Erfaring med NGINX?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Brugeravatar
Morck
Indlæg: 71
Tilmeldt: 18. aug 2012, 10:30

Erfaring med NGINX?

Indlægaf Morck » 5. jan 2017, 10:26

Hej Ubuntufolk

Er der nogen af jer der har erfaring med serveropsætning, herunder Nginx? Vi har et oprettet et domæne som router til vores Ubuntuservers IP, hvor Nginx er installeret. Vi har erfaring med Apache og selvfølgelig Simplehttp-server. Nginx´s default startside på www-roden indlæses korrekt, men problemet går på hvordan man laver subdirectories. Vi synes ikke at have rettigheder til at oprette mapper, fungerende som subdirectories. I så fald vi får rettigheder(jeg tror vi skal reinstall og placere Nginx et andet sted), så går jeg ud fra at vi skal ændre i conf for Nginx og så "burde" det virke. Mit spørgsmål her er: Har læst noget om at CNAME i forhold til DNS har en indflydelse på om man kan tilgå sites subdirectories, men ved minimalt om dette. Nogen der kan sige noget om dette?

- Danny
"We´re ugly, but we have the music" - Leonard Cohen

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Erfaring med NGINX?

Indlægaf NickyThomassen » 5. jan 2017, 13:36

Jeg er ikke helt sikker på at jeg kan følge dit spørgsmål.

Hvis alt hvad du vil have er http://domain.tld/sub, så skal du bare oprette en mappe med navnet sub i webserverens "dokument rod" / docroot. Det gælder sikkert for de fleste webservere. Har du ikke rettigheder til det, så brug sudo eller root. For at undgå misbrug af hjemmesiden bør webserverens bruger ikke kunne skrive til hverken webfilerne eller den mappe de er i.

Hvor docroot ligger er normalt ikke så vigtigt. Mit råd vil være et sted hvor webfilerne ligger for sig selv, som fx under /srv. docroot indstilles i webserverens konfig-fil.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Erfaring med NGINX?

Indlægaf AJenbo » 5. jan 2017, 22:12

Det lyder ikke som om det er et problem med at konfigurationen men mere omkring generel forståelse for filrettigheder på Unix. Hvad bruger i til at tilgå filerne?

Som nick skriver kan (og bør) i også ændre stien for hvor nginx forventer at siden ligger. I princippet kunne i pege over på samme sted som i hade filerne da i brugte apache og så ville der ikke være nogen forskel.

Brugeravatar
Morck
Indlæg: 71
Tilmeldt: 18. aug 2012, 10:30

Re: Erfaring med NGINX?

Indlægaf Morck » 6. jan 2017, 09:31

Hej igen

Tak for svar. Det var ikke muligt at oprette mapper med sudo, men var ikke så vigtigt, da vi bare peger på den pågældende mappe som er læsbar. Men muligvis ville det være muligt root. Nu er det dog lykkedes at lave et subdirectory/subsite ved at tilføje det pågældende subsite under DNS-indstillinger for vores domæne. Vi bruger Putty og samt VNC-server til at tilgå filerne.
"We´re ugly, but we have the music" - Leonard Cohen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Erfaring med NGINX?

Indlægaf AJenbo » 6. jan 2017, 13:53

Hvis ikke det lod sig gøre med sudo må du have gjort noget galt, prøv at skrive vad du gjorde.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Erfaring med NGINX?

Indlægaf thj01 » 31. jan 2017, 13:54

Webservere viser hen til en mappe hvor roden ligger i, og undermapper oprettes i filsystemet.

Så derfor kan du oprette undermapper ved at bruge kommandoen:

mkdir *www-mappe-placering*/*ny_mappe*

Herefterskal du overføre ejerskabet til www-brugeren ved hjælp af chown og ændre rettigheder til 755 ved hjælp af chmod.

http://www.vidas.dk/guides/webserver.html#Nogletricks
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster