Unity vs Gnome

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Unity vs Gnome

Indlægaf Kappa » 14. aug 2011, 21:06

jeg vil gerne følge op på Iaoshi`s opfordring, til at diskutere Unity eller Gnome, jeg har selv skiftet tilbage til 10.04, primært pga. skrivebordsopsætningen, og besværligheder med, at finde de forskellig funktioner, som jeg synes er meget forskellig fra 10.04 til 11.04, og vil sandelig håbe, at der sker en del forandringer inden vil når til 13.04, hvor jeg jo bliver nødt til at skifte.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf zob » 14. aug 2011, 21:14

Jeg vil i den forbindelse også synes det kunne være skægt at høre mere konkret hvad det er folk f.eks. ikke kan finde eller savner, synes er grimt, mangler funktionalitet, etc. Vi ved f.eks. at BimseBasse er helt oppe i det røde felt over den globale menu.

Så kan tråden måske bruges til enten at sende ønsker videre eller til at opklare hvor de eventuelle funktioner har forputtet sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf AJenbo » 14. aug 2011, 21:45

Et problem jeg har er når man har 2 vinduer i feks fire fox og det ene ikke har fokus og det andet er minimeret, er der ikke en nem måde at få det (de) vindue der ikke er minimeret frem uden at den også gengangere alle minimerede vinduet.

Et andet problem som opstår er at det ikke altid er det vindue der ligger øverst som er koblet sammen med den globale menu, det har flere gange betydet at jeg har lukket det forkerte program/vindue.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf zob » 14. aug 2011, 21:56

Nå ja. Jeg har også en. Hvis man f.eks. har et terminal-shortcut i launcheren og allerede har en terminal åben, så kan man ikke bruge launcher-shortcut til at åbne endnu en terminal (ikke en gang via noget højreklik). Man kan bruge keyboard-shortcuts (og andre muligheder), men det kunne da være rart i det mindste med en mulighed for at åbne ny terminal i højrekliksmenuen på launcheren.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf Jimmyfj » 14. aug 2011, 22:59

"If it works - DON'T FIX IT"

Og det var lige hvad GNOME gjorde, virkede. Hvorfor så lave om på det, og skabe en ikke-ønsket indlæringskurve for millioner af brugere? Det virker lidt hult fra Hr. Shuttleworth's side. For ikke at sige arrogant.

Havde jeg ønsket mig et andet Desktop Environment end GNOME, så havde jeg installeret det selv. Men jeg havde ikke et sådant ønske, og så, med ét gik der lidt Microsoft i Canonical, og jeg blev så ellers mindet om, hvorfor det lige var, jeg forlod Windows tilbage i 2006.

For mig at se er der ingen forskel på den måde Canonical og Microsoft behandler deres brugere på. Du har INTET at skulle have sagt. Fra og med 11.10 fjerner Canonical helt muligheden for at boote op i GNOME, og så er du tvunget til at bruge en halvfærdig, ugennemtænkt lappeløsning om helst skulle smøre Apple ud over hele din skærm. NEJ TAK.

Kan jeg med Ubuntu ikke få min frihed til selv at bestemme, hvad skal jeg så med Ubuntu?

Frihed har jeg, og jeg har gjort fuldt brug af den ved at vælge Ubuntu og især Canonical helt fra. For kan jeg jeg ikke bevare min frihed under Ubuntu, kan jeg tage mit tæj og gå et andet sted hen. Den vished gør, at jeg i dag sidder og skriver dette under Debian Testing med Linux 3.0 kernen og GOME DE.

Det er synd for Ubuntu at Canonical har droppet GNOME. Jeg tror Ubuntu vil miste mange brugere, som med lethed vil kunne installere GNOME DE selv, men som simpelthen forlader Ubuntu på grund af manglen på frihed.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

T-Duck
Indlæg: 214
Tilmeldt: 21. feb 2009, 10:49
Geografisk sted: Nord Falster

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf T-Duck » 14. aug 2011, 23:10

Jeg har haft skiftet lidt på det sidste for at finde det bedste for mig. Så jeg kom til den enighed med at bruge untity,. Mest pga, at vindue-bjælken bliver integreret med top menuen hvilke giver mere arbejdsplads, men jeg har ur kalender osv synligt i stedet for i gnome hvor jeg havde sat den til at skjule automatisk.

Men jeg savner i launcheren, det som dock'ene til mac, og man kan hente til windows og linux, er at men kan lave under launcher, til at man ken have et ikon der heder grafik, og man skal aktivere det på en måde, så der kommer et ekstra vindue. Men ellers er jeg blevet glad for unity
Packard bell EasyNote
Ubuntu 13.04 kde
Ram 8 GB ddr3
Intel Core i5 2. gen 2,3 GHz
640 GB HDD.
Nvidia GeForce GT 520M 1 GB
acer W700 tablet win8 64 bit

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf buddig » 15. aug 2011, 00:22

Da jeg installerede Ubuntu for nogle måneder siden, var Unity med til at give mig en rigtig gode oplevelse af,
hvad der var sket i Linux verdenen, siden jeg sidst var i den.
Det er anderledes, men jeg synes det er på en spændende måde.
En af mine computere kan ikke "endnu" køre Unity, men kører i classic visning, er det ikke Gnome ?
Jeg er enige med Jer i at det vil være ærgerligt, hvis vi i fremtiden ikke kan vælge Gnome,
men vil det ikke altid være muligt at installere den senere, så længe at Ubuntu bygger på Debian?

Jeg læste lidt nede i tråden om børnesygdomme i Unity, at Unity ikke er beregnet til tablet.
Det troede jeg da ellers, da jeg så videoen her på http://www.go-ubuntu.dk/
Den er jeg også lidt vild med. :)
--
Henning

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf zob » 15. aug 2011, 01:16

Det vil stadig være muligt at installere Gnome3. Udviklen på Gnome2 stopper, så det er da helt fornuftigt at skifte hest. Især når man medtager at Canonical i forvejen har afløbere med desktops der må kunne appellere til dem der er kede af at Gnome ikke længere vil udvikle på version 2 (hvilket jo ikke har noget med Canonical at gøre) - jeg tænker selvfølgelig på det meget fine XFCE4.8 i xubuntu og KDE er da også meget lækkert - og så er der det meget hurtige LXDE i lubuntu. Ubuntu studio kører med Gnome som standard og skifter til XFCE fra 11.10. Masser af muligheder.
Jeg har svært ved at se hvordan man skal relatere dette en diskussion om frihed. Du har frihed til at installere hvad du vil. Du kan f.eks. installere ubuntu server og smide nærmest hvad som helst på og hvis du ønsker en desktop der ikke længere vedligeholdes kan du helt sikkert også hente den og installere den.
Friheden er der hvis man tager sig den (i dette tilfælde). Canonical har også friheden til at vælge mellem Gnome3 (som ville have været mindst lige så kontroversielt) og Unity. Men Gnome2 kunne de altså dårligt beholde ret meget længere.

Unity's problemer er i høj grad som bimsebasse da også kaldte det - børnesygdomme. Det vil helt sikkert blive bedre. Gnome2 vil fra nu af kun stå stille.

Der vil altid være nogen der synes det hele var meget bedre før, men det kan og skal vel ikke være Canonicals forretningsmodel at følge det princip.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf AJenbo » 15. aug 2011, 04:22

Jimmyfj skrev:"If it works - DON'T FIX IT"

Gnome 2 panelet gik konstant i kludder på faktisk alle maskiner jeg har brugt.

Jimmyfj skrev:Havde jeg ønsket mig et andet Desktop Environment end GNOME, så havde jeg installeret det selv.

Hvorfor installerede du så 11.04 hvis du ikke ville skifte brugerflade? Det står dig jo frit for at blive på en ældre udgave til tid og evighed og du kan tilmed få support af 10.04 frem til 2013.

Er det i øvrigt ikke også lige så arrogant og hul i hoved at der kommer en gnome 3 hvis du var glad for gnome 2?
At være sur over at de standard valg Cannonical laver ikke er dem du ville have er lige så tåbeligt som at komme og sige min computer er noget lort fordi dine dokumenter ikke liger på den.

Jimmyfj skrev:Men jeg havde ikke et sådant ønske, og så, med ét gik der lidt Microsoft i Canonical, og jeg blev så ellers mindet om, hvorfor det lige var, jeg forlod Windows tilbage i 2006.

Der har været ændringer i hver eneste udgave af Ubuntu, både af brugerfladen og standard programmer. Måske skulle du se på Linux From Scratch hvis du selv vil have lov til at bestemme alt. Og så husk at læse commit logs før du opdatere noget, de kunne hav ændret på noget du ikke var enig i.

Jimmyfj skrev:For mig at se er der ingen forskel på den måde Canonical og Microsoft behandler deres brugere på. Du har INTET at skulle have sagt. Fra og med 11.10 fjerner Canonical helt muligheden for at boote op i GNOME, og så er du tvunget til at bruge en halvfærdig, ugennemtænkt lappeløsning om helst skulle smøre Apple ud over hele din skærm. NEJ TAK.

Mig bekendt kom Windows Vista ikke med både Vista brugerfladen og XP brugerfladen og Windows 7 giver heller ikke mulighed for at hente og installere XP brugerfladen.
Jeg har forsøgt at snakke med MS udvikler og være inde på deres bug tracker, forsøge at hjælpe etc. og jeg kan sige at der er en verden til forskel, man har med Ubutnu en LANGT støre mulighed for at påvirke udviklingen, men det kræver at man engagere sig.

Gnome 2 minder mindst lige så meget om Mac OS X (har arbejdet med Apple Macs 6 år) som Unity gør det, så der syndes jeg også du skyder lidt skævt.

Hvis ikke du syndes Unity er klar så vendt med at opgrader, eller brug Gnome 2. Gnome DE vil være i arkivet (der er kun 700MB på en cd) fra 11.10 så kan du bare installere den som det første, hvis du insistere på at opgradere til udgaver hvor standart valget ikke hure dig.

Jimmyfj skrev:Kan jeg med Ubuntu ikke få min frihed til selv at bestemme, hvad skal jeg så med Ubuntu?

Det kan du fint, men hvis dine præferencer ligger så langt fra standard valget i Ubuntu (apt-get install gnome-shell gnome-session-fallback er ikke langt i mine øjne) at det ikke kan betale sig at ændre dem vil jeg forslå at du kigger på en anden distro der passer bedre til dig eller en hvor man selv bygger det hele fra bunden. Valgte du oprindeligt Ubuntu fordi den hade Gnome? Eller var det fordi du havde en forkert forventning om at det ikke ville udvikle eller ændre sig?

Vis ikke jeg vidste bedre ville jeg tro du trollede.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf AJenbo » 15. aug 2011, 04:35

T-Duck skrev:Men jeg savner i launcheren, det som dock'ene til mac, og man kan hente til windows og linux, er at men kan lave under launcher, til at man ken have et ikon der heder grafik, og man skal aktivere det på en måde, så der kommer et ekstra vindue. Men ellers er jeg blevet glad for unity

Tænker du på dem her?
Billede
Virker mig bekendt kun for filer og ikke programmer, men din ide er da udemærket.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf AJenbo » 15. aug 2011, 05:00

buddig skrev:En af mine computere kan ikke "endnu" køre Unity, men kører i classic visning, er det ikke Gnome ?

Jo, det er Gnome 2. Den eksistere stadig i Gnome 3 som Gnome DE, hvilket er hvad den skifter til hvis der ikke er 3D acceleration. Fra og med næste udgave af Ubuntu vil Ubuntu have en 2D udgave af Unity klar så bruger fladen er ens både med og uden 3D.

buddig skrev:Jeg er enige med Jer i at det vil være ærgerligt, hvis vi i fremtiden ikke kan vælge Gnome,
men vil det ikke altid være muligt at installere den senere, så længe at Ubuntu bygger på Debian?

Jo. Der er dog nogle forskelle mellem Ubuntu og Debian som kan gøre at enkelt pakker vikke altid er tilgængelig i Ubuntu selv om de er det i Debian, men har man tid nok kan man også løse det. Og så kommer det selvfølgelige an på om Gnome overhoved er i Debian, 6.0 som er den stabile har kun Gnome 2, og selv i testing er der stadig dele af Gnome 3 der mangler.
Men det vi taler om her i tråden (Gnome Shell og Gnome DE) findes både i Ubuntu 11.10, Debian unstable og Debian Testing (Ubuntu udspringer af Debian unstable). Vil man have en ren Gnome 2 uden at skulle til at løse konflikter skal man have fat i Gnome stable eller Ubuntu 11.04, eller en 3. distro.

buddig skrev:Jeg læste lidt nede i tråden om børnesygdomme i Unity, at Unity ikke er beregnet til tablet.
Det troede jeg da ellers, da jeg så videoen her på http://www.go-ubuntu.dk/
Den er jeg også lidt vild med. :)

Tablet er ikke deres primær mål, men de har det nok i baghovedet mens de arbejder ;) Jeg tror vi skal forbi 12.04 før der eventuelt vil blive sat rigtig fokus på tablets.
Windows går vist også med samme tanker da Windows 8 skulle komme i 2012 og have understøttelse af ARM cpu (det der er i de fleste tablets) samt have mange elementer fra Windows Phone.
Som om der ikke var nok at følge med i omkring OS'er :lol:

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf Kurt Christensen » 15. aug 2011, 10:20

man kommer ikke udenom at med unity blev det lidt mere uoverskueligt at finde rund og man skal vide lidt mere på forhånd for at komme hurtig hen hvor man skal, de skulle havde været konsekvens og lagt alle funktionerne i side-panelet
og ved sluk-knappen skulle gardinet rulle automatisk ned så man kunne vælge sluk med et klik, og så skulle den også slukke,ikke komme med et panel mere(mikrosoft :evil: ), og så skulle systemindstillinger fjernes derfra, det forvirrer med alle de forskellige indgangsvinkler, jeg kan mærke hvergang jeg skal bruge en ekstra funktion skal jeg lige tænke over hvilken vej jeg skal vælge, man kan så sige pyt, men det er sådan noget der er med til at gøre at man ubevidst ikke føler at det er lækkert, grafikken er lækker
gnome derimod er lidt kedeligt at se på, men vejen til funktionen man skal bruge er synligt og mere logisk hele vejen

jeg bruger så unity nu og har vennet mig til det, jeg kan så vælge at tilpasse, men som almindelig bruger er det for uoverskuelig for mig, det skulle gerne spille fra start og så kan man bagefter vælge ekstrafunktioner

så kan man sige man bare kan vælge gnome, jo jo men det er jo kedeligt at se på og ikke det sidste nye
(det er der altså en del ubevidst psykologi i :twisted: )
Når lejligheden byder sig.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf buddig » 15. aug 2011, 19:25

How to be me skrev:...og ved sluk-knappen skulle gardinet rulle automatisk ned så man kunne vælge sluk med et klik, og så skulle den også slukke,ikke komme med et panel mere(mikrosoft :evil: ),
Det har jeg også tænkt på, men - hvis jeg virkelig ønskede mig det, så ville jeg lave en genvej på skrivebordet med kommandoen

Kode: Vælg alt

 sudo shutdown -h now

Jeg tænker bare på, om jeg evt. vil komme til at lukke ned for hurtigt ved en fejltagelse, så i stedet for så lukker jeg bare låget ned, så går den i suspend, og er klar igen meget hurtigt. :)
Henning

bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf bimsebasse » 15. aug 2011, 19:47

Jeg er faktisk på Unity-holdet, ikke så meget fordi jeg er helt vild med interfacet som fordi min laptop kører gnidningsløst med Unity og det har jeg aldrig prøvet med Gnome. Dashen er godt designet, mangler lidt responstid af og til, er lidt småbuggy i forhold til Synapse eller Gnome-Do, men det skal nok blive glattet ud i kommende updates. Lige nu (11.10 Alpha 3) har Canonical planer om at smide dash-ikonet fra panelet ned i launcheren, det ser grimt men måske vænner sig til det. Docken/launcheren med quicklists er også god, mangler bare at man kan customize den (meget) mere og måske er det ikke den bedste ide at den er et compiz-plugin, nok også noget der bliver ordnet fremover. Hvad jeg mener om global menu osv.er vist ikke hemmeligt :)

Har kun prøvet Gnome 3 kort i en Fedora 15 live session - sagde mig ikke så meget.

bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Unity vs Gnome

Indlægaf bimsebasse » 15. aug 2011, 19:53

Ad Unity og tablet - hvadend canonical siger virker det ret tydeligt at Unity er et skridt i retning af tablets/mobiler med interfacet (ikke at der er noget i vejen med det, det er fornuftig fremtidssikring), i hvert fald i forhold til gnome 2 som 100% er et klassisk desktopmiljø.

Ad små gener i Unity jeg ikke har skabt mig hysterisk over endnu: når man klikker på et ikon i launcheren åbnes/fokuseres det pågældende programs vindue, når man klikker mens det er fokuseret sker der ... intet. Det er almindelig dock-opførsel (windows-panel, awn, docky, vist nok også macs dock) at et klik på ikon åbner, et klik på ikon med åbent vindue minimerer. Det er blevet rapporteret på launchpad som en bug men Canonical anerkender det ikke som sådan, så det bliver nok ikke ændret.

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster