Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.

Der kan stemmes om hvor god oplevelsen var. Samt om du bruger Unity eller Gnome.

5 ud af 5 Points
18
25%
4 ud af 5 Points
14
20%
3 ud af 5 Points
3
4%
2 ud af 5 Points
0
Ingen stemmer
1 ud af 5 Points
2
3%
Unity
28
39%
Gnome
4
6%
Ved ikke om det er Unity eller Gnome
2
3%
 
Afgivne stemmer: 71

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Nordsig » 5. maj 2012, 20:29

Ja, det har jeg. Men det er jo ikke fordi man skal kunne læer alle genvejstasterne, men blot give forhåbentlig nye Ubuntubrugere en hurtig intro til den anderledes brugerflade end den de er vant til.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf AJenbo » 5. maj 2012, 20:52


Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Jakob77 » 6. maj 2012, 04:42

@AJenbo


Nu fik du mig til at tænke lidt mere over den taskingfunktion via Super L tasten, som Stra også skrev om.
Den funktion plejer jeg at varetage med "Alt-Tab", og jeg synes, at det går langt bedre, fordi der kommer mere information i stedet for tal, som dækker de iconer, man skal se.
Og der skal kun et enkelt zap til, så kommer man tilbage til det foregående program.
Men jeg oplever desværre, at maskinen er blevet lidt langsommere til at taske med Alt Tab i 12.04 end den var i 10.04
Måske er 12.04 langsommere, fordi den ikke har helt styr på mit indbyggede grafikkort, eller oplever andre det på samme måde?



AJenbo skrev:Du kan trykke på ALT-tasten for at benytte HUD til hurdigt at finde menupunkter i stedet for at klikke med musen. Hvis du har musen mere i venstre side er den jo også tættere på program panelet ;)


Det er den jo ikke, når jeg arbejder midt på skærmen.
Alt-tasten kunne jeg også benytte, før menuen blev flyttet længere væk.
De brugermæssige fordele kan jeg ganske enkelt ikke få øje på, så jeg går ud fra, at argumenterne for flytningen og fastlåsningen udelukkende er af sikkerhedsmæssig karakter.
Hvis det er nogle designere, som bare syntes, at det kunne være smart, så vil jeg stemme for, at de bevilges nogle uger i den varme stol.


AJenbo skrev:Du kan finde indstillinger for Unity under systemindstillinger->udsende->opførseln samt systemindstillinger->skærm.
Ubuntu-tweak er et program du skal hente og installere fra nette. I softwarecenteret kan du også finde MyUnity som kan bruges til at fin justere Unity.


Ja, jeg kan godt se under opførsel, at man kan gøre startpanelet til venstre usynligt. Men det er så også det eneste, man kan. Der er ikke mulighed for at flytte med hverken den eller top menuen.
Angående tweak, så er det nok ikke noget for mig. Jeg er normalt ikke interesseret i den ekstra sikkerhedsrisiko, som det udgør at installere en masse forskellige programmer, som ikke er strengt nødvendige. Jeg bemærker blot, at grundinstallationen er blevet betydeligt mindre fleksibel.


Angående det med shell, så opdagede jeg ved et tilfælde i mit farlige tastefumleri, at jeg med Ctrl-Alt-Tab kan vælge mellem unity shell og unity panel. Så jeg har nok unity.
Det er altså, hvad man får, når man installere efter denne sides information, som jeg har brugt:

https://ubuntudanmark.dk/download/

hvert andet år udkommer en såkaldt LTS (Long Term Supported) version, som er understøttet i 3 år. Den halvårlige er kun understøttet i 1½ år. Seneste LTS udgave er 12.04.
Hent Ubuntu 12.04 LTS direkte som iso
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download


Hvis den almindelige udgave af Ubuntu ikke kan installeres, kan man evt. prøve med Alternate udgaven, det er en udgave hvor det flotte grafiske er fjernet under install, denne udgave kan ofte hjælpe i de tilfælde hvor f.eks. grafikkortet er et problem under installationen, efter installationen er denne udgaven præcist den samme som ved den alm. udgave.
Alternate udgaven kan hentes fra http://releases.ubuntu.com/12.04/, her kan man også hente Ubuntu via BitTorrent.



Der står, at alternate er præcist den samme som den almindelige.
Men jeg så i den almindelige installation, før den gik ned, at der var en mulighed for at bede installationen om også at tage sig af Flash og mp3 osv.
Den valgmulighed så jeg ikke i alternate udgaven, og jeg mangler Flash til youtube.
Måske kender du et sted i systemindstillinger, hvor jeg kan sætte det op efterfølgende?
Det er jo et stort fremskridt for brugeroplevelsen, hvis Ubuntus systemudviklere har taget det arbejde på sig, så det nu bare er at klikke på en knap. :)

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Artificial Intelligence » 6. maj 2012, 06:18

Nordsig skrev:Ja, det har jeg. Men det er jo ikke fordi man skal kunne læer alle genvejstasterne, men blot give forhåbentlig nye Ubuntubrugere en hurtig intro til den anderledes brugerflade end den de er vant til.


Måske r dette en hjælp: https://dl.dropbox.com/sh/nemk8iz5obbkyz8/K7lchxsV38/1204-poster-5.pdf

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Christian.Arvai » 6. maj 2012, 10:01

Der står, at alternate er præcist den samme som den almindelige.
Men jeg så i den almindelige installation, før den gik ned, at der var en mulighed for at bede installationen om også at tage sig af Flash og mp3 osv.
Den valgmulighed så jeg ikke i alternate udgaven, og jeg mangler Flash til youtube.
Måske kender du et sted i systemindstillinger, hvor jeg kan sætte det op efterfølgende?
Det er jo et stort fremskridt for brugeroplevelsen, hvis Ubuntus systemudviklere har taget det arbejde på sig, så det nu bare er at klikke på en knap. :)

Du kan installere pakkerne via Softwarecenter. Der er også en guide om det her http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=57
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf thj01 » 6. maj 2012, 13:36

Jeg må sige efter at have arbejdet lidt med 12.04, så synes jeg stadig at den knirker

Den har nogle sjove ideer engang imellem og flere programmer kører mystisk - herunder bl.a pidgin - og usb-creator

Til gengæld er sådan noget som Libreoffice 3.5 skønt

Nå ja - og så kom jeg til at forsøge at installere Supertuxcart, hvilket gjorde at computeren blev totalt lås. Og efter afinstallering kommer der fejlmeddelelser, som skal ignoreres - eller kommer de bare i en lind strøm.

Men alt i alt funger det gg
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf AJenbo » 6. maj 2012, 16:43

Jakob77 skrev:@AJenbo
Nu fik du mig til at tænke lidt mere over den taskingfunktion via Super L tasten, som Stra også skrev om.
Den funktion plejer jeg at varetage med "Alt-Tab", og jeg synes, at det går langt bedre, fordi der kommer mere information i stedet for tal, som dækker de iconer, man skal se.

Du kan ikke starte programmer med alt+tab.
Jakob77 skrev:Og der skal kun et enkelt zap til, så kommer man tilbage til det foregående program.
Men jeg oplever desværre, at maskinen er blevet lidt langsommere til at taske med Alt Tab i 12.04 end den var i 10.04
Måske er 12.04 langsommere, fordi den ikke har helt styr på mit indbyggede grafikkort, eller oplever andre det på samme måde?

Hvilket grafikkort har du? Tjek at du har installeret driveren. Prøv at køre Unity 2D i stedet.

Jakob77 skrev:
AJenbo skrev:Du kan trykke på ALT-tasten for at benytte HUD til hurdigt at finde menupunkter i stedet for at klikke med musen. Hvis du har musen mere i venstre side er den jo også tættere på program panelet ;)

Det er den jo ikke, når jeg arbejder midt på skærmen.
Alt-tasten kunne jeg også benytte, før menuen blev flyttet længere væk.
De brugermæssige fordele kan jeg ganske enkelt ikke få øje på, så jeg går ud fra, at argumenterne for flytningen og fastlåsningen udelukkende er af sikkerhedsmæssig karakter.

Det har intet med sikkerhed at gøre, det er designvalg. Du kunne ikke søge i menuerne før, det kan du nu hvis du bare trykker en enkelt gang på alt tasten (du skal ikke holde den nede, gør du det så viser den dig bare menuen som før).
Jakob77 skrev:Hvis det er nogle designere, som bare syntes, at det kunne være smart, så vil jeg stemme for, at de bevilges nogle uger i den varme stol.

Det er nok individuelt hvad man fortrækker, jeg er personligt glad for den nye brugerflade, måske pga. jeg bruger tastaturet mere end musen. Hvis det virkelig genere dig så fjern indicator-appmenu. Du er nok også lidt sent på den med kritik da det har været sådan i over et år.

Hvis du generelt ikke bryder dig om den nye brugerflade står det dig jo frit for at skifte til en anden. Hvis du vil have noget ligende den gamle Gnome 2 så er gnome-panel nok den der kommer nærmest.

P.s. det kan godt lade sig gøre at flytte panelet til en anden side af skærmen:
http://askubuntu.com/questions/33605/can-i-move-the-unity-launcher
Det vil som sagt ikke give mening at flytte det øverst panel da det nu er der program menuen bord.

jakob
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29. okt 2007, 21:16

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf jakob » 6. maj 2012, 22:38

@AJenbo

Du skal have mange tak for dine venlige råd.
Jeg har før prøvet at holde fast i en gammel brugerflade, som jeg var glad for. Men det er min erfaring, at det på sigt er spild af gode kræfter, når systemdesignerne uden sans for bagudkompatibilitet vil noget andet.
Og når holdningen er sådan, at det er brugerne, der er for længe om at kritisere og ikke udviklerne, der er for arrogante til at spørge først, så er der nok ikke meget håb for almindelige brugeres indflydelse.
Nu er jeg tilbage på 10.04, og den kan jeg bruge et års tid endnu, og så må jeg se igen. Jeg får måske bedre tid til at finde løsninger til vinter.
Det kan også være, at jeg så skal have en ny maskine med Windows 7
Det bliver trist at tage afsked med Ubuntu på min gamle maskine, men det er som om argumenterne imod at fortsætte tårner sig op.
Når det kommer til stykket, så er der vel heller ikke mange af Ubuntus supportere, der selv bruger Ubuntu til særlig meget? Det er i hvert fald lidt det indtryk jeg får, når vi snakker brugerflade.
99% af mit computerarbejde har de sidste fire år været under Ubuntu.
Programmer kan jo åbnes med genvejstaster, så det fordrer ikke mus eller Super L tast.
Hvis man kender et program, så er det ikke nødvendigt at bruge søgemaskine til menuen. Man ved hvor man skal lede, og menupunktet kunne også findes med taster før. Så der er på den måde intet nyt i 12.04 ud over, at det er anderledes, og der skal køres og klikkes mere med musen, hvis det er den, man bruger.
Buger man hellere taster, så er det i 12.04 blevet langsommere at få terminalen frem, og det er ellers den, der med scripts for alvor kan spare brugerne for tastetryk og musearmskramper.
Men synes man, at brugerfladen er primitiv og elendig i forhold til 10.04, så kan man selvfølgelig altid trøste sig med, at 12.04 til gengæld er lidt langsommere.

Jeg spekulerer i øvrigt på, om jeg er den eneste, der er træt af, at der ikke kommer en langvarig og tydelig kvittering på skærmen, når man beder om at fjerne et drev sikkert, f.eks. en USB-nøgle.?
Jeg tænker, at det måske var på tide at få sådanne grundlæggende ting på plads, før man begynder at forvirre alle stambrugernes rutiner ved at flytte rundt på deres menuer efter forgodtbefindende.


thj01 skrev:Nå ja - og så kom jeg til at forsøge at installere Supertuxcart, hvilket gjorde at computeren blev totalt lås. Og efter afinstallering kommer der fejlmeddelelser, som skal ignoreres - eller kommer de bare i en lind strøm.

Men alt i alt funger det gg


Det lyder som noget jeg kender tilbage fra Windows 3.1 beta
Men så er problemet nemt løst. Du skal bare formattere disken og installere styresystemet på ny, og det tager kun ca. en time. ;)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf AJenbo » 6. maj 2012, 23:11

jakob skrev:@AJenbo
Jeg har før prøvet at holde fast i en gammel brugerflade, som jeg var glad for. Men det er min erfaring, at det på sigt er spild af gode kræfter, når systemdesignerne uden sans for bagudkompatibilitet vil noget andet.

Gnome 3 er ikke en gammel brugerflade, blot en anden. Den bliver vedligeholdt lige som Unity og de fleste af programmerne bliver faktisk udviklet med Gnome 3 i tankerne.
jakob skrev:Og når holdningen er sådan, at det er brugerne, der er for længe om at kritisere og ikke udviklerne, der er for arrogante til at spørge først, så er der nok ikke meget håb for almindelige brugeres indflydelse.

Der bliver skam lavet bruger undersøgelser i stor stil, men de kan jo ikke forventes at støve hver enkelt bruger op og så oven i hatten opfylde alle deres individuelle ønsker.
jakob skrev:Det kan også være, at jeg så skal have en ny maskine med Windows 7

Hvis ikke du skynder dig bilver det Windows 8 og så heder det Metro brugerfladen, og det er jo heller ikke fordi de har spurgt alle XP brugerene om hvad der er de ønsker.
Billede
Her kan du heller ikke vælge imellem flere brugerflader. XFC, KDE, LXDS etc. etc.
jakob skrev:Når det kommer til stykket, så er der vel heller ikke mange af Ubuntus supportere, der selv bruger Ubuntu til særlig meget? Det er i hvert fald lidt det indtryk jeg får, når vi snakker brugerflade.

Jeg bruger det til dagligt både på jobbet og der hjemme, samt alle der servere jeg køre. Steatestikken i toppen af dette emner siger da også at de fleste bruger Ubuntu med Unity.

jakob skrev:Hvis man kender et program, så er det ikke nødvendigt at bruge søgemaskine til menuen. Man ved hvor man skal lede, og menupunktet kunne også findes med taster før.

Hvis det er noget du bruger meget ofte bør du nok tilføje det til panelt, programer du ofte søger efter vil blive præsenteret først når du trykker super. Det kan også stadig lade sig gøre at finde det med musen i kategorierne.
Panel->programmer og aktiver Filtrer resultat. Men ja det er flere klik så det er nok ikke den primære måde hvis det skal gå hurtigt.

jakob skrev:Buger man hellere taster, så er det i 12.04 blevet langsommere at få terminalen frem, og det er ellers den, der med scripts for alvor kan spare brugerne for tastetryk og musearmskramper.

ctrl+alt+t har længe været standard og det er der ikke ændret på, men nu kan man så også bruge super+# det kan tilmæd gælde de 10 programmer du bruger meste, så på den måde bliver flere brugere tilgode set og ikke kun dem som næsten kun brugere terminalen selv om de så kommer til at koste dig at du skal trykke på 2 og ikke en tast (kan du ikke bar binde genvejen til en anden tast?).

jakob skrev:Jeg spekulerer i øvrigt på, om jeg er den eneste, der er træt af, at der ikke kommer en langvarig og tydelig kvittering på skærmen, når man beder om at fjerne et drev sikkert, f.eks. en USB-nøgle.?

Det kan jeg ikke gendkende når jeg trykker fjern sikkert forsvinder ikonet og jeg kan fjerne min USB.

kfj1972
Indlæg: 152
Tilmeldt: 1. jun 2011, 01:37

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf kfj1972 » 6. maj 2012, 23:23

AJenbo skrev:
jakob skrev:Billede

Hvad skuer mit øje forneden af billedet? Vil de virkelig have at man sidder og scroller til højre og venstre for at kunne se det hele? Wow!!!!

Senest rettet af kfj1972 6. maj 2012, 23:34, rettet i alt 2 gange.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf AJenbo » 6. maj 2012, 23:31

Det er i stedet for start menuen, blokken til højre er info som streamer men den del er der kun hvis du har en opløsning på 1366x768 eller mer.

Pater puff
Indlæg: 72
Tilmeldt: 15. feb 2009, 21:14
IRC nickname: Pater
Geografisk sted: Gentofte, DK

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Pater puff » 7. maj 2012, 01:40

Egentlig er det gået helt vel (min computer overgik dog til windows tid under opdateringen - så 1 min varede 3...)

Eneste beklagelse jeg kan have er at minitube nu er begyndt at chrashe hver gang den skal afspille en film...
Med Venlig Hilsener

Peter Huggler

jakob
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29. okt 2007, 21:16

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf jakob » 7. maj 2012, 13:07

@AJenbo


Nej, der er vel ingen grund til at tro, at Ubuntus systemudviklere er mindre brutale og hensynsløse overfor deres gamle brugere end Windows.
Men der er en væsentlig forskel, som du glemmer.

Når jeg har købt en maskine med Windows, så har jeg den samme brugerflade i hele computerens levetid, fordi Windows opdateres løbende i mange år.
Men når jeg i stedet installerer Ubuntu, så er jeg tvangsindlagt til at installere nyt styresystem mindst hvert 2. eller 3. år.
Og jeg bliver imod mit ønske påtvunget alle ændringer i brugerfladen hver eneste gang.!!

Derfor mener jeg, at kravene til kontinuitet og bagudkompabilitet skal være langt større for Ubuntu end for Windows.
Hvis systemdesignerne ikke forstår dette, så er de efter min mening ikke seriøse. De har slet ikke forstået deres fornemste opgave.
Jeg ved godt, at det lyder lidt hårdt, men jeg kan ikke sige det pænere, hvis det samtidigt skal være ærligt og klart.

Der er skrevet så meget godt og spændende software til Ubuntu. Hvor meget ville det mon kræve også at lave et program, som hjælper med at undersøge, hvad brugerne egentlig ønsker og giver dem flere valgmuligheder.?
Et godt eksempel kan være, da luk knappen til vinduer blev flyttet fra højre hjørne til venstre ( det skift oplevede jeg i 10.04 ).
Det er en grundlæggende ændring i brugerfladen, som jeg tilfældigvis synes godt om. Men jeg mener alligevel, at den burde have været håndteret meget mere forsigtigt.
Hvor vanskeligt havde det mon været at give folk mulighed for selv at vælge, om de ville have den til høje eller venstre eller begge steder.
Eller at give dem en lille popup brugerundersøgelse, som fortalte, at udviklerne ønsker at flytte knappen, og de derfor håber, at brugeren vil acceptere dette.
På en skala fra 1-10, hvor acceptabelt synes du, at det er, at luk knappen flyttes permanent til venstre i næste version.?

På den måde med kun et enkelt spørgsmål kunne alle brugere være med til at bestemme, om en så grundlæggende knap skal flyttes, og udviklerne ville få et langt mere solidt brugerorienteret grundlag at beslutte på.
Men jeg ved selvfølgelig godt, at den slags kun er aktuelt, hvis det er brugernes muligheder og ønsker, der er i centrum, og på det punkt har mine forventninger til Ubuntu åbenbart været for høje.
Nu, hvor jeg kender proceduren og designernes hensynsløshed, så er det ikke mere et spørgsmål om, hvor meget jeg skal glæde mig til den næste version. Spørgsmålet er kun, hvor meget jeg skal grue for den, og det synes jeg er en meget uheldig udvikling for mig som bruger, men i endnu højere grad for min gode ven Ubuntu.

For 30 år siden så jeg anderledes på det. Dengang var det hele så nyt, og jeg tærskede mig igennem 100 vis af spil, de susede i en lind strøm ud og ind på min harddisk, og når der kom et nyt styresystem, så blev det betragtet på næsten samme måde.
Men i dag er jeg ikke mere så interesseret i computerspil. Jeg vil bare gerne have en stabil og sikker computer, som jeg kan betjene uden hele tiden at skulle lære en masse nye rutiner.
Betjeningsmæssigt står nye rutiner næsten altid i modsætning til stabilitet og sikkerhed.

Stabilitet i grundinstallationens brugerflade behøver dog ikke forhindre, at man kan vride Ubuntu om til en sommerhat, hvis man har lyst. Det skal så blot gøres med software, som man selv skal installere.
Og ikke som nu, hvor det unfair er dem, som ønsker stabiliteten, der desperat skal gribe i luften efter eksternt software for at få tingene til at virke bare nogenlunde, som de plejer.

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf laoshi » 7. maj 2012, 13:32

Hej jakob/jakob77
Hvis du vil fortsætte diskussionen af Canonicals efter din mening hensynsløse fremgangsmåder, så må du gerne oprette en særskilt tråd til det her under Off-topic.
Din mening om 12.04 fremgår allerede klart - og din oplevelse af skiftet har du også beskrevet.
Så nu vil vi gerne have denne tråd tilbage på sporet igen: "Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04?" for at lade også andre komme til orde.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf AJenbo » 7. maj 2012, 15:36

jakob skrev:Når jeg har købt en maskine med Windows, så har jeg den samme brugerflade i hele computerens levetid, fordi Windows opdateres løbende i mange år.
Men når jeg i stedet installerer Ubuntu, så er jeg tvangsindlagt til at installere nyt styresystem mindst hvert 2. eller 3. år.
Og jeg bliver imod mit ønske påtvunget alle ændringer i brugerfladen hver eneste gang.!!

Du er ikke tvunget kun kraftigt på rådet til det. Måske kan det glæde dig at vide at 12.04 bliver vedlige holdt i 5år denne gange.

jakob skrev:Der er skrevet så meget godt og spændende software til Ubuntu. Hvor meget ville det mon kræve også at lave et program, som hjælper med at undersøge, hvad brugerne egentlig ønsker og giver dem flere valgmuligheder.?
Et godt eksempel kan være, da luk knappen til vinduer blev flyttet fra højre hjørne til venstre ( det skift oplevede jeg i 10.04 ).

Ubuntu er ikke et demokrati men et meritokrati, det vil sige jo mere man arbejder på det desto mere indflydelse får man. En grund til dette er at hvis det er nødvendigt at lave en upopulær ændring for at opnå noget støre senere kan det lade sig gøre.

Ubuntu har en hurtigere udviklings kurve end Windows så der må forventes at den oftere ændre sig.

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster