Jeg må indrømme, at jeg efterhånden er mindre begejstret for løst systemet.
Formålet kan jeg dårligt ane, hvorimod jeg oplever det unuanceret og med nogle generende sideeffekter.
F.eks. mener jeg, at det medvirker til en undertoneakse i forum, hvor enhver henvendelse fra en bruger bliver betragtet som et problem, der skal løses.
Men Ubuntu er jo langt mere end et problem, der skal løses, og det kan derfor godt nogle gange være hensigtsmæssigt med god plads til lange diskussioner og tråde med masser af sammenligninger, forsøg, spørgsmål og svar fra flere skribenter.
Jeg kan heller ikke se, at det kan være et stort problem for søgefunktionen, da den alligevel default søger dybt og finder ord i indlæg frem for kun emner.
Jeg vil derfor stemme for, at debatten på dette punkt bliver gjort mere fri igen og løst systemet bliver fjernet.
Og denne passage i "Retningslinier i forum":
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=107630#p1076309. Ét indlæg, ét spørgsmål. Vi ser hellere at du opretter en hel stribe af indlæg, end at der stilles flere spørgsmål i samme indlæg. Det er langt lettere for dem som gerne vil hjælpe, at holde styr på.
10. Undgå at kapre andres tråde ved at skrive "Sådan et problem har jeg også næsten, kan i ikke lige ...". Opret et nyt indlæg i stedet for, og link eventuelt til det andet i beskrivelsen.
bliver pillet ud eller erstattet med en blød formulering om, at det nogle gange kan være hensigtsmæssigt for at opnå hjælp, at man opretter en ny tråd.
Ang. 9 står der "indlæg", men der må vel menes "emne", da løst systemet kun tillader et indlæg som løsning. Ang. 10 kan man næppe heller kapre en tråd uden at skrive et nyt indlæg, så der menes nok også "emne".
Ellers må jeg nok håbe på lidt opklarende info.
Hvis man gerne vil have et system at kigge på, så vil jeg nok foreslå, at løst systemet afløses af noget sjovere og mere levende, evt. ved at trådens opretter får en mulighed for at indstille et
"momentant frustrationsbarometer" på en skala fra 1-10, som kan ses på emneoversigten.
På den måde vil hjælpere med dårlig tid også altid kunne se, hvor de største aktuelle frustrationer findes.
Evt. kunne det måske programmeres, så barometeret automatisk falder et par hak pr. døgn, hvis ikke trådopretteren holder det ved lige.
Og for en ordens skyld, dette indlæg er altså heller ikke fordi jeg har et kæmpe stort akut problem, som jeg skal have løst. Det er kun ment som inspiration til en videre debat, som jeg tror på sigt kan gøre forum endnu bedre.