8 skridt jeg foretog efter nyinstallering af 08.04.1

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

8 skridt jeg foretog efter nyinstallering af 08.04.1

Indlægaf Stra » 22. jul 2008, 23:17

Jeg skulle nyinstallere fruens PC og her er i 8 skridt, hvad jeg foretog efter installeringen var færdig og efter at jeg havde tilsluttet maskinen til det trådløse net.

1 skridt: opdaterede

Fandt Terminalen ( tryk "alt + F2" og skriv "gnome-terminal" eller Programmer => Tilbehør => Terminal).
tast

Kode: Vælg alt

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

eller
System => administration => opdateringshåndtering.

2. skridt: hentede manglende sprogpakker.

System => administration => sprogunderstøttelse
og ving dansk af i understøttede sprog

3. skridt: satte maskinen til automatisk logind.

System => administration => Logind-skræm

vælg fanebladet sikkerhed og aktiver automatisk logind

4. skridt: hentede fonte, som anvendes af de fleste. Dette installerer også sun-Java6, som også skal bruges af de fleste bl.a. til webbank
tast i terminal

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install msttcorefonts sun-java6-fonts

5. skridt: tilknyttede Medibuntu til pakkesystemmet (bl.a. googleearth)
tastede i Terminal

Kode: Vælg alt

sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/hardy.list -O /etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list

Herefter nøglen.

Kode: Vælg alt

sudo apt-get update && sudo apt-get install medibuntu-keyring && sudo apt-get update


6. skridt:
hentede flash-nonfrie via Synaptic (System => administration => Synaptic), da mange hjemmesider anvender denne lukkede flash
og

7 skridt: samtidig hentede jeg også via Synaptic, Sun-Java6-plugin til bl.a. Morzilla, så Java kan anvendes i Firefox.

8. skridt: opsatte mailklienten Evolution

hvorefter jeg genstartede Laptopen og fruen kunne begynde at arbejde/lege.

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: 8 skridt jeg foretog efter nyinstallering af 08.04.1

Indlægaf thj01 » 23. jul 2008, 16:30

Denne guide der genial - hvor ville jeg ønske jeg havde haft den da jeg skulle installere Ubuntu første gang.

Jeg har lige ændret/tilføjet nogle ting - og vil samtidig smække den op sammen med guiden på min hjemmeside - Godt gået Stra

genialt 8)


Jeg har smidt en tilrettet version her.
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... Itemid=100
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: 8 skridt jeg foretog efter nyinstallering af 08.04.1

Indlægaf Stra » 23. jul 2008, 18:24

Jeg :oops:

men tak

Flot ser det ud i din guide.


stra
Senest rettet af Stra 28. aug 2008, 21:51, rettet i alt 1 gang.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: 8 skridt jeg foretog efter nyinstallering af 08.04.1

Indlægaf Christian.Arvai » 23. jul 2008, 18:59

AJJJJ UPPPPPPPS- JEG KOM TIL AT REDIGERE I CHRISTIANS INDLÆG I STEDET FOR ET NYT - KVAJE BAJER FRA MIG HVIS VI ENGANG MØDES!!!!!!!!!!!!

thj01


og så burde der også stå at man skal ind i system>administration>hardware drivers , for at få trådløs og graffikkort drivere


Du har fuldstændig ret! Det er fixet - og guiden har fået et ekstra 10. punkt - Jeg synes ligesom det manglede.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: 8 skridt jeg foretog efter nyinstallering af 08.04.1

Indlægaf eyvind » 2. sep 2008, 16:53

Måske en lille bitte detalje - tilføjelse.

3. skridt: satte maskinen til automatisk logind.
System => administration => Logind-skræm
vælg fanebladet sikkerhed og aktiver automatisk logind
Ved Bruger: rulles lige med pilen og vælg dit navn.


For hos mig og andre vises bare et tomt hvidt felt indtil navn er valgt
Rigtige mænd tager ikke backup.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: 8 skridt jeg foretog efter nyinstallering af 08.04.1

Indlægaf Christian.Arvai » 2. sep 2008, 17:04

@eyvind

jeg bruger også selv automatisk logind, men den loginskærm er en del af ubuntu´s sikkerhed, så jeg mener ikke det skal står i en begynderguide, det giver det indtryk at det er noget man bare skal slå fra, hvilket jeg ikke mener er en god ide, feks. hvis man bruger sin pc på offentlige steder hvor andre kan få adgang til den.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: 8 skridt jeg foretog efter nyinstallering af 08.04.1

Indlægaf eyvind » 2. sep 2008, 17:21

Ok - det kan der være noget om............................ i øvrigt en dejlig side side du har lavet, som jeg lige har benyttet.
Tak. 8)
Rigtige mænd tager ikke backup.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: 8 skridt jeg foretog efter nyinstallering af 08.04.1

Indlægaf Christian.Arvai » 2. sep 2008, 17:43

hej

hvis det er den trin for trin guide jeg linker til under mit navn, er det thj01 du skal rose :wink:
jeg sender bare mine ideer og test resultater, det er thj01 der står for arbejdet med selve siden, og langt
det meste er noget han selv laver, så den kan jeg ikke snuppe æren for.

ps: men jeg er da glad for at du kan lide resultatet :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: 8 skridt jeg foretog efter nyinstallering af 08.04.1

Indlægaf thj01 » 3. sep 2008, 11:38

eyvind skrev:Måske en lille bitte detalje - tilføjelse.

3. skridt: satte maskinen til automatisk logind.
System => administration => Logind-skræm
vælg fanebladet sikkerhed og aktiver automatisk logind
Ved Bruger: rulles lige med pilen og vælg dit navn.


For hos mig og andre vises bare et tomt hvidt felt indtil navn er valgt


Jeg ved at mange bruger automatisk login, men jeg ønsker ikke at tage det med i min guide. Der er mange årsager, men hoved årsagen er, at sikkerheden ved systemer er helt væk, f.eks. hvis maskinen bliver stjålet, eller hvis der bare er en anden, der starter maskinen.

Jeg synes personligt det er en utrolig dårlig løsning, jeg aldrig ville anbefale til nogen jeg kender.

Det er også årsagen til at jeg ikke viser frem til den løsning nogen andre steder i guiden.

Eyvind - tak for det, men jeg vil lige minde om at ideen og en del af teksten er tyvstjålet fra stra's første indlæg i denne tråd :wink:
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brian
Indlæg: 12
Tilmeldt: 5. feb 2008, 16:19

Re: 8 skridt jeg foretog efter nyinstallering af 08.04.1

Indlægaf Brian » 14. sep 2008, 09:15

Rightig god guide! Jeg har vist passeret de 20 Ubuntu clean installs og er kommet frem til nogenlunde den samme startprocedure.

Kommandoen "ubuntu-restricted-extras" installerer både flashplugin nonfree og Java automatisk, så de skridt kan man springe over - på min maskine har det dog virket bedst hverken at bruge "ubuntu-restricted-extras"-pakken, flashplugin nonfree eller Sun Java 6

Adobes egen flash virker en anelse bedre end det nonfree alternativ (på min PC):
http://www.adobe.com/shockwave/download/download.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash&P2_Platform=Linux
(download som "tar.gz for Linux" til skrivebord, udpak og start installeren, der installerer sig automatisk i din .mozilla-mappe)

OpenJDK's Java Runtime plus Icedtea Java Plugin har virket bedre end Suns Java (findes i "Add/Remove" eller i Synaptic)

Og de nødvendige codecs kan med bedre overblik installere ved i "Add/Remove" at arrangere all available applications efter "Popularity" og så håndplukke fra de femstjernede codecs ("GStreamer ffmpeg video plugin", "GStreamer extra plugins", "GStreamer plugins for mms, wavpack, quicktime, musepack", "GStreamer plugins for aac, xvid, mpeg2, faad")

Et andet godt trin er at gå ind i System -> Software Sources -> fanebladet "Ubuntu Software" og sørge for at de øverste fire muligheder har flueben, og, med mindre du compiler eller er kodenørd, sørge for at "Source code" ikke er valgt, det sparer downloadtid og plads. Samme sted kan man under fanebladet "Updates" med fordel vælge "Install security updates without confirmation".

og når ens installation og fintuning er helt færdig:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get autoclean

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: 8 skridt jeg foretog efter nyinstallering af 08.04.1

Indlægaf Christian.Arvai » 14. sep 2008, 10:17

@Brian

vedr Kommandoen "ubuntu-restricted-extras"

det er en pakke jeg selv bruger og den kommando er rigtig nok, men af en eller anden grund virkede den ikke på min (nu afdøde acer),
på de andre pc´er jeg har prøvet med virker det i terminalen, men på aceren kunne jeg kun installere ubuntu-restricted-extras via synaptic, ellers gik pc´en
ned og skulle genstartes, (det er af samme grund at jeg i vlc guiden, skriver at ubuntu-restricted-extras bør hentes via synaptic)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster