Personlig email adresse - en statsopgave..?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.

Bør det være en statsopgave at sørge for en almindelig valgfri mailadresse til hver borger..?

Ja
3
43%
Nej
4
57%
Ved ikke
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 7

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf Jakob77 » 27. apr 2015, 18:45

Rettelse:

Som man kan se af debatten er der mange, som helt automatisk går ud fra, at det skal være tvang, hvis staten skal sørge for en almindelig mailadresse.
Det var slet ikke tanken med spørgsmålet, og jeg synes nok også, at det er temmelig fordomsfuldt, men jeg bøjer mig for debatten og har derfor nu ændret afstemningsspørgsmålet fra:

Bør det være en statsopgave at sørge for en almindelig mailadresse til hver borger..?

til:

Bør det være en statsopgave at sørge for en almindelig valgfri mailadresse til hver borger..?








Bør det være en statsopgave at sørge for en almindelig valgfri mailadresse til hver borger..?


Ja, det mener jeg faktisk efterhånden i høj grad.
Det er jo nærmest totalt utrygt i dag, og der spildes masser af mails og gode arbejdstimer, fordi domæner med mailadresser går ned eller skal ændres osv.
Og datasikkerheden kunne nok også blive betydeligt bedre, end den er mange steder i dag.

Nøøh, vil nogen sige, jeg har da mine egne mailadresser på mit helt eget domæne, så jeg har i hvert fald mit på det tørre.
Ja måske. Men hvis webhotellet går ned, så virker mailkontoen ikke mere, og så kan du nærmest intet administrere, fordi din admin mailadresse ligger på det samme domæne.
Så skal du først ud og låne en mailadresse, og så skal du hitte ud af at identificere dig, og så må du forvente, at det koster 900 kr pr påbegyndt halve times support, hvis du vil have adgang til dine mailkonti igen.
Om det er lovligt, ved jeg ikke, men jeg er næppe den eneste, der har prøvet det, og det er da bare for surt, når vigtige mails på den måde risikerer at blive taget som "gidsler" af private virksomheder.



Stem for det og lad os håbe, at nogle vågne politikere ser det og fanger pointen. :)
Senest rettet af Jakob77 29. apr 2015, 09:27, rettet i alt 1 gang.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf AJenbo » 27. apr 2015, 19:25

Det kunne måske være fint hvis de tilbød det, uden det var et krav at man benyttede sig af det.

Det med 900 for at få en mail gendannet lyder som om du har glemt at sørge for backup på den løsning du har benyttet dig af og har måtte betale gebyr for at benytte dig af udbyderes backup system undtagelsesvist.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf thj01 » 27. apr 2015, 19:37

Tror lige du kom med det forslag der er NSA's våde drøm....

No way (IMHO)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf Ivan » 27. apr 2015, 19:38

Det ville i hvert fald gøre det nemmere at overvåge befolkningen.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf Ivan » 27. apr 2015, 19:49

Ang. vigtige mail taget som gidsler "Brug en mailklient der sørger for at du har dine mail lokalt"
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf Blueeyez » 27. apr 2015, 19:53

Breve kan nu os nemt overvåges.. en mail kan i det mindste krypteres.. og kryptering bliver kun bedre mig bekendt :-)
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf buddig » 27. apr 2015, 20:09

Hvis det blev en statsopgave, ville det sansynligvis blive udliciteret til et firma for en masse penge.
Samtidig er der stor sandsynlighed for at det er på en Windows server... :(
Jeg føler mig mere sikker på mine egne domæner placeret på 2 forskellige udbydere suppleret med en gmail konto.
Jeg havde engang en MSN konto med Hotmail, men den udløb sammen med den daværende Windows version.
Min TDC mail udløb også, endda dengang TDC var Teledanmark og næsten et offentligt selskab.
Jeg kan godt se en fordel i at mailadresser blev en statsopgave, fordelen ligger hos den, der byder ind og får opgaven.
Måske skulle man holde øje med, om det sker. :-)
// Henning

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf Jakob77 » 27. apr 2015, 21:33

Forholdene omkring en statsforvaltet personlig mailadresse til alle kan selvfølgelig udformes på mange måder. Men jeg kan da på ingen måde se, hvorfor det skulle være tvang at benytte den. Jeg mener også, at det skal være muligt og nemt at skifte den ud til en ny og holde den hemmelig.

Angående risiko for overvågning og brud på brevhemmeligheden, så bør man nok spørge sig selv om, hvorvidt man har mere tillid til et tilfældigt firma end til statsforvaltningens embedsmænd. Men selvfølgelig også, om en mailadresse mere til en person vil gøre det nemmere eller vanskeligere at overvåge ham. Jeg tror bestemt det sidste.
Skulle opgaven alligevel blive lagt ud til et par private firmaer ( der kunne evt. være valgfrihed imellem linux og win servere ), så kunne det blive med statslig overvågning af sikkerheden hos de pågældende firmaer, og det kan fra politisk hold sikres, at der arbejdes efter bestemte direktiver, så borgerens mails aldrig ender som "gidsler".

Jeg anbefaler også, at man henter alle mails ned lokalt, så intet ligger på serveren. Jeg er faktisk omsider blevet rigtig gode venner med Thunderbird i den disciplin. :)
Men måske tømmer ikke alle altid mailbox hver dag. Jeg gør det f.eks. helst kun hver 3. måned.
Og selvom der kun ligger mails fra få dage og går tabt på et webhotel, så er det da alligevel irriterende og kan i værste fald koste dyrt.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf AJenbo » 27. apr 2015, 21:43

Læser du kun mails hver 3. måned? Jeg tror da alle dem jeg skriver med ville have givet op med at kommunikere med mig hvis jeg tog så langtid om at modtage deres sver.

Problemet med at have det hos staten er at det bliver centraliseret 1 sted så et angrev kan fokuseres meres skarpt. Men også en stats aftale kan betyde at NSA eller ligende får indsigt i alles mail.

Jeg tror ikke du skal regne med at nogen mail udbyder ville stille dig for et valg om hvilken server arkitektur du ønsker de benytter til nettop din mail.

Staten kunne også let kræve at alle danskere fremover skulle have en "NemMail" hvor alt statslig kommunikation fremover skulle forgå gennem. Hvis de så var i rigtig godt humør kunne de vælge at gøre den indkompatibel med e-mail.

@Blueeyez
Kryptering bliver måske løbende brede, men ting du allerede har krypteret blive løbende lettere at dekryptere.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf buddig » 27. apr 2015, 23:05

Jakob77 skrev:...Jeg anbefaler også, at man henter alle mails ned lokalt, så intet ligger på serveren. Jeg er faktisk omsider blevet rigtig gode venner med Thunderbird i den disciplin. :)
Men måske tømmer ikke alle altid mailbox hver dag. Jeg gør det f.eks. helst kun hver 3. måned.
Og selvom der kun ligger mails fra få dage og går tabt på et webhotel, så er det da alligevel irriterende og kan i værste fald koste dyrt.
Her fik jeg svaret lige før jeg spurgte. :-)
Jeg fik aldrig spurgt om, hvorfor folk bruger en mailklient.
Alle mine mails ligger på serveren, og jeg bruger kun webmail.
Jeg videresender mellem domæner, så de samme e-mails ligger på 2 forskellige webhoteller.

I en tid hvor flere og flere tjenester flyttes til skyen, undrede det mig, at mails ikke skulle blive i skyen og kun køres der.
Jakob, tømmer du også din e-boks over på din lokale computer? - og din skattemappe...?

Når jeg foretrækker skyen, så stammer det helt tilbage fra min tid med Windows, hvor jeg aldrig vidste, om jeg havde en computer med data næste gang jeg tændte. :-)
// Henning

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf AJenbo » 27. apr 2015, 23:39

Jeg kan godt lide at kunne tilgå min mail hvis jeg ikke er online og så går søgningen hurtigere og mailklienten har ofte flere features end webmail.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf Jakob77 » 28. apr 2015, 00:25

@AJenbo

Jeg har også savnet dig. :)
Jeg læser helst kun mails hver 3. måned, men jeg er desværre nødsaget til at gøre det oftere.

Men du tror vel ikke, at det bliver udbyderen, der kommer til at bestemme, hvilke systemer staten evt. vælger at købe part i. Det er os som vælgere i demokratiet, der bestemmer, hvilke politikere, der skal vælges. Og er vi nok til det, så vælger vi selvfølgelig bare dem, der vil sørge for, at staten også køber part i en Linux udbyder eller måske flere.
Jeg forstår heller ikke din vished om centralisering, fordi staten tager styring over nogle mailservere. Serverne kan vel sådan set stå hvorsomhelst i landet, hvor der er godt internet, og det kan måske endda give et par arbejdspladser til udkantsdanmark.

Angående en statslig aftale med USA, der tillader mailovervågning af danskere, så er alt vist næsten muligt, hvis en sådan bliver indgået. Det er næppe et godt argument for at afskære borgerne fra at få en ekstra mailadresse i statsligt regi, hvis de ønsker det.
Og hvor meget mere sikkerhed er der mon imod overvågning på f.eks. hotmail og gmail, som er nuværende alternativer.?

Hvad kan det koste at holde 6.000.000 email konti kørende.?
Det behøver ikke engang at være særlig dyrt, vel.?
Max. 1 Gb pr person må vel være rigeligt.?




@budding

Jeg har så få mails som muligt til at ligge ude på en server. Jeg flytter dem ned på min lokale harddisk og kopierer dem ofte videre ud på et lokalt backupmedie.
Jeg har gennem årene tabt flere mails ved at webhoteller er gået ned, end jeg har tabt ved at harddiske og PC'er er brudt sammen.
Og bryder PC'en sammen, så har jeg backuppen lige ved hånden. Ligger mails på et webhotel, og det bryder sammen, så afhænger genskabelsen pludselig ikke længere af mig selv, men af andre, som kan forlange penge for at servicere mig, hvis jeg vil se mine mails igen.
Jeg forstår ikke, at du tør at have det hele liggende på servere. Hvis man er blot en smule bekymret for overvågning og afsløring af private mails, så er det nok også generelt en god idé, at mails ikke ligger alt for længe og blomstrer på en server.?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf AJenbo » 28. apr 2015, 00:35

Med centralisering mener jeg ikke hvor det fysisk befinder sig men hvilket system der er tale om.

Gmail og hotmail er rigtig dårlige valg hvis man ikke vil overvåges af den amerikanske regering, men der findes også en masse danske muligheder.

Jeg fortrækker at have mails liggende både lokalt og på serveren så der er et backup et helt andet sted end min computer befinder sig og jeg kan tilgå dem over alt, det giver lige som det bedste fra begge verdner når vi taler bekvemt.
Mht til aflytning så tror jeg allerede de fleste der gør det har gjort det på det tidspunkt mailen lander i min indbakke, men det er selvfølgelig en chance for at en hacker kan få adgang, men det er noget man må afveje hvad man mest vil vægte på.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf Klaus Rasmussen » 28. apr 2015, 02:07

Hvad er e-boks?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf AJenbo » 28. apr 2015, 09:03

Klaus Rasmussen skrev:Hvad er e-boks?

Et lov krav siden november... http://eboks.dk/

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster