Guide om "dpkg --configure -a"

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Guide om "dpkg --configure -a"

Indlægaf Christian.Arvai » 29. dec 2008, 18:56

Guiden er flyttet til http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=90


I den forbindelse har jeg samlet de guides som jeg arbejder med og samtidigt forbedret dem på flere punkter.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Rokkedal
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11. jan 2009, 00:08
IRC nickname: Rokkedal

Re: Guide om "dpkg --configure -a"

Indlægaf Rokkedal » 11. jan 2009, 00:12

Selv det samme skete for mig idag. Men det virker fint nu på min maskine.

Men pas på med at sidde og lege med temaer , har lige geninstalleret hele lortet, pgr. jeg rodede o en masse ting xD

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Guide om "dpkg --configure -a"

Indlægaf sådanUBUNTU » 14. jan 2009, 18:13

Jeg håber at Ubuntu snart tilføjer en grafisk løsning til dette problem. Det er en showstopper af de store for rigtig mange nye brugere :(
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Guide om "dpkg --configure -a"

Indlægaf Christian.Arvai » 14. jan 2009, 18:19

sådanUBUNTU skrev:Jeg håber at Ubuntu snart tilføjer en grafisk løsning til dette problem. Det er en showstopper af de store for rigtig mange nye brugere :(

Ja vi ser det jo desværre tit med nye brugere :( , det er også derfor vi i redaktør-teamet blev enige om at der var behov for en lille guide i forumet om det.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Guide om "dpkg --configure -a"

Indlægaf Stra » 14. jan 2009, 20:04

sådanUBUNTU skrev:Jeg håber at Ubuntu snart tilføjer en grafisk løsning til dette problem. Det er en showstopper af de store for rigtig mange nye brugere :(
Synaptic/rediger/Reparer ødelagte pakker

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Guide om "dpkg --configure -a"

Indlægaf sådanUBUNTU » 14. jan 2009, 22:27

Stra skrev:Synaptic/rediger/Reparer ødelagte pakker


Jo, det jeg tænkte på, var mere et eller andet, a la et vindue:

"Nogle af dine pakker er beskadigede. Ønsker du at forsøge at reparere dem."

Klik "Ja."

"Operationen blev gennemført uden problemer."

Det burde da være såre simpelt.

Men jeg er vist langt fra den eneste, der har fået en lignende idé (tjekkede Ubuntus Brainstorm-side). Det er sådan nogle småting, som bare er utroligt vigtige for brugeroplevelsen. Hvis man ved, hvad man skal gøre, er det let, ellers er det en kæmpe showstopper, fordi man tror, at systemet er fucked. Og den fejlbesked man får, er totalt sort for en udenforstående. Tror at Canonical har brug for et dummykorps af teknologi-ignoranter, der kan påpege problemer af denne type :D.

En lille opfordring: Stem problemet til tops på Ubuntu Brainstorm: http://brainstorm.ubuntu.com/idea/2298/.

Eller hvis der er nogle der er nogle programmeringskyndige danske linuxgeeks, som er så dygtige, som de praler med, kan de måske lokkes til at kode lidt og sende det upstream. Det vil give øjeblikkelig heltestatus blandt millioner af brugere ;).
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Guide om "dpkg --configure -a"

Indlægaf lath » 17. jan 2009, 20:32

Jakob77 skrev:.



Jeg er nok meget enig i, at der bør være en grafisk løsning til det problem.
På den anden side er det måske en blid introduktion til terminalen, som vi jo endnu alligevel ikke helt kan undvære.

Et andet sted, hvor jeg har undret mig lidt, er i Synaptic pakkehåndtering.
Når man har hentet en hel dynge pakker og vælger en enkelt til installation, men fem andre pakker automatisk følger med og man oven i hatten får fejl om, at een af pakkerne er beskadiget, så man skal finde den med filter og downloade den på ny..... SÅ synes jeg, at det er ved at være nok. :D

Men som begynder må jeg sige, at der nok ikke er noget jeg savner så meget som et godt backupprogram.
Tænk hvis jeg kunne sikre min installation og alle mine personlige indstillinger, så det hele kunne genetableres bare ved et tryk på en knap. Så kunne jeg tillade mig at eksperimentere meget mere.

Måske bør vi oprette en tråd med en ønskeseddel til Ubuntu, så vi kan få afløb for alle de hedeste fremtidsdrømme. Eller er det for upassende..? :wink:
.


Mit svar her er for at give ikke-programmører et lille indblik i hvad en programmør mener om showstopperen, og hvad der skal kræves for at lappe på showstopperen:

Nu er jeg en af de her folk, som kan programmere - og nej jeg synes heller ikke at sådan en fejlmeddelse er særlig venlig (jeg har haft et kursus i brugergrænseflader til apparater, og ved derfor en del om hvordan mennesker interagerer med maskiner)
Det er egenlig let at se at den besked er noget af det mest brugeruvenlige i Ubuntu. Da Ubuntu har et mantra om at være brugervenlig (det er defor jeg bruger Ubuntu) bør Ubuntu-systemet ikke opføre sig sådan.

Da dpkg er et konsol-program kan den ikke svare i en GUI - det er bare ikke muligt. Den kan heller ikke starte et GUI program af tekniske grunde, men også den praktiske grund: Hvad nu hvis brugeren ikke kører en grafisk brugergrænseflade (tænk Serverudgaven af ubuntu)?

Derfor er det er normalt at lave GUI wrappers.
En GUI wrapper er GUI programmer som lægger sig uden om (wrapper) et konsol-program. Wrapperen fortolker det som konsolprogrammet svarer med, og kommunikere med brugeren via dialogbokse ud fra hvad brugeren gør, og hvad konsolprogrammet svarer.

Hvis beskeden er blevet vist i en GUI, så er den med sikkerhed ikke blevet fortolket. Min mening er at GUI wrapperen burde have givet brugeren nogle muligheder for at reparere på fejlen ...

Der findes en del GUI wrappers for pakke-håndtering. Hver eneste af dem skal have indført mulighed for at reparere på fejlen, hvis brugeren aldrig skal komme til at se på den showstopper, og det er et større arbjede=noget man ikke "bare" lige gør.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Guide om "dpkg --configure -a"

Indlægaf sådanUBUNTU » 17. jan 2009, 21:57

Spændende indlæg.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Hedvig
Indlæg: 52
Tilmeldt: 30. jan 2009, 19:50
Geografisk sted: Regstrup/Tølløse, Sjælland

Re: Guide om "dpkg --configure -a"

Indlægaf Hedvig » 4. feb 2009, 17:16

Jeg kar fået anbefalet programmet Gramps, og fået råd herinde om hvordan jeg installerer det. Men i terminalen støder jeg på følgende problem:

astrid@ubuntu:~$ sudo apt-get install gramps
E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.
astrid@ubuntu:~$ sudo dpkg --configure -a
dpkg: fortolkningsfejl, i filen '/var/lib/dpkg/updates/0212' nær linje 1:
linjeskift i feltnavn '#padding'
astrid@ubuntu:~$

Gør jeg noget forkert? Eller hvad skal jeg gøre? :s
Det er nu engang sjovest når det virker, eller i hvert fald er nemt at få til det.
Tak til UbuntuDanmark!

HosHedvig.dk

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Guide om "dpkg --configure -a"

Indlægaf Christian.Arvai » 4. feb 2009, 17:29

Hedvig skrev:Jeg kar fået anbefalet programmet Gramps, og fået råd herinde om hvordan jeg installerer det. Men i terminalen støder jeg på følgende problem:

astrid@ubuntu:~$ sudo apt-get install gramps
E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.
astrid@ubuntu:~$ sudo dpkg --configure -a
dpkg: fortolkningsfejl, i filen '/var/lib/dpkg/updates/0212' nær linje 1:
linjeskift i feltnavn '#padding'
astrid@ubuntu:~$

Gør jeg noget forkert? Eller hvad skal jeg gøre? :s


hej

har du gjort som der står i guiden ? , derefter kan du installere programmmet igen.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Guide om "dpkg --configure -a"

Indlægaf Jakob77 » 5. feb 2009, 02:00

 


lath


Du har sikkert ret, og jeg ser godt, at det hurtigt kan blive en større omgang.
Men konkret ved den fejl, som jeg mødte, så kunne den måske forebygges simplere, ved blot at bruge en "verify", når pakkerne downloades, så man er sikker på, at de er kommet godt i hus, før de skal bruges..?

Jeg ved det ikke, det var bare min første tanke.


Angående et backupprogram, så vil jeg meget gerne høre din mening.

Er det en stor historie at lave..?

Jeg sidder med en XP-maskine, og jeg er ved at gå ud af mit gode skind.

Hvis jeg vil tage en hel systembackup, så kan jeg ikke finde andre muligheder, end den som backupprogrammet tilbyder.
Det vil i praksis sige metoden med en diskette og en ekstern harddisk.

Men den er så dum, at den også vil tage backup af den eksterne harddisk (og en DVD kan den ikke brænde).
Og når jeg vil lave en restore til en ny disk, så nægter den, hvis den nye disk er en lille smule mindre, selvom der er masser af plads på den.
Og når jeg så finder en større, og det hele endelig lykkes, så skal jeg for pokker aktivere den forfra, selvom det kun skulle være nødvendigt, når enten bundkort eller processor udskiftes.

Man kan spilde så meget tid på sådan noget skrammel, at man skulle tro, det var lyv.
Det eneste, der kan få mig til at tilgive XP er, at der trods alt findes et backupsystem.


Jeg tænker så, om det ikke er endnu et område, hvor Ubuntu nemt kan overhale Windows indenom..?

For lægmand kan det være svært at forstå, hvis ikke Ubuntu kan lave noget mindst ligeså godt uden større besvær.

Eller er det kun i DOS, at det kan være nemt..?
Tænk, om man kunne køre Ubuntu under DOS 7.1 i en mappe ligesom Windows 3.1
Det kunne give en formidabel bagudkompatibilitet samtidig med en sikker netadgang og nem backup.   :D
Men det går jo nok slet ikke..?


 

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Guide om "dpkg --configure -a"

Indlægaf sådanUBUNTU » 6. feb 2009, 21:43

Backup er jo godt nok et helt andet emne, men har du prøvet at installere "Simple Backup" sbackup. Det er ret så let tilgængeligt.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Guide om "dpkg --configure -a"

Indlægaf Jakob77 » 7. feb 2009, 02:41

 


sådanUBUNTU skrev:Backup er jo godt nok et helt andet emne, men har du prøvet at installere "Simple Backup" sbackup. Det er ret så let tilgængeligt.


Det er ikke så meget et andet emne, for hvis der er så meget kuk i maskinen, at "sudo dpkg --configure -a " ikke kan reparere den, så kan en restore være næste mulighed.   :)

Jeg kender ikke det program, som du omtaler, og linket (til download?) virker ikke.
Men det kan da godt være, at jeg kan lære at nøjes med det.

Mine Ubuntu-drømme rækker bare lidt længere end til en simpel totalbackup.

Hvis jeg f.eks. en aften får lyst til at flippe ud med værktøjsbjælker, og det ender mislykket, så vil det være luksus bare at kunne gå ind i sit Ubuntu-backupprogram og vælge "Restore værktøjsbjælker på skrivebord" og hokus pokus, så er de der igen, som da man sidst tog backup.   :)

På samme måde med opsætning af energistyring og netopsætning osv... :)




 

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Guide om "dpkg --configure -a"

Indlægaf sådanUBUNTU » 8. feb 2009, 11:54

Linket skulle gerne installere pakken fra softwarekilderne. Kræver at du bruger en ubuntumaskine. Virker i hvert fald her :-)
Ellers skal du gå ind i Synaptic pakkehåndtering og installere pakken sbackup.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Guide om "dpkg --configure -a"

Indlægaf Jakob77 » 8. feb 2009, 15:43

sådanUBUNTU skrev:Linket skulle gerne installere pakken fra softwarekilderne. Kræver at du bruger en ubuntumaskine. Virker i hvert fald her :-)
Ellers skal du gå ind i Synaptic pakkehåndtering og installere pakken sbackup.


Tak for info., det gik meget bedre på en Ubuntumaskine. :D
Hævnen er sød over windows, når vi kan lave links, som XP ikke kan tolke. :wink:

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster