Nem guide til Docky i 8.10 - Den lækreste Linux-dock

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
andsen
Indlæg: 283
Tilmeldt: 4. apr 2008, 22:24
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Nem guide til Docky i 8.10 - Den lækreste Linux-dock

Indlægaf andsen » 3. mar 2009, 00:30

I denne guide vil jeg gennemgå, hvordan man installerer og benytter sig af denne usandsynligt lækre dock. Docky er, synes jeg, langt bedre end andre docks til linux pga. dens responsivitet og generelle lækkerhed.
Docky fungerer til både Ubuntu og Xubuntu. I princippet er Docky et tema til Gnome Do, der blot virker som en dock.

1)
Først skal Gnome Do's arkiver tilføjes til dine softwarekilder.
- Gå ind i System --> Administration --> Softwarekilder.
- Vælg fanebladet "Third-Party Software" og tryk på "Add". Her indsætter du, en ad gangen, de to nedenstående linjer.

Kode: Vælg alt

deb http://ppa.launchpad.net/do-core/ppa/ubuntu intrepid main
deb-src http://ppa.launchpad.net/do-core/ppa/ubuntu intrepid main

Du vil sikkert blive bedt om at genindlæse dine softwarekilder, så sig ja til dette.

2a)
Det er ikke sikkert du skal gøre følgende, men du kan blive bedt om det. Du skal indtaste disse koder i terminalen (Programmer --> Tilbehør --> Terminal), for at tilføje nøgler til de to arkiver:

Kode: Vælg alt

gpg --no-default-keyring --keyring /tmp/gnome-do.keyring --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv A5D19FDCAA6ABB440CD3464628A8205077558DD0
gpg --no-default-keyring --keyring /tmp/gnome-do.keyring --export --armor  A5D19FDCAA6ABB440CD3464628A8205077558DD0 | sudo apt-key add -
rm /tmp/gnome-do.keyring


3)
Nu skal Gnome Do installeres. Indsæt følgende i terminalen:

Kode: Vælg alt

sudo aptitude update && sudo aptitude install gnome-do


4)
Nu er det tid til at få docken frem.
- Start Gnome Do (Programmer --> Tilbehør --> Gnome Do)
- Der sker højst sandsynligt ikke noget, så tryk Windows-tast + Mellemrum, hvorefter programmet popper op.
- Højreklik i vinduet og vælg "Preferences"
- I fanebladet "General": Sæt flueben i "Start Gnome Do ved login" og fjern evt. fluebenet i "Show notification icon"
- I fanebladet "Appearance": Ved "Theme" vælges i rullemenuen Docky og værsågo'!

Tips og tricks:
1)
Docky har stadig Do's funktionalitet, så hvis man trykker Windows-tast + Mellemrum, så kommer den sædvanlige søgefunktion frem.

2)
I Ubuntu kan man blot trække sine ikoner fra enten skrivebord eller menu ned i docken, hvor de så ligger, men i Xubuntu kan man ikke trække dem ned. Her skal man i stedet søge ved hjælp af Do på det program man vil lægge på docken. Der vises en lille cirkel med et "+" i og man skal blot trykke på den.

3)
Gnome Do har et hav af plugins, så man f.eks. kan søge på mapper i sin /home eller gennemse sine kontaktpersoner i Evolution - det er bare at lege :-)

Kom gerne med både ris og ros, da dette er min første guide (som egentlig blot er oversat og tilføjet lidt personlige erfaringer)
Senest rettet af andsen 3. mar 2009, 10:29, rettet i alt 2 gange.
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD

"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams

Kantastisk
Indlæg: 207
Tilmeldt: 19. dec 2007, 17:10
Geografisk sted: Nørrebro, København

Re: Nem guide til Docky i 8.10 - Den lækreste Linux-dock

Indlægaf Kantastisk » 3. mar 2009, 01:19

Fedt! :D

Jeg bemærker lige, at hvis man kører amd64-versionen af Ubuntu, kan man i øjeblikket kun få version 0.6 af gnome-do igennem de repos (og dermed ikke docky-temaet).

I stedet kan man downloade og installere denne .deb. .deb-filen kommer desværre ikke med plugins. Der er tilsyneladende ikke fungerende plugins til amd 64 >0.6
dixi

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Nem guide til Docky i 8.10 - Den lækreste Linux-dock

Indlægaf laoshi » 3. mar 2009, 08:18

Det ser spændende ud.
Jeg skulle dog tilføje en nøgle for ikke at få advarsel om ikke-godkendt repository
Det sker med

Kode: Vælg alt

gpg --no-default-keyring --keyring /tmp/gnome-do.keyring --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv A5D19FDCAA6ABB440CD3464628A8205077558DD0
gpg --no-default-keyring --keyring /tmp/gnome-do.keyring --export --armor  A5D19FDCAA6ABB440CD3464628A8205077558DD0 | sudo apt-key add -
rm /tmp/gnome-do.keyring


Og så skal det vel lige bemærkes at det er en betingelse for at docky kan fungere, at man har aktiveret visuelle effekter
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

andsen
Indlæg: 283
Tilmeldt: 4. apr 2008, 22:24
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Nem guide til Docky i 8.10 - Den lækreste Linux-dock

Indlægaf andsen » 3. mar 2009, 10:19

Hmm, jeg har vist sovet i timen.. Var faktisk klar over det med 64-bit, men tænkte ikke lige over det :-P
Ang. de keys, så gjorde det vist ikke sådan hos mig. Kan være jeg husker forkert, da det er lidt tid siden jeg installerede :) Jeg tilføjer lige koderne til guiden.
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD

"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams

Darmann
Indlæg: 706
Tilmeldt: 18. dec 2008, 08:27
Geografisk sted: Hedensted

Re: Nem guide til Docky i 8.10 - Den lækreste Linux-dock

Indlægaf Darmann » 3. mar 2009, 10:44

hvad bruger man Docky til i sin dagligdag :?:
Med venlig hilsen

Darmann

andsen
Indlæg: 283
Tilmeldt: 4. apr 2008, 22:24
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Nem guide til Docky i 8.10 - Den lækreste Linux-dock

Indlægaf andsen » 3. mar 2009, 11:14

Den er ligesom docken i Mac OS X - Se eksempel her:

Se nogle eksempler her!
Det er den lille smarte en nede i bunden - jeg har fjernet panelet :-)

Betragt Gnome Do som et værktøj til hurtigere at åbne programmer og andet. Det er nok mest brugbart på bærbare, eftersom det tager tid at bevæge musen rundt hele tiden.

Docky er så bare en variant der både har den hurtige program-åbnings-funktion og en flot dock.
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD

"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams

Darmann
Indlæg: 706
Tilmeldt: 18. dec 2008, 08:27
Geografisk sted: Hedensted

Re: Nem guide til Docky i 8.10 - Den lækreste Linux-dock

Indlægaf Darmann » 3. mar 2009, 11:36

okay ja så er det jo vildt brugbart til mit behov da jeg har bærbar og elsker når noget er let tilgængelig så der var lige noget jeg vil lege med jeg takker
Med venlig hilsen

Darmann

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Nem guide til Docky i 8.10 - Den lækreste Linux-dock

Indlægaf Jakob77 » 3. mar 2009, 12:23

andsen skrev:Den er ligesom docken i Mac OS X - Se eksempel her:

Se nogle eksempler her!
Det er den lille smarte en nede i bunden - jeg har fjernet panelet :-)

Betragt Gnome Do som et værktøj til hurtigere at åbne programmer og andet. Det er nok mest brugbart på bærbare, eftersom det tager tid at bevæge musen rundt hele tiden.

Docky er så bare en variant der både har den hurtige program-åbnings-funktion og en flot dock.


Ja, flot ser det ud. :)

Angående den hurtige programåbningsfunktion, er der så mere hastighed at vinde end ved brug af f.eks. genvejstaster..?

andsen
Indlæg: 283
Tilmeldt: 4. apr 2008, 22:24
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Nem guide til Docky i 8.10 - Den lækreste Linux-dock

Indlægaf andsen » 3. mar 2009, 14:26

Det er nok tvivlsomt. Når mine hænder ligger på tastaturet, så ligger kombinationen til at få søgefunktionen frem ret ligetil, og så behøver man kun skrive det første eller de to første bogstaver i programmets navn.

Det er nok lidt hurtigere med genvejene, men de vil jo være lidt forskellige, mens Do kommer frem ved samme kombination og et enkelt bogstav eller to.

Der kan vist argumenteres for begge dele :-)
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD

"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams

Kantastisk
Indlæg: 207
Tilmeldt: 19. dec 2007, 17:10
Geografisk sted: Nørrebro, København

Re: Nem guide til Docky i 8.10 - Den lækreste Linux-dock

Indlægaf Kantastisk » 3. mar 2009, 18:18

Jakob77 skrev:
andsen skrev:Den er ligesom docken i Mac OS X - Se eksempel her:

Se nogle eksempler her!
Det er den lille smarte en nede i bunden - jeg har fjernet panelet :-)

Betragt Gnome Do som et værktøj til hurtigere at åbne programmer og andet. Det er nok mest brugbart på bærbare, eftersom det tager tid at bevæge musen rundt hele tiden.

Docky er så bare en variant der både har den hurtige program-åbnings-funktion og en flot dock.


Ja, flot ser det ud. :)

Angående den hurtige programåbningsfunktion, er der så mere hastighed at vinde end ved brug af f.eks. genvejstaster..?


Gnome-do forsøger at indeksere alle dine programmer, ikke bare dem, du har lavet genvejstast til. Hvis du også bruger gnome-do's plugins, åbnes der for langt flere muligheder, end du kan få ved genvejstaster. Du kan f.eks.
-Spille/stoppe musik efter kunstnere, albums eller numre
Skrive kommandoer
Åbne specifikke filer eller mapper
Søge på google-maps eller bare google
Pakke eller udpakke .tar-arkiver
Starte en chat med en specifik pidgin-kontakt
Mounte/unmounte drev
Definere ord, du har markeret
Åbne firefox-bogmærker eller specifikke urls

-osv. Der bliver hele tiden lavet nye, spændende plugins. I det hele taget er hele gnome-do-projektet nærmest et forsøg på at komme musen til livs i det hele taget.
dixi

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Nem guide til Docky i 8.10 - Den lækreste Linux-dock

Indlægaf laoshi » 3. mar 2009, 23:13

Hvis docky lægger sig bag ved det nederste panel (gjorde den for mig), så er der en løsning.
Åbn med terminalen

Kode: Vælg alt

gconf-editor
- eller gennem Programmer > Systemværktøjer > Konfigurationsredigering
Så skal du finde frem til /apps/gnome-do/preferences/Docky/Utilities/DockPreferences og sætte et hak i "AllowWindowOverlap"
Efter genstart af den grafiske flade med ctrl+alt+backspace lægger docky sig så forrest
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Nem guide til Docky i 8.10 - Den lækreste Linux-dock

Indlægaf laoshi » 4. mar 2009, 14:44

Tak for en super-guide, andsen. Efter lidt indkøringsproblemer som krævede genstart af gnome et par gange kører det bare perfekt, og allerede efter et par dages brug kan jeg ikke forstå hvordan jeg har kunnnet undvære docky
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Nem guide til Docky i 8.10 - Den lækreste Linux-dock

Indlægaf soundpartner » 4. mar 2009, 23:48

laoshi skrev:Tak for en super-guide, andsen. Efter lidt indkøringsproblemer som krævede genstart af gnome et par gange kører det bare perfekt, og allerede efter et par dages brug kan jeg ikke forstå hvordan jeg har kunnnet undvære docky

Arrg for helvede... det lydder som om der skal docky på min nye eeetop når den nu en gang kommer op at køre
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Nem guide til Docky i 8.10 - Den lækreste Linux-dock

Indlægaf Jakob77 » 5. mar 2009, 00:01

Kan man forestille sig, at der om et stykke tid kommer en opdatering til Ubuntu 8.10 , som gør det muligt at installere Docky via "Synaptic" eller via "Tilføj/fjern"..?

Den lyder jo til at være så god, at den bør være standardudstyr. :)

andsen
Indlæg: 283
Tilmeldt: 4. apr 2008, 22:24
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Nem guide til Docky i 8.10 - Den lækreste Linux-dock

Indlægaf andsen » 5. mar 2009, 00:38

laoshi skrev:Tak for en super-guide, andsen. Efter lidt indkøringsproblemer som krævede genstart af gnome et par gange kører det bare perfekt, og allerede efter et par dages brug kan jeg ikke forstå hvordan jeg har kunnnet undvære docky


Jeg takker mange gange - havde det på præcis samme måde, da jeg havde brugt den lidt tid :mrgreen:

Jakob77 skrev:Kan man forestille sig, at der om et stykke tid kommer en opdatering til Ubuntu 8.10 , som gør det muligt at installere Docky via "Synaptic" eller via "Tilføj/fjern"..?

Den lyder jo til at være så god, at den bør være standardudstyr. :)


Det er jeg slet ikke i tvivl om, for den eneste grund til den ikke er det, er fordi den stadig er "under development". Du vil dog stadig skulle installere Gnome Do, da Docky kun er et skin med ekstra funktioner.

Den lyder ikke bare til det... Den ER så god at den burde være standardudstyr :lol:
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD

"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster