Hobbyelektronik

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Hobbyelektronik

Indlægaf Klaus Rasmussen » 19. aug 2014, 18:16

Nej, men denne forhandler de omtalte kinesiske produkter:

http://miniinthebox.com
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Hobbyelektronik

Indlægaf lath » 19. aug 2014, 18:23

@mcrypto

Der er måske noget du kan bruge her - på engelsk (alt om elektronik og it er næsten altid på engelsk):
http://www.diyelectronicsprojects.com/2013/02/buck-boost-voltage-converter-circuit-diagram.html
og
https://learn.adafruit.com/diy-boost-calc?view=all (kræver en microcontroller)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hobbyelektronik

Indlægaf Jakob77 » 7. maj 2015, 00:39

@lath

Min mor siger, at jeg har ødelagt hendes håndmixer, fordi jeg lod den arbejde for hårdt.
Det lød da også noget dramatisk, da den stod af som et kanonslag og slog sikringerne i huset.
Jeg tænker næsten, at det må være en elektrolytkondensator, der er stået af med et smæld.
Men så alligevel, den sidder direkte på 220V indgangen parallelforbundet med en modstand.
Det forstår jeg ikke rigtig noget af...

handmix-komponent.jpg
handmix-komponent.jpg (62.45 KiB) Vist 247 gange


Så vidt jeg kan se på billedet står der 0580-7
og "630-" og "250~" på den side, som ikke ses på billedet.


Har du evt. et par vise ord, der måske kan hjælpe med at redde håndmixeren og få mine ører ud af maskinen igen..? :)

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Hobbyelektronik

Indlægaf lath » 7. maj 2015, 17:53

Jakob77 skrev:@lath

Min mor siger, at jeg har ødelagt hendes håndmixer, fordi jeg lod den arbejde for hårdt.
Det lød da også noget dramatisk, da den stod af som et kanonslag og slog sikringerne i huset.
Jeg tænker næsten, at det må være en elektrolytkondensator, der er stået af med et smæld.
Men så alligevel, den sidder direkte på 220V indgangen parallelforbundet med en modstand.
Det forstår jeg ikke rigtig noget af...

handmix-komponent.jpg


Så vidt jeg kan se på billedet står der 0580-7
og "630-" og "250~" på den side, som ikke ses på billedet.


Har du evt. et par vise ord, der måske kan hjælpe med at redde håndmixeren og få mine ører ud af maskinen igen..? :)

Først:
Den ser ret så toastet/brændt/grillet ud den kondensator, og med oplysningen om at den brændte sikringerne af, så har den nok kortsluttet fase og nul.
Iøvigt så er det iøvrigt nok en bipolar elektrolytkondensator, der kan tåle strøm i begge retninger (den skal ikke polariseres på en bestemt måde).

Uden et diagram over maskinen og uden viden om mortorens konstruktion er det umuligt.

Gæt er dog gratis, så:
Se om du kan finde en Wien/Graets bro, det er 4 dioder i en brokobling med 4 ben hvor man giver den vekselstrøm på 2 af benene, og på de 2 andre kommer der så en pulserende jævnstrøm ud, som en thyristor kan bruge til at åbne for strømmen.
Finder du en graetz/Wien bro så er kondensatoren nok en polaritetsfølsom elektrolytkondensator på en 650 Volt (spændingen er lidt under dobbelt op i forhold til Vpeak på grund af at den gerne skule kunne tåle transienter.
Der kan også sidde 2 lige store(i Farahd) af dem i serie vendt på en bestemt måde, hvilket så giver en bipolar elektrolytkondensator med den 1/2 kapicitans(antal Farahd).

630 kan være 630 uF (micro Farahd) eller 630 nF(nano Farahd), og 250 kan være Volt, hvilket er i underkanten til 230VAC, da den kan varier med +/-10% og give 255,3 volt (RMS), Vpeak bliver ved 255,3 V (RMS)=361 volt.
630 uF er dog en meget stor kondensator ved 250 V, såeh måske nok nærmere 0,63 uF - hvilket også mere passer med dens fysiske størrelse.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hobbyelektronik

Indlægaf Jakob77 » 7. maj 2015, 23:27

@lath

Det er fint med gæt. :)

Her er lidt mere, som måske kan hjælpe med at kvalificere gætterierne:

Den er 20 mm lang og 10 mm i diameter, og jeg ser et vekselstrømstegn efter 250

Mixeren er en Braun M140



Men hvad tror du, den bipolare kondensator gør godt for..?
Er det bare noget støjdæmpning, så kan motoren måske køre fint uden..?

Og så forstår jeg ikke, at den og modstanden ikke bruger strøm hele tiden, når de sidder direkte over 220 V indgangen.
Måske har du et gæt på årsagen til dette også.

Endelig glemte du det vigtigste. Er jeg frikendt, eller sandsynligt skyldig..?
Mit forsvar vil lyde, at der sidder to sikringer, som må skulle brænde af først, hvis maskinen overbelastes, og ingen af disse har taget skade. ( og så forsøger jeg ellers at se meget from og uskyldig ud ). :)

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Hobbyelektronik

Indlægaf lath » 8. maj 2015, 06:06

Jakob77 skrev:@lath

Det er fint med gæt. :)

Her er lidt mere, som måske kan hjælpe med at kvalificere gætterierne:

Den er 20 mm lang og 10 mm i diameter, og jeg ser et vekselstrømstegn efter 250

Mixeren er en Braun M140



Men hvad tror du, den bipolare kondensator gør godt for..?
Er det bare noget støjdæmpning, så kan motoren måske køre fint uden..?

Og så forstår jeg ikke, at den og modstanden ikke bruger strøm hele tiden, når de sidder direkte over 220 V indgangen.
Måske har du et gæt på årsagen til dette også.

Endelig glemte du det vigtigste. Er jeg frikendt, eller sandsynligt skyldig..?
Mit forsvar vil lyde, at der sidder to sikringer, som må skulle brænde af først, hvis maskinen overbelastes, og ingen af disse har taget skade. ( og så forsøger jeg ellers at se meget from og uskyldig ud ). :)

Det ved jeg faktisk godt hvad svaret er på.

Kodensatoreren lager lidt ekstra energi til mortoren, sådan at den kører mere stabil (eller bare kører i det hele taget), når spændingen sættes ned.
Modstanden tager sig af spændingen i kondensatoren så hurtigt, at man ikke kan nå at få et livsfarligt elektrisk stød når stikket er taget ud.
Spændingen over kondensatoren vil være jævnspænding og det er mere farligt end vekselspænding.

Svaret er muligvis, og sikringerne var ramt af Murphys lov (som i stedet tog sig af husets sikringer). Det er set før at et beskyttelseskredsløb overlever ved at brænde konstruktionen af den skulle beskytte - for så alligevel at være så ødelagt at beskyttelseskredsløbet er ubrugeligt. Murphys lov i en nøddeskal.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hobbyelektronik

Indlægaf Jakob77 » 8. maj 2015, 13:41

@lath


Jeg tror gerne min mor vil sige mange tak for dit svar. :)



Der er vist ikke så meget andet at gøre, end at give hende en ny håndmixer til kartoffelmosen.


Men jeg synes, at det ellers ser ud til at være en god konstruktion, og så får jeg det lidt svært med at smide den væk.

0,63 uF er dog et ubehageligt præcist tal, som det nok ikke bliver nemt at finde.
Og der er jo nok en god teknisk grund til, at det er så præcist, hverken mere eller mindre.
For ellers ville jeg måske være fristet til at forsøge med at serieforbinde tre stk. bipolare elektrolytkondensatorer 100 V 1uF
http://www.el-supply.dk/?Gid=29&VNr=20208

Hvad mener du, kan det være et forsøg værd..?

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hobbyelektronik

Indlægaf Jakob77 » 8. maj 2015, 14:28

Her er et par billeder mere, så man kan se maskinen indvendigt:


handmix1.jpg
handmix1.jpg (129.15 KiB) Vist 209 gange

Hvis den bliver gjort ren, så kan man ikke se, at den er ca. 35 år gammel. :)


handmix2.jpg
handmix2.jpg (75.58 KiB) Vist 209 gange

Her de afklippede komponentben og de to skruer til 220V ledningen.
Når stikket er i, så får komponenterne hele tiden strøm, selvom maskinen ikke kører.


handmix3.jpg
handmix3.jpg (119.57 KiB) Vist 209 gange

Og her under bunden kan man se de to sikringer.


Er der i øvrigt ikke noget med, at elektrolytkondensatorer ældes forholdsvist hurtigt..?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hobbyelektronik

Indlægaf AJenbo » 8. maj 2015, 15:24

Komponenterne har et passivt forbrug, men det er langt fra så stort som når der er noget der trækker på dem i den anden ende.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hobbyelektronik

Indlægaf Jakob77 » 8. maj 2015, 21:03

AJenbo skrev:Komponenterne har et passivt forbrug, men det er langt fra så stort som når der er noget der trækker på dem i den anden ende.


Det er sikkert rigtigt, men som en hobbyelektronikmekanikamatør, der ikke ved, hvad han taler om, må jeg alligevel rette en voldsom skråsikker kritik imod diagrammet. Sådan ville jeg aldrig have lavet det..!
Jeg ville nok have hovedafbrudt maskinen og dermed samtlige komponenter i pos. 0, og på 1 ville hovedafbryderen sætte strøm på spole 1, og på 2 gives yderligere strøm til spole 2 osv...

Men mekanisk synes jeg godt om konstruktionen, og den har holdt godt, og en lille kondensator er ikke meget at skrotte den på. Når man ser på størrelsesforholdet, så kan det ligne lidt at foreslå nedrivning af et helt hus, bare fordi der er gået en rude i stykker.

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster