Eyecandy og Desktopapplikationer

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Eyecandy og Desktopapplikationer

Indlægaf Wrapper » 15. feb 2007, 20:29

Jeg vil her komme ind på nogle af de mange ting som man kan gøre for at give sit skrivebord et nyt og bedre look.
Kom endelig med rettelser hvis der er noget der ikke er korrekt. Og hvis du kender andre programmer der passer ind på denne side, så sig endelig til.

Gnome-Look
KDE-Look
Xfce-Look
Disse tre sider leverer eyecandy i form af baggrundsbilleder, ikoner, themes, splash-screens og meget mere til hhv. Gnome, KDE og Xfce.

gnome-art
Gnome-art tilbyder mere eller mindre det samme som Gnome-Look. Men en fordel ved Gnome-art er at der er lavet et program, hvor man kan installere themes, splash-screens, baggrundsbilleder osv. direkte fra programmet.
Gnome-art kan installeres via følgende kommando:
sudo aptitude install gnome-art

gDesklets
I gDesklets kan man installere applikationer der placeres på ens skrivebord. Med applikationerne i gDesklets kan man se en statistik over hvormeget CPU, ram, plads på harddisken man bruger, se de seneste nyheder via RSS-feeds, få et flot analogt ur i stil med det i Mac OS X og meget mere.
Og hvis man har lyst kan man lave sine egne Desklets, se i gDesklets Developers Book.

Adesklets
Applikationer til skrivebordet lige som gDesklets.

SuperKaramba
Desklets til KDE, efter min mening er SuperKaramba en del flottere end gDesklets, men desværre virker det kun til KDE.

XGL
XGL er noget af det nyeste inden for Eyecandy til Linux. XGL er en såkaldt X-server. XGL kræver dog at man allerede har en window-manager på sin maskine, det kunne f.eks. være Gnome eller KDE.
XGL tilfører nyt liv til dit skrivebord, dette være sig i form af "blævrende" vinduer, eller en "cube" når man skifter arbejdsområde.

Gimmie
Gimmie indekserer et panels indhold så det er lettere at at tilgå de programmer og vinduer man ofte bruger.

Rainlendar
Den populære desktop-kalender er nu endelig kommet til linux. Rainlendar er et lille program der viser en kalender, todo-liste, og en event-liste på dit skrivebord.

Skippy
Skippy viser en oversigt over de aktive vinduer du har. Skippy minder meget om Expose til Mac, hvor man ligeledes kan se de aktive vinduer.

Kompose
Kompose er ligesom Skippy en oversigt over de aktive vinduer man har. Kompose virker kun på KDE.

Enlightenment
Enlightenment er en Window-manager der enten kan fungere som et standalone program, eller sammen med en anden window-manager, f.eks. Gnome eller KDE. Enlightenment har den fordel at det er nemt at skifte udseende ved hjælp af de themes der er tilgængelige til Enlightenment.

Divider
Divider er en erstatning til de relativt kedelige "dele-bjælker" der er på gnomes paneler.

Sound Monitor
Sound Monitor er en applikation til panelet i Gnome. Den viser statistikken over ens lyd.

Clockmail
Clockmail tilføjer et ur til gnomes panel, det kunne eksempelvis være et analogt ur.

frikadunse
Indlæg: 12
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:21
Geografisk sted: Frederiksberg

Eyecandy og Desktopapplikationer

Indlægaf frikadunse » 26. mar 2007, 23:09

Fed liste!

Der er jo beryl
som er en anden og meget fed window manager!

/Niels[/url]

mnpoulsen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24. apr 2007, 19:52
Geografisk sted: Kbh

Eyecandy og Desktopapplikationer

Indlægaf mnpoulsen » 6. maj 2007, 16:40

Rigtig god liste -

Jeg har lige forsøgt mig med Enlightenment - fordi jeg synes det er lidt namset på den gode mode. Det er gået som smurt.

Her er en god guide:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=319336

jeg forsøgte at ændre 'theme' efter installationen og dét skulle jeg så ikke have gjort da jeg ikke kunne ændre en disse bagefter og det tog lidt tid at 'komme tilbage til udgangspunktet, men men, så blev jeg det klogere.

Bemærk: Det er stadig en meget tidlig version de kører med!
----
Ubuntu 7.04
Dell Inspiron 4150 * Intel(R) 4 Mobile CPU 1.6 GHz * 16 Mb grafikkort * 40 GB HDD * 640 MB Ram

kimmieboy
Indlæg: 38
Tilmeldt: 21. aug 2007, 20:33

Eyecandy og Desktopapplikationer

Indlægaf kimmieboy » 27. okt 2007, 23:25

Nu har jeg forsøgt mig med Enlightenment, men hver gang jeg starter det, skriver den dette her:

<<<< Enlightenment Error >>>>
Cannot create manager object for screen 0

<<<< Enlightenment Error >>>>
Enlightenment set up window management for all the screens on your system
failed. Perhaps another window manager is running?

E17: Begin shutdown procedure!
An error occurred setting your locale.

The translation files for the locale you
have chosen (da_DK.UTF-8) cannot be found in your
'messages' path.

Enlightenment will not be translated.
SHUTDOWN


Er der nogen der kan hjælpe mig med dette ? :?

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Eyecandy og Desktopapplikationer

Indlægaf thj01 » 31. okt 2007, 09:34

Det der gnomeart - hvor kan man finde ikonet til det?? Jeg har kun kunnet starte det op ved hjælp af konsol.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Eyecandy og Desktopapplikationer

Indlægaf eitreach » 31. okt 2007, 11:20

System > Indstillinger > Art Manager.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Eyecandy og Desktopapplikationer

Indlægaf Wikzo » 31. okt 2007, 18:40

Ellers kan du nemt tilføje din egen genvej. Højreklik på en af menuerne (Programmer, Steder, System) og vælg "Rediger menuer". Dér kan du tilføje din egen genvej med samme kommando, du skriver i terminalen.

Forresten kan Avant Window Navigator vist godt tilføjes til listen, kan den ikke? :)
Billede

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster