Oprydning og opdatering af Ubuntu

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 25. mar 2009, 10:44

ChrisBuchholz skrev:Jeg gik din kommandoer igennem trin for trin, bare lige for at checke med manualerne, om der var flere spændende ting der kunne bruges. Her lagde jeg mærke til at din kommando

Kode: Vælg alt

sudo rm -rf /var/cache/apt/archives/*.deb
er unødvendig, da du faktisk gør det samme lidt længere oppe:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get clean -y --force-yes
En af de ting den gør, er at rydde op (blandt andet slette .deb filer) i /var/cache/apt/archives/.

Og så skal der vidst også lige flettes et "apt-get" ind i mellem i sudo og check -y, i Kommandolinien og scriptet indeholder følgende: kapitlet.


Ellers god guide.

Jeg har rettet den fejl med "apt-get" (og tak for at du nævnte det), den del med cache vil jeg lige teste igennem før jeg ændre på noget, så længe det bare evt er en overflødig kommando, sker der ikke noget ved at vente til det er tjekket.


EDIT kl 11.10 : Det er korrekt at sudo apt-get clean -y --force-yes rydder op i cache, så jeg fjerner sudo rm -rf /var/cache/apt/archives/*.deb fra guiden.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 25. mar 2009, 11:55

Jeg har noget som jeg gerne vil have lidt hjælp til at teste, i den nye 9.04 jaunty er der en indbygget oprydningfunktion der hedder system>administration>computer janitor , når jeg har testet denne guide på 9.04 har jeg fundet ud af følgende:

Efter fuld opdatering af ubuntu og opgradering af kernel, kontrollerede jeg computer janitor og den fandt følgende 2 pakker: linux-image-2.6.28-9-generic (.deb package) og linux-restricted-modules-2.6.28-9-generic (.deb package), derefter kørte jeg scriptet og det fandt temmelig mange pakker der kunne slettes (det kørte som det plejer på 8.10), men scriptet fandt ikke de 2 pakker som computer janitor og disse blev ikke fjernet under kørslen af scriptet.

Så jeg er interesseret i at hører hvad andre kan finde i computer janitor både før og efter kørsel af scriptet i 9.04, samt hvor i systemet disse 2 .deb pakker ligger – så jeg kan se om det kan komme med i guiden.



PS: Jeg tester pt på 9.04 alpha 6 /32 bit og er på kernel 2.6.28-11-generic
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

OVN
Indlæg: 130
Tilmeldt: 13. feb 2007, 03:07
Geografisk sted: Thy

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf OVN » 8. apr 2009, 02:13

Det er en fin guide du har lavet, men den bliver helt unødvendig nu med den nye 9.04, Systemoprydder, som computer janitor nu hedder, finder mindst lige så meget og jeg kan ikke se nogen grund til opså at rydde op manuel, i øvrig er jeg glad for at mere og mere bliver grafisk betjent på Ubuntu (og måske også andre Linux) det bliver nemmere at overbevise gamle indædte Windows brugere til at skifte, selv har jeg en Windows XP tilbage og to med Ubuntu 8.04 og 9.04

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf laoshi » 8. apr 2009, 06:29

Det er rigtigt at Systemoprydder finder mange ting - hos mig hovedsagelig deb-pakker. Og her skal man holde tungen lige i munden, for den foreslår at man fjerner pakker som man selv har installeret, f.eks. turboprint.
Det skal dog retfærdigvis siges, at når man har fjernet hakket fra dem, så bliver de næste gang vist, men ikke foreslået fjernet.
Jeg bruger nu under alle omstændigheder som standard christians guide (tilrettet egne behov) da jeg så har kontrol over hvad der ryddes op i. Og så finder systemoprydderen ikke meget andet end mine selv-installerede deb-pakker
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 8. apr 2009, 12:16

OVN skrev:Det er en fin guide du har lavet, men den bliver helt unødvendig nu med den nye 9.04, Systemoprydder, som computer janitor nu hedder, finder mindst lige så meget og jeg kan ikke se nogen grund til opså at rydde op manuel, i øvrig er jeg glad for at mere og mere bliver grafisk betjent på Ubuntu (og måske også andre Linux) det bliver nemmere at overbevise gamle indædte Windows brugere til at skifte, selv har jeg en Windows XP tilbage og to med Ubuntu 8.04 og 9.04

Jeg har testet computer janitor flere gange og jeg må indrømme at jeg absolut ikke er imponeret over den, den finder kun større .deb pakker fra feks opdatering af kernel, men hver gang jeg har testet computer janitor, har jeg skulle bruge scriptet til at rydde op bagefter - så jeg vil stadigt anbefale guiden på 9.04.

Ud over det finder computer janitor bla. heller ikke fejlen med dpkg --configure -a, cache bliver ikke tømt, ubuntu bliver ikke opdateret og papirkurven bliver ikke tømt.

Men du kan jo selv teste det på en nem måde, lav en helt ny install af 9.04, opdater den og hent dine standardprogrammer, kør computer janitor og derefter denne guide - jeg er som tidlige skrevet interreserret i testresultater fra 9.04.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 8. apr 2009, 18:30

OVN skrev: i øvrig er jeg glad for at mere og mere bliver grafisk betjent på Ubuntu (og måske også andre Linux) det bliver nemmere at overbevise gamle indædte Windows brugere til at skifte, selv har jeg en Windows XP tilbage og to med Ubuntu 8.04 og 9.04

Det vil jeg godt give dig ret i. Den grafiske brugerflade skal helst være tilstrækkelig.
Men det undrer mig lidt, at der ikke i højere grad bruges en kombination, hvor man meget tydeligt lader den grafiske løsning pege på et script.
På den måde kunne man både tilfredsstille dem, som vil have det grafisk, og dem som gerne vil fordybe sig i scriptet, og dem som helst vil bruge terminalen.
Hvis de grafiske løsninger får lov til at bulldoze alt andet ned, så kan der måske komme en dag, hvor de sidstnævnte slet ikke kan bruge Ubuntu mere. Ikke engang selvom de har en christian.arvai og en Laoshi til at forsyne sig med gode scripts.
Så jeg synes ikke, at det er "enten eller", men nærmere et "både og", vi skal frem til. :)


christian.arvai

Undskyld at jeg gik lidt ud over emnet, jeg måtte bare lige af med det.
Jeg har prøvet dit script på min 8.10 , og det gik som fod i hose. :)

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf ChrisBuchholz » 8. apr 2009, 19:15

@jakob77:

Fordelen ved scripts og egentligt rigtigt mange ting på CLI-basis, er at når man skal lave et script eller program, så kan man med ting der kun skal køre i CLI 100% nøjes med at fokusere på funktionalitet, hvorimod man med GUI også skal have stablet et grafisk interface på plads, hvilket mange gange - især når det kommer til simple programmer - kan være mange gange mere opfattende end selve funktionaliteten i programmet og så rent ud sagt tabt.

Jeg kan sagtens se hvorfor en musik afspiller og internet browser skal laves som GUI program, men jeg synes ikke der er nogen idé i et lave et oprydsnings-program eller version controlling med et grafisk interface. Her synes jeg det passer bedre i CLI.

OVN
Indlæg: 130
Tilmeldt: 13. feb 2007, 03:07
Geografisk sted: Thy

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf OVN » 10. apr 2009, 13:36

Det var min erfaring du fik, dengang jeg skrev at din metode bliver overflødig, måske tog jeg munden for fuld, jeg er kun en simpel bruger som gør flittig brug af andres erfaringer, jeg har aldrig lavet en script, din metode blev kørt i Terminal, kørsels metode 2 i dit første indlæg så vidt jeg husker, jeg er som før skrevet, glad for at Ubuntu bliver mere og mere grafisk betjent, jeg kørte System - Administration - Opdaterings håndtering og opdaterede, bagefter kørte jeg System - administration - Systemoprydder (computer janitor), jeg kan selvfølgelig ikke huske alt det System oprydder fandt og fjernede, men kan for eksempel nævne alle linjerne i Grub (der var mange, jeg har haft Jaunty Jackalope siden Alpha 2), undtaget de to nyeste + mem test.
Bagefter kopierede jeg din metode ind i Terminal og kørte den, der var INTET at fjerne eller opdatere,
men som sagt bare en erfaring fra en simpel bruger som ikke kan programere eller skrive scripts.
Jeg kørte også din metode i min Hardy Heron som ikke kan bruge computer janitor (eller jeg kan ikke finde ud af det) der skete der så til gengæld en hel masse, både oprydning og opdateringer, men papir kurven blev ikke tømt og alle linjerne i Grub er der stadig, der er en kilometer lang vej ned til den gamle Windows XP, som næsten aldrig bliver startet, det er kun dovenskab at jeg ikke har fået et Activ Card til netbanken endnu :lol:

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf Stra » 10. apr 2009, 13:54

OVN skrev: alle linjerne i Grub er der stadig, der er en kilometer lang vej ned til den gamle Windows XP, som næsten aldrig bliver startet, det er kun dovenskab at jeg ikke har fået et Activ Card til netbanken endnu :lol:
Dem kan du nemt fjerne. :D
Installer startup-manager fra tilføj/fjern eller synaptic eller tast i terminal

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install startupmanager
Find den bagefter under system/administration/startUpmanager.

Indstil fx timeout til 3 sek og gå til "advanced". Her aktiverer du "Limint number osv" og skriver 1 i "Number of kernels".

Herefter vises kun den sidst opdaterede kerne + recovery + memtest.

Stra

PS vil du have dem helt væk, og ikke kun skjule dem, kan du finde dem du vil fjerne via synaptic og afinstallere dem
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf soundpartner » 10. apr 2009, 14:40

hey christian.
jeg har fået et mindre problem efterhånden med evolution. den laver knuder og vil f.eks ikke slette gamle beskeder.
løsningen er følgende:

Kode: Vælg alt

rm -rf ~/.evolution/mail/local/folders.db

det har ingen indvirkning på de gemte mails som sådan da det bare er en base over mapper og deres indhold, men basen har det desværre med at sande til og bare vokse og vokse til den bliver langsom og ustabil
jeg skal bruge denne komando ca en gang om måneden (får sindsygt meget spam som godtnok bliver slettet automatisk men stadig laver ballade)
tænkte at du evt ville have det med i dit script
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

guuf
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. nov 2008, 15:29

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf guuf » 27. jul 2009, 11:01

Jeg har forsøgt med Christian Arvai' guide om configure -a. Det fungerer deværre ikke i min Ubuntu Studio.
Terminalen skriver bare : adding extension /usr/lib/openoffice/basis3.0/program/mailmerge.py... (blinkende cursor)
Terminalen kan herefter ikke lukkes => "Der er stadig kørende proces igang..."

Hvad er der galt mon ?? :(
Hilsen guuf

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf soundpartner » 27. jul 2009, 11:04

guuf skrev:Jeg har forsøgt med Christian Arvai' guide om configure -a. Det fungerer deværre ikke i min Ubuntu Studio.
Terminalen skriver bare : adding extension /usr/lib/openoffice/basis3.0/program/mailmerge.py... (blinkende cursor)
Terminalen kan herefter ikke lukkes => "Der er stadig kørende proces igang..."

Hvad er der galt mon ?? :(
Hilsen guuf

den arbejder... lad den stå i et stykke tid så kommer den sikkert viddere.
hvis en server er belastet kan dette sagtens tage rigtig rigtig lang tid
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

guuf
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. nov 2008, 15:29

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf guuf » 2. aug 2009, 12:46

Hej Soundpartner !
Jeg har så prøvet, at lade maskinen arbejde i ca 1½ time -- Der sker bare det, at den låser og skal slukkes manuelt..

E: dpkg was interrupted, you must manually run 'sudo dpkg --configure -a' to correct the problem
Det er hvad der står i terminalen, når jeg forsøger med "upgrade". Hvad betyder E: ?
Der må vel være en anden fejl ?

Hilsen guuf :cry:

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 2. aug 2009, 13:01

guuf skrev:Hej Soundpartner !
Jeg har så prøvet, at lade maskinen arbejde i ca 1½ time -- Der sker bare det, at den låser og skal slukkes manuelt..

E: dpkg was interrupted, you must manually run 'sudo dpkg --configure -a' to correct the problem
Det er hvad der står i terminalen, når jeg forsøger med "upgrade". Hvad betyder E: ?
Der må vel være en anden fejl ?

Hilsen guuf :cry:

Jeg har aldrig prøvet Ubuntu Studio, men den fejl burde altså være hurtig at rette, brug denne guide http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=90


PS: jeg har godt set at du har forsøgt den guide, men uanset hvad er det den metode som din pc beder om at du skal udføre nu.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

guuf
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. nov 2008, 15:29

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf guuf » 2. aug 2009, 18:57

Hej Christian !
Prøvede med de tsamme igen -- Det gik ikke !
Vil det sige, jeg kun kan rette det, hvis jeg nyinstallerer ??
Hilsen guuf

PS.: Prøvede osse' med CD'en i drevet. Den blev ikke monteret..
:?:

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster