Call to free the Internet

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Call to free the Internet

Indlægaf Toddvarg » 23. sep 2013, 22:15

Jimmyfj skrev:Ghostery, som blokerer for bl.a Beakons, PhoneHome scripts/cookies, Google Analytics, blokerer trackere, viser dig, hvem der tracker dig, så du kan blokere disse, og meget, meget mere.
Jeg har installeret den, og jeg syns det er lidt bekymrende hvor mange den blokerer, dvs. hvor mange som prøver at samle info om hvad jeg gør på nettet. Jeg vidste at det var galt, men det virker som om de står i kø, for at finde ud af hvad jeg laver. Jeg tror jeg går over til at skrive brev, som jeg levere selv til modtageren 8-)
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Call to free the Internet

Indlægaf Christian.Arvai » 23. sep 2013, 22:19

Jeg tror jeg går over til at skrive brev, som jeg levere selv til modtageren 8-)

Det vil også gøre det en hel del sjovere at modtage en PB fra forum :D
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Call to free the Internet

Indlægaf AJenbo » 24. sep 2013, 00:54

Alle reklamer er interaseret i at se hvor du er og hvad du lever. Alle sider er interaseret i at se hvad du laver på deres side. Ud over det finder jeg fordet meste at det er parnoide blokeringsværktøjer.

Gnomy
Indlæg: 194
Tilmeldt: 8. dec 2007, 15:37

Re: Call to free the Internet

Indlægaf Gnomy » 24. sep 2013, 10:06

Nu vi er ved trackere lækker ubuntudanmark også vores data til Google Analytics. Der findes imidlertid andre statistikmuligheder, som gør det muligt at analysere trafikken på ens side uden at dele informationerne med 3.-parter. For eksempel Open Source-løsningen OWA, Open Web Analytics. Er det ikke lidt dobbeltmoralsk i privatlivets navn at installere SSL og samtidig bruge Google Analytics, men sidstnævnte er måske også ved at blive fjernet?
Edit: Anden Open Source-mulighed: PIWIK

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Call to free the Internet

Indlægaf NickyThomassen » 24. sep 2013, 10:33

Jo, det er det.

Mig og AJ har faktisk diskuteret det en del, og er blevet enige om, at vi har brug for de detaljer omkring sidens brug, som en JavaScript løsning giver. På den anden side er vi også enige om, at Google Analytics ikke er en optimal løsning, da jeg i hvert fald har et problem med Google.

Vi har allerede Piwik installeret, men at få det skiftet ud med Google Analytics, er desværre ikke lige til. Dertil kører serveren på sidste vers, og skal indenfor nogle måneder opgraderes, hvilket ville betyde et vist spild af tid ved at skifte analyse softwaren ud nu. Det burde ikke holde os tilbage fra at skifte analyse softwaren ud, men vi har desværre kun en begrænset mængde af tid til rådighed, så det handler om at prioritere nogenlunde fornuftigt.

Gnomy
Indlæg: 194
Tilmeldt: 8. dec 2007, 15:37

Re: Call to free the Internet

Indlægaf Gnomy » 24. sep 2013, 11:08

Jeg må indrømme at jeg var både overrasket og skuffet den gang jeg opdagede at ubuntudanmark bruger Google Analytics, så jeg skal være den første til at hilse det velkommen den dag I tager det af.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Call to free the Internet

Indlægaf AJenbo » 24. sep 2013, 11:29

Det er helt klart et spørgsmål om ressourcer. Google analytic kan brugerne om nødvendigt selv blokerer men kryptering med SSL kan kun ske med en ændring af serveren. Ved skift til en selv hostet statestikløsning vil der også være et spørgsmål om test, drift og tilvænning. Samt at den historiske data vil ligge i et andet system. Samtidig er det noget der har Været med fra starten så der er ikke sket en udmildbart forværring. Det er alt sammen med til at vi har valgt at bruge kræfterne på andre tiltag pt.

Gnomy
Indlæg: 194
Tilmeldt: 8. dec 2007, 15:37

Re: Call to free the Internet

Indlægaf Gnomy » 24. sep 2013, 11:38

Ja, naturligvis er det et prioriteringsspørgsmål. Vægter man ikke brugernes privatliv særlig højt bruger man jo ikke 5 min.'s ressourcer på at forbedre det ved at slette sladrehanken. Efterhånden har overvågningen imidlertid en karakter der gør, at jeg vil mene at de 5 minutter er givet godt ud.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Call to free the Internet

Indlægaf thj01 » 24. sep 2013, 11:55

@Gnomy

Problemet er jo todelt

For en ting er at Google får nogle informationer, men det gør admins på citet jo også.

"overvågningen" er jo reelt informationssamling der medvirker til at gøre tjenester som googles søgemaskine bedre for den enkelte bruger.

Jeg siger ikke at der ikke er etiske problemstillinger ved informationssamlingen, men ville du og jeg betale for googles tjenester i stedet for - f.eks. 50,- pr månede... eller ville vi spare os for den udgift og så lade dem datamine lidt i anonymiseret form? at gå imod informationssamlingen vil faktisk være "det frie" (her forstået som gratis) internets død, for det er det som betaler for udgifterne.

Dette er et tohovedet uhyre, og problemet er at hugger man "informationssamlerhovedet" af, så dør baby!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Gnomy
Indlæg: 194
Tilmeldt: 8. dec 2007, 15:37

Re: Call to free the Internet

Indlægaf Gnomy » 24. sep 2013, 12:14

Googles søgemaskine var den bedste længe inden overvågningen nåede det omfang den har nu og udgiften for drift af ubuntudanmark er vel uafhængig af trackere? I modsat fald gir' jeg gerne en skærv.
'Anonymiseret' form er en meget relativ (for ikke at sige fremmedgørende) betegnelse, jfr. bl.a. EFF's Panopticlick. 'Anonymiseret' er i praksis ikke det samme som at man ikke kan forbindes med de data der der indsamles om en, selv om det betyder at du ikke selv umiddelbart har mulighed for at se det.
At admin vægter netop Googles data højerere end brugernes privatliv er i mine øje beklageligt.
Hvis ejeren af en hjemmeside har den holdning, at 'man' bare selv kan blokere trackingen betyder det blot at selvsamme ejer ser stort på privatlivsbeskyttelse for dem der ikke er smarte/kloge/it-mindede/oplyste nok til selv at forhindre det.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Call to free the Internet

Indlægaf AJenbo » 24. sep 2013, 12:19

Da vi køre flere systemer som alle er integreret og har en udrulnings processor der skal køres igennem, kan jeg godt love at det ville tage over 5 minutter. Den tid kunne sikkert bruges bedre på at opdatere selv samme systemer, så vi kan undgå de rigtig slemme drenge får adgang til brugernes information. Der er mange steder hvor der kan arbejdes på at beskytte vores brugere bedre og Google Analytics er set fra vores syn ikke det mest kritiske, men vi har den på radaren.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Call to free the Internet

Indlægaf AJenbo » 24. sep 2013, 16:47

Et andet relevant punkt er også at Analytics ikke er den eneste 3 part vi benytter (Blandt andet Google Adsense og Google Fonts) så at fjerne Analytics vil have en meget begrænset virkning.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Call to free the Internet

Indlægaf thj01 » 24. sep 2013, 18:58

@Gnomy

Jeg synes det er helt forfejlet at have det fokus på at man anvender google's produkter og services.

Med mindre du selv kører din egen mailserver, aldrig anvender gratis mailsystemer (f.eks. gmail, hotmail), ingen gratis Sociale netværk (f.eks. twitter, facebook, google+) osv. så er den data google kigger på herfra dit absolut mindste problem.

Alle dataminer i dag og sælger/bytter dem videre.

Jeg er enig i at det er et problem at NSA er blevet afsløret, men det var jo egentlig blot en hemmelighed vi alle kendte til, og lader somom vi ikke ser i alle andre sammenhænge.

Denne anonymiseringssnak er måske reelt den største fare mod et frit internet, for det er netop økonomien der får det til at rulle - selv i opensource sammenhænge.

Sorry har lige afleveret speciale i dette emne, så har været dybt inde i problematikke ud fra brugerens vinkel!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Call to free the Internet

Indlægaf Jimmyfj » 25. sep 2013, 20:27

AddBlockPlus, Ghostery, Web Of Trust og hvad de nu hedder de forskellige programmer. Alle er de med til at give dig den grad af sikkerhed, du selv ønsker. Og også denne type software kommer med en "Readme-fil", udviklerne bag softwaren har gerne deres helt egen hjemmeside, hvor man kan studere deres manual og deres FAQ i ro og mag.

Det farlige, mener jeg, består i, at knapt så erfarne brugere får et kulturshock, når de bliver præsenteret for den skal vi sige "mindre kendte, men offentlige hemmelighed" datamining på nettet er i dag. Men så er det jo en fordel med forums som dette, som kan hjælpe med at oplyse brugerne.

Jeg vil vove den påstand, med fare for at få ørerne klippet en smule kortere, at bliver du skræmt over de oplysninger, som denne type programmel, vi her taler om præsenterer dig for, så har du ikke helt forstået softwarens "ballast".

Softwaren eksisterer for at give dig nogle valg, du kan forholde dig til. Den er ikke ment som et våben til at angribe sider som dette forum for at bruge google-produkter. Du har et valg her. Kan du ikke acceptere at et site som dette bruger Google Analytics, så installér Ghostery i din FF eller Chrome browser OG BLOKÉR DET.

Admins på UbuntuDanmarks Forum gør et fantastisk stykke, ULØNNET, arbejde for at give os almindelige dødelige et brugbart værktøj til når vi hamre panden mod en mur og går fast.

Rom blev, som bekendt, ikke bygget på én dag. Det gør konsensus omkring Internettet heller ikke. INGEN kan forlange, at der dukker løsninger op på problemstillinger a'la dem, der følger i kølvandet på Snowdens afsløringer. INGEN ligger inde med "hyldevare", som, ved et trylleslag, kan rette den forvoldte skade op endnu inden den er konstateret.

Tråden her er oprettet i et forsøg på SAMMEN at finde brugbare løsninger, som kan dække den enkeltes behov. Føler man ikke, at ens behov bliver dækket af tråden ER der jo altid Googles aldeles udemærkede søgemaskine til selv at hjælpe én i mål. Hver især skal vi have tid til at teste den software, vi finder, inden vi kan foreslå den til andre brugere.

Løsningen, eller løsningerne kommer over tid. Ingen af os bliver betalt for at hjælpe dig med at gøre dit system så sikkert som muligt. Vi deler derimod gerne de erfaringer, som virker for os med dig. Alle på forum, går jeg ud fra, skal have en dagligdag til at hænge sammen. Derfor kan ingen forvente mirakler i denne sag heller.

Tråden VIL udvikle sig efterhånden som softwaren dukker op og bliver gennem-testet. Vær tålmodig, eller kast dig over Google-søgninger, hvis det går for langsomt.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Call to free the Internet

Indlægaf AJenbo » 25. sep 2013, 21:38

Koden til siden ligger foresten på GitHub så hvis nogen har lyst til at hjælpe med at lave ændringerne skal de være mere end velkommen til at sende en patch: https://github.com/AJenbo/ubuntudanmark.dk

Er der foresten nogen der kan huske hvad projektet om at byggen en åben distribueret søgemaskine hed? Og hvad blev der af det?

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster