Ubuntu og virus (og hvorfor du ikke behøver antivirus)

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Troels
Indlæg: 196
Tilmeldt: 6. maj 2008, 21:00

Ubuntu og virus (og hvorfor du ikke behøver antivirus)

Indlægaf Troels » 16. feb 2009, 02:43

Sikkerhed på Ubuntu og andre GNU/Linux-systemer

[beta]

Noget at det første mange nye Ubuntu-brugere spørger om, er antivirusprogrammer. Mange nye brugere er bange (og med god grund) for at få virus, orme, rootkits, keyloggers, trojanske heste, spyware, adware og andet malware ind på deres computere, og har derfor en masse spørgsmål omkring emnet. Denne guide er skrevet på grund af alle de spørgmål der opstår omkring sikkerhed på Linux. Det er mit håb, at vi med denne tråd vil undgå at få helt ligeså mange henvendelser i forum, samt at samle alle 'guldkornene' et sted. Så hvis I har forslag til forbedringer, eller I vil stille et spørgsmål vedrørende sikkerhed, er I velkomne til at skrive i tråden :) Der vil fortrinsvis blive brugt ordet ”virus” om alle skadelige programmer, selvom ordet i teknisk forstand er misvisende.

Skal jeg bruge antivirus i Ubuntu?

Svaret er nej, det er der intet behov for.
I Windows er virus et stort problem, da det er meget svært at bruge en computer uden antivirus/firewall med netadgang uden at få ubudne gæster. Dette er dog ikke et problem i Linux. Som standard behøver du altså ikke installere noget som helst for at forbedre din sikkerhed efter en installation af Ubuntu. Det skal man kun i specielle tilfælde hvis man f.eks. har en server kørende. Altså er du perfekt sikret imod Windows vira!

Du kan installere antivirus på din Ubuntumaskine, men det er kun for at scanne mod Windows vira, så det er der ikke nogen grund til (medmindre du vil sløve din computer ned).


Hvorfor er det ikke nødvendigt med antivirusprogrammer i Ubuntu?

For at forstå dette er det nødvendigt med lidt kendskab til computere. Filer der er ”kørbare” på Windows er det ikke på Linux. Det vil altså sige, at hvis du får en virus ind på din computer vil den ikke engang kunne køres på Linux. Der vil ikke ske noget som helst. Heller ikke selvom du forsøger med vold og magt! (Det er det samme som gør sig gældende, når du forsøger at installere et Windows program. Heldigvis kan man bruge Wine. Men forskellen er, at når du bruger Wine skal du gøre en aktiv indsats for at få det til at køre + at alle programmer vil køre i dit navn.) Men hvorfor bliver der så ikke bare skrevet en virus til Linux platformen?
Det er der en række grunde til:

1.
For det første (og nok den vigtigste): Sikkerheden i Linux er langt bedre end i Windows. Selvom Linux skulle gå hen og blive ligeså udbredt som Windows ville det aldrig kunne angribes ligeså slemt. Det er fordi Linux er baseret på UNIX, der nok er det mest gennemdesignede OS nogensinde. Der er sikkerheden tænkt ind i systemet fra starten af, i stedet for først bagefter at lappe det, som Microsoft Windows er så kritiseret for. Linux opererer med Principle of least privilege, i daglig tale bare kaldet rettigheder, der vil sige, at et program skal køre med det mindste antal rettigheder det har behov for at kunne fungere, intet mere. Dette er et genialt koncept der udover høj sikkerhed sikrer optimal stabilitet i programmerne. Rettighederne styres på filniveau. Det vil sige at alle filer og kataloger tilhører en bruger og en gruppe. Der er således specificeret hvem der kan skrive i de forskellige mapper og tilgå de forskellige filer. Har den bruger der forsøger at tilgå en fil ikke rettigheder til det, vil systemet afvise anmodningen. Sværere er det ikke.

Du kan selv prøve med ”ls -l” i terminalen.
Hvis vi kører kommandoen i terminalen kommer det til se sådan ud:

Kode: Vælg alt

troels@debian:/$ ls -l
totalt 41
drwxr-xr-x   2 root root 4096  7 feb 22:30 bin
drwxr-xr-x   4 root root 1024  7 feb 22:40 boot
lrwxrwxrwx   1 root root   11  7 feb 21:58 cdrom -> media/cdrom
drwxr-xr-x  12 root root 3460 15 feb 00:58 dev
drwxr-xr-x 101 root root 8192 15 feb 00:58 etc
drwxr-xr-x   4 root root   30 15 feb  2009 home
lrwxrwxrwx   1 root root   28  7 feb 22:02 initrd.img -> boot/initrd.img-2.6.26-1-686
drwxr-xr-x  14 root root 4096 14 feb 22:25 lib
drwxr-xr-x   4 root root   79 15 feb 00:58 media
drwxr-xr-x   2 root root    6  4 nov 22:21 mnt
dr-xr-xr-x 110 root root    0 14 feb 21:33 proc
drwxr-xr-x  16 root root 4096 14 feb 22:41 root
drwxr-xr-x   2 root root 4096 14 feb 22:25 sbin
drwxr-xr-x   2 root root    6 16 sep 09:38 selinux
drwxr-xr-x   2 root root    6  7 feb 21:58 srv
drwxr-xr-x  11 root root    0 14 feb 21:33 sys
drwxrwxrwt   9 root root 4096 15 feb 00:58 tmp
drwxr-xr-x  11 root root  109  7 feb 22:15 usr
drwxr-xr-x  14 root root  140  8 feb 09:08 var
lrwxrwxrwx   1 root root   25  7 feb 22:02 vmlinuz -> boot/vmlinuz-2.6.26-1-686
troels@debian:/$


Her ser vi mit / katalog. Det første bogstav der står i hver linje indikerer om der er tale om et program eller et katalog. Der er ti bogstaver i alt, og det kan også umiddelbart være lidt svært at finde rundt i. Men efter det første bogstav kommer der ni andre, der indikerer tilladelserne for filen eller mappen. r betyder læs, w betyder skriv, og x betyder at der er tilladelse til at køre programmer/ at filen kan køres som et program. De første 3 er for filens/mappens ejer. De næste 3 er for den gruppe som filen/mappen tilhører, og de sidste 3 er for alle andre. Kun ejeren af filen/mappen kan ændre rettighederne, så det giver jo stor sikkerhed. Står der kun en streg, er der ikke tilladelse for denne handling.

Lad os nu sige, at du får en virus til Linux ind på din computer. I Windows vil den ofte forsøge at lægge sig i systemmapperne. På Linux kan systemmapperne kun tilgås af brugeren root (root er superbrugeren eller administratoren på et Linux system, og du kan få root tilladelse ved at skrive sudo foran en kommando). Eftersom virussen er aktiveret af dig vil den køre i dit navn. Ergo vil virussen have dine tilladelser og virussen vil derfor blive nægtet adgang til mappen. Det vil altså sige, hvis ikke der er ”hul” i systemet (altså fejl i koden) er det værste der kan ske, at du får slettet dine personlige filer (husk backup!). Dette har også andre fordele. F.eks. vil et program der køres som normal bruger aldrig kunne crashe hele maskinen fordi det kører med begrænsede rettigheder. Rettigheder er først noget Windows er begyndt med for nylig, men det er stadig dårligt implementeret.

2.
Dernæst kommer at Linux har en meget lille del af markedsandelen. Tallene svinger mellem 0-2 % (afhængigt af hvilken kilde du spørger). Det vil altså sige, at selvom en ond person skulle skrive en enormt effektiv virus til Linux, ville den kun kunne gøre begrænset skade. Dermed vil crackerne altså få meget mere ud af at skrive en virus til Microsoft's platform, der jo har 85 % af markedet. Der ville der være langt større damage potential.

3.
En fil er heller ikke kørbar fra starten, man er nødt til at tillade at filen kan køres som program, før den lan udføres. Det vil sige, at du heller ikke kan få virus ved bare at klikke på en mail, fordi den skal have tilladelse til at køres først. I Windows kan du få virus, bare ved at klikke på en mail. I Ubuntu derimod er du nødt til først at trykke på Mailen, downloade indholdet, gøre filen eksekverbar, og først der køre den. Brugeren skal altså gøre noget aktivt for at få virus på computeren.

4.
Som et sidste punkt skal også det punkt der hedder Social engineering nævnes. Social engineering, også kaldet "bugs in the human hardware", er det eneste Linux ikke kan redde dig fra, uanset hvor godt systemet ellers er sat op. På dansk betegnes det vel som en fejl 40. Det er det, at du narres til at gøre en bestemt handling, imod forventning om at den skulle gøre noget bestemt. Det kunne f.eks. være at installere et program, køre en fil eller kommando, som i virkeligheden sletter alt på computeren eller kompromitterer data. F.eks. er der desværre set flere eksempler på social engineering fra de officielle Ubuntu forums, hvor folk har bedt om hjælp om hjælp i en tråd, og hvor der så er blevet svaret med med "Hey, du skal bare køre denne kommando som root: "bla-bla-slet-alt". Godtroende som folk har været har de så kørt kommandoen og fået slettet alt på deres computere. Så derfor få altid forklaret en kommando først, eller få den bekræftet andetsteds fra (her kommer lige en advarsel: Hvis nogen beder dig om at "rm -rf" noget, så lad være med det, da det er en meget kraffuld kommando). På samme vis er det ofte uklogt at bare at installere noget tilfældigt software du finder på nettet. Brug arkiverne, de plejer at have det meste!
Senest rettet af Troels 12. mar 2009, 16:49, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu og virus (og hvorfor du ikke behøver antivirus)

Indlægaf Christian.Arvai » 16. feb 2009, 06:20

Troels skrev:4.
Som et sidste punkt skal også det punkt der hedder Social engineering nævnes. Social engineering, også kaldet "bugs in the human hardware", er det eneste Linux ikke kan redde dig fra, uanset hvor godt systemet ellers er sat op. På dansk betegnes det vel som en fejl 40. Det er det, at du narres til at gøre en bestemt handling, imod forventning om at den skulle gøre noget bestemt. Det kunne f.eks. være at installere et program, køre en fil eller kommando, som i virkeligheden sletter alt på computeren eller kompromitterer data. F.eks. er der desværre set flere eksempler på social engineering fra de officielle Ubuntu forums, hvor folk har bedt om hjælp om hjælp i en tråd, og hvor der så er blevet svaret med med "Hey, du skal bare køre denne kommando som root: "bla-bla-slet-alt". Godtroende som folk har været har de så kørt kommandoen og fået slettet alt på deres computere. Så derfor få altid forklaret en kommando først, eller få den bekræftet andetsteds fra (her kommer lige en advarsel: Hvis nogen beder dig om at "rm -rf" noget, så lad være med det, da det er en meget kraffuld kommando).

Nu er det altså ikke alle der skriver sudo rm -rf for at slette hele harddisken hos uskyldige brugere, jeg bruger den kommando i flere af mine guides - feks. til at tømme papirkurven for låste filer.
Men jeg kan desværre godt give dig ret i den historie, jeg har selv oplevet at der var en på irc der fik slette hele pc´en på den måde, men jeg kan tilføje at den kommando er blevet spærret fra 8.04 og frem, vi har testet det på flere på flere pc´er - se evt viewtopic.php?f=11&t=3327 , Bemærk lige at bare fordi Wrapper og undertegnede var forsøgskaniner vil jeg ikke anbefale jer at "lege" med kommandoen, der skal kun små ændringer til for at den sletter mapper og eftersom at den starter op i "sudo", er det intet der stopper den kommando - når den først er kørt !

Jeg kan i øvrigt anbefale denne artikkel om ubuntu og virus http://blog.blazingangles.net/soapbox/2 ... linux.html Af Ole Wolf
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

wolf
Indlæg: 110
Tilmeldt: 29. jan 2008, 08:58
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Ubuntu og virus (og hvorfor du ikke behøver antivirus)

Indlægaf wolf » 16. feb 2009, 19:35

Troels skrev:For det første (og nok den vigtigste): Linux har en meget lille del af markedsandelen. Tallene svinger mellem 0-2 % (afhængigt af hvilken kilde du spørger). Det vil altså sige, at selvom en ond person skulle skrive en enormt effektiv virus til Linux, ville den kun kunne gøre begrænset skade.

Lige netop dette argument holder ikke. Det kan man hurtigt forvisse sig om, når man indser, at hackere går efter selv ret obskure websiders svagheder samt sikkerhedsproblemer i enkelt-applikationer, som har endnu mindre udbredelse end Linux.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu og virus (og hvorfor du ikke behøver antivirus)

Indlægaf thj01 » 17. feb 2009, 12:21

Det holder overhovedet ikke.

Det bedste argument mod virus på Linux - Eller opensourcesystemer i det hele taget er, at systemerne bliver set på med så mange øjne at huller bliver opdaget hurtigere.

Samtidig med dette deler man sine patches på internettet og beholder dem ikke for sig selv (et krav der er indeholdt i mange Opensource licenser)

Dit argument er faktisk bare en videreførlse af Windows "whinernes" argument. Jamen der er ikke virus på linux fordi det er et ligegyldigt markede.

Mange af de servere der kører på nettet er Linux servere med apache og andre Opensource ting ovenpå. De bliver jo sjovt nok heller ikke angrebet. Jeg har desværre ikke nogen statistik over hvor mange linux servere der er på nettet, men det er LANGT mere end 2 %

årsagerne til manglende virus på LInux er:

Mere intelligent design af styresystemet
En udviklingsmodel der eliminierer denne form for udnyttelse

http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=86
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: Ubuntu og virus (og hvorfor du ikke behøver antivirus)

Indlægaf ChrisBuchholz » 17. feb 2009, 12:26

Enig, thj01.

Troels
Indlæg: 196
Tilmeldt: 6. maj 2008, 21:00

Re: Ubuntu og virus (og hvorfor du ikke behøver antivirus)

Indlægaf Troels » 12. mar 2009, 16:49

Okay, jeg giver mig. Jeg kan godt se jeres argumenter. Jeg har nu omformet guiden, så alle forhåbentlig kan stå inde for gyldigheden. Jeg har den stadig markeret som beta, da der sikkert er plads til forbedringer.

Brugeravatar
nmouse
Indlæg: 70
Tilmeldt: 6. jun 2008, 12:53
IRC nickname: nmouse
Geografisk sted: Ringsted

Re: Ubuntu og virus (og hvorfor du ikke behøver antivirus)

Indlægaf nmouse » 10. dec 2009, 15:19

Hej

Det er kanon med sådan en tråd, så har alle dem der vil spørge om dette, hver dag, fået et svar... :-)

Dog...
--- KLIP fra CSIS ----
Det er lykkedes en person at distribuere eller modificere to forskellige screensaver, som er blevet stillet til rådighed på den populære portal "Gnome-Look.org".

Filerne, som er af typen .deb (http://en.wikipedia.org/wiki/Deb_%28file_format%29) hedder "waterfall" og "Ninja Black" og vil ved installation køre et script der med elevaterede rettigheder dropper malware til systemet.

Den pågældende malware kan misbruges til bl.a. at udføre DDoS (Distribueret Denial of Service) fra inficerede maskiner.
---- KLIP SLUT, næsten ----
Og der er mere, men det må jeg vist ikke sakse ;-)

Det kan godt være "indtil nu", at det er ok, men jeg tror, på et tidspunkt så vender det... :(

Det er bare "hvornår" ???

Det var måske en go ide at skrive i toppen af det første indlæg "Sidst rettetxxx" og ikke bare i bunden...

Med virusfri hilsen
Chris Kjølbo

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu og virus (og hvorfor du ikke behøver antivirus)

Indlægaf laoshi » 10. dec 2009, 15:49

"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu og virus (og hvorfor du ikke behøver antivirus)

Indlægaf Christian.Arvai » 10. dec 2009, 16:03

@nmouse

Nu er det jo heller ikke for sjovs skyld at vi altid anbefaler folk at installere fra Repo (feks Softwarecenter), og ikke hente ting som man finder rundt omkring på nettet, der er intet system der er sikrere en brugeren bag skærmen tillader, forstået på den måde, at hvis jeg nu laver et "ondsindet" script og du tillader kørslen af det, kan Ubuntu jo ikke gøre andet en at følge dig.
Fordelen ved at hente fra Repo og ellers følge de guides som henvises til her fra forum, er at man er sikret imod sådanne problemer, og at der er en meget høj selvjustits iblandt dem der supporter.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu og virus (og hvorfor du ikke behøver antivirus)

Indlægaf soundpartner » 11. dec 2009, 04:20

nmouse skrev:Hej

Det er kanon med sådan en tråd, så har alle dem der vil spørge om dette, hver dag, fået et svar... :-)

Dog...
--- KLIP fra CSIS ----
Det er lykkedes en person at distribuere eller modificere to forskellige screensaver, som er blevet stillet til rådighed på den populære portal "Gnome-Look.org".

Filerne, som er af typen .deb (http://en.wikipedia.org/wiki/Deb_%28file_format%29) hedder "waterfall" og "Ninja Black" og vil ved installation køre et script der med elevaterede rettigheder dropper malware til systemet.

Den pågældende malware kan misbruges til bl.a. at udføre DDoS (Distribueret Denial of Service) fra inficerede maskiner.
---- KLIP SLUT, næsten ----
Og der er mere, men det må jeg vist ikke sakse ;-)

Det kan godt være "indtil nu", at det er ok, men jeg tror, på et tidspunkt så vender det... :(

Det er bare "hvornår" ???

Det var måske en go ide at skrive i toppen af det første indlæg "Sidst rettetxxx" og ikke bare i bunden...

Med virusfri hilsen
Chris Kjølbo

det du så ikke har med er at efter ca 1 time blev pakken fjernet fra gnomelooks igen, og ca 15 min derefter var der et script ude for at få det fjernet igen.
og sidst men ikke mindst har man sporet personen der lavede pakken og det sidste jeg hørte var at han ville blive politianmeldt så snart man var sikkerr på at det var personen man havde sporet det til.

hvad mere er så vil et vilket som helst antivirusprogram ikke kunne sikre dig imod at du selv henter pakker ned og installerer disse
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Brugeravatar
nmouse
Indlæg: 70
Tilmeldt: 6. jun 2008, 12:53
IRC nickname: nmouse
Geografisk sted: Ringsted

Re: Ubuntu og virus (og hvorfor du ikke behøver antivirus)

Indlægaf nmouse » 15. dec 2009, 11:19

hvad mere er så vil et vilket som helst antivirusprogram ikke kunne sikre dig imod at du selv henter pakker ned og installerer disse


Ja det har du ret i, lige gyldigt hvilket operativsystem, og om der er den store sikkerhedspakke man benytter...

Jeg vil så efter alle de indlæg, anbefale at der ikke installeres et antivirus program på en linux/ubuntu distribution !
- Men .. .. ..
Hvis Hr/Fru Danmark sidder hjemme med den bærbare foran TVét, og vil surfe/hente programmer, og støder ind i et program, som de så henter/installere.
-Det kan godt være de selv er ude om det, men derfor er det måske en god ide at have noget sikkerhed, som kan "hjælpe" i sådanne situationer, og disse situationer, med ubuntu´s udbredelse, som bliver stadig større, så er tiden måske kommet...

Har man nogen ide om hvor mange "ikke linux/nørder" der benytter Ubuntu, på desktoppen, uden at være kyndig i en shell...
- Jeg kender ikke nogen, endnu ??

Er tiden kommet, eller venter vi lidt endnu ??

Måske kan man sige, for nørder behøver du ikke noget Linux Antivirus.
- For almindelige dødelige brugere, er det en god ide at installeret et Antivirus program på din Linux/Ubuntu.

Med virusfri hilsen

Chris Kjølbo

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu og virus (og hvorfor du ikke behøver antivirus)

Indlægaf soundpartner » 15. dec 2009, 19:05

nmouse skrev:
hvad mere er så vil et vilket som helst antivirusprogram ikke kunne sikre dig imod at du selv henter pakker ned og installerer disse


Ja det har du ret i, lige gyldigt hvilket operativsystem, og om der er den store sikkerhedspakke man benytter...

Jeg vil så efter alle de indlæg, anbefale at der ikke installeres et antivirus program på en linux/ubuntu distribution !
- Men .. .. ..
Hvis Hr/Fru Danmark sidder hjemme med den bærbare foran TVét, og vil surfe/hente programmer, og støder ind i et program, som de så henter/installere.
-Det kan godt være de selv er ude om det, men derfor er det måske en god ide at have noget sikkerhed, som kan "hjælpe" i sådanne situationer, og disse situationer, med ubuntu´s udbredelse, som bliver stadig større, så er tiden måske kommet...

Har man nogen ide om hvor mange "ikke linux/nørder" der benytter Ubuntu, på desktoppen, uden at være kyndig i en shell...
- Jeg kender ikke nogen, endnu ??

Er tiden kommet, eller venter vi lidt endnu ??

Måske kan man sige, for nørder behøver du ikke noget Linux Antivirus.
- For almindelige dødelige brugere, er det en god ide at installeret et Antivirus program på din Linux/Ubuntu.

Med virusfri hilsen

Chris Kjølbo


men kære ven... det skulle tage mig 10 sekunder at flække et script sammen der sletter hele din harddisk.
det skulle tage mig 10 sek mere at få dig til at køre det og intet antivirus i verden ville reagere på det...

de nuværende antivirus systemer leder efter kendte vira TIL WINDOWS så de er spild af tid
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Klitgaard
Indlæg: 43
Tilmeldt: 16. okt 2008, 22:38
Geografisk sted: Kolding

Re: Ubuntu og virus (og hvorfor du ikke behøver antivirus)

Indlægaf Klitgaard » 28. dec 2009, 16:32

Hvad gør man så hvis flere computere, Linux og Windows, er på samme netværk. Så vil en for linux uskadelig virus kunne inficere en Windowsmaskine. Ligesom evt. afsendte filer vil kunne smitte modtageren.
Så findes der en Antivirus der altid kan køre på Ubuntu?

God jul

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu og virus (og hvorfor du ikke behøver antivirus)

Indlægaf laoshi » 28. dec 2009, 16:35

Så findes der en Antivirus der altid kan køre på Ubuntu?

Ja, det gør der da. Du kan hente clamav via Softwarecenter (eller tilsvarende i præ-9.10-Ubuntu)
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Ubuntu og virus (og hvorfor du ikke behøver antivirus)

Indlægaf Pihl » 28. dec 2009, 21:28

Der findes en del antivirusprogrammer, som kører på Linux/Ubuntu. Du kan se nogle her:

https://help.ubuntu.com/community/Antivirus

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Bing [Bot] og 0 gæster