Sat lidt på spidsen ...

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Sat lidt på spidsen ...

Indlægaf Dan Hansen » 6. jun 2016, 07:32

... men nogle af de tingene som nævnes her, er også dem der "irriterer" mig. Manglende konsensus hvad themes angår, brede og smale scrollbarer, forskellige farver i de forskellige menuene, og ikke minst manglende muligheder for listevisning i et vindue og ikoner i et andet.

https://www.youtube.com/watch?v=C7RjWXRniA4

Nu er dette ikke ment som nogen negativ kritik af Ubuntu som sådan, men er der flere der føler det på samme måde?

... smider lige op en lidt mere ekstrem en :)

https://www.youtube.com/watch?v=c5Li052ZBN8
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Sat lidt på spidsen ...

Indlægaf Claus Henriksen » 6. jun 2016, 07:47

De to gutter har vist fået det gale ben ud af sengen. Men OK, jeg synes også de andre, KDE og Gnome3 og nu Mate, er bedre oplevelser end Canonicals darling Unity.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Sat lidt på spidsen ...

Indlægaf Dan Hansen » 6. jun 2016, 08:10

Hehe, ja, de er nok lidt i overkandt ekstreme - i hvert fald ham den sidste der.

Men pointen er, disse helt enkle grafiske tingene burde vel være nemme at fikse?

Selv har jeg "forelsket" mig i KDE, så jeg prøver lige den nogle uger. Jeg kan godt lide "eyecandy", og har meget nemt med at irritere mig over ting som ikke er som de skal være. Ikke bare rent kosmetisk, men også ukorrekte eller mangelfulde oversættelser. Jeg kan bare ikke have det :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sat lidt på spidsen ...

Indlægaf AJenbo » 6. jun 2016, 08:23

Programmerne er oversat af frivillige og ofte udviklet af forskellige teams i forskellige frameworks med forskellige håndtering af de grafiske. Det er ikke altid helt simpel lige af få dem pejlet ind på samme spor. Det er nu heller ikke fordi exks Windows er helt stil ren, der er efterhånden mange efterladensaber mellem XP og 10, og det er jo et firma der står for det system og ikke en samling af forskellige udviklers programmer.

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Sat lidt på spidsen ...

Indlægaf Dan Hansen » 6. jun 2016, 08:32

Helt enig med dig, og et lille eksempel på det er at hver gang jeg kører en live-cd med Linux, så skifter uret to timer tilbage (nok fordi jeg ikke vælger dk i liveudgaven). Den skal så stilles frem i Windows igen bagefter, og det er ikke så nemt. Tror jeg brugte 9 eller 10 klik med musen for at finde frem til det rigtige stedet - og da var jeg forbi hele to (2!) kontrolpanel. Et "traditionelt" og et af de der "moderne" beregnet på tablets og touchskærm. Jeg endte op i CMD (terminal) og skrev "time" og gjorde det manuelt. Meget nemmere, men ikke specielt intuitivt.

Jeg kan godt lide Windows 10, det køre godt og virker meget stabilt, men jeg har klare ambitioner om at lære Linux, og det gør jeg bedst ved at bruge det :)

En anden ting er at jeg mangler noget software til blandt andet billedarkivering og videoredigering - og her har diverse Linux-distroer ligget noget efter Windows, men det lader næsten til at det er ved at vende. Tidligere brugte jeg Picasa i Windows, men det findes ikke længre, og mit videoredigeringsprogram (Magix) er der så meget bøvl med hvad registrering angår, at det gider jeg ikke heller. Har imidlertid testet KDELive, og kan rigtig godt lide det. Dessuden lader det til at løse alle de tingene jeg ønsker mig, så da bliver det det.

En lille digression, men det går sikekr ok. Vi er trods alt i "Off Topic" :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sat lidt på spidsen ...

Indlægaf AJenbo » 6. jun 2016, 08:41

Der er også den forskel at Windows køre computerens interne ur efter lokal tid hvor linux/Unix køre det efter utc og blot viser lokal tid. Det kan dog lade sig gøre at sætte Linux til at bruge lokal tid internt hvis man gerne vil udgå at tiden springer når man dual booter.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Sat lidt på spidsen ...

Indlægaf thj01 » 6. jun 2016, 12:34

Jeg har MEGET svært ved at en person anvender personlige referencer til at fortælle hvor "slem" ubuntu er ... når det handler om måden man anvender programmerne på ... og hvordan designet er. Og da han sagde 13.04 var "the peak" ... pga. Nautilus. ????

Unity har som KDE/Gnome/Mate/ .... whatever sine egne måder at tænke på... som er kommet ind i designet. Jeg anvender det dagligt i mit arbejde og jeg er glad for Unity. Og jeg vil til enhver tid foreslå folk at anvende Unity, fordi det virker ...

At en GUI har nogle quirks er vel årsagen til at de findes ... for nogle bryder sig mere om nogle quirks end andre.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Sat lidt på spidsen ...

Indlægaf Jimmyfj » 6. jun 2016, 12:54

@Dan

Til videoredigering skulle du prøve Pitivi, det er et rigtig godt program efter min smag. Og du kan finde det i repos.

Fyren i videoen kan nemt sidde og lukke brok ud, hvis han i det daglige bruger Fedora. Jeg har set en video med ham hvor han skam-roser Fedora, og mon ikke hans "had" til Ubuntu stammer der fra? Men hvad kan man også bruge én mands brok til? Vi kan jo ikke tilpasse Linux DE's efter hans smag, så vil andre bare komme og brokke sig. Det er ikke let at gøre alle tilpas, og så er det jo fint, at Linux er så nem at theme.

Hans rant omkring Unity skulle han have tænkt lidt dybere over. Windows har ikke skiftet udseende siden win 95, men det nævner fyren ikke med et ord.

Unity er rigtig godt som DE. Jeg har det på min BQ Aquaris E 4.5, min Lenovo Ideapad 100 og min HP Pavillion Elite stationære. Jeg nyder, at DE virker ens på alle tre enheder.

M.h.t. oversættelser, så er det vist meget få af dem, som har stave eller sprogfejl. Hvis du finder sådanne, så meddel det til folkene bag programmet, eller mail til danskgruppen. Jeg er sikker på at Anders kan oplyse om mail til rette instans.

Omkring programmer til at sortere og holde styr på billeder kan det være indbringende at følge med på Linux nyheds-sider som:

http://www.linuxtoday.com

Eller:

http://www.lxer.com

Begge sites præsenterer ofte anmeldelser af software, herunder af software til håndtering af ens billedsamling.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Sat lidt på spidsen ...

Indlægaf Dan Hansen » 6. jun 2016, 13:29

Hehe, huf, det var ikke meningen at skabe nogen stor debat, og det var heller ikke ment som kritik.

Jeg ved ikke rigtig hvem af "fyrene" I mener, men ham i den første videoen bruger da Ubuntu til dagligt, men med Mate som DE. Ham den anden bruger så vidt jeg kan forstå Arc, men googler man ham, vil man se man ikke skal tage ham så alt for alvorligt. :)

Selv har jeg lige lavet en installation med KDE og synes den er rigtig fin, og det er vel med dette som med det meste andet, smagen(e) er forskellig(e) - og det er jo så også det der er det fine - hver enkelt kan finde lige nøjagtig hvad der passer for en selv.

En anden ting er at man bør i det mindste prøve sig lidt frem før man bestemmer sig. Selv var jeg rigtig glad for Unity i Ubuntu 14.04, men ikke fuldt så glad for det med ikonvisningen. Eller mangelen på samme. Det kan jeg imidlertid nu med KDE, så skit være med at den måske sluger nogle flere kræfter end Unity ville gøre.

Skal jeg anbefale Ubuntu til nogen vil jeg nok også tage udgangspunkt i Unity, og hvis nogen siger noget, så kan man begynde at kigge på noget andet.

Hvad Pitivi angår, forstår jeg det som at den ikke kan "capture" direkte fra DV via FireWire. Stemmer det?
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sat lidt på spidsen ...

Indlægaf AJenbo » 6. jun 2016, 14:01

Jimmyfj skrev:Hans rant omkring Unity skulle han have tænkt lidt dybere over. Windows har ikke skiftet udseende siden win 95, men det nævner fyren ikke med et ord.

Right...
Billede
win10.png
win10.png (396.62 KiB) Vist 500 gange


Jimmyfj skrev:M.h.t. oversættelser, så er det vist meget få af dem, som har stave eller sprogfejl. Hvis du finder sådanne, så meddel det til folkene bag programmet, eller mail til danskgruppen. Jeg er sikker på at Anders kan oplyse om mail til rette instans.

dansk@dansk-gruppen.dk

Nogle projekter (eks. firefox) køres dog af uafhængige grupper.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sat lidt på spidsen ...

Indlægaf AJenbo » 6. jun 2016, 14:04

Red Hat 1994:
Billede
Red Hat 2016:
Billede

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Sat lidt på spidsen ...

Indlægaf Jimmyfj » 6. jun 2016, 15:49

Farver og menuer kan alle skifte, funktioner, som startknappen ligger samme sted, og har gjort det i årevis. Unity og GNOME 3 brød med det vante og fik klø.

Forklar mig lige, ud over farver og bling-bling, hvordan Win 10 afviger fra Win 95 med hensyn til start-knappen?

Windows 8/8.1 gjord op med start-knappen og fik klø for det. Unity har i det store og hele lignet sig selv siden den første udgave, og i dag er der mange, som ikke vil undvære det udseende. Igen, vi kan tale om æbler og pærer, faver og themes, Unity er og bliver Unity. Først med Unity 8 skal vi til at lære noget nyt, men selv det bliver haglet ned allerede.

Pil det vante fra folk og de kegler helt rundt.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sat lidt på spidsen ...

Indlægaf AJenbo » 6. jun 2016, 16:42

Det var kun i Windows 8 at der ikke var en start knap, i 8.1 var den allerede tilbage. Teknisk set var den der faktisk også, der var blot ikke noget synligt logo.

Læg lige mærke til at menu knappen i KDE fra 1994 og 2016 er samme sted og har samme logo (Windows start knap har ændret sig mere betydelig her), workspaces ligger også samme sted, så hvis du mener Windows er stort set uændret virker det utroligt biased hvis du i samme vending påstår at KDE har gennemgået en kæmpe evolution i samme tidsrum.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Sat lidt på spidsen ...

Indlægaf Jimmyfj » 6. jun 2016, 17:02

Jeg mener ikke Windows har stået stille, blot at start-knappen har været samme sted i generationer, omend med forskellig udseende. Forskellig udseende giver ikke anderledes funktion, med mindre udviklerne har indlagt sådanne. Klik på "Start" og du får en menu, både i KDE og Windows, der er det, jeg påstår.

Themes og looks følger en naturlig udvikling, placeringen af "Start" er den samme.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster