Vedr. Kommende guide til Terminal

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Vedr. Kommende guide til Terminal

Indlægaf thj01 » 12. maj 2008, 23:34

jeg har forsøgt mig med en introduktions guide i min "overlevelses guide".

Jeg kunne godt tænke mig at få lidt konstruktiv kritik fra jer der går og snøvler lidt med ideen om at lave en dybdegående guide!

Ps har lige medtaget Ubuntu-cheat-sheet i min guide - den er lidt fiks
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

ibhnielsen
Indlæg: 60
Tilmeldt: 10. maj 2008, 13:33

Re: Vedr. Kommende guide til Terminal

Indlægaf ibhnielsen » 21. maj 2008, 08:04

Jeg synes det er en rigtig god ide. Og hvis man kan lave en vejledning for folk, som er vant til at arbejde med genveje og ikoner, og at når man installerer et program så finder man setup.exe m.m., så er det en rigtig god ide.
Jeg har arbejdet med brugersupport inden for it i ca 15 år, og har gentagne gange forsøgt mig med Linux. Nu har jeg installeret ubuntu 804, og 90% af alting virkede bare uden problemer, men jeg er alligevel gentagne gange kommet ud i terminalen, og indsat noget kode, som jeg har set på en eller anden side, eller fået bla. på denne site, og til sidst har jeg fået det til at virke.
Jeg har også, ved hjælp af medlemmer af dette forum, fået lavet nogle genveje. Jeg har fået en genvej der åbner en filmanager med root rettigheder, den hedder sodu nautilus, en genvej der eksporterer mine kontakter fra evulution til csv filer. Der var ingen mulighed i evolution, og så tænker man ( ihvertfald mig) ikke på, at der er yderligere muligheder i terminalen.
Så ved hjælp af en vejledning til nyttige kommandoer i terminalen, kunne jeg have sparet timer.
I øvrigt er jeg rigtig tilfreds med ubuntu, og har skrottet min windows for nu. Så hvis det sidste kommer med, nemlig en nemmere brug af terminalen, så vil jeg kunne anbefale mine brugere at benytte dette system og alle de gratisprogrammer, der findes.

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster