Hobbyelektronik

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hobbyelektronik

Indlægaf Jakob77 » 24. jul 2014, 06:41

@lath

Det gør unægteligt Arduino noget mere interessant, at den også kan modtage og styre efter indput fra PC'en.
Det burde gøre det muligt også at medtage vejrprognoser som en parameter til påvirkning af Arduinos beslutning om, hvor længe der skal vandes.

lath skrev:[*]Give svar til PCen.


Betyder det, at man også kan gå den anden vej og få Arduino til at give PC'en besked på at køre et script..?


Men der skal nok en del mere end et vandingsanlæg til, før det kan svare sig.
Jeg tror i øvrigt godt, at jeg kan lodde nogle komponenter sammen, så beep kan bruges til at åbne ventiler med. Men så vil det nok være uklogt at stå ved siden af et springvand, når computeren booter op. ;)

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Hobbyelektronik

Indlægaf lath » 24. jul 2014, 10:51

Jakob77 skrev:
lath skrev:[*]Give svar til PCen.

Betyder det, at man også kan gå den anden vej og få Arduino til at give PC'en besked på at køre et script..?

Der skal være noget på PCen, som skal lytte efter seriel port kommunikation (på den seriel port Arduino systemet er tilsluttet til PCen), og gøre noget når den modtager noget.

Det kan Ubuntu ikke gøre ud boksen, men et program kan godt gøre det. Det program skal så bare lige kodes først.
I praksis vil det laves sådan at samme program, som pusher en vejr prognose ned til Arduino systemet kan lytte efter seriel kommunikation og starte et andet program med fork-exec-wait teknikken.

Fork-exec-wait er den teknik et program starter et andet program i Linux, BSD, og UNIX styresystemer (Mac OS incl.).
  • Fork starter et nyt program. Det program er en kopi af programmet der kørte fork system-kaldet. Stacken kopieres også råt, så i kopien startes der ikke fra main(), men i stedet lige efter fork systemkaldet, hvor man altid har en if-sætning.
  • Exec erstatter det program du kører lige nu med et andet progam, men PID(Proces IDet) ændres ikke.
  • Wait systemkaldet i forældreprocessen venter på - en efter en - at en barne process er blevet til en zombie process. Når et wait systemkald giver besked til forældreprocessen om at en barne process er blevet en zombie, så vil wait systemkaldet reape barne processen, hvorved zombie processen fjernes fra kernens liste over processer: http://en.wikipedia.org/wiki/Zombie_process
I scripting sprog kan der være en kommando der laver en fork-exec-wait på den korrekte måde, som også hedder noget med exec. Nogen gange hedder den i stedet system.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hobbyelektronik

Indlægaf Jakob77 » 26. jul 2014, 13:47

@lath

Du bør næsten afholde et julegrundkursus i en decembertråd, hvor alle med et udvalgt byggesæt kan være med. :)

Men uden eksterne trådløse enheder med sensorer og relæer, så bliver det nok lidt småt eller meget besværligt.
Hvis f.eks. Ubuntu skal kunne tænde for kaffemaskinen kl 8:30 20 meter væk i et kontormiljø, så vil det nok også se mest imponerende ud, hvis det kan foregå uden en ledning. :)

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Hobbyelektronik

Indlægaf lath » 26. jul 2014, 15:22

Jakob77 skrev:@lath

Du bør næsten afholde et julegrundkursus i en decembertråd, hvor alle med et udvalgt byggesæt kan være med. :)

Jeg tror ikke rigtig at jeg har tid, selv om jeg ved at jeg godt kan lide at undervise.

Jeg var studenter-medhjælp på et kursus i 2009 i indlejrede systemer for diplomingeniøruddannelsen i industrielt design på Datalogisk Institut, Århus Universitet, imens jeg selv studerede til Civilingeniør på samme institut og Ingeniørhøjskolen i Århus..

Jakob77 skrev:Men uden eksterne trådløse enheder med sensorer og relæer, så bliver det nok lidt småt eller meget besværligt.
Hvis f.eks. Ubuntu skal kunne tænde for kaffemaskinen kl 8:30 20 meter væk i et kontormiljø, så vil det nok også se mest imponerende ud, hvis det kan foregå uden en ledning. :)

Forkert løsning. Et tænd-sluk ur er en bedre og meget billigere løsning på at tænde kaffemaskinen kl 8:30

... og trådløst gør ikke noget mere smart.
Sagde ingeniøren, som ikke er en sælger-type.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hobbyelektronik

Indlægaf Jakob77 » 27. jul 2014, 12:15

@lath


Et almindeligt tænd/sluk ur kan ikke tage højde for helligdage. ;)

Ja, jeg ved godt, at det kan virke som noget pjat at investere i. Men hvis du vidste, hvor meget pjat, folk bruger penge på.
Nogle af de dygtigste computerfolk i verden er danske og sidder og spilder deres talenter på at programmere fantastiske spil, og noget af den mest avancerede masseproducerede hardware, der sælges, er til spil.

Tænk, hvis de genier en dag bliver lidt mere voksne og beslutter sig for, at de vil bruge computeren til at forbedre verden ved at give folk programmer og hardware, så de kan overvåge og styre boligens energi og råstofforbrug på de fedeste måder. Det ville da nok kunne rykke noget mere godt for verden.
Ikke, at der er noget i vejen med spil. Jeg synes blot, at det er ærgerligt, at endnu ikke flere ønsker at spille nogle mere gavnlige spil.

Jeg har heller ikke brug for en Ubuntu, som kan brygge kaffe. Men det vil nok være god reklame, og jeg vil gerne være med i et projekt, selvom det koster måske mere end 1000 kr til hardware, hvis jeg kan se et større perspektiv. For hvis Ubuntu kan tænde og slukke for kaffemaskinen, så kan hun nok også nemt lære at tænde og slukke for mange andre ting.

Tænk dig en intelligent EL-måler, som kan fortælle Ubuntu, at nu er strømmen grøn og billig, og Ubuntu reagerer ved at undersøge en masse ting og sætte passende meget i værk.
Står vaskemaskinen klar, så bliver den tændt sammen med en signallampe, der orienterer om status.
Parameteren for energiforbrug skrues op, så havevandingen ikke bliver sparsom, fordi man vil spare energi.
De sidste 30% på EL-bilens batterier lades op.
Fryseren indstilles til en lavere temperatur.
Opskriften på oksekød til langtidsstegning og bageopskrifter bliver automatisk printet ud, så du bare kan se at komme i gang..! ;)
Men ikke mindst kan der nok være et stort potentiale for både økonomi, klima og miljø, hvis boligen også har et varmelager, så varmeproduktionen ligeledes kan tilpasses en række parametre.

Tegner det til hedebølge en uge frem, og er strømmen dyr, så skal varmepumpen nok ikke producere varme til lager. Men er strømmen billig og grøn, og varsler de omslag til koldere vejr, så vil det nok være ganske fornuftigt at gemme en posefuld kwh'er til de kommende dage.

Det er sådanne retninger, jeg forsøger at sætte. Om resultatet vil stå mål med anstrengelserne, ved jeg ikke endnu. F.eks. tror jeg ikke engang, at de nye EL-målere har de omtalte funktioner, og handelssystemet for EL er måske ligefrem i konflikt med princippet. Men måske findes der kreative hardcore EDB folk, som kan se andre veje, fordi de kender skoven bedre end jeg. Lidt kækt at benytte vindstyrken som et udtryk for andelen af vindstrøm i EL-systemet kan måske være et eksempel, der som en forløber kan hjælpe med at få showet i gang. Under alle omstændigheder synes jeg, at vi her er inde på et område, som burde være nogenlunde ligetil, men som er stærkt underudviklet, og det bør der gøres noget ved.
Skulle man vælge at gå delvist off-grid med batteri, inverter, rapsgenerator, solceller, vindmølle osv., så bliver der nok også god brug for noget styring.

Med hensyn til dig og undervisning i en decembertråd, så gætter jeg på, at det giver sig selv, hvis du er her. :)

Men der kan vel ikke ske noget ved at lege lidt mere med tanken og spørge, om der er andre, som kunne have lyst til at være med.

Hvilken hardware er mest egnet og vil kunne give flest lyst til at være med, og hvem kan evt. lave skoleeksemplerne, så det bliver så nemt som muligt for alle at få noget til at virke, som de kan bygge videre på.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hobbyelektronik

Indlægaf AJenbo » 27. jul 2014, 13:36


Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hobbyelektronik

Indlægaf Jakob77 » 28. jul 2014, 21:49

@Ajenbo

Det er på en måde genialt, at systemet kommunikerer over EL-nettet.
Men det er også pænt dyrt, og med mange grupper og tre EL-målere, så er det nok ikke den vej, som jeg bør gå.



Man kan købe et 27 MHz walkie talkie sæt med flere hundrede meters rækkevidde nogenlunde billigt.
Kan man mon ligeledes billigt kombinere sådan et sæt med noget andet, som man selv bygger eller køber, så man kan sende tonekombinationer og tolke dem i den anden ende til at trække et bestemt relæ..?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hobbyelektronik

Indlægaf AJenbo » 28. jul 2014, 23:03

Du skal nok ikke regne med at det bliver særlig udbredt med den salgs DIY løsninger :) Der er sikkert også noget certificering der skal gå op i en højere enhed før man kan få lov at sælge det i det hele taget.

Der findes i øvrigt tænd-og-sluk ure som kan tage højde for helligdage.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hobbyelektronik

Indlægaf Jakob77 » 29. jul 2014, 08:50

@Ajenbo

Når jeg ser på, hvor lidt der er sket på området de sidste 30 år, så er jeg nok bange for, at du har ret.
Det ville nok allerede være langt mere udbredt, hvis der ikke var tungtvejende grunde til det modsatte.
Jeg er tilbøjelig til at se det som en teknologisk bakke, der skal bestiges, og når vi først har udviklet konceptet, så er alle de største problemer løst til evig tid.
Men der er jo alligevel også noget, der hedder vedligehold og måske endnu værre de sikkerhedsmæssige opgraderinger.
Selv små fejl i systemet kan få pænt store konsekvenser, og al elektronik kan gå i stykker ( og måske ikke købes igen ) med de frustrationer, udgifter og det tidsforbrug, som det medfører.
Jeg fik i øvrigt et mindre frustrationschok i går, da jeg afprøvede en boremaskineventil.
Der var såmænd bare gået kuk i en fartregulator, så den gav for meget strøm, og det gav spændingsfald, så relæerne klaprede, og tilmed hakkede boremaskinen over i momentet, så det lød som om jeg havde startet en hidsig betonbrækker.
Det var teknisk ganske harmløst, men kan du forestille dig, hvor febrilsk og rystet man kan blive. Jeg fik da i hvert fald slukket for to kontakter og rykket tre stik ud, før jeg fandt det rigtige sted at afbryde. :shock: :? :lol:

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hobbyelektronik

Indlægaf AJenbo » 29. jul 2014, 11:10

Jeg har også set computer styret elskabe og 24v strøm i et hus

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hobbyelektronik

Indlægaf Jakob77 » 29. jul 2014, 12:03

Problemerne omkring udviklingen af styringen til Villa Vision fortæller nok også, at det ikke er så ligetil at optimere. Selv i huse, som er specielt konstrueret til det, er det dyrt og vanskeligt, og en del af det må almindelige mennesker slet ikke pille ved.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hobbyelektronik

Indlægaf Jakob77 » 8. aug 2014, 20:17

@lath

Hvis du vil se motorventilen med boremaskine i funktion og dens tilhørende let monterbare afskærmning, så er der en 7,6 mb kort video her:
EDIT: Link fjernet igen

Filen må kopieres, men citer venligst ikke linket, da filen der kun er kortvarigt til rådighed.
Måske jeg engang får installeret noget software, så jeg kan koge sådan en video ned til at fylde noget mindre.
Senest rettet af Jakob77 8. aug 2014, 21:33, rettet i alt 1 gang.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Hobbyelektronik

Indlægaf lath » 8. aug 2014, 21:20

Jakob77 skrev:@lath

Hvis du vil se motorventilen med boremaskine i funktion og dens tilhørende let monterbare afskærmning, så er der en 7,6 mb kort video her:
(link til video)

Måske jeg engang får installeret noget software, så jeg kan koge sådan en video ned til at fylde noget mindre.

Det ser udmærket ud.
Du kan bruge WinFF - til video encoding - feks. mp4 eller Ogg Theora encoding, og så lægge den op på YouTube som en privat video, hvor man skal have et link til den før man kan se den..

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hobbyelektronik

Indlægaf Jakob77 » 17. aug 2014, 14:23

@lath


Er der egentlig en god teknologisk forklaring på, hvorfor man ikke i større omfang opgraderer ældre computere med nogle moderne indstikningskort..?

Tilfører ekstra Ram og måske en ekstra processor mv.



Det er måske for meget for hobby elektronikværkstedet, men hvad med et kort, så man kan surfe sikkert på internettet..?

En lille selvstændig Rom computer på et kort, og den sender et billede til en enhed på sit print, som viser det til moder PC'en, som så kopierer det analogt, så ingen digitale signaler kan følge med.
Jeg forestiller mig et dobbeltprint, som kun er forbundet af den enhed, som formidler digital -> analog processen.

Kan du følge tanken, og hvad siger du til den..? :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hobbyelektronik

Indlægaf AJenbo » 17. aug 2014, 17:44

Jakob77 skrev:Er der egentlig en god teknologisk forklaring på, hvorfor man ikke i større omfang opgraderer ældre computere med nogle moderne indstikningskort..?

Tilfører ekstra Ram og måske en ekstra processor mv.

Det gør man da også i høj grad, men det chipsæt der sider i computere kan kun håndtere bestemte typer og mængder af RAM og CPU'er. Der er også andre flaske halse i systemet der gør at det på et punkt simpelt hen ikke længere er effektivt at sætte hurtigere del til et ellers langsomt system da de hurtigere dele så blot ville side og vente på respons fra de langsomme. Der for kommer der et punkt hvor det bliver nødvendigt at udskifte hele den grundlæggende del af systemet. Har man en computer der overholder ATX standarden kan man dog ofte stadig beholde kabinettet, dvs. diske og strømforsyningen, og så "kun" skifte bundkort, CPU, RAM og grafikkortet. Der er dog også punkter i udviklingen hvor det kan blive nødvendigt at udskifte disse dele.

Jakob77 skrev:Det er måske for meget for hobby elektronikværkstedet, men hvad med et kort, så man kan surfe sikkert på internettet..?

En lille selvstændig Rom computer på et kort, og den sender et billede til en enhed på sit print, som viser det til moder PC'en, som så kopierer det analogt, så ingen digitale signaler kan følge med.
Jeg forestiller mig et dobbeltprint, som kun er forbundet af den enhed, som formidler digital -> analog processen.

Kan du følge tanken, og hvad siger du til den..? :)

Jeg har før kommenteret på din ide og du er nok mest interesseret i at få Laths mening, så jeg skal prøve at gøre det lidt kort.
Ser man bort fra det upraktiske og uhensigtsmæssighed som der ville være ved en sådan dobbelt computer, eks. at man ikke ville kunne hente og gemme dokumenter fra nettet, kopiere tekst, og at maskinen vil være fanget i fortiden. Så kan du opnå nogenlunde samme resultat med en virtuel maskine (eks. VirtualBox) hvor du sætter disken op med snapshot så den altid går tilbage til udgangspunktet når du lukker ned for den, det kan også gøres ved at have disken i Linux sat op som read-only eller begge samtidig. Engang imellem bør du så opdatere softwaren og lave et nyt snapshot, for selvom der ikke kan forkomne en permanent inficering af maskinen kan der sagtens findes sikkerhedshuller som er så grelt at udefrakommende kan få fuld adgang til at spionere på maskinen, så snart den tænder (se eks. historien om Sasser virusen til Windows, eller svaghederne omkring ssl2 kryptering), det er blandt andet også det der er et af det store svag punkter ved din dobbelt computer. Det og så det 2x strømforbrug. En fordel du også får ved en virutel maskine er at du kan kopiere tekst mellem dem og kan oprette en dele mappe så du kan hente dokumenter til din hoved maskinen.

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster