Unity vs Gnome

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf Christian.Arvai » 16. aug 2011, 20:29

laoshi skrev:Det er nok den mest viste sekvens af "Der Untergang". Den her kan jeg nu godt lide selv om den ikke handler om Gnome vs. unity, men Microsoft vs. Ubuntu...

Hmmm .... Det ligner temmelig meget mig, da Vista drev mig til vanvid :D
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf buddig » 16. aug 2011, 22:19

zob skrev:Nå ja. Jeg har også en. Hvis man f.eks. har et terminal-shortcut i launcheren og allerede har en terminal åben, så kan man ikke bruge launcher-shortcut til at åbne endnu en terminal (ikke en gang via noget højreklik). ..
Klik med midterste museknap (eller højre og venstre samtidig på en notebook uden midtertast) på ikonet i launcheren, så åbner det i nyt vindue. :)
Henning

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf zob » 16. aug 2011, 23:21

Tak Henning.
Det var dejligt.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf lath » 17. aug 2011, 00:09

Ja jeg kan så ikke lide Unity og Gnome 3 (Gnome Shell).

Unity er meget pæn osv., men desværre arbejder den desktop imod mig. Det skal forstås sådan at jeg ikke søger efter ting, jeg ved hvor de er på min computer.
Gnome Shell er værre end Unity på samme måde, og begge er efter min mening meget rå i kanterne. Det er muligt at jeg kigger på Unity igen efter et par versioners tid - lidt nysgerrig er man vel.

I mellemtiden har jeg distro browset, og jeg er landet på Bodhi Linux der er baseret på Ubuntu 10.04. Bodhi Linux bruger Enlightenment Window Manageren (E), der nok er den den desktop der kan konfigureres mest.
Den har 2 særlige egenskaber jeg ikke har set før:
  • Hvis Enlightenment (E) crasher - det kan ske - så lukkes dine grafiske programmer ikke. Når E er startet igen, så er din browser etc. der stadig.
  • OpenGL: E i Composite profilen bruger automatisk OpenGL, og hvis du så har en forkert grafikkort driver inde, så starter E alligevel, men uden OpenGL hardware support - ingen sort skærm :) .

Derudover så kører E på alt fra en QVGA skærm (320x200 pixels/200x320 pixels, en mobilos skærm) og opefter, og E selv bruger kun fra 16 MB RAM og opefter, afhænger af din konfiguration.
EFL - det toolkit som bruges i E, fylder ca 1/4 af Qt, og ca 1/2 af GTK+.

Jeg behøver vist ikke fortælle at E er lynhurtig?

Et video review af Bodhi Linux, såfremt du synes at den ser interessant ud: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=36&t=14517

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf tuxx » 17. aug 2011, 00:40

lath skrev:Jeg behøver vist ikke fortælle at E er lynhurtig?


Sidespørgsmål:

Hvor meget ram bruger hele systemet på en frisk boot?
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf lath » 17. aug 2011, 02:13

tuxx skrev:
lath skrev:Jeg behøver vist ikke fortælle at E er lynhurtig?


Sidespørgsmål:

Hvor meget ram bruger hele systemet på en frisk boot?


En hurtig test på min Eee nettop siger 79 MB RAM, der fremkommet sådan her:
287 MB RAM MINUS 33 MB der bruges af buffers MINUS 175 MB der er chached: 287 - 33 - 175 = 79

buffer og chached (diskcache) er noget kernen har reserveret fordi der er masser af ram tilbage (706 MB efter de 2 ting, og video kortet har ædt lidt RAM fra 1 GB RAM klodsen).
Størrelsen af buffers og cached justeres dynamisk af kernen, så har dit system lidt RAM,og/eller du bruger mange programmer er der næsten ingen buffers, og cached, - til gengæld er dit Linux baserede styresystem så også langsommere.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf bimsebasse » 17. aug 2011, 02:42

lath skrev:Ja jeg kan så ikke lide Unity og Gnome 3 (Gnome Shell).

Unity er meget pæn osv., men desværre arbejder den desktop imod mig. Det skal forstås sådan at jeg ikke søger efter ting, jeg ved hvor de er på min computer.


Jeg er nysgerrig, og dum - hvad mener du med det? Altså med at du ikke søger efter ting men ved hvor de er?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf AJenbo » 17. aug 2011, 03:00

Tror det er at lath er mere tryk ved at bruge sin rumlige hukommelse frem for navne baseret hukommelse, det er på mange måder det samme som folk der godt kan lide terminalen (hvor man skriver alting) og folk der ikke kan, fordi man skal huske ord og ikke visuelle symboler.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf lath » 17. aug 2011, 03:19

Jeg ved hvor alle mine dokumenter i min del af filsystemet er, så jeg går direkte til det sted i filsystemet, hvor de ting jeg bruger ligger.
Typisk har jeg en bunke links på desktoppen, som går direkte til den mappe jeg skal bruge. Herfra klikker jeg på f.eks et dokument og det associerede program åbner så det dokument.

Jeg søger heller ikke efter et program, det er en åndet idé (YMMV, og det er naturligvis ok ikke at være enige).
jeg bruger en menu. i Enlightenment (E) kan du klikke alle steder på desktoppen der ikke er programmer og widgets.
Skal man absolut søge så kan bruge "Run Everything" (E's gadget der svarer til Gnome Do, men som kan mere).
Jeg søger kun i de tilfælde hvor et program ikke har installeret sig i menuen (og det er sjældent, da E ligesom andre desktops bruger freedesktop.org's standarder for desktops).

Det er den måde jeg arbejder på. Gør en desktop det ikke nemt for mig at arbejde med minimum støj er den straks kandidat til at blive udskiftet med en anden. Unity understøtter ikke den måde jeg bruger en desktop på og så er den bare i vejen.

Jeg bruger ikke Unity, og er nu ved at udskifte GNOME 2, da den for nyligt er begyndt at blive ustabil = det er tydeligt at Gnome udviklerne har droppet Gnome 2. Rent faktisk bliver det en flytning fra Ubuntu 10.10 til Bodhi Linux 1.20(, hvor Bodhi Linux er baseret på Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04 LTS) - det eneste jeg skal have på plads er en fuld backup (nemmere at restore, end en gammel fuld backup + adskillelige diff backups).
Pt. boxer jeg med at mobil bredbånd til at virke uden at bruge Soundpartners script.

/Lars

edit: forståelsesmæssig typo rettet
Senest rettet af lath 17. aug 2011, 03:40, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf lath » 17. aug 2011, 03:20

AJenbo skrev:Tror det er at lath er mere tryk ved at bruge sin rumlige hukommelse frem for navne baseret hukommelse, det er på mange måder det samme som folk der godt kan lide terminalen (hvor man skriver alting) og folk der ikke kan, fordi man skal huske ord og ikke visuelle symboler.


Det er fuldstændig rigtigt. Jeg er iøvrigt ret skrap ud i navigation i ukendt land, og normalt skal jeg kun have været på et sted 1 gang så kan jeg huske/genkende det sted resten af mit liv.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf AJenbo » 17. aug 2011, 03:29

Jeg fungere selv bedst med den visuelle hukommelse, og blev også lidt ked af det da Gnome i 2.28 mente at nu skulle de fleste ikoner fra menuerne skjules, jeg skal så ikke kunne sige hvorfor det virker for mig at søge, måske har det noget med muskel hukommelse at gøre :)

bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf bimsebasse » 17. aug 2011, 04:41

Hold da op, ja folk er forskellige - det første jeg gør (gjorde) når jeg installerer Linux med Gnome 2 er at installere Synapse eller Gnome-Do. Pointen med dem (og Unity's dash) er ikke som hjælp til glemsomme mennesker der ikke ved hvor ting er, pointen er at det er hurtigere end at menue sig frem. Stort set alle programmer/mapper åbnes i Unity ved at taste 3-4 gange (f.eks. windowsknappen+t+enter for at åbne ubuntu tweak). Men ok hvis ens hukommelse fungerer anderledes eller man ikke er patologisk utålmodig, så er det nok ikke så vigtigt :)

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf laoshi » 17. aug 2011, 07:38

Og her er så et autoritativt indlæg om unity: http://www.markshuttleworth.com/archives/717
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf lath » 17. aug 2011, 17:21

laoshi skrev:Og her er så et autoritativt indlæg om unity: http://www.markshuttleworth.com/archives/717


Jeg synes at:
We’ve moved from the idea of “Places” to a richer set of “Scopes and Lenses”. Scopes are data sources, and can tap into any online or offline data set as long as they can generate categorised results for a search, describe a set of filters and support some standard interfaces. Lenses are various ways to present the data that come from Scopes.


... ser interessant ud, især hvis man en gang for alle kan definere nogle filtre med et bestemt navn, for så ville de virke på den samme måde som jeg gør nu, og det er at jeg har en bunke symbolske links (lavet med ln -s) til mapper jeg ofte åbner.

Det er så også derfor jeg vil kigge på Unity igen senere, det bliver nok først ved 12.04 LTSen at det sker. Så er Unity nok ikke så rå i kanterne længere, og alt for søge fikseret. Altså Unity så omfatter flere måder at gøre samme ting på, så flere brugere føler sig hjemme (kunne være mig).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf bimsebasse » 2. sep 2011, 15:55

Det ser ud til at alle programmer bliver åbnet i maksimerede vinduer som standard i Ocelot's Unity, vindueknapper (i maksimerede vinduer) bliver skjulte, kun synlige ved mouseover ligesom den globale menu nu, tilgengæld får dashen vinduesknapper.

Gnome 2 kan ikke længere vælges som login session men skulle kunne installeres og bruges gnidringsfrit fra software centret. Personligt bliver det nok dråben for mig hvis terminalen, gedit osv. bliver åbnet fullscreen hver gang - igen får man det indtryk at alle Ubuntus udviklere sidder med en 10" netbook og optimerer Unity til den i en slags forvisning om at 15"-skærme og større hører fortiden til.

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 1 gæst