Hvorfor Java..?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.

Hvad synes du om Java..?

Java er bare for lækker
1
7%
Jeg er glad nok for Java
1
7%
Jeg er ligeglad
3
20%
Jeg er helst fri for Java, hvis den ikke er absolut nødvendig
7
47%
Jeg hader Java
3
20%
Hva' for en fisk..?
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 15

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf AJenbo » 21. jun 2014, 16:50

Hmm det kan næsten ikke blive mere ironisk, NemID Java appletten har vist sig ikke at virker på PowerPC. Når man har tastet ens brugernavn og adgangskode går den i stå ved "Vent venligst" i stedet for vise en hviklen linje fra nøgle kortet man skal indtaste.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf zob » 21. jun 2014, 17:43

Ironien ligger vel i at folk tror at noget software ikke virker fordi det er skrevet i et bestemt sprog.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf AJenbo » 21. jun 2014, 17:48

Du skal være velkommen til at hjælpe med at debugge den :)

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf zob » 21. jun 2014, 18:17

Jeg har fuldstænding mistet orienteringen her. Argumenterer du for at Java, i sig selv, er et dårligt programmeringssprog og at verden ville have været bedre foruden? Eller deler vi den holdning at Java, ligesom så mange andre sprog, har gode og dårlige egenskaber, men at det i sidste ende handler om dem der skriver/tester koden og de valg de træffer?

Og, så har jeg vist allerede nævnt 2-3 gange at jeg heller ikke er glad for Javas web plugin.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf AJenbo » 21. jun 2014, 19:41

Nej, jeg syndes bare ikke det er særlig godt, om verdnen ville have været bedre for uden er jeg sådan lidt 50/50, men de dårlige programmør ville så godt nok have kastet sig over et andet sprog, men de ville ikke have forsøgt troet at det de lavede ville virke alle steder uden at teste.
Jeg er faktisk også enig i at Java har gode sider, men har haft lidt brug for at brokke mig over det her på det sidste.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf lath » 22. jun 2014, 04:01

AJenbo skrev:Hmm det kan næsten ikke blive mere ironisk, NemID Java appletten har vist sig ikke at virker på PowerPC. Når man har tastet ens brugernavn og adgangskode går den i stå ved "Vent venligst" i stedet for vise en hviklen linje fra nøgle kortet man skal indtaste.


Den adfærd har jeg set på Chrome browseren lige før NPAPI blev udfaset, så den eksisterer nok også for Chromium browseren, hvis det er den browser du bruger.

Jeg fik det til at virke med Java 8u5 JRE fra Oracle sammen med Firefox browseren (seneste stabile udgave).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf AJenbo » 22. jun 2014, 12:15

Chrome og Chromium findes ikke til PowerPC, det gør Oracel Java heller ikke, så det er nok ikke der for og jeg kan ikke prøve løsningen.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf Jakob77 » 22. jun 2014, 15:18

zob skrev:Ironien ligger vel i at folk tror at noget software ikke virker fordi det er skrevet i et bestemt sprog.


Ja, på en måde. Og kommer der java bugs i netbanken, så går det også ud over banken.
Det er jo uretfærdigt, hvis det hele bare skyldes et fjummergøj, som ikke kan bruge sproget rigtigt.

Men når man har oplevet mange bugs med java og samtidigt er afhængig af det til noget vigtigt, så tårner frustrationerne sig hurtigt op, og hvor skal man så gøre af dem..?

Jeg er bange for, at navnet i sig selv er meget hårdt ramt efterhånden.
Jeg ville nok heller ikke købe et "Stein Bagge Antivirusprogram", hvis jeg kunne undgå det.

Men respekt for dit Java forsvar, som bringer mere balance til debatten. :)

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf zob » 22. jun 2014, 16:23

Det er jo lidt en kamp at skabe balance i denne debat. Se bare filmen her:
https://www.youtube.com/watch?v=E3418SeWZfQ

Mærk jer denne sætning, så giver slutningen mere mening:
"You'll see Stephen Hawking pole vaulting before you see a security breach with Java" :P

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf AJenbo » 22. jun 2014, 17:01

http://krebsonsecurity.com/2013/03/new-java-0-day-attack-echoes-bit9-breach/
Oracle released an update to fix at least five security flaws in Java, flaws that were apparently used in attacks on Apple, Facebook, Twitter and at least 37 other companies


Hvor finder jeg den video med Stephen Hawking? Om end det næsten virker lidt smagløst...

Jeg ved godt at det er via Java browser pluginet, men det følger lige som med når man installere Oracel/Sun Java SE. Jeg mindes også at Java har været nøglen i flere drive by download attaks, det har flash self. så det er blot endnu et argument for at browser plug-ins er en dårlig ide. Mange af de angreb der gør brug af Java ville også fungere direkte med Java uden browser plugin, hvis hackeren kan finde en anden måde at få brugeren/serveren til at afvikle hans Java program, men det sker faktisk også af og til.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf zob » 22. jun 2014, 17:17

Hvis hackeren finder en måde at brugeren til at afvikle hans program, så har hackeren ret gode kort på hånden. Jeg tror ikke det kun gælder Java programmer.

Sætningen forekommer i filmen der er linket til i min ovenstående post, ca 0:56 (og der optræder en Hawking-klon i slutningen, ca. 3:00).

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf AJenbo » 22. jun 2014, 18:15

Det er nok også det der er det store problem med Java plugin, det afvikler en hvilken somhelst hode kode der henvises til på en side. Meningen var så at Javas sikkerheds model skulle beskydte systemet i en sandkasse hvilket desværre har vist sig ikke at fungere i alle tilfælde.

Missed hawkins første gang jeg så den, der er lidt for meget modlys her om sommeren :( Det er dog godt at de har lidt selv ironi.

Jeg har set nogle af deres andre film hvor de skælder ud på .net, især pga. det ikke er open source, ,men jeg har ikke rigtig forstået hvad der skulle gøre Java mere åbne en .Net. De har godt nok åbnet mere op for koden til JVM, men så er der jo også Mono.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf zob » 22. jun 2014, 19:43

Du kan installere kildekoden med følgende kommando

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install openjdk-7-source

Fra apt-cache show...:
This package contains the Java programming language source files
(src.zip) for all classes that make up the Java core API.

Du kan også hente den her:
http://download.java.net/openjdk/jdk7/

Så vidt jeg husker er den også en del af pakken når du henter den her:
http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/jdk8-downloads-2133151.html

Og faktisk er det meget rart at man kan springe direkte ind i implementationen af String klassen i f.eks. sin eclipse IDE, hvis man er i tvivl om noget eller bare gerne vil inspireres af de tunge drenge.

PS: Det er nok denne video du refererer til.
https://www.youtube.com/watch?v=RnqAXuLZlaE

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf AJenbo » 22. jun 2014, 22:00

Yep, det var nettop det jeg mente med at de hade åbnet op for JVM, men som de selv skriver er der binære dele og så er der også stadig lidt forskellig fra den officielle Java. Som sagt findes der også Mono som er en åben source implementering af .Net som MS har støttet op om. Så der for forstår jeg ikke at de mener der skulle være den store kontras der.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf zob » 22. jun 2014, 22:32

AJenbo skrev:Yep, det var nettop det jeg mente med at de hade åbnet op for JVM, men som de selv skriver er der binære dele og så er der også stadig lidt forskellig fra den officielle Java. Som sagt findes der også Mono som er en åben source implementering af .Net som MS har støttet op om. Så der for forstår jeg ikke at de mener der skulle være den store kontras der.


Jeg må indrømme at jeg ikke kender til at C# skulle være så gennemført open source. I Java er det selve sproget, standarderne, bibliotekerne, den virtuelle maskine og udviklingsværktøjerne. Men det er da glædeligt at der er nogen der arbejder på at lave en runtime der tillader os at afvikle C# kode på andre platforme end windows. Men det er jo ikke sådan at microsoft frigiver kildekoden til deres seneste runtime og mono projektet halter ret langt bagefter, og jeg ville da også være nervøs ved at basere et stort software cross-platform projekt på det spinkle grundlag (det kunne måske blive forladt, se hvordan det gik med moonlight - i øvrigt fordi Microsoft gjorde det unødvendigt svært for open source projektet).

Men jeg vil da gerne - igen - medgive at jeg er stor C# fan også, og jeg mener at det er det bedste bevis på at Microsoft stadig har nogle meget dygtige mennesker ansat.

EDIT: For resten er de dele af Java som ikke er Open Source bare fordi det ikke var Sun der ejede dem, da de open sourcede Java. Så vidt jeg ved er det bestemt meningen at man bare laver erstatninger for de biblioteker, som er så få og små at jeg i hvert fald ikke er stødt på dem. Jeg ved dårligt nok om der stadig er et problem.

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster