test af ubuntuguiden

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: test af ubuntuguiden

Indlægaf Christian.Arvai » 24. feb 2009, 07:56

Der er kommet en ny måde man skal bruge for at installere Ooo 3.0, man skal indsætte en linie i softwarekilder som man plejer, men nu skal man også manuelt hente og installere key´en, vi opdagede det ved et tilfælde for nogle dage siden - men jeg glemte at skrive det til dig.
Her er link til Ooo 3.0 https://launchpad.net/~openoffice-pkgs/+archive/ppa
Og her er linket til tråden i forum hvor vi fandt ud af det viewtopic.php?f=4&t=6103&st=0&sk=t&sd=a&start=15

Jeg har ikke selv testet den nye metode, men af dømme på tråden i forum virker den gamle ikke mere, så det er nok noget vi skal have undersøgt nærmere.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: test af ubuntuguiden

Indlægaf Stra » 24. feb 2009, 08:22

Denne her virker på de fleste maskiner

Kode: Vælg alt

gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv 60D11217247D1CFF
gpg --export --armor 60D11217247D1CFF | sudo apt-key add -
Jeg er ret sikker på, det kun er fra WUBI installationer, det metoden ikke virker.

Jeg testede det lige på en ren 8.10 og ingen problem og har brugt den på andre 8.10 og 3x 8.04 også.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: test af ubuntuguiden

Indlægaf Christian.Arvai » 24. feb 2009, 13:53

Det er bare mærkeligt at de har ændret på teksten på deres hjemmeside, vi er jo nok alle enige om at det ikke er blevet beskrevet sådan før :) .

Jeg har lige lavet en 8.10 / 32 bit usb-stick, så jeg booter lige op på det og ser hvad der sker og hvad der virker, men det er jo også muligt at de har lavet en overgangsperiode hvor begge muligheder virker - for at lave en blød overgang.




edit:

@Stra

Den nye metode du har beskrevet i din Ooo 3.0 guide, virker perfekt her :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: test af ubuntuguiden

Indlægaf thj01 » 26. feb 2009, 10:35

skal jeg forstå det sådan at guiden til OOO 3 virker, men ikke virker ordentligt på en wubi installation?
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: test af ubuntuguiden

Indlægaf Christian.Arvai » 26. feb 2009, 12:44

Hej

Jeg ved ikke det med wubi (jeg har aldrig kørt med wubi), men vi fik den tråd i forum hvor vi opdagede at der er blevet ændret, Stra har tilføjet i sin guide at man skal indsætte de 2 key´s

Kode: Vælg alt

gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv 60D11217247D1CFF
gpg --export --armor 60D11217247D1CFF | sudo apt-key add -

før man går ind og tilføjer linien

Kode: Vælg alt

deb http://ppa.launchpad.net/openoffice-pkgs/ubuntu intrepid main

i Third-part sofware, det er denne metode jeg har testet og som virker - men jeg kan da lige lave en ny usb-stick i dag og se hvad der sker hvis man gør som vi "plejer".
Men det undre mig at de har ændret på beskrivelsen, så der er nok blevet ændret på at man selv skal tilføje nøglerne, som Vinder også skriver i et indlæg.


PS: jeg har skrevet et indlæg i viewtopic.php?f=4&t=6103&p=38179#p38179 og spurgt om det drejer sig om en Wubiinstall.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Vinder
Indlæg: 217
Tilmeldt: 11. nov 2008, 14:57
IRC nickname: Vinder
Geografisk sted: Malmø

Re: test af ubuntuguiden

Indlægaf Vinder » 26. feb 2009, 14:20

Hej.

Jeg syntes lige at jeg ville bemærke at løsningen med den ændrede kommandolinje og indlægning af PPA-nøgle har virket på de to computere jeg har lavet ændringer på. Den ene er med ren Ubuntu 8.10 installation og den anden med dual-boot mellem Ubuntu 8.10 og Win Vista. Jeg har altså heller ikke prøvet en WUBI-installation!

Begge computere kom på et tidspunkt med en fejlmeddelelse når jeg forsøgte at opdatere med Opdateringshåndteringen fra menuen. Der manglede en PUB_KEY. Jeg husker ikke præcist datoen, men det skal nok passe med den 28. januar, hvor Launchpad skriver at de indførte ændringer. Problemet blev på begge maskiner løst ved at lægge den nye kommandolinje og nøgle ind under Software-kilder og så slette den gamle kommandolinje.

Det er muligt at den løsning I beskriver længere oppe i tråden også virker, men jeg er i hvert fald sikker på at "Launchpad-løsningen" er i orden (og den er vel egentlig ikke svær at udføre?).
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: test af ubuntuguiden

Indlægaf Christian.Arvai » 26. feb 2009, 14:30

Nu bliver det jo lige frem sjovt at teste Ooo, jeg prøver først med den "gamle" metode og derefter med den fra Launchpad, så har vi testet alle 3 muligheder og kan rette guidende til efter den løsningsmodel, som dem der skriver guidende selv foretrækker :)

Jeg har nok teste det inden i aften - så jeg skriver lige resultatet, når jeg er kommet så langt.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: test af ubuntuguiden

Indlægaf thj01 » 27. feb 2009, 11:24

Det er underligt - jeg har ikke haft nogle problemer overhovedet. - nå venter spændt på Christians forsøg.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: test af ubuntuguiden

Indlægaf Christian.Arvai » 2. mar 2009, 14:18

Så er jeg klar med lidt testresultater på Ooo 3.0


Jeg prøvede flere gange at installere Ooo 3.0 på usb-stick, men jeg fik samme fejlmelding hver gang, så det endte med at jeg lavede en dualboot (2* 8.10/64 bit), hvor jeg så testede det igen for at sikre mig, at det ikke var en fejl der kun opstod på usb-stick, men desværre med samme resultat.

Systemet blev først fuld opdateret og så gik jeg direkte til trin 1 i guiden, jeg tog trin 1-2-5 , men fik denne fejlmeldingen hver gang :
W: GPG error: http://ppa.launchpad.net intrepid Release: Følgende signaturer kunne ikke verificeret, da den offentlige nøgle ikke er tilgængelig: NO_PUBKEY 60D11217247D1CFF


Det er den manglende key der skal tilføjes, denne tog jeg så fra Stra´s guide om Ooo 3.0 viewtopic.php?f=11&t=4259 og ændrede den, så den er som en lang kommandolinie:

Kode: Vælg alt

gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv 60D11217247D1CFF && gpg --export --armor 60D11217247D1CFF | sudo apt-key add -

hvilket virkede fint:
c@c-desktop:~$ gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv 60D11217247D1CFF && gpg --export --armor 60D11217247D1CFF | sudo apt-key add -
gpg: keyring `/home/c/.gnupg/secring.gpg' created
gpg: keyring `/home/c/.gnupg/pubring.gpg' created
gpg: requesting key 247D1CFF from hkp server keyserver.ubuntu.com
gpg: /home/c/.gnupg/trustdb.gpg: trustdb created
gpg: key 247D1CFF: public key "Launchpad PPA for OpenOffice.org Scribblers" imported
gpg: Totalt antal behandlede: 1
gpg: importerede: 1 (RSA: 1)
OK
c@c-desktop:~$

men en ting der undrede mig er at Ooo 3.0 rent faktisk blev installeret og virkede før jeg tilføjede key´en – selv om der tydeligt kom den fejlmelding under opdateringshåndteringen (også selv om jeg efterfølgende prøvede at opdatere via terminalen).

Så jeg må nok råde til at der i guidene om Ooo 3.0 står at man skal tilføje key´en selv, den metode som er beskrevet på https://launchpad.net/~openoffice-pkgs/+archive/ppa og som laoshi har gennemgået her viewtopic.php?f=4&t=6103&st=0&sk=t&sd=a&start=15 , syntes jeg er betydeligt mere besværligt en den løsning, som Stra har beskrevet i den seneste ændring i guiden:
gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv 60D11217247D1CFF
gpg --export --armor 60D11217247D1CFF | sudo apt-key add -

Jeg har blot den ene tilføjelse at det er nemmest at samle de 2 linier til :

Kode: Vælg alt

gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv 60D11217247D1CFF && gpg --export --armor 60D11217247D1CFF | sudo apt-key add -

som jeg har beskrevet det tideligere – men det er ikke noget der giver betydning for slutresultatet.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: test af ubuntuguiden

Indlægaf thj01 » 15. mar 2009, 11:57

opdateret - nu burde det virke
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], [Crawler] og 0 gæster