Hvad gør du altid ved en frisk Ubuntu-installation?

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Kantastisk
Indlæg: 207
Tilmeldt: 19. dec 2007, 17:10
Geografisk sted: Nørrebro, København

Hvad gør du altid ved en frisk Ubuntu-installation?

Indlægaf Kantastisk » 1. dec 2008, 08:40

Jeg tænkte, at sådan en tråd kunne være en god idé til at få et hurtigt overblik over nogle småfif. Hvis tråden ligger unødigt tæt op ad en eksisterende, så må en admin jo bare sige til - jeg kunne ikke se det via. søge-funktionen.

Tråden er selvfølgelig også beregnet til, at man kan stille spørgsmål til og diskutere punkter. -Håber, andre vil bidrage!

5 ting, jeg altid gør ved en ny installation:

1. Installerer pakken nautilus-open-terminal, som giver mig en højre-kliks kontekst-menu til at åbne en terminal på en given placering.

2. Opsætter min /etc/fstab til at mounte mine partitioner på et selvvalgt sted ved opstart og giver dem et label i GParted (System/Administration/Partition Editor). http://tinyurl.com/ff83c

3. Opsætter tastatur-genveje til mine mest anvendte programmer (bl.a. terminalen). Dette kan f.eks. gøres med gconf-editor under apps/metacity/ under menuerne keybinding_commands og global_keybindings, men compiz har også sådan en funktion, hvis man alligevel altid har det kørende.

4. Installerer pakken gnome-do http://tinyurl.com/629r8j

5. Opretter min egen "uofficielle" hjemmefolder på en seperat partition, der kun indeholder det, jeg direkte vælger at lægge i den.

[EDIT] Trådens titel er ændret. Jeg kan regne ud på dens høje view-count og få svar, at folk har læst den forhenværende titel som "Her er noget, du altid bør gøre ved en frisk installation", og det var jo ikke meningen.
Senest rettet af Kantastisk 3. jan 2009, 11:29, rettet i alt 3 gange.
dixi

Troels
Indlæg: 196
Tilmeldt: 6. maj 2008, 21:00

Re: 5 ting, du altid gør ved en frisk Ubuntu-installation

Indlægaf Troels » 16. dec 2008, 16:47

En anden god ting, er at installere pakken "ubuntu-restricted-extras"

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install ubuntu-restricted-extras


Den pakke er en såkaldt "meta-pakke", altså ikke en rigtig pakke, men en pakke, der hiver en masse andre pakker ind. Den giver dig mp3 support, support for videoafspilning, support for .rar-arkiver, java og meget mere.
En anden ting der virkelig sætter skub i dit system er preload. For mig er preload ikke engang bare en ting, der kan installeres, der er en uundværlig del af mit system. Det den gør er, at indlæse hyppigt brugte biblioteker på forhånd så de indlæses meget hurtigere.

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install preload

Michael
Indlæg: 59
Tilmeldt: 31. okt 2008, 12:33
Geografisk sted: Tørring

Re: 5 ting, du altid gør ved en frisk Ubuntu-installation

Indlægaf Michael » 3. jan 2009, 10:03

Troels skrev:En anden god ting, er at installere pakken "ubuntu-restricted-extras"


Kan man også gøre dette ved en Kubuntu 8.10?

Michael :)

hvm
Indlæg: 232
Tilmeldt: 29. maj 2008, 09:54
Geografisk sted: København

Re: 5 ting, du altid gør ved en frisk Ubuntu-installation

Indlægaf hvm » 3. jan 2009, 11:07

I Kubuntu installerer du "kubuntu-restricted-extras" :)

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster