har installeret Linux skal man ikke bekymre sig om udgifter til sikkerhed. Mangler man en IT-savvy for support kopler man sig på en nørd for en byttehandel (nørden har muligvis svært ved det sociale, så det kan man jo bidrage med).

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Nogle gange undres man bare...

Indlægaf Jimmyfj » 12. dec 2020, 19:36

Når sandheden skal frem, så findes der også mennesker, som er bange for elektronik. Det er folk, som ikke har ressourcerne til at sætte sig ind i hvordan man bruger en Pc. Der findes flere af dem, end man umiddelbart skulle tro. Hos dem kommer det an på prioriteringer - Man prioritere forskelligt alt efter hvem man er.

Det er muligt at man har pengene til at investere i udstyret, men man mangler motivationen. Man er ikke dum fordi man går på biblioteket for at benytte en Pc. Man prioriterer bare anderledes. På biblioteket kan du få hjælp til at bruge systemet der nede. En hjælp man ikke har der hjemme.

Jeg har hjulpet mange begyndere i gang med at bruge en Pc. De fleste af dem har en overdreven respekt for dyret. For for dem er der virkelig tale om et dyr. Og al begyndelse er, som bekendt meget svær. Det du finder let er ikke nødvendigvis let for andre. Vi har alle været begyndere, men det har vi en tendens til at glemme. Det er ikke alle der kaster sig frygtløst ud i et sådan projekt. Ofte er man bange for at blive til grin overfor andre. Det har ikke noget med dunhed at gøre, blot lidt uvidenhed, men vi var alle uvidende første gang vi satte os til en Pc. Vi har alle skullet lære fra begyndelsen. Ingen har sat sig til en computer første gang, og så har de bare besejret dyret.

Har man arbejder med support på et offentligt kontor, og har set, hvilke mangler der findes et sådant sted så må man tage sig til hovedet. Det er ikke småting folk ikke magter at gøre selv. Ofte skal de bæres igennem en ny opgave, men det er stadig ikke dumhed, blot uvidenhed. Vi er alle nervøse overfor noget nyt. Du satte dig heller ikke bare ned og installerede Linux og var superbruger fra dag et, der er en læringskurve, den har vi alle måtte døje med. Jeg havde mange års erfaring under Windows, men da jeg skiftede til Linux var jeg på herrens mark. Intet var som jeg var vant til, men min netværksuddannelse hjalp mig et stykke af vejen. Jeg er uddannet i Novel NetWare, som godt kan minde lidt om Linux. Det handler heller ikke om at være nærig. Blot om prioriteter.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Re: Nogle gange undres man bare...

Indlægaf uniqorn » 12. dec 2020, 20:53

Jimmyfj skrev:Når sandheden skal frem, så findes der også mennesker, som er bange for elektronik. Det er folk, som ikke har ressourcerne til at sætte sig ind i hvordan man bruger en Pc. Der findes flere af dem, end man umiddelbart skulle tro. Hos dem kommer det an på prioriteringer - Man prioritere forskelligt alt efter hvem man er.

Det er muligt at man har pengene til at investere i udstyret, men man mangler motivationen. Man er ikke dum fordi man går på biblioteket for at benytte en Pc. Man prioriterer bare anderledes. På biblioteket kan du få hjælp til at bruge systemet der nede. En hjælp man ikke har der hjemme.

Jeg har hjulpet mange begyndere i gang med at bruge en Pc. De fleste af dem har en overdreven respekt for dyret. For for dem er der virkelig tale om et dyr. Og al begyndelse er, som bekendt meget svær. Det du finder let er ikke nødvendigvis let for andre. Vi har alle været begyndere, men det har vi en tendens til at glemme. Det er ikke alle der kaster sig frygtløst ud i et sådan projekt. Ofte er man bange for at blive til grin overfor andre. Det har ikke noget med dunhed at gøre, blot lidt uvidenhed, men vi var alle uvidende første gang vi satte os til en Pc. Vi har alle skullet lære fra begyndelsen. Ingen har sat sig til en computer første gang, og så har de bare besejret dyret.

Har man arbejder med support på et offentligt kontor, og har set, hvilke mangler der findes et sådant sted så må man tage sig til hovedet. Det er ikke småting folk ikke magter at gøre selv. Ofte skal de bæres igennem en ny opgave, men det er stadig ikke dumhed, blot uvidenhed. Vi er alle nervøse overfor noget nyt. Du satte dig heller ikke bare ned og installerede Linux og var superbruger fra dag et, der er en læringskurve, den har vi alle måtte døje med. Jeg havde mange års erfaring under Windows, men da jeg skiftede til Linux var jeg på herrens mark. Intet var som jeg var vant til, men min netværksuddannelse hjalp mig et stykke af vejen. Jeg er uddannet i Novel NetWare, som godt kan minde lidt om Linux. Det handler heller ikke om at være nærig. Blot om prioriteter.


Jeg er helt enig i det meste du skriver, og jeg mener bestemt heller ikke at det hér handler om intelligens (at være dum eller ej). For mig handler det om, hvor langt folk er villige til at gå uden at tænke over konsekvenserne af hvad de gør (og ikke gør) for at kunne prioritere til sin egen fordel. Det hjælper jo ikke meget at folk kan få hjælp til at bruge systemet (dernede på biblioteket) om de ansatte er præcis lige så usikre og uvidende som dem selv, men hvor "den enøjede er konge i de blindes rige".

Apropos support på et offentligt kontor. Jeg har selv tidligere arbejdet på et halv-offentligt kontor, så jeg er fuldstændig klar over problemstillingen. Det offentlige har nemlig hverken prestigen eller lønnen der skal til for at ansætte kvalificeret IT-personale. Og der findes naturligvis nogle kvalificerede ansatte som arbejder for det offentlige, men de er i undertal. Jeg har haft en kollega i en afdeling, hvor alt arbejde udelukkende blev udført på computer, som en dag sagde ligeud: "Jeg har ikke nogen computer derhjemme, så hvordan skal jeg kunne vide hvordan man gør?", og så var det bare jeg tænkte lige så stille for mig selv: "Hvordan pokker er du blevet ansat hér?".

I øvrigt, når det kommer til at servicere og reparere biler, så har jeg det selv samme problem som du beskriver. Det virker ret uoverskueligt for mig, så jeg er nødt til at betale mig fra det. Men, jeg har fattet de sikkerhedsmæssige aspekter og hvad der er til min fordel.

uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Re: Nogle gange undres man bare...

Indlægaf uniqorn » 26. dec 2020, 14:05

I tilfælde af at nogen læser denne tråd og tænker over, hvad der kan gøres for at undgå at kompromitere sine NemID data. For det første, det er muligt at ændre sit bruger-id fra CPR-nr til noget andet. For det andet, det er muligt at få sendt nøglekort til en anden adresse end sin folkeregisteradresse. Der skal ikke så meget til for at gøre NemID mere sikkert at anvende.

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster