Lidt tips til Compiz

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Lidt tips til Compiz

Indlægaf sådanUBUNTU » 28. okt 2008, 22:29

Bedre Compiz-grafik

Et eller andet sted på nettet stødte jeg på nogle råd, der gav mig væsentligt bedre og mere flydende grafik i compiz med et Nvidia 8400M grafik chipset.

1. Åbn "Nvidia X Server Settings"
(System -> Administration -> Nvidia X server settings)

1a. Under punktet "X Server Xvideo Settings": Sæt flueben i "Sync to VBlank".

Billede

1b. Under punktet "OpenGL Settings": Sæt flueben i "Sync to VBlank".

Billede

2. Åbn "CompizConfig Settings Manager"
(System -> Indstillinger -> CompizConfig Settings Manager)

2a. Gå til "General options -> Display Settings".

2b. Sæt "Refresh Rate" til 60 Hz og fjern flueben i "Detect Refresh Rate" (på eget ansvar!!)

2c. Sæt Flueben i "Sync to Vblank"

Billede

Hvis der er nogen, der kan forklare, hvad Sync to Vblank betyder, er de meget velkomne. Jeg har blot oplevet bedre ydelse 8) .

---------------------------------------------------------------------------

Compiz til/fra-kontakt

Hvis man indimellem har brug for/gerne vil have mulighed for at slå Compiz (og/eller Emerald) til og fra, kan man installere Compiz Fusion Icon (fusion-icon), som er et lille program til dock'en. Det fungerer perfekt. Og dine personlige compizindstillinger bevares.

Billede

For at få fusion icon til at starte automatisk ved opstart, gå til
System -> Indstillinger -> Sessioner ->

Udfyld således og klik på Gem:
Billede

(Optionen -n medfører at Compiz ikke (gen)startes af selve Fusion Icon. Det kan nemlig give nogle småproblemer under login, så compiz bliver "forvirret").
---------------------------------------------------------------------------

Håber disse par simple tips kan bruges til noget! :)
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Lidt tips til Compiz

Indlægaf lath » 30. okt 2008, 01:20

Hvis der er nogen, der kan forklare, hvad Sync to Vblank betyder, er de meget velkomne. Jeg har blot oplevet bedre ydelse 8) .


Det relaterer sig til den måde skærme opdateres med et billede.

V'et i Vblank hentyder til vertikal (lodret hastighed for at skrive en linie af pixels på skærmen).

Sammen med blank betyder det noget med at opdateringen af skærmen sker i den pause der er imellem sidste linie af skærmen er tegnet og før første linie af skærmen tegnes.

Pausen har noget at gøre med gammeldags skærme. Det er dem med katode-strålerør, hvor det er et bundt elektroner med en spænding på typisk 25000 volt, som smadrer ind i skærmens inderside.
Dette afgiver en lille smule røngentstråling.
Indersiden har en fosforbelægning, som så lyser op i forskellige farver (Rød, Grøn, Blå = RGB).

Elektronernes position på skærmen styres af 2 elektriske felter, eller 2 magnetiske felter, som ligger vinkelret (90 grader) på hinanden.

Elektroner kan ikke lige pludselig hoppe op fra nederste venstre hjørne til øverste højre hjørne af skærmen, så derfor er der en pause, som kan bruges til at optimere hvor ofte Compiz Fusion tegner på skærmen - også selvom du bruger en fladskærm, for den har stadig en pause - selvom den istedet for et katodestrålerør benytter et stort antal lysdioder.

Du har i din opsætning valgt 60 Hertz (Hz) = opdatering af skærmen 60 gange i sekundet.

Engelsk Wikipedia om Cathode Ray Tube (CRT): http://en.wikipedia.org/wiki/Cathode_ray_tube
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster