Virus på android phone

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Fiskemanden
Indlæg: 27
Tilmeldt: 27. feb 2011, 19:48

Virus på android phone

Indlægaf Fiskemanden » 26. jun 2016, 14:26

Jeg har fået en fjendtlig overtagelse af min Chromestartside på min Sony Experia Z1med Lollipop, jeg har AVG og Malwarebyte installeret, og har altid haft det. Den kan ikke fjernes uden at du går til fabriksindstillinger og starter forfra. Det gjorde jeg så, Efter install. åbnede jeg browseren, skrev "Kristelig Dagblad" i adressefeltet og så var den der igen ( Altså ingen bare damer her!) Jeg har skrevet til Google, til AVG og Kristeligt dagblad uden respons.
Nu ringede min svigersøn så, at han også har fået den, jeg har IKKE åbnet den, og jeg har stærkt frarådet min svigersøn at tænke i de baner.
En virus til android! Det er da interessant, men hvorfor interesserer det ikke rette vedkommende??
Vedhæftede filer
IMG_0428.JPG
IMG_0428.JPG (748.82 KiB) Vist 487 gange
IMG_0429.JPG
IMG_0429.JPG (752.17 KiB) Vist 487 gange

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Virus på android phone

Indlægaf AJenbo » 26. jun 2016, 16:13

Beskeden du får er en reklame der skal prøve at lokke dig til at installere en virus eller lave en betaling. Den har ingen indsigt i om din telefon er inficeret eller ej, det er blot en hjemmeside. Folk støder som oftest på dem gennem mobil reklamer som desværre ofte ikke bliver ordentlig kontrolleret af hverken google eller siden der fremviser reklamerne (eks. Kristelig Dagblad). Når du får sådan en besked skal du fremover blot undlade at følge linket til siden, eller lukke fanen i browseren. Du kan så prøve at gå ind på siden igen og håbe på det er en anden reklame der bliver vist næste gang.
Du skal selvfølgelig helt lade være med at installere det program der henvises til fra siden.

Jeg kan lige tilføje at jeg kan se siden "fixthephone.pw" allerede er blevet blokeret i divs. browsere så det er ikke fordi er ikke er nogen der tager sig af det. De får nok nærmere så mange henvendelser at de ikke kan svare personligt på hver enkelte.

Det falder i øvrigt godt sammen med et andet emne vi pt. har oppe omkring reklamer på nettet:
viewtopic.php?f=12&t=20985

Fiskemanden
Indlæg: 27
Tilmeldt: 27. feb 2011, 19:48

Re: Virus på android phone

Indlægaf Fiskemanden » 26. jun 2016, 16:30

Men foretagnet har fuldstændig overtaget browseren, jeg kan ikke komme ud af det, forsøger jeg at gøre noget, summer telefonen voldsomt, og den skifter mellem de to sider jeg har vedhæftet. Det er da første gang det er lykkedes at lægge en android ned på den måde? Jeg har forsøgt med forskellige trojanfjernere, men de finder ikke en skidJeg har installeret Dolphin og Firefox, så jeg klarer mig. Men det er chokerende at det kan lade si gøre, jeg troede det var noget fra de glade win 95 dage, som antivirusprogrammerne klarede dengang

Fiskemanden
Indlæg: 27
Tilmeldt: 27. feb 2011, 19:48

Re: Virus på android phone

Indlægaf Fiskemanden » 26. jun 2016, 16:35

Jeg har ikke trykket på noget som helst, men det kunne jeg jo gøre, i håbet om at de mange sikkerhedsprogrammer virker! Har bare en mistanke, om at det gør de ikke, og så har alle mine kontakter et problem...

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Virus på android phone

Indlægaf AJenbo » 26. jun 2016, 18:49

Det lyder jo til at det er Chrome og ikke android der er påvirket. Du kunne sikkert løse det ved at nulstille Chrome fra systemt panelet under app sektionen. Det samme kunne sikkert ske for Chrome på en Windows desktop, men målet er oftest at få brugeren til at installere et program på systemet så de kan få rigtig kontrol. Det kan også være de går efter mobilen pga. Brugerfladen gør det sværere for folk at lukke for siden.

Fiskemanden
Indlæg: 27
Tilmeldt: 27. feb 2011, 19:48

Re: Virus på android phone

Indlægaf Fiskemanden » 26. jun 2016, 19:45

Tak for hjælpen, jeg nulstillede Chrome i apphåndteringen. Nu må vi se hvad der så sker

Brugeravatar
minidkz
Forfatter
Indlæg: 109
Tilmeldt: 16. aug 2014, 18:04
IRC nickname: minidkz
Geografisk sted: Kolding, Sønderjylland

Re: Virus på android phone

Indlægaf minidkz » 29. jun 2016, 21:15

Den fine lille besked fik jeg også :/
jeg lukkede simpelt bare alle mine tabs samt nulstillede browseren og nu har jeg den så ikke mere...
jeg installerede lige AVG samt F-secure bare for lige at være sikker og har nu ikke nogen ;)

men trals er det!
Processor: AMD Ryzen 5 3600 3,59 GHz
Boundkort: ASUS TUF B450M-PLUS GAMING (AM4)
CPU Køler: Standart
RAM: 32GB DDR4 2666MHz
Grafikkort: NVIDIA GeForce GT 710
SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB
OS: Ubuntu Server 20.04.3 LTS
http://jespernissen.net/

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster