Gode råd til Installation af Ubuntu

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Gode råd til Installation af Ubuntu

Indlægaf Jimmyfj » 23. nov 2008, 12:05

Ubuntu installation kræver, mere end noget andet, at du har en smule tålmodighed, hvis installationen skal lykkes første gang, og lykkes uden de store fejl omkring grafikkortet, som er en fejl, mange mennesker oplever, når de installerer Ubuntu.

Lad mig sige det med det samme: Ubuntu Linux er ikke Windows. Det kræver lidt mere tålmodighed at installere Ubuntu, end det kræver at smide Windows på en computer. Jeg siger ikke, at det kræver mere tid. Blot en smule mere omtanke begrundet i, at man ikke er vandt til at installere et system som GNU/Linux.

Når du installere Ubuntu er der nogle ting, du bør gøre dig klart: Er det en ren installation, på en stand-alone Pc, hvor du kun ønsker at have Ubuntu som dit primære system? Eller ønsker du en Dual-Boot med WinXP/Vista og Ubuntu?

Når dette er på plads er det på tide, at du kigger på din hardware. Det bør være indlysende, at den seneste udgave af Ubuntu, Ubuntu 8.10 Intrepid Ibix, ikke lader sig installere på en gammel slave med 64 – 128 MB RAM. 8.10's mindste-krav til RAM må siges at være 512 MB, før systemet afvikles flydende, og grafikkortet må gerne have 256 MB RAM, men 128 MB rækker. Forvent blot ikke, at Compiz Fusion kører på et grafikkort på 128 MB, da Compiz Fusion er meget krævende at anvende.

Jeg vil i denne guide gå ud fra, at du ønsker en ren Ubuntu-installation som stand-alone Pc, altså ikke et system, som er sat op på et lokal-net. Dog er det nødvendigt, at maskinen har adgang til Internet.

Det første du gør, hvis ikke du allerede har en Live-Cd, er at hente en ISO på denne adresse:

http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Live-Cd installere på de fleste computere, men du kan godt løbe ind i problemer med visse grafikkort-typer. Derfor vil jeg stærkt anbefale, at du henter Ubuntu Alternate Install Cd her:

http://www.ubuntu.com/getubuntu/downloadmirrors#alternate

Alternate er den install-metode, som fungerer på flest computere, og metoden er enkel at bruge. Eneste forskel på Live Cd Install og Alternate install er, at Alternate ikke er en grafisk metode. Alternate er det man kalder Text-based-install, hvor du skal svare på et par spørgsmål som: Sprog, Land, opdeling af disk(e) og brugernavn.

Efter installation er det meget vigtigt, at du finder din tålmodighed frem. Her er der nogle ting, du skal være opmærksom på:

Når systemet er installeret, og du får besked om, at der er opdateringer til dit system er det vigtigt, at du tager den med ro. For samtidig med, at denne besked vises på skærmen bliver du oplyst om, at der er en ny driver til dit grafikkort. Denne besked SKAL du ignorere i første omgang.

Det vigtigste er, at du får alle opdateringer installeret. Her vil der, som oftest, være en ny Kernel-file klar til installation. Netop denne nye kernel-file er årsagen til, at du ikke skal installere den grafikkort-driver systemet præsenterer dig for. Kernel og grafikkort-driver skal passe sammen, gør de ikke det, resulterer det i sort skærm efter genstart.

Når alle opdateringer er installeret, og du har genstartet dit system er det tid til at installere din grafikkort-driver.

Efter login finder du frem til System>Administration>Hardware Drivers.

Her finder du den driver, systemet anbefaler til dit system. Markér denne og klik på Anvend/Apply.

Systemet downloader nu driveren og installerer denne. Efter installation af driveren kræver systemet en genstart. Efter denne genstart kan du så gå videre med installation af dine foretrukne programmer.

Upgrade:

Har du i forvejen Ubuntu installeret, men gerne vil opgradere til en nyere version er dette også noget, som godt kan gå galt.

Langt de fleste brugere foretrækker en clean-install, da en upgrade godt kan gøre knuder..

Kalder du Update-Manager gennem terminalen med kommandoen: update-manager -d vil systemet påbegynde en system-upgrade. Manageren søger efter nyere version, og efter du har klikket på Install Upgrade kommer en ny dialog-boks frem. Her har du to muligheder: Install eller Partial Upgrade. Du skal køre dem begge.

Det er meget vigtigt, at du venter med at køre Partial Upgrade til sidst, da upgrade er delt i to faser.

Under upgrade behøver du ikke tænke på installation af ny grafikkort-driver, da den nuværende jo også bliver opgraderet. Men sekvensen er vigtig. Install først. Og først DEREFTER Partial Upgrade.

Upgrade kan stadig gå galt, da der er tale om install via Internet.

Følger du med i opgraderings-processen vil du hurtigt opdage, at vigtige filer som systemfiler opdateres først. Dette sker under første halvdel af upgrade-processen. De ”mindre vigtige” filer bliver så opdateret i anden halvdel kaldet "Partial Upgrade".

Kommer der endelig en meddelelse om en ny grafikkort-driver kommer denne først efter genstart af systemet.

Det er min erfaring, at hvis ikke man følger disse trin i en installation kan man hurtigt løbe ind i problemer. Det skete flere gange i starten, hvor jeg var ganske grøn på Linux-området, at jeg begik disse fejl, og måtte i gang med at gen-installere systemet, inden jeg fandt frem til ovennævnte procedure for installation af Ubuntu. Siden jeg begyndte at anvende nævnte metode til clean install har jeg ikke oplevet noget problem på nogen som helst af de mange PC'er jeg har installeret Ubuntu på.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Troels
Indlæg: 196
Tilmeldt: 6. maj 2008, 21:00

Re: Gode råd til Installation af Ubuntu

Indlægaf Troels » 17. dec 2008, 20:54

Jeg tror, at hvis man dist-upgraderer, så er det en god idé at starte computeren op uden X også udføre arbejdet i en tty.

Så burde der være mindre, der kunne gå galt.

Henrik S. L-S1h
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18. dec 2008, 19:56
IRC nickname: Numsaan

Re: Gode råd til Installation af Ubuntu

Indlægaf Henrik S. L-S1h » 18. dec 2008, 20:20

Hej, Jeg er helt ny og har endnu ikke installeret Ubuntu. Jeg har downloaded og gemt på stick. Er det lige så godt som at brænde en CD? Jeg har siddet og søgt et sted, hvor man kan stille spørgsmål. Dette er det eneste jeg har fundet.

Henrik

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Gode råd til Installation af Ubuntu

Indlægaf Jarlen » 18. dec 2008, 20:29

Hej Henrik

Du skal huske at det ikke er nok at overføre den .iso-fil du downloader, til en USB-stick. iso er et billede af en CD, så du bliver nødt til at "pakke billedet ud". Det er det der sker når du brænder til en CD, så hvis du vil lave en installer-USB fra en ISO uden brug af en CD, skal du finde en metode til at pakke ISO'en ud.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster