Guide til at slette ALT på ens computer.

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Guide til at slette ALT på ens computer.

Indlægaf Wrapper » 25. sep 2008, 15:26

Munksgaard skrev:cd / && sudo find -exec shred --force --verbose --remove --zero '{}' \; && sudo rm -rvf *



Nå men endnu en gang ku jeg ik holde nalderne væk ;)
Lidt modifikationer ska der til:
cd / && sudo find -exec shred --force --verbose --remove --zero {} \; && sudo rm -rvf *

- jeg fjernede ' ', og lavede mellemrum mellem } og \ som jeg ku se i min terminal jeg ikke fik med i de første par forsøg. Nu laver den da i hvertfald en hel del. Men der står bare "permission denied" eller "invalid file" ud for det meste (ja det er med sudo)... men la os se det endelig resultat, når engang den er færdig med at shredde om et par år, eller når engang jeg lukker terminalen ned ;)
Billede

Billede

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Guide til at slette ALT på ens computer.

Indlægaf Wrapper » 25. sep 2008, 15:47

gaaaaab.... nu har den stået ved "shred: .dev/loop1: failed" bla bla bla bla i over 20 minutter, nu gider jeg ik mere. Kommando ubrugelig...
Billede



Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Guide til at slette ALT på ens computer.

Indlægaf eitreach » 26. sep 2008, 00:16

Den mest enkle metode jeg har fundet - som man ved virkelig, virkelig - virkelig virker, er dban. Den brugte jeg på min EEE, før jeg solgte den.

Grundet den ikke-helt-hurtige SSD, måtte jeg dog nøjes med at blanke disken med 0'er - ellers ville det have taget mindst et døgn, hvilket jeg ikke havde.

Jeg faldt over et lille script på gnome-look, som bruger shred - der bliver der skrevet at shred slet ikke er noget værd på ext3.

http://gnome-look.org/content/show.php/ ... tent=66603
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

PKO
Indlæg: 867
Tilmeldt: 19. maj 2008, 11:07

Re: Guide til at slette ALT på ens computer.

Indlægaf PKO » 26. sep 2008, 09:03

Hej alle,

Synes det er fint med denne tråd, men uanset hvad i gør kan data stort set genskabes. Det er bare et spørgsmål om værktøjer og tid. Ingen partitionering eller overskrivelse vil slette data helt. Selvfølgelig jo flere overskrivninger jo mere besvær giver det at rekonstruere data, men det er ikke umuligt. Det skyldes den måde en harddisk fungerer på, at den efterlader noget magnetisk ved hver skrivning.

Efter min overbevisning er der kun en sikker måde, og det er fysisk destruktion eller eventuelt hele systemet med kryptering fra starten af.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Programmer -> Tilbehør -> Terminal

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Guide til at slette ALT på ens computer.

Indlægaf eitreach » 26. sep 2008, 13:36

Nu skal man også hovedsageligt sikre sig imod almindelige mennesker, og ikke borg-überbeings. Almindelige mennesker har nem adgang til en lang række værktøjer som kan bruges, hvis man ikke gør tingene ordentligt - så der er stadig en pokkers god grund til at gøre tingene ordentligt.

Har du nogensinde brugt dban, og set hvilke metode den lille disk bruger?
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Guide til at slette ALT på ens computer.

Indlægaf Wrapper » 26. sep 2008, 13:59

eitreach skrev:Jeg faldt over et lille script på gnome-look, som bruger shred - der bliver der skrevet at shred slet ikke er noget værd på ext3.

http://gnome-look.org/content/show.php/ ... tent=66603


Ganske vist ikke på ext3 idet det er et journaled filsystem, ligesom en del andre.
Troede faktisk at ubuntu brugte ext2 som default og ikke ext3, men en lille søgning kan jeg se at dette ikke er tilfældet. der er dog en lille workaround til dette problem: "In both the data=ordered (default) and data=writeback modes, shred works as usual."
Kiggede lidt på det der Dban, men der står ikke hvordan den sikkert sletter alt data, men jeg kunne godt forestille mig at det er samme princip som shred.
Billede



Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Guide til at slette ALT på ens computer.

Indlægaf eitreach » 26. sep 2008, 14:02

Wrapper skrev:
eitreach skrev:Jeg faldt over et lille script på gnome-look, som bruger shred - der bliver der skrevet at shred slet ikke er noget værd på ext3.

http://gnome-look.org/content/show.php/ ... tent=66603


Ganske vist ikke på ext3 idet det er et journaled filsystem, ligesom en del andre.
Troede faktisk at ubuntu brugte ext2 som default og ikke ext3, men en lille søgning kan jeg se at dette ikke er tilfældet. der er dog en lille workaround til dette problem: "In both the data=ordered (default) and data=writeback modes, shred works as usual."
Kiggede lidt på det der Dban, men der står ikke hvordan den sikkert sletter alt data, men jeg kunne godt forestille mig at det er samme princip som shred.


Dban har en del metoder - jeg synes næsten du skulle prøve at brænde en iso, og så se efter. Den bruger nogle af de samme ting - men også en del andre elementer, som man også i stor grad selv kan indstille. Det er den ultimative lille dødsmaskine for data. :)

Hov, og bare rolig - den begynder ikke at arbejde før du fortæller at den skal arbejde - så det er ikke fordi man mister en harddisk i at kigge på indholdet.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

planet-reptile
Indlæg: 460
Tilmeldt: 18. nov 2007, 02:04

Re: Guide til at slette ALT på ens computer.

Indlægaf planet-reptile » 4. okt 2008, 01:49

Hmmm... Ja det ser vist ud til at tråden ikke rigtig burde have været i guides. Jeg beklager misinformationen.
Hilsen Kim.

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Bing [Bot] og 0 gæster