programmering IDE

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

programmering IDE

Indlægaf thj01 » 12. jun 2016, 15:30

Hvad anvender i som IDE til programmering?

Jeg har indtil nu anvendt Geany, som fungerer rigtig godt, men den er letvægts.

Hvis man skal gå efter en der dækker Python, C/C++, bash ... hvad anbefaler i så?

Netbeans?
Eclipse?
XXX?
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: programmering IDE

Indlægaf AJenbo » 12. jun 2016, 15:45

Jeg har ikke rigtig anvendt dem men jeg er lidt lun på MonoDevelop og KDevelop

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: programmering IDE

Indlægaf zob » 12. jun 2016, 17:42

Jeg har svært ved at forestille mig hvorfor man skulle bruge et eller andet tungt IDE til shell scripting i bash. Geany fungerer fint for mig (også til python i øvrigt).
Til android udvikling bruger jeg Android Studio baseret på jetbrains' IntelliJ.
JetBrains laver også en mere full fledged python IDE som hedder PyCharm - du kan da prøve det (community udgaven koster ikke noget).

Jeg vil i øvrigt anbefale at installere ubuntu-make og med det værktøj installere dit ønskede IDE, på den måde får du en let og konsistent opsætning (du kan også installere PyCharm med dette værktøj samt meget andet).
Instruktioner her: https://wiki.ubuntu.com/ubuntu-make

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: programmering IDE

Indlægaf thj01 » 12. jun 2016, 21:45

@AJenbo

Jeg kommer ikke til at arbejde med mono/C# kode, da jeg gerne vil gå en anden vej. Angående KDevelop ser der lidt mere spændende ud. Jeg er dog i tvivl, da KDE er fookuseret mod Qt, som der vist er noget licensmæssigt bøvl ved hvis man senere ønsker at sælge sit produkt.

@zob

Det er jo lige præcis den slags guldkorn jeg gerne vil have :).

Grunden til at jeg kigger efter en IDE er fordi at Visual Studio nærmest bliver bevidstløst i stort set alle undervisningssammenhænge - og det undrer mig, fordi det er ekstremt tungt og uoverskueligt. Men det har også nogle smarte features som jeg godt kan se det smarte i ... når jeg bliver mere rutineret i at programmere :)

Sidder lige nu på et grundlæggende Programmeringskursus, hvor virkeligheden er, at de første 4 lektioner reelt gik med at finde ud af hvad Visual Studio er for en størrelse. Og som begynder er alle de "smarte" funktioner hvor kommandoer bliver foreslået og autoudfyldt reelt meningsløs, fordi man aner hat om hvad det er for en af de mange reelt skal anvende. ... Og så fylder det skidt som minimum 24 GB ... :|.

Og resultatet er, at jeg ikke kan køre lærerens filer fordi Visual Studio laver et eller andet underligt - altså det er Visual studio der laver ged i den .. ikke koden :|.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: programmering IDE

Indlægaf AJenbo » 12. jun 2016, 23:57

MonoDeveloper er ikke begrænset til C# og Kdevelop er heller ikke bundet til KDE :) Jeg har hørt rigtig meget godt om MonoDeveloper.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: programmering IDE

Indlægaf NickyThomassen » 13. jun 2016, 07:50

Lidt off-topic måske, men nu er vi selvfølgelig også i off-topic sektionen :)

Jeg bruger kun gedit og nano. Begge sat lidt custom op
gn.png
gn.png (110.83 KiB) Vist 418 gange

gedit bruger et farveskema jeg selv har justeret, viser mellemrum og tabs med tegn og tegner højre margen ved 80 tegn. nano fjerner hjælpelinien og viser i stedet curserens placering. I starten brugte jeg kun nano når jeg lige skulle lave hurtige ændringer over SSH, men som årene går bliver den brugt mere og mere. Også på localhost. Egentlig burde man jo kigge på emacs eller vi til at erstatte nano men jeg er for doven til at skulle lære en af dem.

Jeg kan allerede høre min søster pive inden fra Lyngby (hun læser noget med software, hvilket vil sige Java):
"Jamen vi skal bruge en IDE og selv hvis vi ikke skulle så gør alle de andre det!"

Og det er også rigtigt. Det er ikke altid der er et valg. Men hvis der er ville jeg både fortrække og anbefale at bruge teksteditorer i stedet for IDE'er.

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster