Linux computer i EL-giganten

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Linux computer i EL-giganten

Indlægaf zob » 29. feb 2016, 21:40

Hvad sørensen?
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tab ... uter-linux

Det er måske bare mig der er langsomt opfattende, men jeg havde da ikke opdaget at man solgte stationære med Linux præinstalleret i El-Giganten.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Linux computer i EL-giganten

Indlægaf AJenbo » 29. feb 2016, 21:55

Og så fra et støre mærke som acer. Det er vist en distro baseret på kubuntu målrettet windows xp brugere

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Linux computer i EL-giganten

Indlægaf zob » 29. feb 2016, 22:24

Og core-i5 til en meget fornuftig pris synes jeg egentlig.

Mærkeligt hvorfor man har valgt den distro. Og 32 bit står der??
Hvis jeg skulle købe den ville jeg nok installere noget 64bit ubuntu. Men stadig...

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Linux computer i EL-giganten

Indlægaf Ivan » 1. mar 2016, 01:08

Det er noget der rykker med en distro fra 2008

Men det er interessant at den kan opgraderes til windows 10 gratis :lol:
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Linux computer i EL-giganten

Indlægaf mbjornbak » 1. mar 2016, 11:26

Ja, det er alt for godt til at være sandt--- der er ikke tale om en besparelse på ca. 2.000 Kr.1.000 på computoren og 1.000 kr. på styresystem. Elgiganten er fuld af løgn!! Ud for PCén på hjemmesiden siges, at der OGSÅ er windows 8.1 installeret på denne enhed, og at dette styresystem gratis kan opgraderes til windows 10. Et telefonopkald til Nykøbing F. afslører imidlertid, at det alligevel IKKE er tilfældet. Der er mao tale om en særdeles uvederheftig annoncering.
I kunne derfor overveje, at ændre overskriften fra "Linux computer i EL-giganten" til "Uvederheftig annoncering for Linux computer i EL-giganten"
mbjornbak

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Linux computer i EL-giganten

Indlægaf zob » 1. mar 2016, 20:50

Du har sikkert juraen på din side, men jeg er alligevel overrasket over at dette blev vendt til en historie om manglende windows på noget så sjældent som en Linux-computer i El-Giganten.

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Linux computer i EL-giganten

Indlægaf mbjornbak » 1. mar 2016, 21:14

Jeg overvejede at købe, fordi jeg så kærkommen chance for at lave en PC med dual boot- ubuntu & windows 8 opgraderet til 10. Da det ikke var muligt, stoppede jeg.
Jeg har nu mine tvivl om, hvorvidt den pågældende PC er "født" med Linux. Tror, at den oprindelig har været med windows 8, som Elgiganten- hvis det er muligt for dem- har flyttet til en anden PC for at kunne give et afslag i prisen på de ca. 1.000, der annonceres med.
Baggrunden for ønsket om også at kunne benytte windows er den omstændighed, at jeg har flere tusinde gamle windows outlook mails med vedhæftede filer på en ekstern harddisk. Disse filer kan jeg ikke åbne læse under linux/ubuntu. Og har ikke på nettet kunne finde brugbare løsninger.
mbjornbak

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Linux computer i EL-giganten

Indlægaf zob » 1. mar 2016, 21:47

Jeg forstår udmærket at du gerne vil køre windows, selvom jeg ville undre mig hvis det ikke skulle kunne lade sig gøre at eksportere dine outlook data til enten gmail eller thunderbird. Du burde kunne dualboote på de fleste stationære computere uden problemer. Især hvis vælger en med grafikken integreret i f.eks. en core i5 cpu som i dette tilfælde. Så hvis du gerne vil køre windows er det da en rigtig god idé at kikke efter en computer der kommer med windows preinstalleret, da det helt sikkert ikke vil koste dig så meget som hvis du skulle ud og købe en licens ved siden af.

Til gengæld må jeg sige at jeg er stærkt skeptisk overfor din teori om at El-giganten skulle sidde og flytte windows fra disse computere til nogle andre for at kunne give afslag på 1.000,- kroner på disse. Det lyder som en loose-loose (det vil koste dem penge at udføre stuntet og samtid skal de give et afslag på 1.000,-).

zerben

Re: Linux computer i EL-giganten

Indlægaf zerben » 1. mar 2016, 22:24

Hej.Det er vel en 64 bit selvom der står 32 bit ved styresystem.Den er bestilt og skal prøves.Der skal Ubuntu på den.

Er det denne cpu

http://ark.intel.com/products/80817/Int ... o-3_40-GHz

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Linux computer i EL-giganten

Indlægaf mbjornbak » 1. mar 2016, 22:49

God vind med dit forsøg fra Elgiganten i Århus?. Så er der kun 1 tilbage-- i Nykøbing F.
har du prøvet at sammenholde specifikationerne, der oplyses af Elgiganten med dem i dit link?
Og ja, zob har sikkert ret i sin analyse om loose- loose.
mbjornbak

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Linux computer i EL-giganten

Indlægaf AJenbo » 2. mar 2016, 01:26

Nu har jeg arbejdet i branchen og situationer som denne opstår som oftest pga. forhandler og data blade (dem der levere specifikations listen til El-giganten) ofte ikke tager højde for tilfælde hvor der ikke er Windows på en maskine. Det kan eks. være at elgiganten gerne vil oplyse alle der køber en computer der ikke kommer med Windows 10 at de gratis kan opgradere gratis fra tidligere Windows men ikke er bevist om at ikke alle maskiner har Windows (eller det kan være de først har fået sådanne maskiner efter reglen blev sat op på deres side).
En anden kilde til problemet kan være at databladet har kopiere specifikationerne fra en anden liggende maskine men har glemt at rette alle "ekstra" informationer omkring maskinen.
Det kan også være deres hjemmeside ikke er fleksibel nok til at differencer.

Igen gælder Hanlon's razor
never assume bad intentions when assuming stupidity is enough

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster