Beregning af procenter
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Beregning af procenter
OK, så rigtig off-topic 
Jeg laver jævnligt bogføring, og det er noget jeg laver i "hånden", med LibreOffice og SpeedCrunch, men det kunne lige så godt være i hånden.
En ting jeg ofte gør, er at ligge moms på et beløb, fordi jeg skal kende momsen i sig selv. Så det giver en del beregninger hvor jeg
Det jeg godt kunne tænke mig var, at undgå at skrive beløbet 2 gange. Fx ved at
eller tilsvarende. Der skulle vel ikke være en af jer der har et forslag, eller måske kender til en lommeregner (helst på computeren) som kan sådan noget?
Jeg kunne selvfølgelig skrive og spørge udviklerne af SpeedChrunch om de ville lave sådan en funktion, for den understøtter desværre ikke placeholders.

Jeg laver jævnligt bogføring, og det er noget jeg laver i "hånden", med LibreOffice og SpeedCrunch, men det kunne lige så godt være i hånden.
En ting jeg ofte gør, er at ligge moms på et beløb, fordi jeg skal kende momsen i sig selv. Så det giver en del beregninger hvor jeg
Kode: Vælg alt
(100*1,25)-100
Det jeg godt kunne tænke mig var, at undgå at skrive beløbet 2 gange. Fx ved at
Kode: Vælg alt
(100*1,25)-$1
Jeg kunne selvfølgelig skrive og spørge udviklerne af SpeedChrunch om de ville lave sådan en funktion, for den understøtter desværre ikke placeholders.
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: Beregning af procenter
Hvis det kun er for at finde momsen kan det vel gøres sådan (100*0,25), som giver momsen?
Det giver det samme som (100*(1,25 - 1), hvor 1 = 100, altså det beløb, som tages udgangspunkt i.
I Libreoffice calc kunne du lave funktionen "=A1*0,25 " i fx celle A2 Så kan du skrive tallet i celle A1 og du vil få momsen vist i celle A2.
Det giver det samme som (100*(1,25 - 1), hvor 1 = 100, altså det beløb, som tages udgangspunkt i.
I Libreoffice calc kunne du lave funktionen "=A1*0,25 " i fx celle A2 Så kan du skrive tallet i celle A1 og du vil få momsen vist i celle A2.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10