usb flash sticks holdbarhed?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
gtr

usb flash sticks holdbarhed?

Indlægaf gtr » 12. jan 2017, 21:46

Man kan købe 2tb usb flash sticks. De usb flash sticks, jeg har købt, mener jeg ikke, at nogen af dem er gået i stykker.
De har heller ikke været i brug meget. Når prisen falder til, hvad hdd'er koster, kan de bruges til backup tilsvarende hdd'er. Hvis usb flash
sticks bruges lejlighedsvis til backup og ellers ikke er tilsluttet en computer, hvor lang tid kan man forvente, de holder?
Tak.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: usb flash sticks holdbarhed?

Indlægaf Klaus Rasmussen » 12. jan 2017, 22:12

Jeg flytter lige tråden til Off topic. Anbefaler stadig brug af Computerworlds Experten, til den slags spørgsmål. Respektér venligst, at dette er et Ubuntu-site.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: usb flash sticks holdbarhed?

Indlægaf buddig » 12. jan 2017, 22:30

Alt (teknik) lever kun på lånt tid. :-)
Jeg har set usb sticks, der var blevet defekte - også mere end 1 gang,
og der er nok ikke grund til at tro, at en 2 TB usb stick holder længere end de mindre.
Tiden har lært os, at jo mere vi nærmer os extremerne, jo mere sårbare er tingene.
Jeg ved ikke hvor mange år "lager holdbarheden" er på usb sticks, det vil fremtiden vise.
Jeg har ryddet op hjemme og oplevet nogle DVD'ere, der var døde af alderdom formodentlig.
Alt har sin tid - og sin usikkerhed. :-)
/ Henning

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: usb flash sticks holdbarhed?

Indlægaf buddig » 12. jan 2017, 22:49

Klaus Rasmussen skrev:Jeg flytter lige tråden til Off topic. Anbefaler stadig brug af Computerworlds Experten, til den slags spørgsmål. Respektér venligst, at dette er et Ubuntu-site.
Undskyld - men jeg synes det er et relevant og interessant hardware emne, specielt nu, hvor det er i off topic.
Og hvad er problemet?
Det kan vel ikke være et problem med belastning af serveren. :-) :-)
Sjovt nok, jeg har i længere tid tænkt på at aktiviteten her er ret lav, så vi kunne vist med fordel have blevet ved one.com webhotellet.
Modsat kan vi også skrue op for aktiviteten til gavn for Ubuntu, f.eks. ved at moderere mildere.
Jeg har oplevet andre fora, der blev kørt i sænk fordi der blev modereret for hårdt. :-(
Jeg har også oplevet det modsatte, at moderator gruppen besluttede at moderere mindst muligt,
for at få mere forumaktivitet til glæde for alle. :-)
Undskyld at jeg kom ud med det her, men nu er det jo off topic. :-)
/ Henning

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: usb flash sticks holdbarhed?

Indlægaf NickyThomassen » 13. jan 2017, 11:07

Problemet er flerdelt i det her tilfælde.

Mange af gtr's spørgsmål handler ikke om Ubuntu, men om computere i en mere generel forstand. Derfor hører de spørgsmål til i off-topic, noget som gtr hellere vil diskutere end at gøre, som fx set her
viewtopic.php?f=12&t=21328

Underordnet om generelle spørgsmål omkring hardware kan stilles på forummet, så forventer vi i moderatorgruppen at anvisninger om hvor spørgsmål skal stilles bliver fulgt. Noget som gtr heller ikke gør. Desuden bryder vi os ikke om ubesvarede indlæg i forummet, så for en del af gtr's indlæg indtaster vi ganske enkelt spørgsmålet i Google, og ofte er svaret i toppen. Noget vi også har bedt gtr om selv at prøve, men som stadig ikke bliver gjort.

Og så bevæger vi os over i den næste del af problemet, nemlig at bestyrelsen er nogenlunde enige om at det her forum kun skal beskæftige sig med Ubuntu. Vi moderer ud fra bestyrelsens ønsker, og har således ikke selv fastsat kursen om at spørgsmål skal handle om Ubuntu. På samme måde ville det kræve flertal i bestyrelsen at ændre det mandat.

Emnet ser ud til at have været vendt her sidst
viewtopic.php?f=1&t=20334

At aktiviteten er faldende mener jeg personligt er at dårligt argument for at lempe kravene, men det er selvfølgelig noget som både kan og bør diskuteres, da det er ved at være længe siden bestyrelsen sidst kiggede på det.

Omkring brugen af bedre hosting end one.com tilbyder, så har både mig og Anders flere gange redegjort for at belastningen / ydelsen kun er en del af ønsket om professionel hosting. Med en VPS har vi langt større frihed til at drive hjemmesiden som vi ønsker det, og ikke mindst muligheden for at bruge git har stor betydning. Desuden er det vigtigt at huske på, at vi skiftede væk fra one.com i forlængelse af at de lukkede vores side, fordi de mente at der måske var risiko for at den var usikker. Noget de aldrig dokumenterede overfor os.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: usb flash sticks holdbarhed?

Indlægaf NickyThomassen » 13. jan 2017, 12:45

Og det er bestemt ikke for at sætte en hård linie eller noget, men der er ikke rigtigt noget nyt i mit svar, så det er bare ment som en konstatering :)

Med snart 1000 indlæg, og en masse gode svar, så burde gtr have opdaget at vi helst vil have andre ting end mus, tastatur osv. placeret i off-topic, da hardware-sektionen er ment til den type af hardware. På den måde holder vi de "almindelige" fora Ubuntu-relateret.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: usb flash sticks holdbarhed?

Indlægaf AJenbo » 13. jan 2017, 13:28

Personligt syndes jeg næsten det her emne ville være ok begge steder. Any ways generelt ser USB-flash-drev ud til at kunne klare 10000 til 100000 skrivninger før de begynder at fejle, men det er helt afhængig af den enkelte model, så det er bedst at læse brus anvisningen hvis det er vigtig at vide det for et specifik tilfælde. Det er også vigtigt at vide om den har wear leveling for det ville gøre forskellen mellem at kunne skrive den samme 0,5KB fil 10000 (5MB) gange eller at kunne skrive 10PB i alt (antaget at det er en 1TB flash disk). Det ser ud til at leve for data'en tiden er ca. 10 år.

gtr

Re: usb flash sticks holdbarhed?

Indlægaf gtr » 14. jan 2017, 19:07

om computere i en mere generel forstand

Hvis hardware sektionen ikke må bruges til generelle hardware spørgsmål, ophører jeg med at bruge den til det.
Det er en sektion med lidt trafik.

I off topic må man ikke efterspørge svar vedrørende styresystemer.
Man må godt efterspørge svar på spørgsmål vedrørende hardware? Det antog jeg man ikke måtte, hvorfor
jeg ikke har anvendt off topic til spørgsmål om hardware.

som stadig ikke bliver gjort

Jeg foretager ikke googlesøgninger, da jeg ikke bruger google. Jeg foretager søgninger.
Jeg kan konstatere, at man ikke vil tage det til efterretning.

En seriøs omgang med andre forudsætter, at man argumenterer for beslutninger.
Flere gange er mine posts korrekt blevet flyttet. Flere gange er de blevet flyttet, hvor det har været åbenbart
urigtigt. I posten viewtopic.php?f=36&t=21279 er flytningen åbenlys forkert.
Redaktøren vælger ikke at reagere eller rette det. Hvor er selvkritikken her?
I posten roder ajenbo sig ud i forklaringer, der bærer præg af, at han ikke vil ro tilbage, når
han åbenbart har misforstået noget.
I mere end en post har han opført sig som selvbestaltet retshåndhæver. Uden noget dokumenterbart
grundlag.
Det betyder, at man har sværere ved hele tiden, at mene at hvad de skriver, altid er rigtigt.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: usb flash sticks holdbarhed?

Indlægaf buddig » 14. jan 2017, 19:41

gtr skrev:...I posten roder ajenbo sig ud i forklaringer, der bærer præg af, at han ikke vil ro tilbage, når
han åbenbart har misforstået noget..
Ro tilbage? :)
Mener du at han er kommet på dybt vand ? :) :)
/ Henning

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: usb flash sticks holdbarhed?

Indlægaf AJenbo » 14. jan 2017, 19:48

Off-topic må bruges til alt, men Ubuntu emner bør stilles i en af de andre kategorier. Hvordan du har fået en forståelse af at bestemte emner ikke må stilles i off-topic kan jeg ikke lige se, men selvfølgelig bliver det frustrerende for os andre når emner gentagende gange bliver stillet i de forkerte sektioner.

Jeg syndes du skal finde en anden måde at tilgå Google.

Jeg skriver min mening, det gør mig ikke til retshåndhæver, jeg proklamere det heller aldrig som den fælles beslutning fra bestyrelsen eller liggende. At du ikke er enig i min holdning kan jeg ikke se hvordan gør at jeg ikke er i stand til at ro tilbage, det gør os blot uenig (det er i øvrigt ikke mig der har flyttet emnet). Jeg tror din tanke gang fungere helt forskellig fra min, det er ikke på samme måde vigtig for mig at ting kan bevises sant eller falsk blot at det er rimeliggjort, selv om der også er folk der har beskyld mig for det. Men sådan er vi jo alle så forskellige.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: usb flash sticks holdbarhed?

Indlægaf NickyThomassen » 15. jan 2017, 15:24

For reference er her det fulde indlæg jeg svarer på
gtr skrev:
om computere i en mere generel forstand

Hvis hardware sektionen ikke må bruges til generelle hardware spørgsmål, ophører jeg med at bruge den til det.
Det er en sektion med lidt trafik.

I off topic må man ikke efterspørge svar vedrørende styresystemer.
Man må godt efterspørge svar på spørgsmål vedrørende hardware? Det antog jeg man ikke måtte, hvorfor
jeg ikke har anvendt off topic til spørgsmål om hardware.

som stadig ikke bliver gjort

Jeg foretager ikke googlesøgninger, da jeg ikke bruger google. Jeg foretager søgninger.
Jeg kan konstatere, at man ikke vil tage det til efterretning.

En seriøs omgang med andre forudsætter, at man argumenterer for beslutninger.
Flere gange er mine posts korrekt blevet flyttet. Flere gange er de blevet flyttet, hvor det har været åbenbart
urigtigt. I posten viewtopic.php?f=36&t=21279 er flytningen åbenlys forkert.
Redaktøren vælger ikke at reagere eller rette det. Hvor er selvkritikken her?
I posten roder ajenbo sig ud i forklaringer, der bærer præg af, at han ikke vil ro tilbage, når
han åbenbart har misforstået noget.
I mere end en post har han opført sig som selvbestaltet retshåndhæver. Uden noget dokumenterbart
grundlag.
Det betyder, at man har sværere ved hele tiden, at mene at hvad de skriver, altid er rigtigt.

Bemærkningen om
I mere end en post har han opført sig som selvbestaltet retshåndhæver

og den diskuterende holdning er årsagen til mit svar.

For bemærkningen gælder der det, at vi ikke tolererer personangreb her, og derfor udsteder jeg en advarsel samt en 2 ugers periode, hvor brugeren ikke kan logge ind. Jeg håber at tonen kan vende tilbage til det sædvanlige efter denne periode, men vil gerne minde om, at der efterfølgende vil være en periode hvor tolerancen vil være mindre.

Den diskuterende holdning er selvfølgelig frustrerende, men vi i moderatorgruppen kunne nok have været mere klarer om hvor (og hvorfor) vi gerne vil have indlæg postet hvor vi vil, så det har vi ikke lagt så stor vægt på. Jeg vil dog gerne nævne, at når man spørger hvordan man overfører et Debian image til en USB, og endda bruger Debians wiki som kilde, så virker off-topic og/eller andre systemer som gode forum til det.

Jeg har låst indlægget fordi jeg ser spørgsmålet som besvaret, og ikke syntes det skal bruges til flere indlæg. Som altid kan vores beslutning diskuteres i forummet Ubuntu Danmark, hvor vi selvfølgelig gerne uddyber eller svarer på spørgsmål. Også omkring forums formål og alt andet der måtte komme op.

På vegne af moderatorne. Nicky

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster