HOWTO: Brug din Nokia 6300 som bluetooth fjernbetjening

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
fas
Indlæg: 35
Tilmeldt: 26. feb 2007, 17:38
Geografisk sted: Nørresundby

HOWTO: Brug din Nokia 6300 som bluetooth fjernbetjening

Indlægaf fas » 5. jul 2008, 23:14

Denne guide er skrevet ud fra erfaringer baseret på brug af Nokia 6300 og Ubuntu 8.04. Jeg har ikke afprøvet andre mobiler og kan derfor ikke svare på om de virker eller ej. Kompatible mobiler fremgår af dokumentationen.
Forudsætningen for guiden er at man allerede er i stand til at ”koble” mobilen med PC'en via bluetooth (dette gennemgås ikke).

For at få dette til at virke skal modulet ”uinput” være indlæst. Kontroller det med følgende kommando:

Kode: Vælg alt

lsmod | grep uinput

Hvis ikke ovenstående giver noget resultat skal modulet indlæses via en terminal:

Kode: Vælg alt

sudo modprobe uinput

Derefter skal du sørge for at uinput indlæses ved opstart. Rediger /etc/modules i en terminal:

Kode: Vælg alt

sudo gedit /etc/modules

Tilføj uinput til listen og gem filen.
Samtidigt skal du sikre dig, at din aktive bruger kan skrive til uinput. Uinput findes under /dev/input/uinput. Først ændres ejerskabet, i terminalen skrives:

Kode: Vælg alt

sudo chown ”dinbruger” /dev/input/uinput

Dernæst læse/skrive rettighederne:

Kode: Vælg alt

sudo chmod 644 /dev/input/uinput


Programmet, der skal bruges for at få det til at virke hedder Linux Bluetooth Remote Control (LBRC) og kan hentes her (http://developer.berlios.de/projects/lbrc/). Sørg for at hente .deb versionen, og installer pakken med Gdebi eller hvad du nu plejer at bruge.

Når programmet er installeret skal du finde filerne LBRC.jar og LBRC.jad og flytte dem til din programmappe på mobilen. Filerne findes her:

usr/share/lbrc/j2me/LBRC.jar
usr/share/lbrc/j2me/LBRC.jad

Når det er gjort åbnes en terminal og følgende kommando indsættes:

Kode: Vælg alt

/usr/bin/LBRCdbus

En ny terminal åbnes og her indsættes:

Kode: Vælg alt

/usr/bin/LBRC-applet

Du skulle nu have et ikon i menu-linien bestående af et bluetooth-tegn og en mus. Sørg nu for at bluetooth er tændt på både mobil og PC. På mobilen skal du nu finde programmet Linux Bletooth Remote Control og starte det. Den PC du forsøger at tilslutte til skulle gerne dukke op efter scanning – klik ok og svar ja til spørgsmål, der stilles. Det skulle gerne resultere i en meddelelse om at LBRC nu er forbundet til mobilen. (Bemærk at hvis du lukker de to terminaler. lukker programmerne)

Højre-klik på LBRC-ikonet og vælg ”Profiles” og ”Nokia 6230...”. Dette skulle give dig de basale funktionaliteter f.eks. kan du bevæge musen med navigationsknapperne (den sølvfarvede firkant!) o.l.
For at tilpasse programmet til dine ønsker åbnes ”indstillinger” og ny profil. Du vil blive spurgt om navn til profilen og hvilken profil den evt. skal baseres på. Det er en god idé at basere den på ”Nokia 6230...”-profilen, da man så sparer lidt arbejde. Herefter kan du selv definere hvad de enkelte taster på mobilen skal linkes til. Det er her det går galt, hvis du ikke ændrer rettighederne på uinput, idet de nye indstillinger så ikke kan skrives til mobilen.

Jeg bruger bl.a. min bærbare til Mplayer, MythTV Frontend og Rhythmbox og har derfor lavet profiler tilpasset til disse programmer. For at skifte mellem profilerne trykker man på ”*/+”-tasten på mobilen og vælger den profil man ønsker.

For at sikre at du har mulighed for at tilslutte efter genstart skal du åbne ”System” => ”Indstillinger” => ”Sessioner”, vælge fanebladet ”Opstartsprogrammer” og vælge ”Tilføj”. Herefter tilføjer du hhv. /usr/bin/LBRCdbus og /usr/bin/LBRC-applet som opstartsprogrammer.

Dette er min første How-To, og jeg håber at andre kan få ligeså meget gavn af LBRC som jeg har haft.

Mvh.
fas
Ubuntu 8.10, Ferrari 4005WLMi

Tati
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30. mar 2009, 19:01
IRC nickname: Tati

Re: HOWTO: Brug din Nokia 6300 som bluetooth fjernbetjening

Indlægaf Tati » 30. mar 2009, 19:06

Tak for guiden :)

Jeg har en Nokia 6120 og bruger Ubuntu 8.10, hvilket ikke gav problemer under guiden, bortset fra at jeg på mobilen ikke kan se min computer i LBRC, selvom disse er forbundet med Bluetooth og virker sammen i alle andre henseender jeg har forsøgt. Jeg kan se mine naboers computere, så der er "hul igennem" på en eller anden måde. Kan du give et bud på hvor jeg kan finde fejlen, fx. om det er muligt at skrive adressen på computeren i LBRC?

Tati
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30. mar 2009, 19:01
IRC nickname: Tati

Re: HOWTO: Brug din Nokia 6300 som bluetooth fjernbetjening

Indlægaf Tati » 30. mar 2009, 19:47

aj, oki, det var sgu lidt pinligt, men jeg havde sat min Bluetooth på computeren til at være usynlig :)
Nu kan jeg se den men kommer ikke videre end at telefonen siger "checking for services" og havner tilbage i "Find devices"

fas
Indlæg: 35
Tilmeldt: 26. feb 2007, 17:38
Geografisk sted: Nørresundby

Re: HOWTO: Brug din Nokia 6300 som bluetooth fjernbetjening

Indlægaf fas » 2. apr 2009, 00:36

Hmm......har lige fundet ud af at det ikke virker på min, efter opdatering til 8.10.

Jeg prøver lige at se om jeg kan finde en løsning!

Mvh.
fas
Ubuntu 8.10, Ferrari 4005WLMi

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster